LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. GEN

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Podkarpackie Centrum Edukacji Nauczycieli
Advertisements

INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
Centrum Kształcenia Ustawicznego w Limanowej
Rodzic jako doradca zawodowy
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY
Dane informacyjne Nazwa szkoły: ZSO nr 1 I Liceum Ogólnokształcące im. ppor. Emilii Gierczak w Nowogardzie ID grupy: 97_6_G_P1 Opiekun: Barbara Papuszka.
Co dalej gimnazjalisto?
EDUKACJA KLUCZEM DO SUKCESU Projekt współfinansowany z budżetu Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
DORADZTWO ZAWODOWE DLA UCZNIÓW.
Liceum Ogólnokształcące
Matura w systemie polskim a matura międzynarodowa
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Kończycie w tym roku gimnazjum. Przed wami stoją ważne wybory dalszego kształcenia. Nasza szkoła oferuję: Przyjazną i bezpieczną atmosferę, Doskonałą
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
ZAPRASZAMY DO PODJĘCIA NAUKI W NASZEJ SZKOLE! BLISKO! BEZPIECZNIE! ZNAJDZIESZ NAS NA STRONIE ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT.
Spotkanie z rodzicami i uczniami
co po gimnazjum ? Wybierz swoją przyszłość Przygotowała:
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Chojnice 2009 rok. Wiedza pozwala dobrze wybra ć !
Dolnośląski Zakład Doskonalenia Zawodowego Zespół Szkół al
W naszej szkole naucza wysoko wykwalifikowana kadra dydaktyczna. Znajdziecie tutaj pracownie multimedialne z dostępem do internetu, dwie sale.
Rodzice pierwszymi doradcami zawodowymi swoich dzieci.
GIMNAZJUM NR powodów… …dla których warto wybrać Gimnazjum Nr powodów…
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa I.
MODU Ł Kszta ł cenie ponadgimnazjalne – systemy rekrutacyjne Klasa II.
Obowiązuje od roku szkolnego 2012/2013 © FILOMATA.
Czynniki potrzebne GIMNAZJALIŚCIE przy wyborze szkoły marzeń
Co dalej Gimnazjalisto ?
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY
Liceum Ogólnokształcące Nr II im. L. Kruczkowskiego
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Jak wybrać szkołę po gimnazjum?
Planowanie własnej przyszłości
Bieżąca tematyka jako element cyklu zajęć
Co po gimnazjum? Struktura szkolnictwa ponadgimnazjalnego.
DORADZTWO ZAWODOWE OPRACOWAŁY: EWA MŁYNARSKA, EWA SZYNDLER.
GMINAZJUM NR I IM. SZARYCH SZEREGÓW W NAMYSŁOWIE GR.II- 12 UCZNIÓW PROWADZĄCY IZABELA HELIŃSKA – PEDAGOG SZKOLNY/ DORADCA ZAWODOWY.
System edukacji w Polsce
Warto ustalić, w jakich warunkach przebiegało uczenie się i nauczanie, czyli przeanalizować czynniki, które w znaczący sposób mogły wpłynąć na poziom.
IV Liceum Ogólnokształcące im. Komisji Edukacji Narodowej w Gdyni.
I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Chrzanowie
Zespół Szkół Ogólnokształcących im. Jana Kilińskiego w Mogielnicy
GIMNAZJUM NR 5 W LUBINIE TO DOBRY WYBÓR.
XVI Liceum Profilowane CXIII Liceum Ogólnokształcące Technikum nr 11
Decyzje edukacyjno-zawodowe uczniów szkół gimnazjalnych Warszawa, 14 września 2015.
trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa SZKOŁY PONADGIMNAZJALNE DLA MŁODZIEŻY.
Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców,
Doradztwo zawodowe w szkołach – jak wdrożyć i prowadzić?
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych w Kleczewie Dołącz do nas!!!
CO DALEJ PO SZKOLE ZAWODOWEJ? Zmiany w kształceniu zawodowym.
WYBIERAMY SZKOŁĘ PONADGIMNAZJALNĄ INFORMACJE DLA TRECIOKLASISTÓW I NIE TYLKO……… /2017.
Zanim wybierzesz szkołę ponadgimnazjalną. Liceum: Liceum ogólnokształcące da ogólną wiedzę lepiej przygotuje do matury i dalszego kształcenia Umożliwi.
Oferta na rok szkolny 2013/14 Symbol oddziału Przedmioty z rozszerzonym programem nauczania Języki obce Przedmioty uwzględnione w procesie rekrutacji.
Gimnazjum nr 37 nasze miejsce na ziemi. Adres naszej szkoły: ul. Jarosławska Łódź tel www:
„MOJE ŻYCIE – MÓJ WYBÓR”
Badanie losów edukacyjnych absolwentów
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
Zmiany w kształceniu zawodowym – czyli jak zdobyć upragniony zawód?
SZKOLNICTWO PONADGIMNAZJALNE WARSZTATY DLA RODZICÓW
Spotkanie z rodzicami uczniów klas gimnazjalnych
MIEJSKI OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Przykłady dobrych praktyk
OFERTA EDUKACYJNA. OFERTA EDUKACYJNA Przedmiot rozszerzony od klasy I Klasa I A Przedmiot rozszerzony od klasy I MATEMATYKA OD KLASY II WYBIERZESZ.
Zmiany w kształceniu zawodowym i doradztwie zawodowym
I Liceum Ogólnokształcące im. Stanisława Staszica w Chrzanowie
Szkoła podstawowa i co dalej?. Szkoła podstawowa i co dalej?
Reforma szkolnictwa zawodowego (szkoły dla młodzieży)
Zapis prezentacji:

LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. GEN LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCE IM. GEN. WŁADYSŁAWA SIKORSKIEGO W MIĘDZYRZECU PODLASKIM

„JAK WYBRAĆ SZKOŁĘ PO GIMNAZJUM?” PREZENTACJA DLA UCZNIÓW I RODZICÓW KWIECIEŃ 2013

Jak trafnie wybrać szkołę ponadgimnazjalną? Po ukończeniu gimnazjum i napisaniu testów końcowych, uczniów czeka jeszcze jeden ważny sprawdzian – wybór szkoły ponadgimnazjalnej.  Kiedy zbliża się czas podejmowania tej decyzji, warto się zastanowić, jak to zrobić, aby wybór był trafny, a przede wszystkim samodzielny, bo trzeba mieć świadomość, że może on wytyczać dalszą drogę do kariery.

Którą szkołę wybrać? Wybór ten bywa często bardzo trudny. Żeby ułatwić sobie decyzję, trzeba wziąć pod uwagę pewne aspekty…

KROK 1: Postaw sobie dwa pytania Najważniejsze pytania, jakie powinieneś(-aś) sobie postawić, zanim dokonasz wyboru to: Kim chciałbyś(-abyś) być w życiu? i Czym chciałbyś(-ałbyś) się zajmować?  

Weź pod uwagę: Możliwości intelektualne – wiadomo, że w szkole zawodowej od uczniów wymaga się mniej niż w technikum i liceum, dlatego trzeba dopasować swoje możliwości intelektualne do poziomu szkoły; Wyniki osiągane w nauce – mogą pomóc określić Twoje możliwości intelektualne i pracowitość, aby pod tym kątem myśleć o wyborze szkoły; Motywacja do nauki – jeśli brakuje Ci jej, trudno będzie nastawić się np. na długotrwały proces kształcenia, który zazwyczaj wiąże się z wyborem technikum i ogólniaka; >>>

Weź pod uwagę: Zainteresowania i mocne strony – to one są najpraktyczniejszym przewodnikiem przy wyborze szkoły; przecież jeżeli interesuje Cię biologia, nie wybierzesz technikum kształcącego informatyków; Uzdolnienia, predyspozycje – jeśli w wolnej chwili czeszesz swoje koleżanki, a one są zadowolone z Twojego dzieła, może warto wybrać już konkretny zawód; Dojazd do szkoły – ten czynnik też jest ważny, bo jeżeli interesująca Cię szkoła jest bardzo daleko, dojazd będzie Ci zabierał sporo czasu, którego potem może Ci brakować na przygotowywanie się do zajęć na kolejny dzień albo na relaks czy rozwijanie swoich zainteresowań, uniemożliwi Ci również uczestnictwo w pełnym życiu szkoły.

Predyspozycje osobowe Jeżeli jesteś zorganizowany, systematyczny, bardzo punktualny i szczegółowy, nie lubisz ludzi niezdyscyplinowanych, nie powinieneś(-naś) wybierać zawodów, w których trzeba pracować z ludźmi to musisz wybrać profesję, gdzie będziesz sam odpowiedzialny za swą pracę. Zawody odpowiednie dla ciebie to: architekt, grafik komputerowy, informatyk, montażysta filmowy.

Predyspozycje osobowe Jeśli jesteś nieśmiały, boisz się występów przed dużą publicznością i nie lubisz podejmować ważnych decyzji, wolisz, aby inni je za ciebie podejmowali, na pewno nie będziesz dobrze się czuć w roli piosenkarki – piosenkarza, modelki – modela, tłumacza, szefa firmy, dziennikarza, prezentera telewizyjnego. Zawody, w których się sprawdzisz to: kucharz, asystent, informatyk, mechanik itp. Jeśli nie bawi cię wymyślanie czegoś nowego, tworzenie i stawianie sobie wciąż nowych wyzwań, to nie odnajdziesz się jako: fryzjer, projektant mody, artysta, scenograf. Musisz wybierać w profesje bardziej precyzyjne i ukierunkowane na jedno rozwiązanie. Zawody, dla których jesteś stworzony to: matematyk, fizyk, informatyk, historyk, lekarz, farmaceuta, inżynier, sprzedawca.

Predyspozycje osobowe Masz głowę pełną pomysłów? Wciąż tworzysz coś nowego? Zawody bardziej twórcze, to coś dla ciebie, np.: dekorator wnętrz plastyk malarz poeta reżyser scenograf dziennikarz

Przeanalizuj jakie są typy szkół KROK 2: Przeanalizuj jakie są typy szkół

Liceum ogólnokształcące Nauka trwa 3 lata - uzyskujesz wykształcenie ogólne z poziomem średnim,  możesz dalej uczyć się w szkole policealnej, a po zdaniu egzaminu maturalnego możesz podjąć studia wyższe.  Każdy ogólniak na miarę swoich możliwości tworzy specjalistyczne klasy. W takiej klasie realizuje się rozszerzony program od dwóch do czterech przedmiotów. Teraz szkoły dość dowolnie nazywają swoje klasy - i w jednej klasa humanistyczna będzie miała rozszerzony polski i historię, w innej klasa humanistyczna to rozszerzony polski i wiedza o społeczeństwie

Liceum ogólnokształcące Od wielu lat liceum jest synonimem prestiżu, daje wykształcenie ogólne, przygotowuje do matury, a w dłuższej perspektywie – do studiów. Ci, którzy stawiają na liceum, mają do wyboru wiele profili: liczne klasy językowe, matematyczno-fizyczne, biologiczno-chemiczne, biznesowe… możliwości jest bez liku. Szkoły kuszą też zajęciami dodatkowymi w szkołach wyższych dla uczniów z klas uniwersyteckich i politechnicznych. W ten sposób młodzież może wcześniej zaznajomić się ze specyfiką danej uczelni, jej wykładowców oraz samej nauki na uniwersytecie czy politechnice oraz przekonać się, czy dany kierunek jest dla nich faktycznie najlepszym wyborem.

Liceum ogólnokształcące Liceum nastawione jest na to, by dobrze przygotować do studiów.  Jest jeszcze jeden argument za ogólniakiem - i to nie mniej ważny. Jak mówią nasi eksperci pedagodzy, 16-latek, który kończy gimnazjum, na ogół nie ma jeszcze sprecyzowanych ostatecznie zainteresowań, nie wie, co chce w życiu robić. Ogólniak daje wykształcenie ogólne i pozwala tę decyzję odłożyć. Zdaje się maturę i można wybierać w szerokiej ofercie studiów. To oczywiście jest też możliwe po szkołach kształcących prozawodowo, ale te jednak część czasu na naukę muszą przeznaczyć na przekazywanie wiedzy zawodowej.

Ogólniaki górą Licea ogólnokształcące najlepiej „przygotowują” na studia, dlatego osoby ambitne powinny wybierać licea ogólnokształcące!

Technikum W technikum nauka trwa 4 lata – uczeń zdobywa wykształcenie średnie oraz kwalifikacje zawodowe w wybranym zawodzie potwierdzone dyplomem. Możesz podjąć pracę w wyuczonym zawodzie lub również kontynuować naukę w szkole policealnej, a po zdaniu egzaminu maturalnego na studiach wyższych.

Technikum Łączy w sobie zalety zawodówki i liceum – kończąc tę szkołę, uczniowie mają w ręku konkretny zawód, poparty praktyką zawodową, a także maturę, która otwiera drzwi do dalszej nauki w szkołach wyższych.  Technikum wybierają osoby, które chcą mieć zawód już po szkole średniej, lecz nie chcą sobie zamykać możliwości studiowania. Takie rozwiązanie jest też bardzo korzystne dla uczniów, którzy są zdecydowani na zdobywanie wykształcenia w konkretnym kierunku na wszystkich etapach edukacji po ukończeniu gimnazjum.

Zasadnicza szkoła zawodowa Nauka trwa 2 lata - zdobywasz ogólną wiedzę oraz praktykę zawodową. Naukę zawodu w praktyce można odbywać podczas warsztatów szkolnych Nauka przedmiotów ogólnokształcących w technikach i zasadniczych szkołach zawodowych - tak jak w liceach - będzie powiązana z nauką w gimnazjach: treści tam rozpoczęte będą kontynuowane w klasach pierwszych szkół ponadgimnazjalnych. Dlatego absolwent zasadniczej szkoły zawodowej, który będzie chciał uzupełnić kwalifikacje i wiedzę, by zostać technikiem, będzie uczył się od razu od II klasy technikum. 

Gimnazjalisto! Jeśli jesteś bardzo rozczarowany(-ana) szkołą, możesz ją zmienić w trakcie nauki. Ale wiedz, że to nie takie proste. Pół biedy, jeśli próbujesz przejść z jednego liceum do innego, do klasy z tym samym rozszerzonym przedmiotem. Gorzej, jeśli w szkole, do której chcesz się przenieść, są inaczej sprofilowane klasy. Wtedy trzeba zdawać tzw. egzaminy klasyfikacyjne. Jeszcze trudniej przejść z technikum do liceum. To rzadkość, zbyt duże są bowiem różnice w programach nauczania. Ale nie jest to wykluczone (wtedy także czekają Cię egzaminy klasyfikacyjne).

KROK 3: Poradź się rodziców, kolegów, nauczycieli, pedagoga szkolnego. Możesz zgłosić się do doradcy zawodowego na bezpłatne konsultacje.                              

Rodzinna decyzja Drogi Rodzicu, nie powinieneś wybierać szkoły za dziecko. Przeciwnie - absolwent gimnazjum ma prawo współdecydować o szkole, do której chce chodzić. Zwłaszcza że do szkoły ponadgimnazjalnej trzeba się dostać (nie ma gwarancji przyjęcia do niej). Decyzja o tym, o jaką szkołę będziemy "walczyć", musi być decyzją rodzinną, a nie rodziców. Ale uwaga! Nie można popadać ze skrajności w skrajność, 16-latek nie powinien zostawać z tą decyzją sam ze sobą. Musimy go wesprzeć i pytać, wskazywać najlepsze dla dziecka rozwiązania i radzić.

Wspólna decyzja Dookoła jest wielu ludzi: rodzice koledzy doradcy zawodowi psychologowie autorytety którzy mogą Ci coś zasugerować, podpowiedzieć, udzielić informacji. Ale ostateczną decyzję podejmujesz Ty. Potraktuj to bardzo poważnie, aby w przyszłości odnosić sukcesy i być w pełni zadowolonym z pracy.

KROK 4: Odwiedź wcześniej wybraną szkołę Zdecydowana większość placówek organizuje DNI OTWARTE. To świetna okazja, żeby wejść do liceum czy technikum.

Obowiązkowy wywiad Zanim wybierzemy jakąś szkołę, musimy się o niej jak najwięcej dowiedzieć. Taki "wywiad" to obowiązek. Kogo pytać? Wszystkich, do których mamy zaufanie, a którzy o danej szkole coś wiedzą: znajomych, rodzinę, uczniów tej szkoły, ich rodziców, znajomych nauczycieli z tej i z innych szkół. Przy najtrudniejszych decyzjach rodzice będą dla absolwenta gimnazjum niezastąpieni. Przykład: w gimnazjum uczono angielskiego i francuskiego, a w liceum mają uczyć angielskiego i niemieckiego. Co robić? Rozpocząć w wieku 16 lat naukę nowego języka? Szukać innej szkoły z francuskim? A może rodzice dojdą do wniosku, że będzie ich stać na prywatne lekcje francuskiego po szkole i dziecko nie musi się martwić, że straci kontakt z językiem? Wybór szkoły maturalnej musi być wspólną decyzją rodziców i gimnazjalisty.

Co warto sprawdzić w szkole? Pytaj o pracownię komputerową, jej wyposażenie i dostępność po zajęciach, dostęp do Internetu, przejrzyj też stronę internetową szkoły, jeśli ją posiada. www.lo-sikorski.pl

Sprawdź wyposażenie sal lekcyjnych

Zwiedź bibliotekę, czytelnię, centrum multimedialne szkoły

Upewnij się czy szkoła realizuje wymianę międzynarodową

Pytaj o salę gimnastyczną – jej wyposażenie

Zapytaj o sukcesy szkoły

Co warto sprawdzić w szkole? Zapytaj, czy rodzice i uczniowie mają wpływ na szkołę i w jakim zakresie - samorząd szkolny, gazetka szkolna, radiowęzeł, itd.

Co jeszcze jest ważne? czy szkoła ma system stypendialny, jakie ma warunki lokalowe, tzw. „klimat szkoły” - czy jest sztywna, czy "luzacka", czy trzeba chodzić w mundurkach, warunki nauki języków obcych - jak wyposażone są pracownie, jak wygląda rekrutacja (każda szkoła określa warunki przyjęć co najmniej na 3 miesiące przed końcem roku szkolnego), ilu uczniów jest w klasie ile czasu moje dziecko poświęci na dojazdy do szkoły jak zorganizowane są zajęcia pozalekcyjne >>>

Co poza lekcjami? Należy też zwrócić uwagę na to, jaką ofertę pozalekcyjną ma szkoła. Pożytecznie spędzony w tym wieku czas po lekcjach jest bardzo ważny. To ostatni dzwonek, żeby dowiedzieć się więcej o silnych stronach ucznia, jego zainteresowaniach i predyspozycjach. Wybierając szkołę poza miejscem zamieszkania i dojeżdżając do niej, praktycznie nie masz możliwości uczestniczenia w zajęciach pozalekcyjnych. Z drugiej strony pamiętajmy, że w szkole najważniejsza jest nauka. Ilość tzw. bonusów nie może ważyć przy wyborze szkoły więcej niż jakość i sposób pracy jej nauczycieli.

Co poza lekcjami? Sprawdź, czy w szkole działają organizacje charytatywne, Twoje zaangażowanie się w ich działalność będzie dobrze procentowało tak dla Ciebie, jak i osób, którym będziesz pomagać.

Losy absolwentów Pytaj o losy absolwentów, po to idziesz do wybranej szkoły, aby i Twoje losy się dobrze ułożyły!

Jaką szkołę wybrać, by potem tego nie żałować, by jak najlepiej "ustawić się" przed dalszą nauką lub jak najszybszym zdobyciem zawodu? Różne szkoły średnie nęcą Cię różnymi atutami (dodatkowe zajęcia, pracownie, osiągnięcia). Jak w tym gąszczu informacji znaleźć tę najlepszą dla siebie szkołę?

Wybieraj przede wszystkim LO, gdyż w ten sposób unikniesz "ścisłej specjalizacji", która nie sprawdza się na elastycznym wolnym rynku (który to mamy w naszym kraju). Ponadto szkoły zawodowe przeważnie "ciągną w dół", a ogólnokształcące "w górę" (tak co do wiedzy, jak i umiejętności oraz kultury bycia) - tak wynika z egzaminów maturalnych i badań przeprowadzonych przez OECD.

Wybieraj starannie szkołę ponadginazjalną, gdyż w ten sposób właściwie inwestujesz w swoją przyszłość (jej wybór w dużej mierze zdecyduje potem o wyborze studiów, karierze zawodowej, a nawet... kręgach towarzyskich - inne osoby spotkasz w zawodówce, a inne na studiach, z którymi potem będziesz mógł utrzymywać kontakty). Wybierając szkołę myśl jednak również o swoim możliwościach (czyli tym co umiesz i potrafisz w wyniku włożonego trudu w dotychczasową naukę).

W swych wyborach radź się rodziców, kolegów, nauczycieli, pedagoga szkolnego. Najlepiej oczywiście wiedzieć, co się chce w życiu robić, i pod tym kątem wybierać rodzaj szkoły i rodzaj klasy. Mając jednak 16 lat trudno to samemu rozeznać, dlatego warto się radzić innych, bardziej doświadczonych osób. UWAGA! W żadnym razie nie kieruj się tym, że Twój najlepszy kolega (koleżanka) idzie do danej szkoły. On wybrał według swoich potrzeb, a więc i Ty patrz na swoje potrzeby.

Jeśli masz wybór między szkołami o podobnych poziomach - wybierz tę, która leży bliżej Twojego domu (zaoszczędzisz w ten sposób sporo czasu na dojazdach, a także będziesz mniej narażony na różne patologie społeczne, na które - niestety - jesteś w młodym wieku podatny).

Bonusy (zajęcia dodatkowe) nie są najważniejsze Bonusy (zajęcia dodatkowe) nie są najważniejsze! Najważniejszy jest wybór właściwej szkoły! Z drugiej strony pomyśl - ile to kółek zainteresowań może znieść Twoja głowa, jeśli i tak masz ją już "pełną roboty".

Dziękujemy za uwagę! Opracowała: M.Grudniewska 05.04.2013 r.