Rozpoczynanie pracy na polu wraz ze wschodem Słońca, kończenie wraz z zachodem Rozpoczynanie pracy na polu wraz ze wschodem Słońca, kończenie wraz z zachodem.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NASZE KOCHANE DZIECIAKI...
Advertisements

Po co nam matemtyka? Wykonawcy: Dariusz Graban Łukasz Gornowicz.
Wykonał : Jakub Świątkowski
KOBIETA.
Kiedy Pan stworzył kobietę, był to już jego 6 dzień pracy i w dodatku po godzinach... KALEB PRZEWORSK 2005.
drogą do nieba Przygotowała: mgr Barbara Tomkowiak
Sarmatyzm.
SARMATYZM.
Czy masz jakieś określone plany dotyczące przyszłości? a) tak, wiem dokładnie co chcę robić b) nie,nie mam pojęcia co chcę robić c) nie jestem pewien\na,
W moim oknie pole i topole i ja wiem, że to właśnie –Polska.
Szkoła Podstawowa im. Adama Mickiewicza w Piotrowicach
Pojawił się anioł i spytał: - Czemu tyle czasu Ci to zajmuje?
Obyczaje szlacheckie.
SIOSTRY OPATRZNOŚCI BOŻYJ
JAN PAWEŁ II
ZYCIE TOWARZYSKIE W TURCJI
Dzień Papieski Rok Kolbiański 2011.
KOBIETA.
Kiedy umierał Ojciec Święty
Akademia z okazji Narodowego Dnia Niepodległości
Zajęcia integracyjno-edukacyjne dla uczniów klas I odbyły się w okresie od września do listopada 2006r. i objęły 138 uczestników czyli 5 klas I. Ponadto.
Opracowały: Marta Matras, Magdalena Chmiel, Zuzanna Mleczko Klasa VI B
W naszej szkole organizowany jest projekt Super Klasa. Polega on na rywalizacji przez cały rok szkolny uczniów z poszczególnych klas w cyklu imprez organizowanych.
Czy autorytety są nam potrzebne
Jedna z historii zmieniających życie….
GLEBOGRAF PANOWIE ! 8 MARCA MAMY NA GŁOWIE! JA, PIERWSZAK W TEJ SZKOLE O ŚWIĘCIE PAŃ ZAPOMNIEĆ NIE POZWOLĘ!
Droga Polaków ku wolności!
Biuro podróży Ostatni szlak
Halloween – czyli bać się,czy nie bać?
Poświęć chwilkę swego zabieganego życia na kilka myśli
Zasady dobrego wychowania czyli savoir vivre na co dzień.
Często słyszymy słowa: Polska, Ojczyzna, Polacy. Na codzień nie myślimy jednak o tym, co to jest wspólne dobro, poczucie tożsamości, nasza kultura. A.
Urodziny Ćwiartka Wartości – odpowiedzialność, rzetelność, szacunek
Kamila Zawadzka Kl.Va Szkoła Podstawowa im.G Morcinka w Poczesnej.
DEKALOG Wyjścia GÓRA SYNAJ ( p.n.Ch.)
Rozrywka w średniowieczu
E.E. SCHMITT „OSKAR I PANI RÓŻA”
Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych Nr 2 im
. Jak można pomóc ludziom potrzebującym? Czy da się zmienić ich życie na lepsze? Czy można pomóc dzieciom, kształcić się i rozwijać? Myślimy, że dzięki.
Organizator: Jolanta Szczepan – nauczyciel historii.
TRADYCJE ŚWIĄTECZNE.
Strzelec i Orlęta ZS-Strzelec Orlęta Tyczyn
Michał Nowiński 1D METody komunikacji.
Raport badawczy. Badani najczęściej odpowiadali, że podjęli pracę za granicą, chociaż mieli pracę w Polsce, jednak zarobki były zbyt niskie. Pracownicy.
NIEPODLEGŁOŚĆ W ŚWIADOMOŚCI MŁODYCH…
Z tą osobą chcielibyśmy porozmawiać…. Wójt Gminy Lubień – Kazimierz Szczepaniec zdj. Z prywatnego archiwum wójta.
Czy warto uczyć się języków obcych?. Wprowadzenie. Bardzo wielu uczniom nauka kojarzy się z przymusem oraz koniecznością. W ten sposób traktują oni również.
„KRZYŻACY”.
Patriotyzm to szacunek i umiłowanie ojczyzny, gotowość do poświęcenia się dla niej .
KILOMETRY DOBRA Zespół Szkół w Borkach-Kosach Szkoła Podstawowa i Gimnazjum im. Żołnierzy Wyklętych Borki – Kosy 2016.
ZAPOWIEDŹ WIĄZANKI NA ROK ŻYCIE JEST MIEJSCEM, GDZIE ROZGRYWA SIĘ WSZYSTKO. WSZYSCY DOBRZE ZNAMY TO DOŚWIADCZENIE, Z RÓŻNORODNOŚCIĄ DRÓG I MOŻLIWOŚCI,
11 listopada – Święto Niepodległości.
,,JAK UCZYĆ PATRIOTYZMU W NOWEJ RZECZPOSPOLITEJ? ”
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 30
,,Pan Tadeusz” A. Mickiewicza - od tradycji do współczesności
Bonaparte a sprawa polska.
HISTORIA Z ŻYCIA WZIĘTA POWSTAŃCÓW WARSZAWY
PREZENTACJA DLA KLASY 3 SP DO LEKCJI 30
Jesteśmy Polką i Polakiem! - Święto Niepodległości w grupie 0a
Zapraszamy do oglądania 
prezentacja wykonana przez ucznia klasy VI – Bartłomieja Kowalewskiego
Przyjaciele Zippiego Program realizowany przez wychowawcę Agnieszkę Kuciej.
POLSKIE SYMBOLE NARODOWE
Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w biało-czerwonych barwach
Duchowa adopcja Dzieci dzieciom.
czyli zasady dobrego zachowania
ROCZNICA NIEPODLEGŁEJ
„Czcij ojca swego i matkę swoją”.
Zapis prezentacji:

Rozpoczynanie pracy na polu wraz ze wschodem Słońca, kończenie wraz z zachodem Rozpoczynanie pracy na polu wraz ze wschodem Słońca, kończenie wraz z zachodem. Słonce według Sędziego było wyznacznikiem czasu pracy. Wszelkie roboty zaczynano wraz z jego wschodem, kończono natomiast wtedy, gdy zachodziło. Uważał on, że Bóg wie, jak długo trzeba pracować, dając człowiekowi dzień, a człowiek powinien w pełni go wykorzystać. "Pan świata wie, jak długo pracować trzeba. Słońce, Jego robotnik, kiedy znijdzie z nieba Czas i ziemianinowi ustępować z pola"

Gościnność gospodarzy Nieodłącznym akcentem dworu Sopliców była staropolska gościnność. Gospodarze hołdowali zasadzie "gość w dom, Bóg w dom". Służba zajmowała się nie tylko gościem, ale także jego bagażem i powozem. Wszyscy członkowie rodziny ubierali się w uroczyste stroje, aby chwile powitania miały podniosły nastrój. O gościnności gospodarzy świadczyła szeroko otwarta brama. W dzisiejszych czasach drzwi naszych domostw zamknięte są na kilka nowoczesnych zamków w obawie przed złodziejem. Mało kto ubiera się w strój galowy tylko dlatego, że przyjechali goście. Mimo wszystko Polacy są uważani za jedną z najbardziej gościnnych nacji.

Zakaz pokazywania dziewczyn do lat 14 w towarzystwie Zosia - bohaterka ''Pana Tadeusza, nie ukończywszy jeszcze 14-stu lat, nie uczestniczyła w ucztach ani balach, które wydawała szlachta. Na co dzień zajmowała się wypasem gęsi, indyków i kur, do czego przywykła. W dzień swych czternastych urodzin, wedle zwyczaju, dane jej było skończyć z dotychczasowymi zajęciami i pierwszy raz pokazać się na salonach, między gośćmi, rozpoczynając w ten sposób życie szlachcianki.

Służenie kobietom przy stole, zaopatrywanie w jedzenie i zabawianie Gdy wszyscy siedzieli przy stole, nadchodził czas, aby panowie służyli paniom. Mieli oni obowiązek podawać im jedzenie, nalewać wino do kielichów i zabawiać je rozmową. Sędzia mówi o wysyłaniu młodzieży na dwory magnackie, gdzie może się ona nauczyć manier i ogłady, oraz o wysyłaniu młodych ludzi do szkół za granicę, w celu zdobycia wiedzy. Dzięki takim metodom wychowania chłopcy mieli wielki szacunek w stosunku do swoich rodziców i dlatego przy powitaniu całowali ich po rękach albo ściskali za kolana.

Pojedynkowanie się Soplicowie, jako ród waleczny, bardzo lubili pojedynkowanie się oraz organizowanie zajazdów. Pojedynki te wynikały z ich kłótliwości i skłonności do samosądów. Szlachta zbierała wojsko i sama wydawała wyrok. Ważną osobą był Woźny, który zanosił zapowiedź zajazdu i ogłaszał zajęcie ziemi przez organizatora zajazdu.

Zwoływanie sejmików szlacheckich Jednym z obyczajów były również sejmiki szlacheckie, których historia zapisana została na serwisie stołowym. Był on jak fotografie, które w tamtych czasach przedstawiały codzienność, potem jednak wyciskały z każdego łzy tęsknoty za tym, co utracone. Przedstawiały scenki z sejmików, zgromadzeń szlachty, wyborów i nic nie byłoby w tym nadzwyczajnego, gdyby nie pojedyncze osoby, które burzyły całą harmonię obrazów. Jednym z nich był szlachcic, który nie mógł podjąć ostatecznej decyzji i zdawał się na los, fatum. Dla tego człowieka nie istniały żadne zwierzchnie wartości. Na drugiej scenie przedstawionej na talerzach również dokonywano ważnych wyborów i widać już było, że szlachta doszła do porozumienia z wyjątkiem jednej osoby, zdrajcy krzyczącego „veto!”. Burzy on wszystko, całe zmagania szlachciców, dla tego człowieka nieważne jest dobro ogółu, najważniejsze jest jego własne zdanie. Te dwie postacie są na serwisie symbolami niezdecydowania, bierności, egoizmu i zdrady, które doprowadziły Polskę do upadku.

Śpiewanie patriotycznych pieśni Manifestacją patriotyczną jest koncert na cymbałach w wykonaniu Jankiela, starego Żyda. Już od początku jego gra przybiera charakter narodowy. Zaczyna od Poloneza Trzeciego Maja i od razu napełnia serca zgromadzonych radością. "Starców myśli z dźwiękiem w przeszłość się uniosły". Tak, starcy pamiętali. Pamiętali również o Targowicy, która pojawiła się w grze Jankiela pod postacią zdradzieckiego, fałszywego tonu. Po innych patriotycznych utworach rozbrzmiał wreszcie wspaniały Mazurek Dąbrowskiego, dumny hymn wolności, niepodległości i patriotyzmu, budząc w każdym sercu pamięć, żal i tęsknotę.