Dr William F. Morrison Bowling Green State University

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
E-nauczanie, czyli platforma edukacyjna.
Praca domowa w procesie dydaktycznym
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
„A tu rzeczywistość skrzeczy” jak uczyć, by nie spadła efektywność przygotowania do egzaminu maturalnego 2015 Matura 2015 – jak dobrze już teraz przygotowywać.
Spis treści Rodzaje zespołów i terminy pracy. Cele zespołów Formy pracy Podsumowanie.
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
Techniki efektywnego uczenia – ćwiczenia cd. zajęć 3 Zajęcia 5
ZESPÓŁ SZKÓŁ W OSTASZEWIE
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
STRATEGIE OCENIANIA KSZTAŁTUJACEGO
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
„Szkoła w Bejscach znana z tego, że się troszczy o każdego” że się troszczy o każdego”
TECH – INFO technika, fizyka, informatyka Autorzy: Renata Gromulska, Oksana Kinasz, Radosław Dors, Dominika Latus, Jerzy Zambrowski, Marta Żebrowska-Puchalska.
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
Konferencja Procedury rozwijania uczenia i nauczania stycznia 2014 SPACER EDUKACYJNY Dobra Praktyka Szkoła Podstawowa im. Jana Pawła II w Szczodrzykowie.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
ISU Indywidualizacja w praktyce szkolnej Wyniki ankiet Małgorzata Taraszkiewicz.
KONCEPTUALIZACJA WYMAGAŃ DLA PLACÓWEK DOSKONALENIA ZAWODOWEGO.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015 Ewaluacje problemowe w zakresie wskazanym przez Ministra Edukacji Narodowej dotyczyły następujących.
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
UCZNIOWIE NABYWAJĄ WIADOMOŚCI I UMIEJĘTNOŚCI OKREŚLONE W PODSTAWIE PROGRAMOWEJ.
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA SZKOŁY PODSTAWOWE ( ) przeprowadzono 205 ewaluacji, w tym: 25 ewaluacji całościowych 180 ewaluacji problemowych Podsumowanie.
E-Learning. Co to jest e-learning? E-learning jest to metoda nauczania na odległość z wykorzystaniem technologii komputerowych i Internetu. Pozwala na.
Zadanie dyrektora szkoły w ramach programu Szkoła z klasą 2.0 Opracowanie: Jerzy Marek.
Międzysemestralne Otwarte Spotkanie TIK-owe r. PUBLICZNA SZKOŁA PODSTAWOWA IM. BŁOGOSŁAWIONEGO KS. JERZEGO POPIEŁUSZKI W NIECZAJNIE GÓRNEJ.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Motywowanie ucznia do aktywnego uczestniczenia w procesie dydaktycznym 1. Dlaczego należy podjąć trud szukania nowych sposobów na aktywizowanie uczniów?
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
Obserwacja wybranych uczniów
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Praca z uczniem zdolnym w Zespole Szkół nr 8 we Włocławku
Co chcieliśmy osiągnąć?
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Akademia wychowawcy. Jak krok po kroku zorganizować pomoc psychologiczno – pedagogiczną? Elżbieta.
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Dr William F. Morrison Bowling Green State University Indywidualizacja metod pracy w celu spełniania potrzeb edukacyjnych wszystkich uczniów Dr William F. Morrison Bowling Green State University

Zakres wymagań 1.2. Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności. 1.3. Uczniowie są aktywni. 1.4. Normy społeczne są respektowane. 2.2. Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej. 2.3. Procesy edukacyjne mają charakter zorganizowany. 2.4. Procesy edukacyjne są efektem współdziałania nauczycieli. 2.5. Kształtuje się postawy uczniów. 2.6. Prowadzone są działania służące wyrównaniu szans edukacyjnych. 4.1. Funkcjonuje współpraca w zespołach.

Klasa amerykańska W USA klasy liczą średnio od 25 do 35 uczniów (tendencja jest wzrostowa), a zajęcia prowadzi jeden nauczyciel, czasami przy pomocy asystenta. W każdej klasie są uczniowie o różnych poziomach wiedzy i umiejętności. Na przykład w klasie IV (uczniowie w wieku ok. 10-11 lat) liczącej 30 osób poziom wiedzy matematycznej uczniów może kształtować się w następujący sposób: 4 - 5 uczniów osiąga wyniki powyżej średniej, 15 - 17 uczniów osiąga wyniki w granicach średniej, 5 - 10 uczniów osiąga wyniki poniżej średniej.

Klasa amerykańska W USA, podobnie jak w wielu innych krajach, obserwuje się, że populacja uczniów w ramach jednej klasy staje się coraz bardziej niejednorodna. Różnice dotyczą: rasy/kultury, języka, wcześniejszych doświadczeń szkolnych, różnych odczuć na temat roli/znaczenia edukacji, przyjmowania do klasy uczniów o specjalnych potrzebach edukacyjnych. (George, 2005)

Jak to się przekłada na wyniki uczniów? Uczniowie, których wiedza i umiejętności są powyżej poziomu klasy, osiągają wyniki poniżej swoich możliwości. Uczniowie, których wiedza i umiejętności są na poziomie klasy, osiągają założone cele edukacyjne, ale nic poza tym. Uczniowie, których wiedza i umiejętności są poniżej poziomu klasy, otrzymują słabe albo niedostateczne oceny. Nauczyciele uczą na przeciętnym poziomie, jaki reprezentuje większość uczniów. (Haager & Klinger, 2005, p.19)

Dyskusja W grupach proszę się zastanowić (przez ok. 10-15 minut) Co w dzisiejszych klasach i szkołach powoduje, że uczniowie osiągają wyniki poniżej możliwości lub otrzymują oceny negatywne? Jakie działania podejmuje się obecnie na poziomie klasy i szkoły, aby zapobiec tej sytuacji? Czy są one skuteczne i dlaczego są skuteczne lub nieskuteczne?

Czym jest indywidualizacja To podejście do nauczania i uczenia się z uwzględnieniem różnych możliwości uczniów w ramach tej samej klasy. Celem jest maksymalizacja rozwoju i indywidualnych osiągnięć każdego ucznia, z uwzględnieniem jego możliwości, bez oczekiwania, że to uczeń ma się dostosować do programu nauczania. (Hall, 2002)

Podstawy indywidualnego podejścia Podstawą indywidualnego podejścia do nauczania jest dogłębna analiza: metody zarządzania klasą, motywowanie i nagradzanie uczniów za angażowanie się w lekcje, ocena gotowości uczniów, uwzględnianie stylów uczenia się, grupowanie uczniów w zależności od poziomu, dawanie zadań dostosowanych do strefy najbliższego rozwoju (ZPD). (Allan & Tomlinson, 2000; Ellis & Worthington, 1994; Wygotski, 1978).

Indywidualizacja metod nauczania a kształcenie ogólne Pierwotnie indywidualizacja metod nauczania powstała jako model pracy ze zdolniejszymi i bardziej utalentowanymi uczniami w klasach ogólnych, którym standardowe metody nauczania nie pozwalały w pełni wykorzystywać możliwości. W miarę różnicowania się populacji szkolnej i przyjmowania do klas ogólnych uczniów z niepełnosprawnością zaczęto stosować zindywidualizowane metody nauczania wobec uczniów o różnych możliwościach.

Czym jest edukacja specjalna? Specjalnie opracowane, nieodpłatne nauczanie dostosowane do indywidualnych potrzeb dzieci z niepełnosprawnością. (IDEA) Edukacja specjalna zapewnia dodatkowe usługi, wsparcie, programy, specjalne placówki i środowiska zaspokajające potrzeby edukacyjne wszystkich uczniów.

Indywidualizacja metod nauczania a edukacja specjalna Edukacja specjalna to zmiana lub dostosowanie środowiska edukacyjnego. Zawsze wiązała się z indywidualizacją metod nauczania. Indywidualizacja metod nauczania jest jednym, ale nie jedynym, ze sposobów przekazywania wiedzy, pozwalającym uczniom o różnych poziomach zdolności lub niepełnosprawności osiągać lepsze wyniki w nauce. Istnieje wiele publikacji (niektóre z nich mają ponad 40 lat) na temat korzyści edukacyjnych adaptowania i modyfikowania programu nauczania, stosownie do zróżnicowanych potrzeb uczniów.

Pytanie do wszystkich Co zostało użyte w niniejszej prezentacji, aby pozwolić Państwu lepiej zrozumieć omawiany problem? Dlaczego to zostało użyte?

Dlaczego indywidualizacja jest ważna? Indywidualizacja metod nauczania opiera się na założeniu, że skoro zainteresowania, style uczenia się, możliwości i wcześniejsze doświadczenia poszczególnych uczniów mają wypływ na ich wyniki w nauce, to należy stosować odpowiednio zróżnicowane strategie nauczania, materiały edukacyjne i tempo nauki. Indywidualizacja metod nauczania pokazuje, jak przekazywać tę samą wiedzę różnym uczniom, stosując zróżnicowane metody nauczania. (Tomlinson 2000) Jako nauczyciele musimy pamiętać, że uczeń, aby mógł pozytywnie przejść dowolną formę oceny, musi najpierw zdobyć stosowną wiedzę.

Indywidualizacja metod nauczania Indywidualizacja metod nauczania zaczyna się od rozpoznania: gotowości ucznia (kompetencje ucznia lub możliwości przyswajania nowego materiału), jego zainteresowań (wynikających z wewnętrznej motywacji) profilu uczenia się (indywidualnych preferencji i stylu uczenia się)

Co można różnicować? W oparciu o gotowość, zainteresowania lub indywidualny profil uczenia się nauczyciel może różnicować co najmniej trzy elementy lekcji: treść - wiedza, jaką uczeń ma zdobyć lub sposób, w jaki sposób ma uzyskać wymagane informacje, proces - zadania, które wykonuje uczeń, aby zrozumieć przekazywaną treść, produkty - powtarzanie, stosowanie i poszerzanie wiedzy zdobytej na lekcji.

Treść Przykładowe sposoby różnicowania treści na poziomie podstawowym: korzystanie z materiałów do czytania na różnym poziomie trudności, nagrywanie materiałów do czytania, sporządzanie list z trudnymi wyrazami lub trudną pisownią stosownie do wiedzy poszczególnych uczniów, przedstawianie treści za pomocą technik audiowizualnych, pomoc w uczeniu się czytania na głos, prowadzenie zajęć pozalekcyjnych w małych grupach dla uczniów, mających problemy z przyswojeniem nowej wiedzy i umiejętności, lub dla zdolniejszych uczniów w celu poszerzenia ich wiedzy.

Proces Przykładowe sposoby różnicowania procesów na poziomie podstawowym: stosowanie zadań o zróżnicowanym poziomie trudności, dzięki którym wszyscy uczniowie zdobywają tę samą wiedzę lub umiejętności, ale wykonują polecenia o różnym stopniu trudności i złożoności, zachęcanie uczniów do pogłębiania wiedzy na interesujące ich tematy związane z lekcją poprzez tworzenie kółek zainteresowań, opracowywanie indywidualnych planów nauki (listy poleceń, zawierające zarówno wspólne zadania dla całej klasy, jak i indywidualne ćwiczenia dostosowane do potrzeb poszczególnych uczniów), realizowanych w ramach specjalnie wydzielonego czasu lub jeśli uczeń wcześniej wykona wspólne zadanie.

Proces Przykładowe sposoby różnicowania procesów na poziomie podstawowym: stosowanie pomocy dydaktycznych z uczniami, którzy tego potrzebują, różnicowanie czasu na wykonanie zadania tak, aby pomóc uczniom, mającym problemy z jego wykonaniem, a z drugiej strony tak, aby zachęcić zdolniejszych uczniów do dogłębniejszej analizy tematu.

Wyniki Przykładowe sposoby różnicowania produktów na poziomie podstawowym: prezentowanie zdobytej wiedzy z wykorzystaniem różnych możliwości, stosowanie rubryk odpowiadających różnym poziomom umiejętności uczniów, umożliwianie pracy indywidualnej lub w grupach, zachęcanie uczniów do wymyślania własnych zadań, pod warunkiem, że zadania te obejmują wymagane elementy.

Dyskusja Proszę zastanowić się w grupach nad jednym lub kilkoma elementami lekcji, które można zróżnicować. Proszę podać przykłady stosowanych przez Państwa sposobów indywidualizacji pracy z uczniami. Które z nich, Państwa zdaniem, są skuteczne, a które nieskuteczne?

Indywidualizacja a standardowy program nauczania Nie ma sprzeczności pomiędzy skutecznym standardowym programem a różnicowaniem metod nauczania. Program mówi, czego należy uczyć, a różnicowanie - jak uczyć. Jeśli więc zdecydujemy się uczyć na podstawie standardowego programu, różnicowanie polega na wyborze metod, które pozwolą uczniom o różnych możliwościach jak najlepiej przyswoić treść tego programu. Innymi słowy, indywidualizacja metod nauczania pokazuje, jak przekazywać tę samą wiedzę różnym uczniom, stosując zróżnicowane metody nauczania. (Tomlinson, 2000, str. 8-9)

Różnicowanie nie polega na... Zadawaniu zdolniejszym uczniom większej ilości pracy na tym samym poziomie. Wymaganiu od uczniów, którzy przyswoili dany materiał, aby uczyli tych, którzy mają z tym problemy. Dawaniu wszystkim uczniom tych samych zadań przez większość czasu. Tworzeniu „grup samopomocy”, które nie budują indywidualnej odpowiedzialności uczniów lub nie koncentrują się na treściach nowych dla wszystkich uczniów. Skupianiu się na słabych stronach uczniów i ignorowaniu ich mocnych stron. Indywidualizacji pracy wyłącznie na podstawie różnic w odpowiedziach uczniów na te same polecenia.

Różnicowanie polega na... Zadawaniu różnych poleceń, dostosowanych do poziomu poszczególnych uczniów, w ramach tej samej jednostki lekcyjnej. Pozwalaniu uczniom na wybieranie, z pomocą nauczyciela, sposobów uczenia się i prezentacji zdobytej wiedzy. Pozwalaniu uczniom na pomijanie tematów, w których już mają wiedzę i zapoznawanie się we własnym tempie z nowym materiałem. Takie opracowywanie zadań lekcyjnych, aby wymagały one dużego poziomu krytycznego myślenia, ale dopuszczały różnego rodzaju odpowiedzi.

Różnicowanie polega na... Stawianiu wszystkim uczniom wysokich wymagań. Tworzeniu kółek zainteresowań, w ramach których uczniowie mogą wykonywać polecenia dostosowane do indywidualnych sposobów uczenia się, możliwości i zainteresowań. Umożliwianiu uczniom poszerzania wiedzy w dziedzinach, które ich interesują.