Zarządzanie własnością intelektualną

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Marcin Otorowski Paulina Berdysz grupa 243
Advertisements

Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
Ryzyko walutowe Rynek walutowy
Krajowa Izba Gospodarcza ul. Trębacka 4, Warszawa, tel.: , faks: IP-HERMES.pl.
Adam Wiśniewski Urząd Patentowy RP.
Rozporządzenie Ministra Nauki i Szkolnictwa Wyższego z dnia 12 sierpnia 2008 r. w sprawie programu Patent Plus – wsparcie patentowania wynalazków Patrycja.
Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Istota i przesłanki badań marketingowych
CENY W MARKETINGU CENA jest głównym elementem marketingu mix. Jest także ona swoistym narzędziem gry ekonomicznej. Dla sprzedającego- cena jest elementem.
Analiza ryzyka projektu
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
T.Szumlicz, konferencja RzU: Ochrona konsumentów ...
I FORUM FUNDUSZY EUROPEJSKICH Fundusze Europejskie – efekty, możliwości i perspektywy Program Bloku Finansowego PIENIĄDZ ROBI PIENIĄDZ… Czyli rola i wsparcie.
zarządzanie produkcją
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Innowacyjność zagadnienia wprowadzające
Marketing – zagadnienie podstawowe wykład nr 1
Konferencja 15 czerwca 2010 r. "Ochrona własności przemysłowej skutecznym narzędziem budowania przewagi konkurencyjnej przedsiębiorstwa Konferencja zorganizowana.
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Maciej Bieńkiewicz, 15 marca 2012
Wsparcie w zakresie efektywnego zarządzania własnością intelektualną w przedsiębiorstwie Własność intelektualna jako narzędzie zwiększania innowacyjności.
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
KONCEPCJA DZIAŁALNOŚCI
Proces patentowania wynalazku, korzyści i bariery
Priorytet II Wzmocnienie rozwoju zasobów ludzkich w regionach Działanie 2.6. Regionalne Strategie Innowacyjne i transfer wiedzy Departament Rozwoju Regionalnego.
Marianna Zaremba Urząd Patentowy Rzeczypospolitej Polskiej
Wzmacnianie ochrony praw własności intelektualnej i przemysłowej
IPscore - narzędzie do wyceny wartości patentów
Zarządzanie projektami
Marketing Analiza rynku Budowa wizerunku.
Innowacyjne podejście do ryzyka rynkowego w Spółce Jakub Stolarczyk, DM IDMSA Warszawa 3 III 2008.
Regulamin dotyczący zasad ochrony i komercjalizacji dóbr niematerialnych w Uniwersytecie Warmińsko- Mazurskim w Olsztynie -uchwalony przez Senat
BOŻENA NADOLNA INSTRUMENTY POCHODNE.
Jak skutecznie zarządzać ryzykiem podatkowym?
Rynek usług medycznych
Zarządzanie ryzykiem w organizacjach
Warszawa, Wsparcie ochrony własności przemysłowej w ramach Poddziałania POIG Ośrodek Przetwarzania Informacji.
Nazwa projektu. Czym się zajmujemy? Krótka charakterystyka działalności.
Biznesplan.
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
WORTAL TRANSFERU WIEDZY
Plan biznesowy. Cele planu biznesowego: zmusza biznesmena do przemyślenia kwestii związanych z przedsiębiorstwem, rozważyć wszystkie kwestie związane.
Sporządzamy biznesplan
Transfer technologii w przemyśle obronnym
Decyzje cenowe przedsiębiorstwa turystycznego
Perspektywy specjalizacji sądów w sprawach patentowych w Polsce i w Unii Europejskiej Michał du Vall.
Planowanie przepływów materiałów
Strategia przedsiębiorstwa
Ocena efektów wsparcia MŚP w ramach
Ochrona własności przemysłowej w procesie transferu technologii – podstawowe zagadnienia i problemy Piotr Zakrzewski Urząd Patentowy RP Projekt jest współfinansowany.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Analiza kluczowych czynników sukcesu
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
OCHRONA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ ISTOTNYM ELEMENTEM KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO Adam Wiśniewski Urząd Patentowy RP.
Transport i logistyka Studia II stopnia Katedra Transportu.
BADANIA EFEKTÓW PROMOCJI SPRZEDAŻY
Międzynarodowe Prawo Podatkowe Podmioty Powiązane.
Prawo własności przemysłowej? Prawo mienia przemysłowego? Prawo dóbr przemysłowych? Dz.U USTAWA z dnia 30 czerwca 2000 r. Prawo własności przemysłowej.
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Kontrola zarządcza w jednostce budżetowej
Warszawa, Piotr Czaplicki Rynek Leków a Własność Intelektualna Udzielanie patentów na substancje lecznicze w praktyce Urzędu Patentowego RP.
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
Zarządzanie ryzykiem w projektach Poznań, r.
INSTRUMENTY WSPIERANIA PROJEKTÓW INNOWACYJNYCH ARP S.A.
BIZNESPLAN OPRACOWAŁA: DOROTA PIEKARSKA
Innowacyjne podejście do ryzyka rynkowego w Spółce
Wzór projektowy Przedmiot: Ochrona Własności Intelektualnej
Ustawa o innowacyjności
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Zapis prezentacji:

Zarządzanie własnością intelektualną Piotr Zakrzewski, Urząd Patentowy RP Szkolenie Ośrodka Przetwarzania Informacji 19 listopada 2012 r.

PRAWA WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ PRAWA AUTORSKIE I PRAWA POKREWNE PRAWA WŁASNOŚCI PRZEMYSŁOWEJ ochrona dóbr osobistych prawo do baz danych prawo do firmy prawa do nowych odmian roślin prawo do know how

4 mity nt. ochrony IP domena biznesowych gigantów niepotrzebny koszt, który nigdy się nie zwróci nie mój problem (prawników, działów bezpieczeństwa?) podstawowe narzędzie w walce z konkurencją, a nie czynnik strategicznego rozwoju.

wartość aktywów materialnych ? środki przeznaczone na promocję marki w okresie 10-letnim ? dochody z tytułu sprzedaży produktów w 2011 roku ? koszty procesowe związane z naruszeniem własności intelektualnej przez konkurencję ?

Strategia zarządzania IP identyfikacja zasobów niematerialnych organizacji (audyt) kwalifikowanie wiedzy do ochrony i ocena zdolności ochronnej (analiza ryzyka) wycena IP wybór procedury zgłoszeniowej (zasięg terytorialny ochrony) dokonanie zgłoszenia (TRYB REJESTRACYJNY) ocena i dalsze wykorzystanie chronionej wiedzy

REGULAMINY zarządzania IP gra w ultimatum vs. teoria racjonalnej decyzji http://www.abrahamlincolnsclassroom.org

Innowacje produktowe i procesowe. Do kogo należą prawa? twórca współtwórca twórczość pracownicza

Innowacje produktowe i procesowe. Znaczenie informacji patentowej określenie przedmiotowego zakresu ochrony badanie zdolności patentowej i badanie czystości patentowej bezpłatne bazy danych

Innowacje produktowe i procesowe. Wycena IP Transakcyjny Przeniesienie praw majątkowych lub licencjonowanie Zabezpieczenie kredytu, pozyskanie finansowania Bilansowy Aktualizacja wartości prawa majątkowego Identyfikacja i wycena składników złożonych aktywów Podatkowy Transakcja pomiędzy podmiotami powiązanymi Ulgi podatkowe Strategiczny Zarządzanie portfelem IP Proces sądowy Uzasadniona wielkość roszczeń z tytułu naruszeń patentu Źródło: prezentacja A. Podszywałowa, www.uprp.pl

Innowacje produktowe i procesowe. Wycena IP wartość księgowa a wartość rynkowa generowanie przychodów: w drodze ich używania licencjonowanie zakaz używania przez osoby trzecie (monopol). METODY rynkowa poprzez porównywanie dochodowa – przewidywanie przyszłych przepływów pieniężnych kosztowa: koszt historyczny, wytworzenia lub substytucji.

ROLA RZECZNIKA PATENTOWEGO Innowacje produktowe i procesowe. Wybór procedury zgłoszeniowej - zakres terytorialny ochrony krajowa (przed UPRP i narodowymi urzędami patentowymi) regionalna (np. o patent europejski = wiązka patentów) międzynarodowa (np. PCT) ROLA RZECZNIKA PATENTOWEGO

Rola rzecznika patentowego We właściwym zabezpieczeniu praw własności intelektualnej szkoły wyższej, w szczególności praw własności przemysłowej, konieczna jest pomoc rzecznika patentowego. Jednostki naukowe mogą korzystać zarówno z pomocy rzeczników patentowych zatrudnionych w jednostkach, jak i wyspecjalizowanych kancelarii zewnętrznych. Należy pamiętać, że wynalazki powstają w różnych dziedzinach techniki, co wymaga specjalizacji rzeczników patentowych.

Rola rzecznika patentowego może pomóc: przeprowadzić badania patentowe; w korzystaniu z informacji patentowej; w opracowaniu dokumentacji zgłoszeniowej np. wynalazku; w poszukiwaniach partnera zewnętrznego, uczestniczyć w negocjacjach, zredagować umowę z partnerem zewnętrznym i optymalnie zabezpieczyć prawa szkoły wyższej; prowadzić wykłady dotyczące ochrony własności intelektualnej. Rzecznik patentowy jest doradcą Dyrektora Instytutu w sprawach ochrony własności przemysłowej i zarządzania prawami wyłącznymi.

Rola rzecznika patentowego Rzecznik patentowy wykonujący zawód w ramach stosunku pracy zajmuje samodzielne stanowisko podległe bezpośrednio kierownikowi jednostki organizacyjnej, a jeżeli jednostka organizacyjna zatrudnia dwóch lub więcej rzeczników patentowych, jednemu z nich powierza się koordynację pracy świadczonej przez nich w tej jednostce art. 4 ust. 4 ustawy o rzecznikach patentowych Obecnie: rzecznicy patentowi 34 w uczelniach 43 w instytutach naukowych

Innowacje produktowe i procesowe. Czas CYKL ŻYCIA PRODUKTU ! patent jest udzielany na 20 lat bez możliwości przedłużenia ochrony ochrona płynie od momentu dokonania zgłoszenia ważne terminy: publikacja zgłoszenia po 18 miesiącach; 12 miesięcy na rozszerzenie zakresu terytorialnego (przywilej konwencyjny); czas rozpatrywania zgłoszenia patentowego: 3-5 lat Procedurę można przyspieszyć !

Innowacje produktowe i procesowe. Koszty Koszty związane z ochroną nie dotyczą tylko samej procedury (ryzyko!) procedura krajowa tańsza niż regionalna czy międzynarodowa warto skorzystać z możliwości dofinansowania np. działanie 5.4.1 PO Innowacyjna Gospodarka (PARP)

Patent czy know-how? Szersza ochrona Węższa ochrona Koszty Praktycznie brak kosztów Możliwość obrotu Trudny transfer Dostęp publiczny Ograniczony dostęp Czas obowiązywania: 20 lat Czas: zależy od zdolności utrzymania tajemnicy Ograniczenia terytorialne Brak ograniczeń terytorialnych Wynalazki Brak źródeł informacji

Innowacje marketingowe. Wzór przemysłowy http://www.tygodnikzamojski.pl/artykul/10705/lecznicze-gogle-karola.html

Innowacje marketingowe. Znak towarowy – zasada specjalizacji Znaki towarowe zastrzega się dla konkretnych towarów lub usług, które są przyporządkowane do specjalnych klas wg. międzynarodowej klasyfikacji (tzw. klasyfikacja nicejska). Według obowiązującej obecnie dziewiątej edycji tej klasyfikacji istnieją 34 klasy towarowe i 11 klas usługowych. Dokonując zgłoszenia należy obowiązkowo zamieścić w składanym formularzu wykaz towarów lub usług oraz wskazać odpowiednie klasy towarowe lub usługowe na podstawie klasyfikacji nicejskiej. Ochrona jest udzielana na 10-letni okres z możliwością przedłużenia!

Innowacje marketingowe. Znak towarowy – funkcje odróżniająca gwarancyjna reklamowa

Innowacje marketingowe. Znak towarowy – koszty

http://www.panoramio.com/photo/23557653

Analiza ryzyka i strategia Przykładowe narzędzia: - IP HERMES - IPScore

Analiza ryzyka definicja: Zdarzenie losowe, które może zaistnieć i jeśli zaistnieje to spowoduje istotny negatywny wpływ na realizację celów. Definicja zawiera założenia: o istnieniu realnego scenariusza zdarzeń, o możliwym do oszacowania prawdopodobieństwie realizacji scenariusza, o możliwych do oszacowania: sile i kierunku oddziaływania skutków zdarzenia na realizację, celów (wartość lub rozkład wartości). Definicja Davida Vose – „Risk analysis – a guantitative guide”, Wiley&Sons, 2008

Analiza ryzyka Ważne, by dokonać: identyfikacji ryzyk, oceny prawdopodobieństwa ich wystąpienia, oceny stopnia wpływu zagrożenia na realizację celów, identyfikacji skutków wystąpienia zagrożeń, analizy działań umożliwiających usunięcie zagrożeń lub minimalizację prawdopodobieństwa ich wystąpienia

Analiza ryzyka Dlaczego identyfikacja, pomiar i zarządzanie ryzykiem są ważne i potrzebne? złożoność i wielowątkowość rzeczywistości, konieczność podejmowania decyzji w warunkach zmienności i niepewności, pozwalają skrócić czas reakcji w sytuacjach kryzysowych, pozwalają zwiększyć prawdopodobieństwo realizacji celów, umożliwiają bardziej świadome podejmowanie decyzji

Ryzyko dotyczące własności intelektualnej możliwość wystąpienia negatywnego lub niepożądanego wydarzenia związanego bezpośrednio lub pośrednio z naruszeniem praw własności intelektualnej. Niektóre rodzaje ryzyka dotyczące własności intelektualnej: ryzyko związane z „piractwem intelektualnym” ryzyko wyprzedzenia w uzyskaniu ochrony przez inny podmiot ryzyko dotyczące zarządzania własnością intelektualną ryzyko związane z utratą dobrego imienia (reputacji) ryzyko ujawnienia tajemnicy ryzyko sądowo-administracyjne MNIEJSZA FIRMA – WIĘKSZA SKŁONNOŚĆ DO RYZYKA

Koszty zarządzania IP koszty opracowania i wdrożenia strategii zarządzania w zakresie ochrony IP; koszty wizyt i rozpoznania sytuacji na miejscu na rynkach docelowych; koszty usług prawnych związanych z rejestracją praw wyłącznych (prawnik, rzecznik patentowy); koszty rejestracji przedmiotów IP na różnych rynkach; koszty czasowe – koncentracja zarządu na ochronie IP (koszty alternatywne); koszty sporów prawnych pozasądowych (np. arbitraż); koszty prawne procesowe (sądowe);

Koszty zarządzania IP a także koszty budowy i utrzymania systemu kontroli przepływu informacji; koszty komunikacji z rynkiem – ogłoszenia prasowe i przesyłanie informacji do kluczowych klientów; koszty ubezpieczenia przed ryzykami; koszty audytu systemu kontroli (dla celów ubezpieczenia); koszt monitoringu ryzyk; koszty budowy efektywnego systemu kontroli; koszty utrzymania efektywnego systemu kontroli.

Narzędzia ułatwiające zarządzanie IP świadomość akceptacji zmiany Źródło: M. Czerska, Organizacja przedsiębiorstwa. Metodologia zmian organizacyjnych, Gdańsk 1996

Marketing IP

Co to jest marketing sfery B+R? O podejściu popytowym … User Driven Innovation analiza niekonsumpcji: komputery w USA, czytelnictwo wśród nastolatków, a jednak …

Psychologiczne uwarunkowania innowacji syndrom JWP

Psychologiczne uwarunkowania innowacji Metody rozwiązywania problemów: brainstorming dyskusja oksfordzka myślenie lateralne ARIZ H. Altszullera i wiele innych ….

Badania rynku i potrzeb konsumentów ANALIZA KONKURENCJI WG. PORTERA - zagrożenie ze strony nowych konkurentów - pozycja i siła dostawców - zagrożenie ze strony substytutów - pozycja i siła klientów

Badania rynku i potrzeb konsumentów MARKETING MIX WG. P. KOTLERA

4 mity nt. ochrony IP domena biznesowych gigantów niepotrzebny koszt, który nigdy się nie zwróci nie mój problem (prawników, działów bezpieczeństwa?) podstawowe narzędzie w walce z konkurencją, a nie czynnik strategicznego rozwoju.

4 prawdy nt. ochrony IP każdy może korzystać z systemu ochrony IP efektywne wykorzystanie dóbr niematerialnych pozwala osiągnąć duże zyski – na monopolu można zarobić! ochrona bardzo często oznacza zagospodarowanie niszy rynkowej, podniesienie prestiżu firmy i jej pozycji wśród konkurencji IP sprzyja rozwojowi przedsiębiorstwa, minimalizując ryzyko

Dziękuję za uwagę! Piotr Zakrzewski pzakrzewski@uprp.pl