Sześciolatek w I klasie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Sześcioletnie dziecko zarówno w szkole jak i w przedszkolu pozostaje tym samym dzieckiem, ale w szkole ma szansę pójść o krok dalej.”
Advertisements

Porównanie pożądanych umiejętności dzieci kończących edukację przedszkolną oraz kończących klasę pierwszą szkoły podstawowej.
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO DLA PRZEDSZKOLI, ODDZIAŁÓW PRZEDSZKOLNYCH W SZKOŁACH PODSTAWOWYCH ORAZ INNYCH FORM WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKA
NOWA PODSTAWA PROGRAMOWA
Dlaczego 6-latek do szkoły TAK?!
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
SZEŚCIOLATKI W SZKOLE.
6-LATEK W SZKOLE.
„Zabawa jest nauką, nauka zabawą. Im więcej zabawy, tym więcej nauki”
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Znaczenie wychowania przedszkolnego
SZKOŁA PRZYJAZNA SZEŚCIOLATKOM
Obniżenie wieku rozpoczęcia obowiązku szkolnego –”Sześciolatki w szkole”. 6.
6-latek w szkole – radość czy problem?.
PODSTAWA PROGRAMOWA WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Główne założenia nowej Podstawy Programowej.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Sześciolatek idzie do szkoły
Projekt "Mamo! Tato! Wyrosłem z przedszkola" realizowany jest w ramach zadania publicznego pn. Realizacja szkolnych projektów promujących przyjazną adaptację.
Opracowanie graficzne: Przedszkole „JEDYNECZKA” w Morągu
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO I EDUKACJI WCZESNOSZKOLNEJ
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Targi podręczników – matematyka Zespół Szkół Nr1 w Olkuszu.
6-LATEK W SZKOLE.
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
Prezentacja multimedialna dotycząca gotowości szkolnej.
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Co powinno umieć dziecko, które rozpoczyna naukę w klasie pierwszej?
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA ?
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
Izabela Modzelewska mgr psychologii
,,NASZA BAJKA”. Inspiracją do podjęcia działań w zakresie tworzenia programu edukacji teatralnej stały się dla nas doświadczenia z pracy pedagogicznej.
 Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR1 IM. BRONISŁAWA MALINOWSKIEGO W WOLI.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
EDUKACJA SKUTECZNA, PRZYJAZNA I NOWOCZESNA SZEŚCIOLATEK W SZKOLE.
OFERTA DLA SZEŚCIOLATKÓW.  nauka odbywa się w salach lekcyjnych dostosowanych do potrzeb młodszych dzieci, podzielonych na części: edukacyjną i rekreacyjną,
ELEMENTY PODSTAWY PROGRAMOWEJ
Opracowała: Mirosława Lasecka
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 10 w Koszalinie Autor: Dorota Kościuszko-Cienkowska.
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
6-LATEK W SZKOLE „Nie ta­kie ważne, żeby człowiek dużo wie­dział, ale żeby dob­ rze wie­dział, nie żeby umiał na pa­mięć, a żeby ro­zumiał, nie żeby go.
Klasa pierwsza to start uczniów do samodzielnego i naukowego poznania świata. W trakcie aktywnego udziału w zajęciach.
Moje dziecko w szkole. Dziecko w oddziale przedszkolnym przygotowuje się do nauki czytania, pisania i edukacji matematycznej Uczeń w klasie I uczy się.
Wiadomości i umiejętności, które uczeń zdobywa na każdym etapie edukacyjnym, opisane są, zgodnie z ideą europejskiej struktury kwalifikacji, w języku.
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Edukacja skuteczna, przyjazna i nowoczesna Reforma systemu oświaty Reforma systemu oświaty.
EDUKACJA MATEMATYCZNA skuteczna, przyjazna dziecku i nauczycielowi Arkadiusz Mroczyk.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Opracowała: Mirosława Lasecka
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Kształcenie specjalne
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Sześciolatek w I klasie 6 Sześciolatek w I klasie

Zmiany w edukacji wczesnoszkolnej Edukacja wczesnoszkolna łagodnie przeprowadza dziecko od wychowania przedszkolnego do nauczania przedmiotowego, zapewniając: inną organizację przestrzeni nauczania dla ucznia (część edukacyjna i część rekreacyjna sali lekcyjnej), dobrze zorganizowaną opiekę świetlicową po lekcjach, oferującą ciekawe zajęcia dostosowane do potrzeb uczniów.

Zajęcia dla uczniów o szczególnych potrzebach edukacyjnych: dydaktyczno-wyrównawcze korekcyjno-kompensacyjne ruchowe o charakterze korekcyjnym dla uczniów mających szczególne potrzeby lub trudności w sprostaniu wymaganiom szkoły, rozwijające szczególne zdolności i zainteresowania uczniów.

Nowa podstawa programowa

Została wprowadzona rozporządzeniem Ministra Edukacji Narodowej z dnia 23 grudnia 2008 w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół. Dziennik Ustaw z dnia 15 stycznia 2009 r., Nr 4, poz.17

Kompetencje kluczowe Czytanie jako umiejętność rozumienia i przetwarzania tekstów. Myślenie matematyczne – umiejętność korzystania z podstawowych narzędzi matematycznych w życiu codziennym. Myślenie naukowe – umiejętność formułowania wniosków opartych na obserwacjach empirycznych. Umiejętność komunikowania się w języku ojczystym i w języku obcym. Umiejętność posługiwania się nowoczesnymi technologiami. Umiejętność uczenia się. Umiejętność pracy zespołowej. Świadomość kultury.

Umiejętności i wiadomości absolwenta przedszkola

Umiejętności społeczne dzieci Obdarza uwagą dzieci i dorosłych, aby rozumieć to, co mówią i czego oczekują; grzecznie zwraca się do innych w domu, w przedszkolu, na ulicy. Przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej (stara się współdziałać w zabawach i w sytuacjach zadaniowych) oraz w świecie dorosłych. W miarę samodzielnie radzi sobie w sytuacjach życiowych i próbuje przewidywać skutki swoich zachowań. Wie, że nie należy dokuczać dzieciom, które wychowują się w trudniejszych warunkach, a także, że nie należy wyszydzać i szykanować innych. Umie się przedstawić: podaje swoje imię, nazwisko i adres zamieszkania; wie, komu można podawać takie informacje.

Czynności samoobsługowe, nawyki higieniczne i kulturalne Umie poprawnie umyć się i wytrzeć oraz umyć zęby. Właściwie zachowuje się przy stole podczas posiłków, nakrywa do stołu i sprząta po sobie. Samodzielnie korzysta z toalety. Samodzielnie ubiera się i rozbiera, dba o osobiste rzeczy i nie naraża ich na zgubienie lub kradzież. Utrzymuje porządek w swoim otoczeniu.

Mowa dzieci Zwraca się bezpośrednio do rozmówcy, stara się mówić poprawnie pod względem artykulacyjnym, gramatycznym, fleksyjnym i składniowym. Mówi płynnie, niezbyt głośno, dostosowując ton głosu do sytuacji; Uważnie słucha, pyta o niezrozumiałe fakty i formułuje dłuższe wypowiedzi o ważnych sprawach; W zrozumiały sposób mówi o swoich potrzebach i decyzjach.

Gotowość do nauki czytania i pisania Potrafi określić kierunki oraz miejsca na kartce papieru, rozumie polecenia typu: narysuj kółko w lewym górnym rogu kartki, narysuj szlaczek, zaczynając od lewej strony kartki. Potrafi uważnie patrzeć (organizuje pole spostrzeżeniowe), aby rozpoznać i zapamiętać to, co jest przedstawione na obrazkach. Dysponuje sprawnością rąk oraz koordynacją wzrokowo-ruchową potrzebną do rysowania, wycinania i nauki pisania. Interesuje się czytaniem i pisaniem; jest gotowe do nauki czytania i pisania. Słucha np. opowiadań, baśni i rozmawia o nich; interesuje się książkami. Układa krótkie zdania, dzieli zdania na wyrazy, dzieli wyrazy na sylaby; wyodrębnia głoski w słowach o prostej budowie fonetycznej. Rozumie sens informacji podanych w formie uproszczonych rysunków oraz często stosowanych oznaczeń i symboli, np. w przedszkolu, na ulicy, na dworcu.

Rozwój intelektualny dzieci wraz z edukacją matematyczną. Liczy obiekty i rozróżnia błędne liczenie od poprawnego; Wyznacza wynik dodawania i odejmowania, pomagając sobie liczeniem na palcach lub na innych zbiorach zastępczych. Ustala równoliczność dwóch zbiorów, a także posługuje się liczebnikami porządkowymi. Rozróżnia stronę lewą i prawą, określa kierunki i ustala położenie obiektów w stosunku do własnej osoby, a także w odniesieniu do innych obiektów. Wie, na czym polega pomiar długości, i zna proste sposoby mierzenia: krokami, stopa za stopą. Zna stałe następstwo dni i nocy, pór roku, dni tygodnia, miesięcy w roku.

Zakres umiejętności i wiadomości ucznia klasy I

Edukacja polonistyczna Nauczyciel wprowadza wszystkie litery alfabetu oraz kształtuje umiejętność nauki czytania w połączeniu z nauką pisania liter. Zwraca się uwagę na umiejętność słuchania i rozumienia wypowiedzi oraz budowania własnych wypowiedzi z uwzględnieniem kultury języka. Dużą wagę przykłada się do umiejętności wypowiadania się w tzw. małych formach teatralnych. Uczeń powinien przestrzegać zasad kaligrafii, a także dbać o estetykę i poprawność graficzną pisma. Uczeń musi umieć korzystać z pakietów edukacyjnych pod kierunkiem nauczyciela. Uczeń interesuje się książkami i czytaniem.

Edukacja społeczna Uczeń współpracuje z innymi w zabawie, w nauce szkolnej i w sytuacjach życiowych; przestrzega reguł obowiązujących w społeczności dziecięcej oraz w świecie dorosłych, grzecznie zwraca się do innych w szkole, w domu i na ulicy. Uczeń ma rozeznanie, że pieniądze otrzymuje się za pracę; dostosowuje swe oczekiwania do realiów ekonomicznych rodziny.

Edukacja matematyczna Uczeń sprawnie liczy obiekty (dostrzega regularności dziesiątkowego systemu liczenia), wymienia kolejne liczebniki od wybranej liczby, także wspak (zakres do 20); zapisuje liczby cyframi (zakres do 10). Uczeń wyznacza sumy (dodaje) i różnice (odejmuje), manipulując obiektami lub rachując na zbiorach zastępczych, np. na palcach; sprawnie dodaje i odejmuje w zakresie do 10, poprawnie zapisuje te działania.

Umiejętności praktyczne W zakresie pomiaru: długości: mierzy długość, posługując się np. linijką; porównuje długości obiektów, ciężaru: potrafi ważyć przedmioty; różnicuje przedmioty cięższe, lżejsze; wie, że towar w sklepie jest pakowany według wagi, płynów: odmierza płyny kubkiem i miarką litrową,

W zakresie obliczeń pieniężnych: W zakresie czasu: nazywa dni w tygodniu i miesiące w roku; orientuje się, do czego służy kalendarz i potrafi z niego korzystać; rozpoznaje czas na zegarze w takim zakresie, który pozwala mu orientować się w ramach czasowych szkolnych zajęć i domowych obowiązków. W zakresie obliczeń pieniężnych: zna będące w obiegu monety i banknot o wartości 10 zł; zna wartość nabywczą monet i radzi sobie w sytuacji kupna i sprzedaży, zna pojęcie długu i konieczność spłacenia go.

Podręczniki szkolne

(art. 22 a ustawy o systemie oświaty) Do dnia 15 czerwca dyrektor szkoły podaje do publicznej wiadomości zestaw podręczników, które będą obowiązywać od początku następnego roku szkolnego. (art. 22 a ustawy o systemie oświaty) 20

Nauczyciel jest odpowiedzialny za: wybór programu nauczania, wybór podręcznika, a w konsekwencji za realizację podstawy programowej i efekty kształcenia, uzyskane przez jego uczniów. 21

Co zyska sześciolatek rozpoczynając naukę w szkole?

W bezpiecznej, dobrze zorganizowanej, oferującej wysoką jakość kształcenia szkole nasz sześciolatek: staje się bardziej odważny, samodzielny i pewny siebie, jest bardziej otwarty w kontaktach z rówieśnikami i dorosłymi, wykorzystuje w pełni naturalny potencjał rozwojowy, korzysta z zasobów środowiska szkolnego, rozwija swoje zainteresowania korzystając z oferty zajęć pozalekcyjnych, uczy się właściwego wykorzystywania komputera i internetu, uczestniczy w zajęciach z języka obcego, w przypadku trudności korzysta z zajęć terapii pedagogicznej, dzięki systematyczności zyskuje dobre podstawy do dalszej nauki, zdobywa doświadczenia we współdziałaniu w grupie, uczy się odpowiedzialności za siebie i innych, uczy się zasad samorządności.

Dobry start sześciolatka możliwy będzie dzięki zapewnieniu dzieciom odpowiednich warunków przez szkołę i nauczycieli. Do niezbędnych warunków należą m.in.: troska o bezpieczeństwo fizyczne i emocjonalne dziecka, bliska współpraca z rodziną dziecka, przystosowanie sali lekcyjnej do nauki i zabawy, dostosowanie metod pracy do rozpoznanych możliwości i potrzeb dzieci, zapewnienie warunków do rozwoju ruchowego, nagradzanie wysiłku i starań dziecka, zachęcanie do inicjatywy i samodzielności, zapewnienie opieki w przyjaznej, dobrze zorganizowanej świetlicy włączenie starszych uczniów w proces adaptacji sześciolatków do społeczności szkolnej.

Ważne adresy internetowe www.men.gov.pl www.ore.edu.pl

Dziękujemy za uwagę