Propozycje organizacji wspomagania z uwzględnieniem potrzeb szkoły

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Advertisements

MARIANNA HAJDUKIEWICZ
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Zadania doradcy metodycznego zgodnie z Rozporządzeniem MEN i S o placówkach z dnia 23 kwietnia 2003r.
Nadzór pedagogiczny nad szkoleniem zawodowym
Skuteczne kształtowanie kompetencji kluczowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
Nowa rola placówek doskonalenia nauczycieli
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
„Nowy system doskonalenia nauczycieli w powiecie pułtuskim”
Ewa Miłuch - Szewczyk konsultant Dzielenie się swoją wiedzą Wiedza jest podstawą zarządzania instytucjami, placówkami obecnego XXI wieku Pracownik i pracodawca.
NOWA KONCEPCJA PRACY SP 47
OŚRODEK DOSKONALENIA NAUCZYCIELI w SŁUPSKU
Instytucja zarządzająca POKL – MRR Instytucja pośrednicząca I stopnia – MEN Instytucja pośrednicząca II stopnia – ORE Beneficjent – Powiat Przasnyski.
ABC e-learningu.
Projekt Kompleksowe wsparcie szkół – sukces edukacji współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Zmiany w systemie doskonalenia nauczycieli
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Projekt jako element strategii doskonalenia nauczycieli Ewa Superczyńska Konferencja Doskonalenie nauczycieli powiatu wolsztyńskiego 14 listopada.
„Kompetencje zawodowe”
Zadania projektu Wdrożenie dwóch form działań Roczny plan Sieć współpracy wspomagania szkoły i samokształcenia.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Nowa jakość doskonalenia – wsparcie rozwoju szkół w powiecie mieleckim POWIAT MIELECKI / CENTRUM KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO I DOSKONALENIA NAUCZYCIELI Wspomaganie.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Wspomaganie pracy szkół i przedszkoli.  Doskonalenie nauczycieli jest kluczem do rozwoju szkół i podnoszenia jakości kształcenia.  Jednym z najważniejszych.
Co to jest sieć? To forma pracy, która pozwala dzielić się wiedzą, wymieniać doświadczeniami, wspólnie opracowywać rozwiązania stosowane w szkolnej praktyce.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Sieć Sieć Mam takie marzenie… dr Danuta Elsner. Cele wykładu Przedstawienie: Wizji całościowego obrazu reformy systemu doskonalenia nauczycieli. Sieci,
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego „Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół i przedszkoli w Powiecie.
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Spotkanie otwierające. SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Serdecznie witam Was w kolejnej – trzeciej już – edycji programu Szkoła z klasą 2.0. W tym.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Wdrażanie systemu wsparcia w powiecie w ramach projektu „System doskonalenia nauczycieli oparty na kompleksowym wspomaganiu szkół”
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
Biblioteka pedagogiczna – sieci współpracy jako forma wspomagania szkoły DBP we Wrocławiu Szkolenie WDN Wrocław, Beata Malentowicz.
REKOMENDACJE WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY DOTYCZĄCE PLANOWANIA NADZORU PEDAGOGICZNEGO NA NASTĘPNY ROK SZKOLNY: Podsumowanie nadzoru pedagogicznego.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2014/2015.
„ Nowa jakość edukacji w Gminie Miejskiej Kraków w ramach nowej formuły kompleksowego wspomagania szkół” Projekt pilotażowy Czas realizacji: styczeń-grudzień.
Raport z realizacji Miejskiego Planu Wsparcia w ramach projektu „Jeleniogórski system wsparcia placówek oświatowych” Konferencja dla dyrektorów szkół i.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
System doskonalenia nauczycieli oparty na ogólnodostępnym kompleksowym wspomaganiu szkół działania Ośrodka Rozwoju Edukacji.
NIŻAŃSKI PROGRAM WSPIERANIA SZKÓŁ Priorytet III Wysoka jakość systemu oświaty, Działanie 3.5 Kompleksowe wspomaganie rozwoju szkół Projekt współfinansowany.
„WSPÓŁPRACA-DOSKONALENIE-SAMOKSZTAŁCENIE. Kompleksowy program wspierania rozwoju szkół i przedszkoli w powiecie kolbuszowskim” KONKURS NR 1/3.5/POKL/2012.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Spotkanie SORE z Radą Pedagogiczną 1. Założenia programu 2.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Ewaluacja pracy szkoły – drogą do wszechstronnego rozwoju uczniów.
Ro Roczny Plan Wspomagania Roczny Plan Wspomagania – plan zbudowany na bazie oferty doskonalenia realizowanej w danej szkole/ przedszkolu. RPW obejmuje.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2017/2018.
Informacja na temat oferty Ośrodka Doskonalenia Nauczycieli w Zielonej Górze w roku szkolnym 2016/2017.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Projekty zrealizowane w ZS1
wspomaganie pracy przedszkoli, szkół i placówek
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
DOŚWIADCZENIE – PROFESJONALIZM – ENERGIA
Zapis prezentacji:

Propozycje organizacji wspomagania z uwzględnieniem potrzeb szkoły „Koniec z polem bitwy o nazwie szkoła" – o wspólnym spojrzeniu na edukacje ze strony dyrektora, rodziców, uczniów, organów i pozytywnych konsekwencjach tego dla wspomagania Propozycje organizacji wspomagania z uwzględnieniem potrzeb szkoły Opracował: Sławomir Osiński

SZKOŁA – MIEJSCE NIEUSTANNEJ BITWY przepisy ewaluacja uczelnie ORE, SORE, ZCDN kontrola organ prowadzący rodzice organ nadzoru nauczyciele uczniowie obsługa i administracja MEN dyrektor media wspomaganie Piotr Breughel: Triumf śmierci

SZKOŁA UCZY DLA PRZYSZŁOŚCI NIE WOLNO PATRZEĆ NA DZISIEJSZĄ SZKOŁĘ Z PUNKTU WIDZENIA WŁASNYCH DOŚWIADCZEŃ SPRZED 10, 20, CZY 30 LAT! natomiast DZISIAJ TRZEBA WIDZIEĆ MOŻLIWIE NAJJAŚNIEJ, CO MOŻE BYĆ ZA 10, 20,30 LAT!

Demokracja obywatelska PATRZĄC W PRZYSZŁOŚĆ Socjaldemokracja Demokracja liberalna Demokracja obywatelska

SZACUNEK DLA CZASU SWOJEGO I INNYCH DOBRZE PRZEKAZANA INFORMACJA POZYTYWNE PODEJŚCIE PRZYDATNOŚĆ

Pięć dyscyplin wg Petera Senge SZKOŁA UCZĄCA SIĘ Pięć dyscyplin wg Petera Senge 1 – mistrzostwo osobiste – dążenie do ciągłego doskonalenia się, 2 – modele myślowe – umiejętność analizy, odrzucenia lub zmiany zakorzenionych w nas przekonań, nawyków i odruchów związanych z pracą i z firmą, 3 – wspólna wizja – jasno sformułowany i konkretny cel organizacji, znany wszystkim jej członkom i skłaniający ich do ciągłego uczenia się, 4 – zespołowe uczenie się – uznanie zespołu za nośnik potencjału intelektualnego większego niż łączny potencjał jego pojedynczych członków, 5 – myślenie systemowe – zdolność myślenia w kategoriach całości zjawisk, procesów lub struktur.

8 KOMPETENCJI KLUCZOWYCH 1)   porozumiewanie się w języku ojczystym; 2)   porozumiewanie się w językach obcych; 3)  kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo-techniczne; 4)   kompetencje informatyczne; 5)   umiejętność uczenia się; 6)   kompetencje społeczne i obywatelskie; 7)   inicjatywność i przedsiębiorczość; 8)   świadomość i ekspresja kulturalna.

WIZERUNEK NAUCZYCIELA mistrz, diagnostyk, konsultant specjalista w zakresie tworzenia programów i doboru pomocy naukowych kreator działań edukacyjnych osoba kierująca się na co dzień wartościami uniwersalnymi kompetentny profesjonalista, otwarty na potrzeby, oczekiwania i problemy uczniów krytyczny, odpowiedzialny za swoje postępowanie, ustawicznie doskonalący swoje kwalifikacje refleksyjny praktyk i badacz działalności edukacyjnej, umiejący myśleć kategoriami przyszłości optymista nastawiony na innowacje

WIZERUNEK DORADCY a) wzajemne kształcenie się, wymiana doświadczeń polegająca na udzielaniu porad, demonstrowaniu prawidłowego wykonania określonych czynności, obserwowaniu praktycznych działań, przekazywaniu informacji zwrotnej oraz dostarczaniu wzorców, udział w naukowych konferencjach o charakterze merytorycznym dla danej dziedziny wiedzy.   b) doradca powinien być organizatorem uczenia się, czasem tylko dostarczycielem wiedzy. Przeżyło się (choć jest wielce lubiane) organizowanie kilkugodzinnych kursów i kursików, które winny być zastąpione solidnymi zajęciami warsztatowymi, gdzie następuje dzielenie się doświadczeniami połączone z prezentacją metod i poglądów oraz dyskusją z jakimś „guru” z danego tematu. Prowadziłoby to też do racjonalniejszej gospodarki finansowej – rozsądniej wydać większą sumę na organizację (i honorarium) dobrze przygotowanego spotkania z autorytetem, z którym przy okazji można popracować i podyskutować, niż na wykładziki połączone z pseudoamerykańskimi zabawami w pracę grupową.  c) osobista konsultacja w sprawach metodycznych, wymiana doświadczeń, najlepiej przez lekcje pokazowe, które pozwalają na inne spojrzenie na własne zajęcia dydaktyczne. d) praca z nauczycielami poprzez Sieć. Dobry doradca powinien posiadać oprócz wiedzy merytorycznej między innymi umiejętność dzielenia się własnymi osiągnięciami i tworzenia pola do wymiany doświadczeń między uczestnikami platformy e-learningowej.  

FORMY WSPOMAGANIA a) szkolenia i warsztaty podstawowe połączone z kształtowaniem postaw sprzyjających uczeniu się i pracy zespołowej. b) merytoryczne szkolenia i warsztaty dla doświadczonych nauczycieli, wspomagające motywację do dalszej pracy i przeciwdziałające wypaleniu zawodowemu, z udziałem mistrzów i autorytetów. c) szkolenia i warsztaty „na miarę” – pod konkretne zamówienie grupy zainteresowanych. d) konferencje naukowe, kongresy, sympozja, targi związane z dziedziną nauczania. e) coaching

PRACA ZESPOŁOWA – COACHING Nauczyciele spotykają się na warsztatowych zajęciach zespołu, które poświęcone są kwestiom dla nich istotnym, dotyczącym nauczania i uczenia się. Sami zgłaszają, jakim tematem warto się zająć. Dodatkowym celem w każdym roku jest praca oparta na mentoringu, która dotyczy nowych nauczycieli (relacja opiekun stażu – stażysta) oraz tych, którzy mają problemy. Podobnie pracuje zespół ewaluacyjny. Coaching, rozumiany jako współpraca oparta na modelu GROW, polega na wymianie spostrzeżeń i rozmowie, podczas której dzięki zadawanym pytaniom nauczyciel może sprecyzować, nad jakim konkretnie problemem chce pracować. Następnie inspirowany pytaniami dostrzega wieloaspektowość samego problemu, ale także wielość rozwiązań, którymi może się posłużyć. Sam decyduje, która propozycja wspólnie wypracowana jest jego zdaniem najlepsza.

WIZJA WSPOMAGANIA WG MEN Wspomaganie adresowane do szkoły jako organizacji Odpowiedzialność szkoły za własny rozwój Kompleksowość Wspomaganie blisko szkoły i interdyscyplinarność wsparcia Priorytet potrzeb rozwojowych szkoły Partnerstwo w relacjach ze szkołą Współpraca i samokształcenie

WSPOMAGANIE WG MEN dla dyrektorów: pomoc w postawieniu rzetelnej diagnozy potrzeb szkoły oraz określeniu obszarów wymagających szczególnego wsparcia, organizacja pracy systemu doskonalenia zgodnie z aktualnymi potrzebami konkretnej szkoły, ułatwienie kontaktów ze wszystkimi instytucjami odpowiedzialnymi za udzielanie pomocy uczniom, rodzicom i nauczycielom, wymiana doświadczeń w ramach lokalnych sieci współpracy i samokształcenia, dostęp do aktualnej informacji pedagogicznej. dla nauczycieli: pomoc nauczycielom we wdrażaniu do praktyki zawodowej zmian wprowadzanych w oświacie, organizacja większości szkoleń i warsztatów bezpośrednio w szkole, wsparcie w rozwiązywaniu bieżących problemów dydaktycznych i wychowawczych, pomoc w praktycznym zastosowaniu w pracy dydaktycznej i wychowawczej nowych umiejętności oraz dostosowaniu wymagań i metod pracy do zmian wynikających z reformy edukacji, inspirowanie do wprowadzania zmian i nowatorskich rozwiązań dydaktycznych,

BIBLIOGRAFIA J. J. Bonstingl: Szkoły jakości. Wprowadzenie do Total Quality Management w edukacji, Warszawa 1999. M. Czerepaniak-Walczak: Pedagogika emancypacyjna, Gdańsk 2006. D. Elsner , K. Bednarek: Pomoc doradców metodycznych i placówek doskonalenia nauczycieli w opinii jej beneficjentów. Raport końcowy z badań, Warszawa 2010. M. Fullan: Odpowiedzialne i skuteczne kierowanie szkołą, PWN, Warszawa 2006. J. M. Michalak: Istota i modele przywództwa szkolnego, [W:] Przywództwo w szkole, pod red. J. M. Michalak, Kraków 2006. Nowoczesna edukacja – nowoczesny system wspomagania szkół, ORE, Warszawa 2009. P. M. Senge: Piąta dyscyplina. Teoria i praktyka organizacji uczących się, Warszawa, 1998. Współczesne trendy i koncepcje w zarządzaniu oświatą, pod red. D. Elsner, Radom 1997. J. Tischner: O człowieku. Wybór pism filozoficznych, BN I, 306, Wrocław 2003.