Philip G. Zimbardo Psychologia i życie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Na czym polega rozwój emocjonalny?
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
w kontekście rozwoju człowieka dorosłego
Literatura Tyszka T., Falkowski A. Psychologia zachowań konsumenckich. GWP Gdańsk 2001 Falkowski A. Praktyczna psychologia poznawcza, marketing i reklama.
w nowej podstawie programowej
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
Procesy poznawcze cd Uwaga.
Rodzaje psychoterapii Psychoterapia - ćwiczenia III rok Pedagogiki Specjalnej APS Prowadząca: mgr Agnieszka Kałwa.
Komputer jako zagrożenie dla rozwoju dzieci klas I-III
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Philip Zimbardo Psychologia i życie
Człowiek w społeczeństwie autor: Bartosz Wardęga
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
Podstawy socjologii- wykład VI
Koncepcje rozwoju człowieka
O aktywności dorosłych i seniorów
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Rozwój emocjonalny dziecka w okresie późnego dzieciństwa
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Somatognozja.
Psychologia w zarządzaniu
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Psychologia społeczna kurs 024 – rok akad. 2002/2003
Philip G. Zimbardo Psychologia i życie
Rozwój dziecka na poszczególnych etapach edukacyjnych
PODMIOTOWE DETERMINANT PROCESU UCZENIA SIĘ
Poznanie Aktywne interpretowanie, modyfikowanie, rekonstruowanie informacji i doświadczeń w umyśle.
PRZEMOC WOBEC DZIECKA WYBRANE ZAGADNIENIA Monika Zielona-Jenek Pracownia Seksuologii Społecznej i Klinicznej IP UAM POZNAŃ 2011.
Kontrowersje wokół szkolnej edukacji sześciolatków w Polsce
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Psychologia w zarządzaniu
PSYCHOLOGICZNO - PEDAGOGICZNY
Zadawanie pytań.
Fazy rozwoju społecznego człowieka wg E. Ericsona
WYBRANE ZAGADNIENIA Z PSYCHOLOGII SPOŁECZNEJ
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
Projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej
ROLA MOTYWACJI W ROZWOJU OSOBOWYM UCZNIA
KIEDY DZIECKO TRZEBA UMIEŚCIĆ w pieczy zastępczej?
ADOLESCENCJA CZYLI DOJRZEWANIE Prezentacja PowerPoint dla uczestników zajęć Kompas tęczowy czyli o mądrym dorastaniu nastolatków ZACHODNIOPOMORSKA FUNDACJA.
Kategoria dorosłości w andragogice
„ Człowiek potrzebuje człowieka, żeby być człowiekiem ” (J.R.Bacher)
Późne dzieciństwo - okres wczesnoszkolny
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Teorie osobowości Literatura podstawowa
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Dobry start w szkole jest niezwykle ważny dla rozwoju dziecka.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Psychologia rozwoju dziecka
Wprowadzenie do psychologii rozwoju człowieka
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Psychologia rozwojowa wieku dojrzałego
C ZY NASZE DZIECKO MOŻE JUŻ IŚĆ DO SZKOŁY ? Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 2 im. ks. dra S. Wilczewskiego w Katowicach.
Znaczenie wspomagania dla rozwoju dziecka w wieku przedszkolnym.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Satysfakcja i wartościowanie zadań rozwojowych przez młodych dorosłych
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
ROZWÓJ SPOŁECZNY I EMOCJONALNY W WIEKU PRZEDSZKOLNYM Materiały szkoleniowe dla rodziców. Opracowanie na podstawie: J. Cieszyńska, M. Korendo, (2007), Wczesna.
DEPRESJA jest chorobą i ma charakter długotrwały Charakterystyczny dla depresji jest podwyższony poziom lęku.
Wyposażenie percepcyjne noworodka
Okres dzieciństwa i adolescencji - wyzwania na najbliższe lata dla Szkół Promujących Zdrowie mgr Izabela Sumińska Konsultant Wojewódzki w dziedzinie psychologii.
Czy nasze dziecko może już iść do szkoły?
Zapis prezentacji:

Philip G. Zimbardo Psychologia i życie Rozdział V – Rozwijające się dziecko Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

V. Rozwijające się dziecko Philip Zimbardo, Psychologia i życie V. Rozwijające się dziecko Początek cyklu życiowego Przyswajanie języka Rozwój poznawczy Rozwój społeczny i emocjonalny Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Początek cyklu życiowego Philip Zimbardo, Psychologia i życie Początek cyklu życiowego Genetyczne uwarunkowania zachowania Rozwój sensoryczny Kontrowersja: dziedziczenie – środowisko Wrodzone wyposażenie dzieci do przetrwania Ciągłość, stadia i okresy krytyczne Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Genetyczne uwarunkowania zachowania Philip Zimbardo, Psychologia i życie Genetyczne uwarunkowania zachowania Chromosomy i geny Rozwój fizyczny i dojrzewanie Kolejność dojrzewania funkcji lokomocyjnych Czynniki konstytucjonalne Rozwój tkanki nerwowej w pierwszym roku życia Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Kolejność dojrzewania funkcji lokomocyjnych Philip Zimbardo, Psychologia i życie Kolejność dojrzewania funkcji lokomocyjnych Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Rozwój tkanki nerwowej w pierwszym roku życia Philip Zimbardo, Psychologia i życie Rozwój tkanki nerwowej w pierwszym roku życia Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Wrodzone wyposażenie dzieci do przetrwania Philip Zimbardo, Psychologia i życie Wrodzone wyposażenie dzieci do przetrwania Reagowanie i adaptacja Interakcje społeczne Badania normatywne i podłużne Normy rozwoju umysłowego na podstawie skal Bayleya Wskaźniki procesów wewnętrznych Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Stadia rozwoju we wczesnej fazie cyklu życiowego Philip Zimbardo, Psychologia i życie Stadia rozwoju we wczesnej fazie cyklu życiowego Stadium Wiek Niektóre główne charakterystyki Prenatalne Poczęcie – narodziny Rozwój fizyczny Niemowlęctwo Narodziny w prawidłowym terminie – ok. 18 m-cy Lokomocja, podstawy języka, społeczne przywiązanie Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Stadia rozwoju we wczesnej fazie cyklu życiowego Philip Zimbardo, Psychologia i życie Stadia rozwoju we wczesnej fazie cyklu życiowego Stadium Wiek Niektóre główne charakterystyki Wczesne dzieciństwo 18 m-cy – ok. 6 lat Dobrze opanowany język, zróżnicowanie płciowe, zabawy grupowe, kończy się gotowością do podjęcia nauki szkolnej Późne dzieciństwo Ok. 6 lat – ok. 13 lat Wiele procesów poznawczych osiąga „dorosłą” postać z wyjątkiem tempa ich funkcjonowania; zabawa w zespołach Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Normy rozwoju umysłowego – 1 m-c Philip Zimbardo, Psychologia i życie Normy rozwoju umysłowego – 1 m-c Reaguje na dźwięki Uspokaja się, gdy zostanie podniesione Podąża wzrokiem za poruszającą się osobą Utrzymuje duży, łatwy do uchwycenia przedmiot umieszczony w jego rękach Niekiedy wydaje dźwięki (wokalizuje) Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Normy rozwoju umysłowego – 2 m-ce Philip Zimbardo, Psychologia i życie Normy rozwoju umysłowego – 2 m-ce Uśmiech społeczny Przejawia podniecenie antycypujące (przed karmieniem, podniesieniem) Rozpoznaje matkę Bada otoczenie Mruży oczy przed przedmiotem lub cieniem Unosi głowę i utrzymuje ją pewnie Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Normy rozwoju umysłowego – 3 m-ce Philip Zimbardo, Psychologia i życie Normy rozwoju umysłowego – 3 m-ce Wokalizuje w odpowiedzi na uśmiech i mowę dorosłego Odwraca się w kierunku dźwięku Dokonuje antycypacyjnego przystosowania do podniesienia Reaguje na zniknięcie twarzy dorosłego Siedzi z podporą utrzymując prosto głowę Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Normy rozwoju umysłowego – 4 m-ce Philip Zimbardo, Psychologia i życie Normy rozwoju umysłowego – 4 m-ce Odwraca głowę za dyndającym kółkiem, znikającą łyżeczką i piłką toczącą się po stole Bada swoje ręce Przejawia świadomość obcych sytuacji Podnosi klocek, chwytając dłonią Siedzi z niewielkim podparciem Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Normy rozwoju umysłowego – 5 m-cy Philip Zimbardo, Psychologia i życie Normy rozwoju umysłowego – 5 m-cy Odróżnia znane osoby od obcych Wokalizuje w zróżnicowany sposób (np. gdy odczuwa przyjemność, pragnienie czegoś, zadowolenie) Czyni wysiłki, by siedzieć samodzielnie Przewraca się z pleców na bok Używa częściowo kciuka przy chwytaniu Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Normy rozwoju umysłowego – 6 m-cy Philip Zimbardo, Psychologia i życie Normy rozwoju umysłowego – 6 m-cy Sięga wytrwale, zręcznie podnosi klocek Przekłada przedmioty z ręki do ręki Podnosi filiżankę i uderza nią Uśmiecha się do swojego odbicia w lustrze i lubi dokazywać Sięga jedną ręka po małe przedmioty Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Normy rozwoju umysłowego – 7 m-cy Philip Zimbardo, Psychologia i życie Normy rozwoju umysłowego – 7 m-cy Wykonuje zabawne miny i gesty przed lustrem Utrzymuje w rękach dwa z trzech podawanych mu klocków Siedzi samodzielnie, stabilnie i pewnie Zgarnia kulki ze stołu Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Normy rozwoju umysłowego – 8 m-cy Philip Zimbardo, Psychologia i życie Normy rozwoju umysłowego – 8 m-cy Wokalizuje 4 różne sylaby Słucha wybiórczo znajomych słów Dzwoni dzwonkiem w zamierzony sposób Usiłuje uchwycić trzy podawane mu klocki Przejawia wczesne próby chodzenia Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Aktywność EEG w półkulach mózgowych Philip Zimbardo, Psychologia i życie Aktywność EEG w półkulach mózgowych Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Wrodzone predyspozycje do uczenia się języka Philip Zimbardo, Psychologia i życie Wrodzone predyspozycje do uczenia się języka Zdolność percypowania mowy Zdolność wytwarzania mowy LAD: Mechanizm przyswajania języka Doświadczenia prenatalne w zakresie słuchania Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Rozwój słownika dziecka Philip Zimbardo, Psychologia i życie Rozwój słownika dziecka Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2002

Poglądy Piageta na rozwój umysłowy Philip Zimbardo, Psychologia i życie Poglądy Piageta na rozwój umysłowy Schematy Asymilacja i akomodacja Stadia rozwoju poznawczego Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Stadia rozwoju poznawczego wg Piageta Philip Zimbardo, Psychologia i życie Stadia rozwoju poznawczego wg Piageta Stadium sensoryczno-motoryczne (niemowlęctwo) Stadium przedoperacyjne (wczesne dzieciństwo) Stadium operacji konkretnych (średnie dzieciństwo) Stadium operacji formalnych (adolescencja) Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Współczesne poglądy na rozwój poznawczy Philip Zimbardo, Psychologia i życie Współczesne poglądy na rozwój poznawczy Nowe poglądy na rozwój percepcyjny i pojęciowy Bodźce wykorzystywane do zademonstrowania, że niemowlęta spostrzegają przedmioty i ich granice Schematyczne przedstawienie zdarzenia pokazywanego w fazie habituacji i zdarzeń testowych Umysł dziecka jako komputer Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Philip Zimbardo, Psychologia i życie Bodźce wykorzystywane do zademonstrowania, że niemowlęta spostrzegają przedmioty i ich granice Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Philip Zimbardo, Psychologia i życie Schematyczne przedstawienie zdarzenia pokazywanego w fazie habituacji i zdarzeń testowych Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Rozwój społeczny i emocjonalny Philip Zimbardo, Psychologia i życie Rozwój społeczny i emocjonalny Nowe poglądy na rozwój percepcyjny i pojęciowy Uspołecznienie: przywiązanie i wsparcie społeczne Role związane z płcią Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 1 Philip Zimbardo, Psychologia i życie Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 1 Wiek Kryzys Właściwe rozwiązanie Niewłaściwe rozwiązanie 0–1,5 Ufność vs nieufność Podstawowe poczucie bezpieczeństwa Niepewność, lęk 1,5–3 Autonomia vs zwątpienie w siebie Postrzeganie siebie jako podmiotu zdolnego do kontrolowania własnego ciała i sprawcę działania Poczucie niezdolności kontroli przebiegu zdarzeń Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 2 Philip Zimbardo, Psychologia i życie Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 2 Wiek Kryzys Właściwe rozwiązanie Niewłaściwe rozwiązanie 3–6 Inicjatywa vs poczucie winy Zaufanie do siebie jako inicjatora i twórcy Poczucie braku własnej wartości 6–okres dojrzewania Kompetencja vs poczucie niższości Opanowanie podstawowych umiejętności intelektualnych i społecznych Brak pewności siebie, poczucie klęski Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 3 Philip Zimbardo, Psychologia i życie Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 3 Wiek Kryzys Właściwe rozwiązanie Niewłaściwe rozwiązanie Adolescencja Tożsamość vs pomieszanie ról Poczucie siebie jako osoby Poczucie fragmentacji własnego „ja”, niejasne poczucie siebie Wczesna dorosłość Intymność vs izolacja Zdolność do nawiązywania bliskich więzi i zaangażowania się wobec innych Poczucie osamotnienia i separacji, zaprzeczanie potrzebie bliskości Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 4 Philip Zimbardo, Psychologia i życie Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 4 Wiek Kryzys Właściwe rozwiązanie Niewłaściwe rozwiązanie Wczesna dorosłość Intymność vs izolacja Zdolność do nawiązywania bliskich więzi i zaangażowania się wobec innych Poczucie osamotnienia i separacji, zaprzeczanie potrzebie bliskości Średnia dorosłość Produktywność vs stagnacja Koncentracja troski poza „ja” – na rodzinie, społeczeństwie, przyszłych pokoleniach Troska o siebie, brak orientacji na przyszłość Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 5 Philip Zimbardo, Psychologia i życie Stadia rozwoju psychospołecznego według Eriksona 5 Wiek Kryzys Właściwe rozwiązanie Niewłaściwe rozwiązanie Późna dorosłość Integralność ego vs rozpacz Poczucie pełni, podstawowa satysfakcja z życia Poczucie bezowocności życia, rozczarowanie Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Lektury uzupełniające Philip Zimbardo, Psychologia i życie Lektury uzupełniające Birch A., Malim T. (1999) Psychologia rozwojowa w zarysie. Od niemowlęctwa do dorosłości, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Bühler Ch. (1999) Bieg życia ludzkiego, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Brzezińska A., Trempała J. (2000) Wprowadzenie do psychologii rozwoju, W: J.Strelau (red.). Psychologia – podręcznik akademicki T.1. (str. 229 – 283), Gdańsk, Gdańskie Wydawnictwo Psychologiczne. Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Lektury uzupełniające Philip Zimbardo, Psychologia i życie Lektury uzupełniające Harwas-Napierała B., Trempała J. (red) (2003) Psychologia rozwoju człowieka. T. 2 Charakterystyka okresów życia człowieka, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Harwas-Napierała B., Trempała J. (red) (2003) Psychologia rozwoju człowieka. T. 3 Rozwój funkcji psychicznych, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Przetacznik-Gierowska M., Tyszkowa M. (2003) Psychologia rozwoju człowieka. T. 1 Zagadnienia ogólne, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003

Lektury uzupełniające Philip Zimbardo, Psychologia i życie Lektury uzupełniające Piaget J. (1977) Psychologia i epistemologia, Warszawa, PWN Piaget J. (1966) Studia z psychologii dziecka, Warszawa, PWN Przetacznik-Gierowska M., Włodarski Z. (2002) Psychologia wychowawcza. T. 1-2, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Wyrwicka W. (2001) Naśladownictwo w zachowaniu się ludzi i zwierząt, Warszawa, Wydawnictwo Naukowe PWN Copyright © Wydawnictwo Naukowe PWN SA 2003