Kryteria oceny pracy w bibliotece na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej UAM w Poznaniu Małgorzata Dąbrowicz Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
KOMPETENCJA SPOŁECZNA W ZESPOLE PROJEKTOWYM
Advertisements

Słabe strony administracji publicznej wg Narodowej Strategii Spójności 2007
SKUTECZNOŚĆ i EFEKTYWNOŚĆ SYSTEMU
Analiza potrzeb szkoleniowych nauczycieli na przykładzie III Liceum Ogólnokształcącego im. Unii Lubelskiej w Lublinie Adam Prus.
Jak zatrzymać najlepszych pracowników?
Psychologia Zarządzania
Wydział Nauk Ekonomicznych Studia stacjonarne II stopnia, rok akademicki 2012/2013 Wybór specjalności na kierunku Zarządzanie.
system zarządzania zasobami ludzkimi
Znaczenie podręcznika
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
PSYCHOLOGIA Drzwi otwarte Rekrutacja 2010/2011.
Definicja rachunkowości zarządczej
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Normy praktyki zawodowej
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
FUNKCJA PERSONALNA.
Ocenianie w procesie pracy
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
Organizacja i zarządzanie firmą
Zarządzanie rozwojem kompetencji zawodowych kadry bibliotek
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Jako istotny czynnik zwiększający kapitał przedsiębiorstwa.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Elektroniczne Biuro Obsługi Interesanta Tamara Ossowska Zakopane, 21 czerwca 2001.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Czym jest doradztwo zawodowe?
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Bydgoszcz ANIMATOR ROZWOJU TECHNOLOGICZNEGO Czynności:  Projektowanie, wdrażanie, promocja i ocena nowych rozwiązań technologicznych, wydawanie.
Mechanizm komunikacji wewnętrznej jako integralny element doskonalenia systemu zarządzania jednostką. Doświadczenia Urzędu Miejskiego w Gliwicach Warszawa,
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Techniki,procedury,metody oceniania
,,Kwalifikacje a kompetencje’’
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
Wdrożenie zintegrowanego systemu Zarządzania Zasobami Ludzkimi
ROLA LIDERÓW W BUDOWANIU PARTNERSTWA LOKALNEGO. Dlaczego o liderze? nurt lokalności, czynnik ludzki, teoria zasobów lokalnych, waga rozpoznawania lokalnych.
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
Wprowadzenie teoretyczne
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 7 SPOTKANIE.
Humanistyczne aspekty zarządzania jakością
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Personal Management w bibliotece
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Alternatywny slajd początkowy – animacja logotypu załączona jako film, w trybie prezentacji animację należy uruchomić poprzez kliknięcie w grafikę.
Z A R Z Ą D Z A Ć Potrafię PRAKTYCZNIE WYŻSZA SZKOŁA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ PRACY W KATOWICACH.
System ocen pracowników
Delegowanie uprawnień decyzyjnych
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
Zarządzanie Zasobami Ludzkimi
Paweł i Robert r. szk. 2012/2013. Czym zajmuje si ę Administrator Baz Danych? Zadania administratora polegają na zarządzaniu bazą danych, określaniu uprawnień.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Identyfikacja potrzeb rozwojowych w organizacji
COBIT 5 Streszczenie dla Kierownictwa
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
Raport po ocenie 360° - fragment
Zapis prezentacji:

Kryteria oceny pracy w bibliotece na przykładzie Biblioteki Uniwersyteckiej UAM w Poznaniu Małgorzata Dąbrowicz Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Plan wystąpienia Zarządzanie kompetencjami Ocena pracy w bibliotece Kryteria oceniania – typologia, przykłady Zasady opracowywania kryteriów Kryteria oceny w BU UAM w Poznaniu Podsumowanie 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Zarządzanie kompetencjami Planowanie zasobów ludzkich Rekrutacja i dobór pracowników Wartościowanie pracy Ocena personelu Planowanie szkoleń i ocena ich efektów Tworzenie planów selekcji 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Ocenianie pracowników Ocena – sąd wartościujący, wykorzystywany w procesie za-rządzania; powstaje w wyniku porównania cech, kwalifikacji, zachowań, efektów pracy konkretnego pracownika w odnie-sieniu do innych pracowników bądź do ustalonego wzorca (standardu) Ocena okresowa: ma charakter sformalizowany dokonywana jest w ustalonych odstępach czasu ma określone zasady, metody, narzędzia i procedury o utrwa-lonym i powtarzalnym charakterze służy kompleksowej ocenie pracy 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

System ocen okresowych pracowników (SOOP) Zbiór celowo dobranych i wzajemnie powią-zanych elementów mających na celu zwięk-szenie efektywności bieżącego i strategicznego ZZL w kontekście misji i celów organizacji cele i funkcje zasady oceniania kryteria oceniania podmiot i przedmiot metody oceniania narzędzia oceniania częstotliwość oceniania procedura oceniania 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Kryteria oceny – mierniki służące za podstawę oceny Co zamierzamy oceniać? wyniki pracy zawodowej realizacja celów sposób wykonania zadań stan i rozwój kwalifikacji i wiedzy fachowej cechy, umiejętności i zachowania 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Kryteria oceny – typologia Kryteria kwalifikacyjne Kryteria efektywnościowe Kryteria behawioralne Kryteria osobowościowe Kryteria kompetencyjne 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Kryteria kwalifikacyjne Wykształcenie Doświadczenie zawodowe Znajomość języków obcych Znajomość obsługi komputera Umiejętność obsługi określonych urządzeń Znajomość określonych metod i technik, np. zarządzania, kierowania ludźmi Umiejętność uczenia się nowych zagadnień Umiejętność wykorzystywania wiedzy w praktyce 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Kryteria efektywnościowe Ilość wykonanej pracy Jakość Terminowość Stopień realizacji zadań Skuteczność działania Dokładność Minimalizacja kosztów pracy Skrócenie czasu realizacji określonego przedsięwzięcia Wprowadzanie zmian 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Kryteria behawioralne Zainteresowanie pracą Wytrwałość i systematyczność w działaniu Staranność Organizowanie pracy własnej Zaangażowanie Współpraca Punktualność Stosunek do klientów, przełożonych i współpracowników Gotowość doskonalenia zawodowego 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Kryteria osobowościowe (psychologiczne) Odpowiedzialność Dokładne wykonywanie obowiązków Samodzielność w realizacji zadań Kreatywność i inicjatywność Umiejętność podejmowania decyzji Umiejętność komunikowania się Umiejętność pracy w zespole Stabilność emocjonalna Kultura osobista 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Kryteria kompetencyjne Opierają się na kompetencjach Kompetencje – umiejętności niezbędne do prawidłowego wykonywania pracy w danym zakresie i osiągania pożą-danych wyników w ramach standardów określonych przez organizację, ujawniających się we wszystkich as-pektach aktywności zawodowej Mogą obejmować kryteria z wszystkich wymienionych grup 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Zasady opracowywania kryteriów Włączenie wszystkich pracowników w proces do-boru i definiowania kryteriów Dostosowanie do specyfiki pracy w bibliotece Oparcie się na opisach stanowisk pracy Powiązanie kryteriów z celami procesu oceniania, strategią i kulturą organizacyjną biblioteki Zgodność z zasadami etycznymi 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu Cele oceniania w BU UAM Określenie przydatności na zajmowanym stanowisku Optymalne wykorzystanie wiedzy i umiejętności pracowników Właściwe motywowanie pracowników Dostarczanie pracownikom informacji zwrotnej Kształtowanie właściwych postaw pracowniczych Planowanie rozwoju zawodowego i indywidualnych ścieżek kariery Doskonalenie komunikacji i poprawa stosunków między kierownictwem a podwładnymi Zwiększenie efektywności pracy Poprawa jakości pracy Planowanie i prowadzenie prawidłowej polityki personalnej 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Kryteria oceniania w BU UAM OPISY STANOWISK PRACY CELE SYSTEMU OCEN KRYTERIA OCENY I. PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE DO WYKONYWANIA ZADAŃ II. EFEKTYWNOŚĆ PRACY III. POSTAWY I ZACHOWANIA IV. DYSCYPLINA PRACY 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

I. PRZYGOTOWANIE ZAWODOWE DO WYKONYWANIA ZADAŃ KRYTERIUM OPIS KRYTERIUM Wykształcenie wykształcenie wymagane na danym stanowisku pracy Wiedza i umiejętności zawodowe zasób wiadomości i umiejętności (praktycznych/techni-cznych) pozwalający na wywiązywanie się z nałożo-nych zadań; szkolenia, warsztaty i kursy zawodowe; ogólna znajomość pracy bibliotecznej Rozwój zawodowy uzupełnianie wiedzy oraz podnoszenie kwalifikacji tak, aby zawsze posiadać aktualną wiedzę na zajmowanym stanowisku pracy 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu II. EFEKTYWNOŚĆ PRACY KRYTERIUM OPIS KRYTERIUM Organizacja i planowanie pracy własnej planowanie działań i organizowanie pracy w celu wykona-nia zadań, umiejętność ustalania priorytetów, efektywne wykorzystanie czasu Jakość wykonywanej pracy rzetelne i staranne wykonywanie zadań zgodnie z obowią-zującymi standardami/wymaganiami Terminowość przestrzeganie terminów realizacji poszczególnych zadań i czynności Stopień realizacji przydzielonych zadań efektywne realizowanie zadań Samodzielność w realizacji zadań umiejętność pracy bez stałego nadzoru; zdolność do samo-dzielnego wyszukiwania i zdobywania informacji, formuło-wania wniosków i proponowania rozwiązań w celu wykona-nia zleconych zadań 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

III. POSTAWY I ZACHOWANIA (1) KRYTERIUM OPIS KRYTERIUM Postawa wobec użytkownika dbałość o użytkownika i jego potrzeby, umiejętność uważnej i otwartej współpracy z użytkownikiem w realizacji jego aktualnych i przewidywanych oczekiwań Życzliwość, uprzejmość Dbałość o miejsce pracy dbałość o warsztat pracy i powierzone mienie Identyfikacja z biblioteką i troska o jej wizerunek utożsamianie się z biblioteką, znajomość i akceptacja jej misji i celów; myśle-nie systemowe o bibliotece jako całości; budowanie dobrego wizerunku bib-lioteki, wykonywanie wszystkich czynności zgodnie z interesem biblioteki, godne jej reprezentowanie Współpraca w zespole umiejętność dobrego ułożenia stosunków w miejscu pracy, harmonijna współpraca z innymi, zrozumienie celu i korzyści wynikających ze wspólnego realizowania zadań, nastawienie na partnerstwo, akceptacja norm grupo-wych, bezkonfliktowość 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

III. POSTAWY I ZACHOWANIA (2) KRYTERIUM OPIS KRYTERIUM Zaangażowanie właściwe podejście do wykonywania obowiązków, konsekwencja w re-alizacji zadań, podejmowanie nowych wyzwań, gotowość do wypełnia-nia dodatkowych zadań i poleceń przełożonych Odpowiedzialność poczucie odpowiedzialności za powierzone zadania; stopień, w jakim można na pracowniku polegać w zakresie realizacji przyjętych zobo-wiązań Inicjatywa, kreatywność umiejętność zauważania potrzeby określonych działań; umiejętność ge-nerowania nowych rozwiązań, pomysłów; twórcze myślenie i inicjowa-nie zmian; udoskonalanie pracy na własnym stanowisku Komunikatywność umiejętność precyzyjnego formułowania myśli, przedstawiania prob-lemów i zjawisk, aktywne słuchanie, udzielanie informacji zwrotnej, efektywna komunikacja z przełożonymi, współpracownikami i użytkow-nikami Kultura osobista odpowiedni sposób bycia i zachowania; takt; kultura języka; dbałość o wygląd zewnętrzny, właściwy i estetyczny ubiór, higiena osobista 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu IV. DYSCYPLINA PRACY KRYTERIUM Przestrzeganie ustalonych procedur (regulaminów, zarządzeń) Przestrzeganie czasu pracy Punktualność 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

PRACOWNICY NA STANOWISKACH KIEROWNICZYCH (1) KRYTERIUM OPIS KRYTERIUM Umiejętność planowania i organizowania pracy umiejętność dokonywania podziałów pracy, planowanie realizacji i przydzielanie zadań podległym pracownikom, delegowanie upraw-nień Dbałość o realizację celów umiejętność ustalania celów i sposobów ich realizacji, planowanie i ustalanie priorytetów w działaniu Umiejętność podejmowania decyzji umiejętność analizowania i interpretowania informacji oraz wycią-gania z nich logicznych wniosków, podejmowanie odpowiedzial-ności, kalkulowanie następstw decyzji, podejmowanie decyzji Umiejętność sprawowania właściwej kontroli i nadzoru bieżąca kontrola wykonywania zadań, korekta błędów i zapewnie-nie podwładnym informacji zwrotnej, umiejętność wpływania na innych i sprawowania skutecznego nadzoru Stosunek do podwładnych dbałość o stosunki międzyludzkie, dążenie do nawiązywania i pod-trzymywania dobrych relacji z wszystkimi podległymi pracownikami, umiejętność rozwiązywania konfliktów 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

PRACOWNICY NA STANOWISKACH KIEROWNICZYCH (2) KRYTERIUM OPIS KRYTERIUM Dbałość o rozwój zawodowy pracowników wspieranie rozwoju podległych pracowników, zachęcanie do podno-szenia kwalifikacji, wyznaczanie zadań pozwalających pracownikom wykazywać się kompetencjami Motywowanie pracowników zachęcanie i mobilizowanie podległych pracowników do efektywnej pracy i podnoszenia jakości świadczonych usług, wyzwalanie krea-tywności i innowacyjności; nagradzanie, karanie Umiejętność oceniania podwładnych zdolność do obiektywnej i sprawiedliwej oceny działań swoich pod-władnych Komunikacja umiejętność jasnego i precyzyjnego przekazywania informacji, wła-ściwe przekazywanie poleceń, gotowość do zapoznawania się z opi-niami podwładnych, zachęcanie podwładnych do wyrażania opinii Stabilność emocjonalna zrównoważenie emocjonalne, opanowanie; radzenie sobie z emo-cjami w trudnych sytuacjach 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Podsumowanie Nie istnieje coś takiego, jak nieomylna ocena ludzi. Istnieje jednak pewna liczba menedżerów, którzy poważnie traktują decyzje personalne i poświęcają im trochę pracy Peter F. Drucker 2017-03-28 Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu

Dziękuję za uwagę Biblioteka Uniwersytecka w Poznaniu ul. Ratajczaka 38/40 61-816 Poznań library@amu.edu.pl