1 ZAKOŃCZENIE CYFRYZACJI TELEWIZJI NAZIEMNEJ W POLSCE dr Michał Boni - Minister Administracji i Cyfryzacji 11 Giżycko, 23 lipca 2013r.
HISTORYCZNY MOMENT 23 lipca zakończyliśmy proces cyfryzacji telewizji naziemnej w Polsce – ostatnie wyłączenia w Giżycku, Jeleniej Górze, Leżajsku i Ostrołęce 95% gospodarstw korzystających z telewizji naziemnej przeszło na sygnał cyfrowy do końca czerwca 2013 (raport Nielsena na zlecenie MAC). 3 multipleksy zawierające więcej programów lepszej jakości od nadawców publicznych i komercyjnych 2
CO DAJE OBYWATELOM CYFRYZACJA TELEWIZJI Lepsza telewizja: więcej programów lepszej jakości Dywidenda cyfrowa: uwolnione pasmo 800 MHz zostanie sprzedane z przeznaczeniem m.in. na rozwój telefonii komórkowej i internetu. 3
KORZYŚCI DLA OBYWATELA: NOWA ERA TELEWIZJI Więcej programów w ramach abonamentu – już jest ich kilkanaście, a będzie coraz więcej Lepsza jakość dźwięku i obrazu oraz możliwość wyboru między lektorem a napisami Rozwój telewizji hybrydowej – nowe usługi dzięki dostępowi do internetu przez telewizor Usługi dodatkowe - audiodeskrypcja, kontrola rodzicielska, Elektroniczny Program Telewizyjny 4
MULTIPLEKSY: WIĘCEJ PROGRAMÓW Obecnie 19 programów nadawców publicznych i komercyjnych – a będzie więcej. Multipleks 1 Multipleks 2 Multipleks 3 5
DYWIDENDA CYFROWA Dywidenda cyfrowa to częstotliwości uzyskane w wyniku procesu cyfryzacji telewizji naziemnej. Najważniejszą częścią dywidendy jest tzw. pasmo 800 MHz. Jego sprzedaż umożliwi szybszy rozwój m.in. internetu i telefonii komórkowej. W paśmie 800 MHz będzie można wykorzystać technologię LTE, a w przyszłości LTE Advanced. 6
ZESPÓŁ STERUJĄCY Między innymi: Michał Boni, minister administracji i cyfryzacji Magdalena Gaj, prezes Urzędu Komunikacji Elektronicznej wojewodowie przedstawiciele Emitela i TVP 7
ZACZELIŚMY OD BADAŃ… Kto potrzebuje pomocy w przejściu na naziemną telewizję cyfrową? 3 ogólnopolskie badania ilościowe – sprawdzały, co obywatele wiedzą i jak są przygotowani do nadchodzących zmian badanie jakościowe - sprawdzało wiedzę osób zagrożonych wykluczeniem cyfrowym badanie regionalne mieszkańców gmin objętych I i II etapem wyłączeń 8
…TAK PRZYGOTOWALIŚMY KAMPANIĘ INFORMACYJNĄ dostosowaną do potrzeb obywateli. Korzystaliśmy ze wszystkich mediów: Spotów i audycji w telewizji - według badań, TV głównym źródłem informacji dla obywateli Prasy i radia ogólnopolskie i lokalne 9
2106 gmin otrzymało list informujący o procesie i sposobach właściwego przygotowania się do wyłączania naziemnej telewizji analogowej 2 mln 53 tys. gospodarstw domowych na terenach objętych I i II etapem wyłączeń otrzymało list o procesie cyfryzacji telewizji 40 tys. plakatów i 500 tys. ulotek wydrukowano i dostarczono urzędom wojewódzkim 11 LISTY I MATERIAŁY INFORMACYJNE
Na podstawie pakietu edukacyjnego na temat naziemnej telewizji cyfrowej opracowanego przez KIGEiT przy współpracy MAC i MEN w roku szkolnym 2012/2013 przeprowadzono około 40 tys. zajęć w około 7 tys. szkół. Pakiet edukacyjny był wykorzystywany zarówno na zajęciach prowadzonych bezpośrednio z uczniami jak i na zebraniach rodziców. 12 LEKCJE O TELEWIZJI CYFROWEJ
Infolinia od lipca 2012 r.: połączeń na bezpłatną infolinię poświęconą procesowi cyfryzacji średnio 187 połączeń dziennie porady dotyczące sprzętu, sposobów jego podłączenia, terminów wyłączeń 13 INFOLINIA I STRONA INTERNETOWA Strona internetowa od października 2010 r.: 4,6 mln wizyt na średnio 4,8 tys. dziennie bieżące informacje o procesie cyfryzacji i kolejnych etapach wyłączeń
INFORMACJA W MEDIACH SPOŁECZNOŚCIOWYCH 13
JAK PRZEBIEGAŁY WYŁĄCZENIA SYGNAŁU ANALOGOWEGO? 14
MIASTECZKA I KONWOJE CYFROWE 15 TVP SA zorganizowała na terenach objętych wyłączeniami sygnału analogowego: -76 miasteczek cyfrowych -13 konwojów cyfrowych Źródło: TVP / media2.pl
16 7 listopada ,2 mln osób 28 listopada ,6 mln osób 19 marca ,86 mln osób 22 kwietnia ,8 mln osób 20 maja ,4 mln osób 17 czerwca ,8 mln osób 23 lipca mln osób JAK PRZEBIEGAŁY WYŁĄCZENIA SYGNAŁU ANALOGOWEGO? * część gmin mogła odbierać telewizję naziemną ze stacji wyłączanych w różnych etapach, dlatego liczba osób objętych wyłączeniem nieznacznie przekracza liczbę obywateli Polski. 16
DOŚWIETLANIE SYGNAŁU TELEWIZYJNEGO - GAPFILLERY Dzięki dodatkowym nadajnikom (gapfillerom) w regionach trudno dostępnych i górskich sygnał mógł dotrzeć do większej liczy odbiorców: 31 mln zł - wysokość rezerwy celowej m.in. na doświetlanie uruchomionej na wniosek MAC 128 – liczba gapfillerów 650 tys. – liczba odbiorców, którym 45 gapfillerów zapewniło odbiór w marcu 2013 r. 17
Gapfillery mogły być włączane dopiero po uruchomieniu nadajnika głównego. By przerwy w odbiorze telewizji były jak najkrótsze kluczowa była dobra organizacja: Marzec (III etap przełączeń, padał śnieg) 45 gapfillerów- przerwa w odbiorze sygnału do 40 godzin Kwiecień (IV etap) 40 gapfillerów- przerwa w odbiorze sygnału 7-17 godzin Maj (V etap) 22 gapfillery - przerwa w odbiorze sygnału 7-15 godzin Czerwiec (VI etap) 8 gapfillerów - przerwa w odbiorze sygnału 7-11 godzin Lipiec (prognoza VII etap) 13 gapfillerów - przerwa w odbiorze sygnału 7-11 godzin 19 PRZERWY W ODBIORZE SYGNAŁU
I ETAP, listopad 2012 – bez zakłóceń II ETAP, listopad 2012 – Poznań: niektórzy mieszkańcy korzystający z anten pokojowych musieli je wymienić. Część osób nie wiedziała również, że konieczne jest ponowne wyszukanie programów. III ETAP, marzec najtrudniejszy etap ze względu na ukształtowanie terenu, został podzielony na dwa dni: – Trudne warunki pogodowe, ale większość stacji udało się uruchomić z wyprzedzeniem. Stacja w Stuposianach ze względów technicznych uruchomiona z jednodniowym opóźnieniem. – By dotrzeć do stacji nadawczych w terenach górskich wykorzystano skutery śnieżne Straży Pożarnej. 20 PUNKTY KRYTYCZNE IV ETAP, kwiecień bazując na doświadczeniach z marca, etap podzielono na dwa dni – bez zakłóceń V ETAP, maj najliczniejszy pod względem ludności (12,4 mln osób) - bez zakłóceń. Stacje były uruchamiane z dużym wyprzedzeniem w stosunku do planowanych godzin uruchomienia VI ETAP, czerwiec 2013 – bez zakłóceń
Proces cyfryzacji był wyzwaniem nie tylko dla instytucji publicznych, ale też dla milionów obywateli, którzy musieli się do zmian dostosować – udało się dzięki zaangażowaniu i współpracy wielu instytucji i osób, którym bardzo dziękujemy! 21 SIŁA WSPÓŁPRACY Grafika: Michał Żadkowski
Dziękujemy za pomoc tym, dzięki którym udało się dotrzeć do osób najbardziej potrzebujących pomocy przy przełączeniach – czyli do osób starszych, samotnych i mniej obeznanych z techniką: Harcerzom z ZHP za akcję Cyferiada Cyfrowym brygadom – uczniom ze szkół technicznych za pomoc oraz informowanie o cyfryzacji Dzieciom i młodzieży, którzy przekazali swoim bliskim wiedzę zdobytą na lekcjach Organom władzy kościelnej Mediom ogólnopolskim i lokalnym Innym organizacjom społecznym i wolontariuszom 21 DZIĘKUJEMY ZA AKTYWNY UDZIAŁ SPOŁECZEŃSTWA
Samorządom i administracji rządowej – za troskę o dobrą organizację i o to, by informacje dotarły na czas do obywateli Urzędowi Ochrony Konkurencji i Konsumentów oraz Inspekcji Handlowej – za pilnowanie, by sprzedawcy odbiorników przestrzegali przepisów ustawy o cyfryzacji telewizji Policji - za zwrócenie uwagi na nowego rodzaju przestępstwa, które pojawiły się w związku z procesem cyfryzacji Straży Pożarnej – m.in. za pomoc w trudnych warunkach pogodowych Szkołom i kuratoriom oświaty, Ośrodkowi Rozwoju Edukacji – za zorganizowanie lekcji na temat naziemnej telewizji cyfrowej Krajowej Radzie Radiofonii i Telewizji Uczelniom wyższym Krajowej Izbie Gospodarczej Elektroniki i Telekomunikacji UKE – w szczególności delegaturom UKE – oraz TVP i Emitelowi 23 DZIĘKUJEMY INSTYTUCJOM PUBLICZNYM
Życzymy dobrego odbioru! 23