Ocena
Rozporządzenia Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 2, poz.155).Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 14 września 1992 r. w sprawie warunków i sposobu organizowania nauki religii w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 2, poz.155). Uczniowie korzystający z nauki religii prowadzonej przez kościoły lub związki wyznaniowe w grupach międzyszkolnych i w punktach katechetycznych lub uczęszczający na zajęcia z etyki organizowane na podobnych zasadach otrzymują ocenę z religii (etyki) na świadectwie wydawanym przez szkołę, do której uczęszczają, na podstawie świadectwa przekazanego przez katechetę lub nauczyciela etyki (§9.4 ww. rozporządzenia).
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 13 lipca 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz prowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 103 poz. 906).Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej dnia 13 lipca 2007 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz prowadzenia sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych ( Dz. U. Nr 103 poz. 906). Z dniem 1 września 2007 r. weszło w życie rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej, na mocy którego ocena z religii jest wliczana do średniej ocen. Nadal nie ma ona wpływu na promowanie ucznia do klasy następnej, ale może znacząco wpłynąć na życie szkolne ucznia, powodując uzyskanie świadectwa z wyróżnieniem, uprawnień do stypendium, czy klasyfikacji do lepszej szkoły następnego szczebla
Autor opracowania Elżbieta BednarzElżbieta Bednarz
Ocena z wiary czy z wiedzy? Wiara to także wiedza.Wiara to także wiedza. Jak wywodzi B. Milerski /pedagog religii/ wiara jest fenomenem złożonym, na który najogólniej mówiąc składają się następujące komponenty: poznawczy (wraz z symbolami wiary, wyobrażeniami religijnymi i całą doktryną – tzw. nauką Kościoła), wykonawczy (wraz z systemem zachowań kultycznych, obyczajowych i etycznych) oraz przeżyciowy.Jak wywodzi B. Milerski /pedagog religii/ wiara jest fenomenem złożonym, na który najogólniej mówiąc składają się następujące komponenty: poznawczy (wraz z symbolami wiary, wyobrażeniami religijnymi i całą doktryną – tzw. nauką Kościoła), wykonawczy (wraz z systemem zachowań kultycznych, obyczajowych i etycznych) oraz przeżyciowy.
Co oceniamy Oceniamy:Oceniamy: 1. Wiedzę / A. Zapamiętywanie wiadomości1. Wiedzę / A. Zapamiętywanie wiadomości B. Zrozumienie wiadomości/ B. Zrozumienie wiadomości/ 2. Umiejętności C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych2. Umiejętności C. Stosowanie wiadomości w sytuacjach typowych D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych D. Stosowanie wiadomości w sytuacjach problemowych
Co oceniamy? 3. Działania A. Uczestnictwo w działaniu3. Działania A. Uczestnictwo w działaniu B. Podejmowanie działań B. Podejmowanie działań
Plan wynikowy Temat: Zasada sola scripturaTemat: Zasada sola scriptura Wymagania podstawowe (na ocenę mierną /K/ i dostateczną /P/): Wymagania podstawowe (na ocenę mierną /K/ i dostateczną /P/): - opisuje znaczenie i wartość Biblii dla Kościoła (K);- opisuje znaczenie i wartość Biblii dla Kościoła (K); - podaje przesłanie zasady sola scriptura (K);- podaje przesłanie zasady sola scriptura (K); - wymienia i krótko charakteryzuje cztery zasady reformacyjne (P);- wymienia i krótko charakteryzuje cztery zasady reformacyjne (P); - podaje, że autorytet teologów powinien być podporządkowany Pismu Świętemu (P);- podaje, że autorytet teologów powinien być podporządkowany Pismu Świętemu (P);
Plan wynikowy wymagania ponadpodstawowe ( na ocenę dobrą /R/, bardzo dobrą /D/, celującą /W/):wymagania ponadpodstawowe ( na ocenę dobrą /R/, bardzo dobrą /D/, celującą /W/): - wyjaśnia, jakie znaczenie ma Biblia dla jego własnego życia i określa znaczenie zasady sola scriptura dla Kościoła (R);- wyjaśnia, jakie znaczenie ma Biblia dla jego własnego życia i określa znaczenie zasady sola scriptura dla Kościoła (R); - wymienia sytuacje ze swojego życia, w których Bóg mówił do niego przez Słowo Boże (D);- wymienia sytuacje ze swojego życia, w których Bóg mówił do niego przez Słowo Boże (D); - wykonuje nakazy Słowa Bożego w życiu codziennym, w szkole, w zborze, na ulicy (W).- wykonuje nakazy Słowa Bożego w życiu codziennym, w szkole, w zborze, na ulicy (W).
Cechy trafnej oceny: –Obiektywność – zastosowanie jednolitych norm i kryteriów oceniania; –Jawność – podawanie na bieżąco wyników pracy ucznia; –Instruktywność – wskazanie na występujące braki; –Mobilizacja do dalszej pracy.
Kryteria ogólne: Zasób wiedzy – plan wynikowyZasób wiedzy – plan wynikowy Umiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiuUmiejętność zastosowania poznanych wiadomości w życiu Zainteresowanie przedmiotemZainteresowanie przedmiotem Stosunek do lekcji: aktywność, zeszyt, itp.Stosunek do lekcji: aktywność, zeszyt, itp. Pilność i systematycznośćPilność i systematyczność PostawaPostawa
Metody kontroli i oceny Metody konwencjonalne:Metody konwencjonalne: –Bieżąca kontrola ustna (odpytywanie, rozmowa, opiniowanie wypowiedzi innych); bezpośredni kontakt nauczyciela z uczniem; –Prace pisemne –Posługiwanie się książką (szczególnie praca z Biblią) –Ćwiczenia praktyczne –Kontrola graficzna –Obserwacja uczniów w toku ich pracy
Metody kontroli i oceny Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego:Techniczne sposoby kontrolowania procesu dydaktycznego: –Kontrola i ocena przy pomocy testów
Kryteria ocen/wymagania/ OCENA CELUJĄCAOCENA CELUJĄCA Uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program katechezy. Wyróżnia się aktywnością w grupie katechetycznej. Aktywnie uczestniczy w życiu małych grup formacyjnych (np. grupa muzyczna, Royal Rangers, Gwiazdkowa niespodzianka itp.) Twórczo rozwija własne uzdolnienia. Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary. Wypowiada się logicznie i wyczerpująco na dany temat. Bierze czynny udział w przygotowaniu i usłudze tematycznej podczas nabożeństw okolicznościowych. Osiąga sukcesy w konkursach religijnych, olimpiadach wiedzy biblijnej lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.Uczeń nie tylko spełnia wymagania na ocenę bardzo dobrą, ale posiada wiedzę wykraczającą poza program katechezy. Wyróżnia się aktywnością w grupie katechetycznej. Aktywnie uczestniczy w życiu małych grup formacyjnych (np. grupa muzyczna, Royal Rangers, Gwiazdkowa niespodzianka itp.) Twórczo rozwija własne uzdolnienia. Biegle posługuje się zdobytymi wiadomościami w rozwiązywaniu problemów teoretycznych i praktycznych, potrafi zastosować je we własnym życiu, służy radą innym, jest świadkiem wiary. Wypowiada się logicznie i wyczerpująco na dany temat. Bierze czynny udział w przygotowaniu i usłudze tematycznej podczas nabożeństw okolicznościowych. Osiąga sukcesy w konkursach religijnych, olimpiadach wiedzy biblijnej lub posiada inne porównywalne osiągnięcia.
Kategorie podlegające ocenie: Odrobienie pracy domowej – ćwiczenia, inneOdrobienie pracy domowej – ćwiczenia, inne Zapamiętanie wersetuZapamiętanie wersetu Przypomnienie prawdy centralnej, historii biblijnej z poprzedniej lekcjiPrzypomnienie prawdy centralnej, historii biblijnej z poprzedniej lekcji Zaangażowanie podczas lekcjiZaangażowanie podczas lekcji Uczeń posiada: Biblię, zeszyt, ćwiczenia, przybory szkolneUczeń posiada: Biblię, zeszyt, ćwiczenia, przybory szkolne Przygotowanie zadań dodatkowychPrzygotowanie zadań dodatkowych Postawa podczas lekcjiPostawa podczas lekcji
Ocenianie a wiek 1. Grupy przedszkolne – symbole jako ocena cząstkowa; kolorowe karteczki; dyplom na koniec1. Grupy przedszkolne – symbole jako ocena cząstkowa; kolorowe karteczki; dyplom na koniec 2. Klasy I-III. Ocena opisowa dla rodziców, cyfrowa dla szkoły. Kolorowe karteczki2. Klasy I-III. Ocena opisowa dla rodziców, cyfrowa dla szkoły. Kolorowe karteczki 3. Klasy IV-VI; gimnazjum, liceum – oceny cyfrowe3. Klasy IV-VI; gimnazjum, liceum – oceny cyfrowe
Praca nauczyciela a ocena 1. Wykorzystanie odpowiednich metod i środków dydaktycznych1. Wykorzystanie odpowiednich metod i środków dydaktycznych 2. Przygotowanie merytoryczne /kwalifikacje/ nauczycieli2. Przygotowanie merytoryczne /kwalifikacje/ nauczycieli 3. Przeładowany program3. Przeładowany program 4. Czas na lekcję4. Czas na lekcję 5. Autorytet nauczyciela5. Autorytet nauczyciela
Spotkanie z rodzicami Ważne! Wspólne ustalenia z radą rodziców co do kryteriów oceniania w swoim zborze.Ważne! Wspólne ustalenia z radą rodziców co do kryteriów oceniania w swoim zborze. Podanie kryteriów oceniania wszystkim rodzicomPodanie kryteriów oceniania wszystkim rodzicom Zanosimy do szkoły zaświadczenia z każdą oceną, również tą słabszą.Zanosimy do szkoły zaświadczenia z każdą oceną, również tą słabszą.
Szóstka musisz ją mieć!!!