Modernizacja Zakładu Utylizacyjnego Sp. z o.o.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
facebook.com/zmgoapnasz kanał ZM GOAPZapisz kontakt.
Advertisements

Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Prezentacja na Side Event, Barcelona
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Wojewódzki Inspektorat Ochrony Środowiska w Krakowie
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Działamy dzisiaj dla lepszego jutra...
Chroń środowisko- segreguj odpady
Gospodarka odpadami Rady na odpady.
Oś 3 Podstawowe usługi dla gospodarki i ludności wiejskiej 2 listopad 2009 r.
ZAKŁAD UTYLIZACJI ODPADÓW KOMUNALNYCH Sp. z o.o. w Mielcu
Wsparcie przygotowania terenów inwestycyjnych Wsparcie działań studyjno-koncepcyjnych w ramach przygotowania terenów inwestycyjnych dla projektów inwestycyjnych.
AKTUALIZACJA PLANU GOSPODARKI ODPADAMI DLA WOJ
Badanie świadomości ekologicznej i postaw mieszkańców Łodzi wobec segregacji odpadów i planowanej inwestycji infrastrukturalnej – instalacji termicznego.
GOSPODARKA ODPADAMI W ŚWIETLE AKTUALNEGO PRAWA POLSKIEGO I UE ORAZ PLANOWANE ZMIANY Beata B. Kłopotek Łódź, 14 grudnia 2007 r.
Prezentację przygotowali:
Zarząd Województwa Łódzkiego
REGIONALNY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI W POLSCE Sprawdzone rozwiązania w gospodarce odpadami komunalnymi Odzysk frakcji materiałowych z odpadów.
Gminne Zakłady Gospodarki Odpadami a ustawa o utrzymaniu czystości i porządku w gminach zwana.
Aleksander Gabryś, Manager, Ernst&Young Warszawa, 3 czerwca 2013 roku
Przedmiotowa prezentacją jest własnością Lemna International Inc
1 Urząd Marszałkowski Województwa Śląskiego Wydział Ochrony Środowiska Sosnowiec, ŻYCIE PO ŚMIECIACH Czy dzięki nowej ustawie region będzie.
Rola Vattenfall Heat Poland S. A
Miasto publiczne – miasto prywatne
Nowe zadania Inspekcji Ochrony Środowiska wynikające z ustawy z 1 lipca 2011 r. o zmianie ustawy o utrzymaniu czystości i porządku w gminach oraz niektórych.
Spotkanie w sprawie gospodarki odpadami komunalnymi
NOWE ŻYCIE DLA ODPADÓW RECYKLING, PRZYGOTOWANIE DO PONOWNEGO UŻYCIA I ODZYSKU INNYMI METODAMI NIEKTÓRYCH FRAKCJI ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
JAK BĘDZIE DZIAŁAŁ NOWY SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI od lipca 2013r.?
KONCEPCJA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY ZELÓW Zelów, r. 1.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o.o. od 01 lipca 2013 roku w Chełmży :
INTEGRACJA SYSTEMÓW GOSPODARKI ODPADAMI
Gospodarka odpadami w Gminie Ornontowice 2013
PRZEDSIĘBIORSTWO GEOLOGICZNE
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o. o
ZBYCIE UDZIAŁÓW W SPÓŁCE ZGO NOVA przez 4 udziałowców JFPK Sp. z o.o., ZGO Sp. z o.o., JTBS Sp. z o.o., EKO DBAJ Sp. z o.o., w trybie publicznym – w trybie.
Gospodarka odpadami w Polsce stan przed przyjęciem KPGO Dr hab. inż. Janusz Mikuła.
Segregacja śmieci w TTBS Sp. z o. o. od 01 lipca 2013 roku Lubicz: ul
MPO KRAKÓW ISO 9001 Problematyka efektywnej gospodarki odpadami - Nowoczesne rozwiązania w branży usług komunalnych Kraków, kwiecień 2007.
Gospodarka odpadami na poziomie lokalnym.
Inwestujemy w ekologię
NAJWAŻNIEJSZE PROBLEMY I ZAGROŻENIA DLA NOWEGO SYSTEMU GOSPODAROWANIA
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
ENERGIA Z ODPADÓW Ryszard Bęben, Zdzisław Iwański lutego 2014r.
Gospodarka odpadami w Sopocie. Wariant 1 – zaproponowano metodę powierzchniową:  jeżeli odpady komunalne są zbierane w sposób selektywny, to opłata będzie.
Gospodarka odpadami komunalnymi w Mieście Żywcu
Gospodarka odpadami na obszarze RZGW Gliwice
KONSULTACJE SPOŁECZNE
Nasze rady na odpady.
. Lipinki Łużyckie, r.. Liczba złożonych deklaracji 867 w tym:  Liczba deklaracji z segregacją670 /2198 osób /  Liczba deklaracji z brakiem.
Projekt: „Zakład zagospodarowania odpadów w Kozodrzy”
Perspektywy rozwoju gdańskiego systemu kanalizacji sanitarnej
Strategiczna inwestycja dla pomorskiej gospodarki odpadami
PREZENTACJA PROJEKTU Gdańsk, 12 lutego 2016 r..
Projekt „System gospodarki odpadami dla metropolii trójmiejskie j” (Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Gdańsku w formule ppp) Wykładowca:
Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego
Budowa Środkowosudeckiego Regionu Gospodarki Odpadami w oparciu o Zakład Unieszkodliwiania Odpadów w Lubawce. Top Inwestycje Komunalne.
SYSTEM GOSPODARKI ODPADAMI W KRAKOWIE Krakowski Holding Komunalny SA.
1 PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO za lata INFORMACJE O REGIONACH Zarząd Województwa Podlaskiego Białystok
 Ustawa obowiązuje od dnia 1 stycznia 2012 r.  Do r. gmina ma czas na wprowadzenie nowego systemu gospodarki odpadami komunalnymi (tj. przejęcie.
DOPROWADZENIE NIEZBĘDNEJ INFRASTRUKTURY TECHNICZNEJ DO STREF INWESTYCYJNYCH TRZEBUSZA I DUNIKOWA PRZEZNACZONYCH POD FUNKCJE PRZEMYSŁOWO SKŁADOWEJ.
Instytut Eurotest BADANIE OPINII OSÓB PROWADZACYCH GOSPODARSTWA DOMOWE NA TERENIE GDAŃSKA DOTYCZACYCH ZMIANY SPOSOBU ZBIERANIA SELEKTYWNEGO ODPADÓW KOMUNALNYCH.
Analiza stanu gospodarki odpadami komunalnymi na terenie Gminy Lubliniec za 2013 rok.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE GMINY BESTWINA za 2015 rok.
„Unieszkodliwianie i zagospodarowanie odpadów w Zakładzie Zagospodarowania Odpadów w Nowym Dworze w gminie Chojnice” Tuchola/Tleń 5-7 września 2013r.
1 BUDOWA KOMPLEKSOWEGO SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI W SOSNOWCU Beneficjent: Miejski Zakład Składowania Odpadów w Sosnowcu Sp. z o.o.
ROCZNA ANALIZA SYSTEMU GOSPODARKI ODPADAMI KOMUNALNYMI NA TERENIE
Plan Gospodarki Odpadami dla Województwa Pomorskiego 2022 – cele i wyzwania w zakresie selektywnego zbierania odpadów. Realizacja „Planu inwestycyjnego”
OBSZAR DZIAŁALNOSCI ZAKŁADU USŁUG KOMUNALNYCH SP.Z O.O. W WEJHEROWIE
Informacje w zakresie możliwości pozyskania dofinansowania ze środków RPO WP Działanie 11.2 Gospodarka Odpadami Gdańsk, 14 listopada 2016.
Zapis prezentacji:

Modernizacja Zakładu Utylizacyjnego Sp. z o.o. w Gdańsku Malmö 19-21 marca 2013 r.

DZIAŁALNOŚĆ ZAKŁADU Zagospodarowanie odpadów przyjmowanych z terenu Gdańska oraz gmin: Żukowo, Kolbudy, Pruszcz Gdański, Somonino, Przodkowo, Kartuzy Obsługa ok 600 000 mieszkańców Zatrudnienie - 310 osób Odbiór ok. 180 tys. Mg/rok odpadów komunalnych (kod: 20 03 01) Selektywna zbiórka odpadów, ok. 2600 pojemników na terenie Gdańska Zbiórki odpadów niebezpiecznych organizowane 2 razy w roku

SORTOWNIA ODPADÓW ZMIESZANYCH Opis i parametry: 210 000 Mg odpadów komunalnych rocznie przy pracy na 3 zmiany 2 linie na zmieszane odpady komunalne 22 Mg/h każda 1 linia na odpady zielone i mokre 0,6 Mg/h 1 linia na tworzywa sztuczne 2 Mg/h 1 linia na makulaturę 3 Mg/h 1 linia na szkło 5 Mg/h

KOMPOSTOWNIA Przeznaczenie obiektu: odpady biodegradowalne pochodzące z selektywnej zbiórki (mokre) odpady biodegradowalne wydzielone ze zmieszanych odpadów komunalnych odpady zielone Parametry: powierzchnia obiektu – 6 082 m2 wydajność kompostowni przewidziana na min 40 000 Mg, max 60 000 Mg rocznie. 14 tuneli do kompostowania, długość tunelu 49 m, szerokość 5 m przerzucarka kompostu BACKHUS otwarty plac dojrzewania kompostu

BIOELEKTROWNIA Opis i parametry: 2 nowe generatory gazowe o mocach 685kW i 380 kW + stary generator 200 kW 119 nowych studni biogazowych (w sumie 147 studni) Moc ok. 1,2 MW energii elektrycznej i 1,2 MW energii cieplnej Biogaz 956 m3/h Produkcja ok. 9000 MWh/rok energii elektrycznej (zapotrzebowanie ok. 620 gospodarstw domowych) 10

PODCZYSZCZALNIA Opis i parametry: 11 Opis i parametry: podczyszczenie ścieków i odcieków powstających na terenie zakładu technologia odwróconej osmozy wydajność średnio-dobowa to 180 m3/d - 130 m3/d permeat (część czysta, częściowo oczyszczona woda), 50 m3/d retentat (część bardziej stężonego roztworu)

Wyeksploatowana kwatera 800/2 (od 2011 roku w trakcie rekultywacji) KWATERY SKŁADOWISKA Nowa kwatera 800/1 (do składowania odpadów balastowych): trzy podsektory: A, B, C. pojemność ok 1651 tys. m3 szacowany okres eksploatacji do 2027 roku Wyeksploatowana kwatera 800/2 (od 2011 roku w trakcie rekultywacji)

Kwatera składowania azbestu Magazyn odpadów niebezpiecznych INNE OBIEKTY Kwatera składowania azbestu Magazyn odpadów niebezpiecznych Infrastruktura towarzysząca (zaplecze biurowe, socjalne, remontowe, garażowe)

ZBIÓRKA SELEKTYWNA ODPADÓW SUROWCOWYCH NA TERENIE GDAŃSKA Selektywna zbiórka odpadów obejmuje: papier tworzywa sztuczne szkło białe szkło kolorowe 16

SELEKTYWNA ZBIÓRKA ODPADÓW SUROWCOWYCH NA TERENIE GDAŃSKA – SYSTEM DUALNY „SUCHE – MOKRE” M.in.: puszki metalowe i aluminiowe, kartony po sokach i mleku, pojemniki z resztkami jedzenia, pojemniki po kosmetykach, tubki po paście, fajans, porcelana, pampersy, tekstylia, odpady opakowaniowe (tylko w sytuacji, gdy nie trafią do kolorowych pojemników do segregacji), takie jak szkło, papier i tworzywa sztuczne. Odpady nadające się do kompostowania czyli biodegradowalne, np.: resztki żywności, fusy po kawie i herbacie, skorupki po jajkach i orzechach, zużyte ręczniki papierowe i chusteczki higieniczne, mokry, zabrudzony papier, trawa, liście, rośliny, ziemia po kwiatach. 18

Projekt „System gospodarki odpadami dla metropolii trójmiejskiej” (Budowa Zakładu Termicznego Przekształcania Odpadów w Gdańsku)

Decyzja środowiskowa – uprawomocniona 3.02.2012 r. (najważniejsze założenia) Przyjęto wszystkie rozwiązania zaproponowane w Raporcie o oddziaływaniu na środowisko i w Studium wykonalności Lokalizacja na terenie ZU – Szadółki Technologia z paleniskiem rusztowym Dwie linie o łącznej wydajności 250 000 Mg/a frakcji energetycznej z odpadów komunalnych o kaloryczności około 14 MJ/kg 100% ciepła wytworzonego podczas spalania należy zagospodarować do celów grzewczych, bez wyprowadzania ciepła do środowiska Należy przeprowadzić ponowną ocenę oddziaływania na środowisko przed wystąpieniem o pozwolenie na budowę

Strumień paliwa (minimalny) – na podstawie umowy z ZZO 5 12 45 33 Słupsk Eko Dolina Szadółki Tczew Kwidzyn Planowany ZTPO w Gdańsku 5 Zakładów Zagospodarowania Odpadów Spółki komunalne Prawie 80% województwa pomorskiego ZZO preRDF [Mg/rok] Szadółki 60 000 Eko Dolina 44 000 Tczew 16 000 Słupsk 7 000 Kwidzyn 6 500 SUMA 133 500 33% ZZO EkoDolina ZTPO 45% 12% ZZO Szadółki 10% ZZO Tczew Pozostałe 2 ZZO Źródło: Opracowanie własne 9.02.2012

Harmonogram odbytych spotkań w ramach dialogu technicznego (1/2) Lp. Nazwa Data spotkania 1. TIRU S.A. 22.11.2012r. 2. VEOLIA Usługi dla Środowiska S.A. 26.11.2012r. 3. REMONDIS Waste to Energy Sp. z o.o. 27.11.2012r. 4. E-ON Energy from Waste Polska Sp. z o.o. 6-7.12.2012r. 14.01.2013r. 5. SENER Sp. z o.o. 12.12.2012r. 6. Wheelabrator Technologies Inc. 13.12.2012r.

Harmonogram odbytych spotkań w ramach dialogu technicznego (2/2) Lp. Nazwa Data spotkania 7. SD3 Sp. z o.o. 18.12.2012r. 8. FB Serwis S.A. 8.01.2013r. 9. SITA Polska Sp. z o.o. 9.01.2013r. 10. Termomeccanica Ecologia S.p.A. 16.01.2013r. 11. FORTUM Power and Heat Polska Sp. z o.o. 24.01.2013r. 12. Doosan Lenties GmbH 14.02.2013r.

Podsumowanie dialogu technicznego (najważniejsze kwestie) Kwestie instytucjonalne Większość firm biorących udział w dialogu technicznym uważa, że najlepszym rozwiązaniem byłoby podpisanie umowy ze „spółką spółek” będącą właścicielem preRDFu, co poprzez ograniczenie ilości podmiotów ułatwi realizację projektu na etapie przygotowawczym, jak i inwestycyjnym. Dwie z tych firm dodatkowo zaznaczyły, że „spółka spółek” powinna mieć gwarancje od gmin (gwarancję strumienia gotówki) Dwie firmy są zdania, że umowa powinna być podpisana z gminą/gminami. Z niniejszych dwóch jedna jest zainteresowana podpisaniem umowy tylko z jedną gminą (np. Gminą Miasta Gdańsk), która weźmie odpowiedzialność za pozostałe podmioty publiczne biorące udział w projekcie Jedna z firm jest zainteresowana utworzeniem wspólnej spółki podmiotu publicznego i prywatnego Jeden z potencjalnych PP uważa, że zamówienie powinno być na odbiór i zagospodarowanie preRDFu, a decyzja czy należy budować spalarnię, oraz jakiej wielkości, powinna leżeć po stronie partnera prywatnego 9.02.2012

Podsumowanie dialogu technicznego (najważniejsze kwestie) Decyzja środowiskowa (DŚ) Wszystkie firmy są w stanie wybudować i eksploatować zakład zgodnie z zapisami w DŚ Pięć firm spośród biorących udział w dialogu technicznym uważa, że szczegółowe zapisy w DŚ ograniczają możliwość zastosowania nowych i lepszych rozwiązań technologicznych oraz że poziom szczegółowości tych zapisów może doprowadzić do konieczności zmiany DŚ, choć należy tego uniknąć Trzy firmy są zdania, że konieczne jest uzyskanie od organu wydającego DŚ, opinii, rozstrzygającej kwestie wpływu zmian parametrów, (np. ilość preRDF, kaloryczność, ilość linii, zmiana technologii na lepszą – zgodną z BAT, etc.) w kontekście ewentualnej konieczności uzyskania nowej DŚ Jedna firma uważa, że zapisy w DŚ są wykonalne, ale zważywszy na tendencje zmian w gospodarce odpadami (m.in. zmiany prawne, przyzwyczajenia mieszkańców) należy rozważyć dopuszczenie spalania odpadów zmieszanych w DŚ 9.02.2012

Podsumowanie dialogu technicznego (najważniejsze kwestie) Przepustowość Wszystkie firmy biorące udział w dialogu technicznym są w stanie zrealizować budowę spalarni etapowo, co jednak podniesie koszty inwestycji oraz eksploatacji Cztery firmy są w stanie wybudować instalację mogącą spalić o 30% więcej odpadów niż byłoby to zagwarantowane Natomiast pięć firm oświadcza, że z ich doświadczeń wynika, iż większą szansę na realizację ma inwestycja, którą projektuje się „na miarę” Dodatkowo dwie firmy zadeklarowały możliwość wybudowania 1 linii technologicznej mogącej spalić do 270 tyś. ton odpadów rocznie Zasada put or pay Dziewięć firm jest zdania, że zasada put or pay jest konieczna, choćby stosując mechanizm opłaty stałej (miesięcznej) i opłaty zmiennej (korygującej niedobór paliwa lub nadprodukcję energii z odpadów) Pozostałe firmy uważają, że zasada put or pay może być trudna do realizacji w obecnym wymiarze prawnym. Lecz zaznaczają, iż są inne mechanizmy gwarancji, bardziej korzystne dla partnera publicznego 9.02.2012

Planowane działania związane z realizacją Projektu Podpisanie Umowy o współpracy z ZZO Przeprowadzenie dialogu technicznego z potencjalnymi partnerami prywatnymi Wybór doradcy prawnego, technicznego i ekonomiczno-finansowego - Sprawdzenie poprawności już przygotowanej dokumentacji - Określenie „ścieżki” realizacji przedsięwzięcia 4. Przystąpienie do procedury wyłaniania partnera prywatnego, który zaprojektuje, wybuduje i będzie eksploatował ZTPO w Gdańsku 5. Przeprowadzenie badań składu morfologicznego frakcji energetycznej odpadów we wszystkich ZZO biorących udział w Projekcie, ze szczególnym uwzględnieniem tendencji przyszłych zmian w jej strukturze 6. Uzyskanie warunków przyłączenia do miejskiej sieci ciepłowniczej 7. Sporządzenie sprawozdania o poziomie skażenia gleby i wód przed rozpoczęciem inwestycji oraz badania geotechniczne 8. Doprowadzenie do wyboru PP i podpisanie z nim umowy

Dziękuję za uwagę KONTAKT: Jednostka Realizująca Projekt (JRP2) tel.: +48 58 326 01 07 Fax: +48 58 322 15 76 skiszkurno@zut.com.pl hkapinski@zut.com.pl mkolarz@zut.com.pl