PERSPEKTYWA FINANSOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
FUNDUSZE UE Warszawa, maj 2008.
Advertisements

Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Miejski obszar funkcjonalny – Puławy
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Polityka Spójności ___________ Maciej Nowicki
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Wiedza i innowacje w rozwoju gospodarki -
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Sierpień 2013
1. 2 Możliwości finansowania rozwoju nowoczesnych technologii edukacyjnych ze środków UE w latach 2007 – 2013 Marek Szczepański Zastępca Prezesa PSDB.
Polityka spójności na lata
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
Założenia Programu Operacyjnego dotyczącego Polski Wschodniej na lata Warszawa 09 stycznia 2013 r.
Spotkanie Grupy roboczej ds
Rozwój odnawialnych źródeł energii w programach na lata
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Dokumenty wprowadzające politykę wspólnotową. Zasada programowania oznacza, że instytucje Unii Europejskiej kontrolują i monitorują wykorzystanie środków.
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Fundusze strukturalne w latach w Polsce
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Rozw ó j Polski Wschodniej. 2 października 2007 r. komisarz ds. polityki regionalnej Danuta Hübner podpisała decyzję Komisji Europejskiej przyjmującą
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
EKONOMIA SPOŁECZNA W NOWEJ PERSPEKTYWIE FINANSOWANIE
Tomasz Bogdan – Prezes Zarządu Certus Partnerzy Sp. z o.o.
Fundusze strukturalne na badanie i innowacje w latach
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Perspektywa finansowa :
Nowe trendy w branży spożywczej
Wsparcie dla rozwoju technologii
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Kierunki i narzędzia kształtowania popytu na innowacje w perspektywie
Możliwości finansowania współpracy nauki i biznesu
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
PARP w nowej perspektywie finansowej
Przygotowanie MŚP do realizacji ambitnych projektów i wdrażania innowacji w ramach PO Inteligentny Rozwój.
Programowanie perspektywy finansowej
Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Dolnośląskiego
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
1. U SŁUGI D ORADZTWA W Z AKRESIE U SŁUG I D OTACJI I NWESTYCYJNYCH Narodowa Strategia Spójności (d. Narodowe Strategiczne Ramy Odniesienia)
Narzędzia wsparcia rozwoju innowacyjności polskiej gospodarki w latach
Wsparcie sektora energetyki w ramach POIiŚ
1. Program Operacyjny „Rybactwo i Morze” Program został opracowany w oparciu o:  przepisy prawa UE rozporządzenie PE i Rady nr 1303/2013 w sprawie wspólnych.
Ogólne informacje o Funduszach Europejskich na lata Marzec, 2013 r.
Program Rozwoju Innowacji.  Nowe podejście do polityki innowacyjnej, opartej na identyfikacji inteligentnych specjalizacji regionu  Kontynuacja dotychczasowej.
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Polityka spójności UE nowe możliwości dla przedsiębiorstw
PROGRAM OPERACYJNY Infrastruktura i Środowisko Zielona Góra, r.
1 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne (ZIT). 2 Zintegrowane Inwestycje Terytorialne to nowy instrument: - rozwoju terytorialnego, - wdrażania zintegrowanych.
Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską z Funduszu Spójności w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna „Warsztaty dla początkujących…
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Monika Jamróz – Koordynator Zespołu ds. Komunikacji, Promocji i Funduszy Europejskich Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki Wodnej w Kielcach.
Zasady funkcjonowania Kontraktu Terytorialnego w latach października 2012 r.
Finansowanie projektów środowiskowych w perspektywie Kwiecień 2014.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi PROW 2014 – 2020 Grudzień 2013.
1 Wprowadzenie Dostępne środki z funduszy strukturalnych i Funduszu Spójności w latach
Wsparcie małej i średniej przedsiębiorczości w ramach WRPO założenia programowe Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego Departament Wdrażania.
Jarosław Komża Konferencja podsumowująca projekt
Departament Zarządzania Funduszami i Projektami Unijnymi, Wydział Zarządzania RPO Projekt Umowy Partnerstwa Linia demarkacyjna interwencji pomiędzy poziom.
WIELKOPOLSKI REGIONALNY PROGRAM OPERACYJNY NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Mazowieckiego Podzespół II
Zapis prezentacji:

PERSPEKTYWA FINANSOWA 2014-2020 Ogólnopolskie Kooperacyjne Powiązania Innowacyjnych Przedsiębiorstw

Ile funduszy na politykę spójności?

Ile funduszy na politykę spójności? Wysokość budżetu i podział funduszy pomiędzy Państwa Członkowskie UE to nie jedyne ustalenia szczytu. Podjęto także inne istotne decyzje dotyczące perspektywy 2014-2020: Podatek VAT w projektach dofinansowanych z Funduszy Europejskich będzie kosztem kwalifikowalnym, co oznacza utrzymanie możliwości jego refundacji, Poziom dofinansowania unijnego w wysokości 85 proc. (dla regionów mniej rozwiniętych) oraz 80 proc. dla Mazowsza.

Krajowe programy

Kwoty w mld euro

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POiŚ) 2014-2020 24,158 mld euro, czyli ponad 100 mld zł zostanie przeznaczone w najbliższych latach na wsparcie gospodarki niskoemisyjnej, ochronę środowiska, przeciwdziałania i adaptację do zmian klimatu, transport, bezpieczeństwo energetyczne, ochronę zdrowia i kulturę.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POiŚ) 2014-2020 Najwięcej, bo ponad 17,5 mld euro, Ministerstwo Rozwoju Regionalnego planuje przeznaczyć na sektor transportu, czyli na drogi, koleje, transport miejski, lotniczy i morski. Drugi w kolejności będzie sektor środowiska – ponad 3,4 mld euro. Na znaczeniu, w porównaniu do obecnej perspektywy, zyskają energetyka i zdrowie.

Program Operacyjny Infrastruktura i Środowisko (POiŚ) 2014-2020 Beneficjentami POIiŚ 2014-2020 będą: podmioty publiczne (w tym jednostki samorządu terytorialnego) prywatne (przede wszystkim duże przedsiębiorstwa).

Wsparcie zielonej energii w latach 2014-2020 Priorytetem w kolejnej perspektywie finansowej będzie wspieranie przejścia na gospodarkę niskoemisyjną we wszystkich sektorach, promowanie dostosowania do zmian klimatu, ochrona środowiska naturalnego, a także promowanie zrównoważonego transportu i usuwanie niedoborów przepustowości w działaniu najważniejszych infrastruktur sieciowych.

Wsparcie zielonej energii w latach 2014-2020 Przejściu na gospodarkę niskoemisyjną służyć będzie wsparcie projektów z zakresu: produkcji i dystrybucji OZE; efektywności energetycznej i wykorzystania OZE w przedsiębiorstwach (np. zastosowanie technologii efektywnych energetycznie w firmie); efektywności energetycznej i wykorzystania OZE w infrastrukturze publicznej i mieszkalnictwie (wsparcie kompleksowej modernizacji energetycznej budynków użyteczności publicznej i w mieszkalnictwie wraz z wymianą wyposażenia tych obiektów na energooszczędne w zakresie związanym m.in. z: ociepleniem obiektu, wymianą okien, drzwi zewnętrznych oraz oświetlenia na energooszczędne czy przebudową systemów grzewczych);

Wsparcie zielonej energii w latach 2014-2020 - cd Przejściu na gospodarkę niskoemisyjną służyć będzie wsparcie projektów z zakresu: inteligentnych sieci niskiego i średniego napięcia (np. inteligentne sieci elektroenergetyczne dla rozwoju OZE, inteligentny system pomiarowy); promowania strategii niskoemisyjnych we wszystkich obszarach, w tym obszarach miejskich ( np. budowa, rozbudowa lub modernizacja sieci ciepłowniczej i chłodniczej, również poprzez wdrażanie systemów zarządzania ciepłem i chłodem); promowania wysokosprawnej kogeneracji energii cieplnej i elektrycznej w oparciu o popyt na użytkową energię cieplną (np. budowa lub przebudowa jednostek wytwarzania energii elektrycznej i ciepła, budowa przyłączeń do sieci ciepłowniczych).

Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój (POIR) w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020 Celem POIR jest zwiększenie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki, wyrażające się głównie wzrostem nakładów prywatnych na B+R. Cel ten zostanie osiągnięty poprzez koncentrację działań Programu na: wsparciu powiązań między przedsiębiorstwami i nauką; wsparciu i rozwoju innowacyjności przedsiębiorstw; wzmocnieniu jakości badań oraz pozycji krajowych jednostek naukowych w ramach Europejskiej Przestrzeni Badawczej.

Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój (POIR) w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020 Zakres wsparcia w ramach POIR wpisuje się w następujące cele tematyczne, wymienione w projekcie Rozporządzenia Ogólnego Parlamentu Europejskiego i Rady ustanawiającego wspólne przepisy dotyczące EFRR, EFS, FS, EFRROW oraz EFRM objętych zakresem wspólnych ram strategicznych: Cel 1. Wspieranie badań naukowych, rozwoju technologicznego i innowacji; Cel 3. Podnoszenie konkurencyjności małych i średnich przedsiębiorstw, sektora rolnego oraz sektora rybołówstwa i akwakultury.

instytucje otoczenia biznesu. Program Operacyjny Innowacyjny Rozwój (POIR) w Nowej Perspektywie Finansowej 2014-2020 Najważniejszymi beneficjentami POIR będą: przedsiębiorstwa (w szczególności MŚP), jednostki naukowe, klastry, instytucje otoczenia biznesu.

Przykładowe rodzaje wsparcia w ramach PO IR Wsparcie w ramach PO IR ukierunkowane będzie przede wszystkim na pobudzaniu popytu przedsiębiorstw na innowacje i prace badawczo-rozwojowe, realizowane poprzez działania takie jak: Realizacja projektów „od pomysłu do przemysłu” – czyli wsparcie tworzenia innowacji w całym ich cyklu, tj. od fazy badań, poprzez etap prac rozwojowych, do wdrożenia. Tworzenie i rozwój infrastruktury B+R w przedsiębiorstwach, w szczególności na potrzeby funkcjonowania działów B+R i laboratoriów w firmach lub w związku z powstawaniem centrów badawczo-rozwojowych oraz prowadzenie prac B+R przez przedsiębiorstwa. Przygotowanie przedsiębiorstw i jednostek naukowych do udziału w programach międzynarodowych, takich jak COSME czy Horyzont 2020, w tym wsparcie na pokrycie kosztów przygotowania aplikacji oraz doradztwa na etapie realizacji projektu.

Przykładowe rodzaje wsparcia w ramach PO IR- cd Wsparcie w ramach PO IR ukierunkowane będzie przede wszystkim na pobudzaniu popytu przedsiębiorstw na innowacje i prace badawczo-rozwojowe, realizowane poprzez działania takie jak: Internacjonalizacja innowacyjnych firm, m.in.: udział przedsiębiorstw w branżowych programach promocji, czy też korzystanie ze specjalistycznych usług doradczych w zakresie internacjonalizacji. Wsparcie dostępu przedsiębiorstw do kapitału na innowacje, zwłaszcza oferowanego przez fundusze typu private equity, venture capital oraz sieci aniołów biznesu. Rozwój i profesjonalizacja proinnowacyjnych usług instytucji otoczenia biznesu (IOB), w tym m.in.: diagnozowanie i stałe monitorowanie popytu na usługi IOB, przygotowanie koncepcji i standardów realizacji usług oraz świadczenie usług na rzecz przedsiębiorstw przez rekomendowanych realizatorów. Kształtowanie postaw proinnowacyjnych oraz promocja i wsparcie wykorzystania innowacji nietechnologicznych (organizacyjnych, marketingowych, społecznych etc).

Pozostałe krajowe Programy Operacyjne Wiedza Edukacja i Rozwój: Program Operacyjny Wiedza, Edukacja, Rozwój powstał w odpowiedzi na potrzeby reform w obszarach zatrudnienia, włączenia społecznego, edukacji, szkolnictwa wyższego, zdrowia i dobrego rządzenia. Będzie też wspierał innowacje społeczne i współpracę ponadnarodową w wymienionych obszarach oraz wdrażanie w Polsce Inicjatywy na rzecz zatrudnienia osób młodych.

Pozostałe krajowe Programy Operacyjne Polska Wschodnia: POPW 2014-2020 to dodatkowy instrument wsparcia finansowego 5 województw Polski Wschodniej: lubelskiego, podlaskiego, podkarpackiego, świętokrzyskiego i warmińsko-mazurskiego, który będzie uzupełnieniem i wzmocnieniem działań prowadzonych w ramach regionalnych i krajowych programów operacyjnych europejskiej polityki spójności, z których finansowane będą zasadnicze przedsięwzięcia rozwojowe.

Pozostałe krajowe Programy Operacyjne Polska Wschodnia

Pozostałe krajowe Programy Operacyjne Polska Wschodnia Głównym celem Programu jest wzrost konkurencyjności i innowacyjności makroregionu Polski Wschodniej. Cel ten będzie realizowany poprzez koncentrację działań programu na: wsparciu w obszarze innowacyjności i B+R, wsparciu konkurencyjności przedsiębiorstw w szczególności w obszarze internacjonalizacji, wsparciu w zakresie poprawy efektywności układów transportowych miast wojewódzkich i ich obszarów funkcjonalnych, wsparciu w zakresie zwiększenia spójności wewnętrznej makroregionu.

Regionalne programy

Polityka klastrowa 2014-2020 - cel Główny cel polityki klastrowej: Wzmocnienie innowacyjności i konkurencyjności polskiej gospodarki w oparciu o intensyfikację współpracy, interakcji i przepływów wiedzy w ramach klastrów oraz wspieranie strategicznych specjalizacji gospodarczych (klastrów kluczowych).

Polityka klastrowa 2014-2020 – formy realizacji celu 1. Szerokie wspieranie istniejących i nowoutworzonych klastrów poprzez dofinansowanie koordynatorów klastrów, w tym prowadzonych przez nich inicjatyw klastrowych – ten rodzaj wsparcia otrzymywać klastry będą przede wszystkim w ramach programów regionalnych

Polityka klastrowa 2014-2020 – formy realizacji celu 2. Zintegrowanie dostępnego wsparcia publicznego wokół wybranych klastrów o kluczowym znaczeniu i potencjale konkurencyjnym dla gospodarki (poprzez wsparcie centralne) i gospodarki regionów (poprzez wsparcie regionalne), wpisujących się w inteligentne specjalizacje krajowe i regionalne

Polityka klastrowa 2014-2020 – wspieranie rozwoju klastra Wczesna faza rozwoju (klastry młode o niewielkim potencjale): Wzmacnianie warunków techniczno – organizacyjnych funkcjonowania klastra Wzmacnianie procesów animacyjnych Budowy zaufania Skłonności do współpracy i dialogu Rozwój planowania strategicznego i koordynacji działań w ramach klastra Rozwój interakcji, powiązań, przepływów wiedzy (wewnętrznych i zewnętrznych) także w układzie międzynarodowym i międzysektorowym Zacieśniania współpracy w ramach klastra i z jego otoczeniem Animowania wspólnych przedsięwzięć oraz rozwijania nowych produktów i usług innowacyjnych

Polityka klastrowa 2014-2020 – wspieranie rozwoju klastra Faza rozwojowa Wspieranie podnoszące konkurencyjność i innowacyjność klastra Wspieranie procesów dotyczących sieciowania klastrów w Polsce, w tym wsparcie projektów proinnowacyjnych realizowanych przez grupy klastrów

Polityka klastrowa 2014-2020 – wspieranie rozwoju Klastry kluczowe (KKK) klastry kluczowe dla gospodarki kraju. Wsparcie dotyczyć będzie: Dużych projektów inwestycyjnych Badawczo – rozwojowych (B+R) Zmierzających do tworzenia nowych produktów, technologii Wchodzenia najlepszych polskich klastrów w europejskie oraz globalne łańcuchy wartości dodanej

Polityka klastrowa 2014-2020 – pozostałe wsparcie Ponadto dofinansowane będą: Działania na rzecz nawiązania współpracy z innymi klastrami w UE i na świcie w tych samych obszarach lub na styku różnych dziedzin w celu wspólnego opracowania produktu posiadającego potencjał stania się specjalnością eksportową, szczególnie poza obszarem UE Wsparcie dla koordynatorów KKK dla działań związanych z internacjonalizacją klastra ( w tym marketing, sieciowanie międzynarodowe itp.)

Dziękuję za uwagę Katarzyna Królak Koordynator projektów Ogólnopolskie Stowarzyszenie Innowacyjnych Przedsiębiorców OKIP Warszawa, 15.10.2013