Obszary współpracy klastrów farmaceutycznych i sposób ich finansowania

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Koncepcja klastra a konkurencyjność przedsiębiorstw
Advertisements

innowacyjna wielkopolska
Urząd Marszałkowski Województwa Podkarpackiego Działanie 2.6 Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju.
Ustawa o niektórych formach wspierania działalności innowacyjnej
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Life Science Kluster Kraków Kraków, ul. Gronostajowa 7
Inicjatywa Klaster Medycyna Polska Pd - Wsch.
Tomasz Kierzkowski Szanse rozwoju przedsiębiorczości związane z funduszami pomocowymi po akcesji Warszawa, 8 grudnia 2003.
2012 Departamentu Wsparcia Instytucji Otoczenia Biznesu Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości Warszawa, 23 października 2012 r. Stan wdrażania działania.
Finansowanie innowacji w okresie – przegląd rozwiązań wspierających innowacyjność przedsiębiorstw zaplanowanych w Programach Operacyjnych Tomasz.
Transakcje kompensacyjne
1 Środki finansowe z UE na rozwój przedsiębiorstwa D r i n ż. J u s t y n a P a t a l a s.
Zintegrowany Program Operacyjny Rozwoju Regionalnego Uzupełnienie Programu zatwierdzone przez Komitet Monitorujący ZPORR w dniu 16 kwietnia 2004 r.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
Prof. dr hab.. Małgorzata – Piasecka Szkoła Główna Handlowa Warszawa
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
1 Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Poznań Małgorzata Świderska Warszawa Sektorowy Program Operacyjny WZROST KONKURENCYJNOŚCI.
W SEKTORZE ROLNO – SPOŻYWCZYM
Charakterystyka klastra
Efekty wdrażania działania 5.1 PO IG Wspieranie rozwoju powiązań kooperacyjnych o znaczeniu ponadregionalnym.
Konferencja „Innowacyjna Wielkopolska”
Uniwersytet Warmińsko-Mazurski oraz Bank Gospodarstwa Krajowego dla przedsiębiorstw regionu Konferencja Finansowanie inwestycji innowacyjnych przedsiębiorstw.
Ministerstwo Gospodarki, Pracy i Polityki Społecznej Departament Zarządzania Programem Wzrostu Konkurencyjności Przedsiębiorstw SEKTOROWY PROGRAM OPERACYJNY.
1.
2010 Benchmarking klastrów w Polsce Dr Aleksandra Nowakowska Zespół Konsultantów PARP Benchmarking jako instrument poprawy jakości zarządzania Warszawa,
Polska Izba Gospodarcza Importerów, Eksporterów i Kooperacji KOORDYNATOR: Maria Szwarc.
Rozwój, koordynacja, monitoring i ewaluacja dolnośląskiego systemu innowacji współfinansowany z EFS w ramach poddziałania POKL Rozwój, koordynacja,
Idea Klastra - korzyści z punktu widzenia przedsiębiorstw
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Polska w Programach Ramowych UE
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
Strategia Rozwoju Klastra „Innowacyjna Medycyna”
Kliknij, aby edytować styl wzorca tytułu Kliknij, aby edytować styl wzorca podtytułu 1 Klastry szansą na poprawę konkurencyjności i innowacyjności regionu.
Nowe trendy w branży spożywczej
Jak robić to efektywnie?
KONWENT MARSZAŁKÓW WOJEWÓDZTW RP - LUBELSKIE 2014 Światowe trendy marketingu terytorialnego i gospodarczego Witold Orłowski Nałęczów, 12 września 2014.
Urząd Marszałkowski Województwa Wielkopolskiego INNOWACYJNY REGION Omar Saoudi Dyrektor Departamentu Gospodarki Poznań, 14 stycznia 2008.
Ministerstwo Gospodarki Budowanie innowacyjnej gospodarki Departament Rozwoju Gospodarki Ministerstwo Gospodarki Regionalna Strategia Innowacji dla Mazowsza.
MODUŁ 3 – DOFINANSOWANIE NA PROWADZENIE BADAŃ I INFRASTRUKTURĘ BADAWCZĄ.
Fundusze Europejskie Ramy finansowe: Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego: 8,613 mld euro Środki krajowe: 1,575 mld euro Łączna alokacji:
DEFINICJE ROBOCZE – najistotniejsze elementy skupisko podmiotów występujących na danym terenie…, ogół podmiotów w danej branży/sektorze gospodarki… itd.
INNOpomorze INNOwacyjne powiązania IV edycja projektu
Programowanie perspektywy finansowej
Stowarzyszenie Klaster ICT Pomorze Zachodnie DROGA DO WSPÓLNEGO SUKCESU.
Tomasz Klajbor Kierownik Realizacji Projektu IV Regionalne Forum Innowacji Gdańsk, 10 czerwca 2005 r. Proces Wdrażania Regionalnej Strategii Innowacji.
Fundusze UE na badania i rozwój w latach Bartosz Kozicki Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP Konferencja końcowa projektu.
Co PGL LP robią w klastrze?
Możliwości pozyskania dofinansowania dla przedsiębiorców z Programu Operacyjnego Inteligentny Rozwój.
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Sylwia Badowska Sopot 23/03/2011 Klaster jako narzędzie rozwoju branży w regionie.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko – Pomorskiego na lata Wsparcie dla przedsiębiorstw: Działanie 5.5. Promocja i rozwój markowych.
Innowacje – możliwości ubiegania się o wsparcie z programów EWT PAWEŁ ZAWADZKI Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego Departament Rozwoju Regionalnego.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego Priorytet 1 Gospodarka – Innowacje - Technologie Działanie 1.2 Innowacje i transfer technologii.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ I PRZYSZŁOŚĆ P RZEDSIĘBIORCZOŚĆ W KONTEKŚCIE WSPÓŁPRACY TRANSGRANICZNEJ - TERAŹNIEJSZOŚĆ.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
2014 Wzmocnienie powiązań między nauką, a biznesem poprzez realizację projektów w ramach POIR Jakub Moskal Dyrektor Departamentu Koordynacji Wdrażania.
Wsparcie w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego WD na lata Zakończone nabory Wrocław, r. Renata Granowska Dyrektor Dolnośląska.
Een.ec.europa.eu Wsparcie dla biznesu i innowacji.
Agro Klaster Kujawy – regionalna organizacja przedsiębiorców sektora rolno-spożywczego.
Ośrodek Wsparcia Ekonomii Społecznej w Wodzisławiu Śląskim”
Klaster Logistyczno-Transportowy „Północ-Południe”
Regionalna Strategii Innowacji nowe rozwiązania/metody/narzędzia dla branży żywności szansa na wspólny projekt?
Alternatywny slajd początkowy – logo bez animacji
Wsparcie dotacyjne w ramach
Dobre praktyki współpracy Urzędu Marszałkowskiego Województwa Mazowieckiego z instytucjami otoczenia biznesu oraz przedsiębiorcami Dr Marcin.
DOFINANSOWANIE DLA FIRM W RAMACH NOWEJ PERSPEKTYWY
Zapis prezentacji:

Obszary współpracy klastrów farmaceutycznych i sposób ich finansowania Uniwersyteckie Centrum Transferu Technologii Medycznych Obszary współpracy klastrów farmaceutycznych i sposób ich finansowania Dr Monika Matusiak Uniwersytet Ekonomiczny w Poznaniu

Plan prezentacji 2x dlaczego Początki współpracy: Funkcjonowanie klastrów i inicjatyw klastrowych Rozwój inicjatyw klastrowych Obszary współpracy zaawansowanej Dalszy rozwój i finansowanie

Dlaczego klastry? Kryzys Konkurencja Globalizacja Przepisy i standardy Przedsiębiorstwo Współpraca Nowe technologie

Czy klastry pasują do branży farmaceutycznej? Belgia Puerto Rico Japonia Polska Irlandia Niemcy USA: Nowy Jork USA: San Diego

Przemysł farmaceutyczny: wyzwania Hi-tech z korzeniami historycznymi Dawniej: ważne etapy rozwoju: masowa produkcja leków (1813) Technologie produkcji antybiotyków syntetycznych „złote czasy” 1950-1970 Od 1990 – wzrastająca regulacja, wzrost znaczenia biotechnologii i inżynierii genetycznej Dziś: Wysoka intensywność B+R Przewidywany wzrost 6-8% rocznie przez następną dekadę Wzrastające znaczenie koopetycji i współpracy sieciowej Zmiana modelu biznesowego firm farmaceutycznych Kluczowe pytania: z kim współpracować, w jakim zakresie, na jakich warunkach?

Początki współpracy: Funkcjonowanie klastrów i inicjatyw klastrowych

Cele powstawania klastrów Klaster: Skupisko przedsiębiorstw w określonej lokalizacji geograficznej: Korzyści aglomeracji Sieci Łańcuchy wartości Koopetycja

Dlaczego klastry? Korzyści aglomeracji

Dlaczego klastry? Sieci

Dlaczego klastry? Łańcuchy wartości

Dlaczego klastry? Globalizacja łańcuchów wartości

Inicjatywa klastrowa Grupa przedsiębiorstw podobnej branży świadomie starająca się wykorzystać współpracę w ramach klastra dla osiągnięcia przewagi konkurencyjnej. Współpraca w ramach poczwórnej heliksy: nauka, biznes, edukacja, samorząd plus instytucje pośredniczące: finansowanie, doradztwo, marketing Koopetycja: konkurencyjna współpraca

Cele IK Tworzenie sieci i nawiązywanie kontaktów Wspólna promocja Zakup wyników badań naukowych Transfer wiedzy i technologii Projekty innowacyjne Inwestycje Lobbying Wywiad gospodarczy Eksport Szkolenia Dzielenie kosztów

Cele klastrów farmaceutycznych Zogniskowanie prac badawczych nad nowoczesnymi formami leków i ich komercjalizację Poszukiwanie synergii Stworzenie idealnego otoczenia instytucjonalnego i biznesowego dla firm farmaceutycznych Internacjonalizacja i eksport Poprawa logistyki dostaw leków Promocja wspólnej oferty

Rozwój inicjatyw klastrowych

ROZWÓJ KLASTRA 5. Scenariusz rozwoju 1. Określenie istotności 3. Analiza wstępna 4. Kształtowanie grupy liderów 2. Identyfikacja, priorytetyzacja 7. Agenda krótko-terminowa 6. Kamienie milowe 8. Inicjacja i formalizacja klastra 12. Ewaluacja i ocena 9. Pogłębiona analiza, benchmarking 10. Strategia długoterminowa 11. Budowanie powiązań

Czynniki sukcesu IK Otoczenie: Silne środowisko biznesowe Zaufanie do władz centralnych Silne władze regionalne Siła klastra

Czynniki sukcesu IK Cele: Szeroki zakres celów Cele stworzone w oparciu o rzeczywiste potrzeby klastra

Czynniki sukcesu IK Proces: Animator rozumiejący klaster Biuro i znaczący budżet Jasna strategia i mierzalne cele

Czynniki sukcesu IK Organizacja: Zaufanie między firmami Konsensus co do celów Zdefiniowane zasady współpracy

Masa krytyczna i synergie Masa krytyczna: 30-50 członków Korzyści i synergie powstają w oparciu o zaufanie Długookresowy horyzont współpracy Zmiana sposobu myślenia i działania Dogłębna znajomość branży Pozytywny dialog

Masa krytyczna i synergie Wspólne osiąganie celów niemożliwych do osiągnięcia indywidualnie Strategiczne wykorzystanie powiązań w ramach łańcucha wartości Tworzenie produktów i usług o wyższej wartości dodanej Zwiększenie odporności na kryzysy Wzmocnienie pozycji jako partner samorządu

Obszary współpracy zaawansowanej

Identyfikacja obszarów współpracy Działalność badawczo-rozwojowa Produkcja Marketing Logistyka Szkolenia zawodowe Organizacja przedsięwzięć Technologie informatyczne Internacjonalizacja

Określenie celu i zasad współpracy Badanie potrzeb wszystkich aktorów Zaangażowanie we współpracę Wytworzenie wspólnych produktów/usług lub poprawa pozycji negocjacyjnej Informacja: strona internetowa/katalog produktów

Określenie celu i zasad współpracy Wspólna marka Wspólna strategia rozwoju Procedury poszukiwania partnerów do projektów Osobowość prawna Struktura: biuro, koordynator, budżet

Podstawowe pola działania Informacja i komunikacja Szkolenia i podnoszenie kwalifikacji Współpraca Marketing i PR Internacjonalizacja

Informacja i komunikacja Szczegółowa baza danych Częste wywiady z klientami Stworzenie i obsługa strony internetowej Katalog dostawców i usług Newslettery Regularne wydarzenia, wizyty w przedsiębiorstwach, wizyty studyjne Comiesięczny mailing Materiały prasowe

Szkolenia i podnoszenie kwalifikacji Analiza wymagań edukacyjnych związanych z branżą Promocja i mentoring utalentowanych pracowników Podnoszenie kwalifikacji personelu Regularne wydarzenia specjalne: Warsztaty i seminaria Wizyty studyjne dla pracowników Wzajemne uczenie się firm Współpraca z sektorem nauki i instytucjami edukacyjnymi

Współpraca Inicjacja i wspieranie projektów kooperacyjnych Nawiązywanie kontaktów pomiędzy potencjalnymi partnerami w projektach Współpraca z sektorem nauki, instytucjami edukacyjnymi i dostawcami usług zaawansowanych Stworzenie ukierunkowanych programów wsparcia Wspieranie podnoszenia innowacyjności

Marketing i PR Materiały informacyjne i promocyjne Budowa tożsamości regionalnej Marketing krajowy i międzynarodowy oraz działalność reklamowa Działania budujące wizerunek branży Targi, wizyty w przedsiębiorstwach, prezentacje dla klientów kluczowych Lobbying

Internacjonalizacja Dostęp do wydarzeń międzynarodowych, kongresów, aktualności, klientów i trendów Wspieranie współpracy międzynarodowej Wspieranie przedsiębiorstw w procesie internacjonalizacji Działania sieciowe między podobnymi lub komplementarnymi klastrami z różnych krajów Zagraniczne wizyty w klastrze

Dalszy rozwój i finansowanie

Perspektywy rozwojowe Wsparcie Komisji Europejskiej (DG Industry, DG Regio) Projekt „Polskie klastry i polityka klastrowa” pod patronatem Ministra Gospodarki Samorządowe programy wsparcia klastrów Instrumenty finansowania

Finansowanie klastrów Wkład własny: Składki członkowskie Wkład partnerów strategicznych Współfinansowanie projektów Środki zewnętrzne: Europejskie programy współpracy klastrowej oraz programy ramowe Zmiany w ramach innych polityk krajowych Działanie 5.1. Działanie 1.6. Konkursy Narodowego Centrum Badań i Rozwoju Konkursy Departamentu Gospodarki UMWW

Działanie 5.1. Faza wczesna: Faza rozwoju: Opracowanie i wdrożenie strategii rozwoju Finansowanie do ekwiwalentu 200 000 euro Faza rozwoju: Opracowanie innowacyjnego produktu lub usługi Finansowanie: 20 mln na wydatki inwestycyjne, 5 mln na B+R, 400 000 na doradztwo, 1 mln na szkolenia, 600 000 na ekspansję rynkowa

Działanie 1.6. Finansowanie do 2 mln zł na: promocję powiązania kooperacyjnego, zakup profesjonalnych usług doradczych związanych z usługami świadczonymi przez podmioty zarządzające powiązaniem kooperacyjnym, działania podnoszące poziom innowacyjności powiązania kooperacyjnego (w tym transfer technologii/know-how), działania inwestycyjne (w tym wydatki na zakup robót budowlanych oraz zakup środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych niezbędnych do funkcjonowania powiązania kooperacyjnego).

6 lekcji z doświadczenia Banku Światowego Najważniejszym czynnikiem sukcesu jest „wkład potu” członków inicjatywy Udane inicjatywy klastrowe są napędzane przez sektor prywatny współpracujący sektorem publicznym, a nie odwrotnie Dobrze zdefiniowane cele i regularne mierzenie postępów

6 lekcji z doświadczenia Banku Światowego Kluczowa rola przywódców i wizjonerów Trudniej rozwijać IK w przemysłach tradycyjnych Konkurencyjność oparta na klastrach to nie rozwiązanie quick fix, ale proces długoterminowy Nadmierne finansowanie danej inicjatywy przez władze może ją osłabić

Dziękuję za uwagę