Perspektywy kształcenia się przez całe życie w regionie łódzkim w aspekcie Polskiej Ramy Kwalifikacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Nowe tendencje w poradnictwie zawodowym
Advertisements

DORADZTWO ZAWODOWE W SZKOLE PONADGIMNAZJALNEJ
Projekty systemowe wspierające kierunki zmian w kształceniu zawodowym
Postulaty Polskiej Izby Firm Szkoleniowych w sprawie uczenia się przez całe życie Ireneusz Górecki, Prezes Zarządu Warszawa, 18 grudnia 2012 roku.
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Dlaczego organizacja pozarządowa to inkubator dobrych pracowników?
Kogo szukają pracodawcy?
E UROPEJSKIE R AMY K WALIFIKACJI W O BSZARZE T URYSTYKI G RUPA 2 T URYSTYKA Toruń 12 grudnia 2011r.
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
Zawody przyszłości.
PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI
Kształcenie dorosłych w Małopolsce - zamierzenia Województwa Małopolskiego Spotkanie w dniach 4-5 kwietnia 2013 WARSZAWA.
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Dla nas ważny jest TWÓJ potencjał…
NOWE PERSPEKTYWY KSZTAŁCENIA PRAKTYCZNEGO W POLSCE.
Technologie informacyjno-komunikacyjne w kształceniu ustawicznym
Związek Pracodawców Dolnego Śląska
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
Perspektywa uczenia się przez całe życie 3 marca 2011.
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Młodzi ludzie na rynku pracy. Baranowo 2013
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
17-23 października 2011 r.. To specjalista, który wspiera proces podejmowania decyzji zawodowych oraz pomaga w poszukiwaniu pracy. To specjalista, który.
Uczenie się przez całe życie w Małopolsce 18 marca 2011.
W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych – konferencja podsumowująca kampanię Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
„W kierunku podnoszenia kwalifikacji zawodowych”
Unia Europejska Podsumowanie raportu zbiorczego z badań opracowanego w ramach Zadania 1 „Diagnoza i analiza problemu” Projekt: „Akademia Handlowa 50+
1. Zarządzanie pracą we współczesnej firmie.
1 Sytuacja na małopolskim rynku pracy w kontekście dostosowania kompetencji mieszkańców do potrzeb pracodawców Kierunki rozwoju kształcenia i wychowania.
Kształcenie zawodowe szansą zatrudnienia na rynku pracy
PROJEKT: Diagnoza dostosowania umiejętności i kwalifikacji zawodowych do wymogów lubuskiego rynku pracy realizowany przez: ASM – Centrum Badań i Analiz.
EDUKACJA ZAWODOWA W PRAKTYCE
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10 Szyte na miarę kwalifikacje przyszłością
Gospodarka Powiatu Sieradzkiego. Firmy ogółem zarejestrowane w rejestrze Źródło: Bank Danych Lokalnych GUS.
Kompetencje kluczowe jako podstawa (samo) zatrudnienia
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
MISJA Wspieranie wszelkich przedsięwzięć służących skutecznemu działaniu na rzecz zatrudnienia poprzez wykorzystanie lokalnych zasobów poradnictwa zawodowego,
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
MODU Ł Kszta ł cenie ustawiczne i mobilno ść zawodowa Klasa II.
„Zawodoznawstwo” MODUŁ Klasa III.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Już dawno minęły te czasy, kiedy od pracownika wymagano głównie wykształcenia kierunkowego, a dodatkowe umiejętności odgrywały znikomą lub prawie żadną.
Europa 2020 o … doradztwie zawodowym
WYBÓR ZAWODOWY GIMNAZJALISTY
TECHNIK OBSŁUGI TURYSTYCZNEJ TECHNIK ORGANIZACJI REKLAMY
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
1 Spotkanie inauguracyjne oddziału firmy PPOR Zdzisław Kochanowicz.
Dynamika zmian istniejących na rynku pracy zawodów jest ściśle związana z tendencjami społeczno-gospodarczymi Europy i świata. Co kilka miesięcy pojawiają.
MOBILNOŚĆ SZKOLNEJ KADRY EDUKACYJNEJ… CZYLI JAK ZDOBYĆ „KASĘ” NA NAUKĘ W INNYCH KRAJACH… …I W JAKI SPOSÓB POZNAWAĆ INNE KULTURY NIE BĘDĄC ROCKEFELLEREM…
Projekt Leonardo da Vinci
„Mobilny uczeń – dobry pracownik” Program „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji.
Lębork, ul Warszawska 17, tel ,
Mądrze Zaplanuj swoją przyszłość ! PROGRAM ZAJĘĆ DLA UCZNIÓW GIMNAZJUM 6 SPOTKANIE.
WYZWANIA WSPÓŁCZESNEGO RYNKU PRACY. PROGRAM  branże i zawody przyszłości – mit czy realne prognozy?  pożądane umiejętności na rynku pracy – okiem pracodawcy.
Badanie losów zawodowych absolwentów PWSIiP w Łomży, którzy ukończyli studia w 2010 roku mgr Marlena Włodkowska mgr inż. Sebastian Chrzanowski Biuro Karier.
Logistyk.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Zarządzanie środowiskiem i przestrzenią KATEDRA ZARZĄDZANIA OCHRONĄ ŚRODOWISKA.
Projekt „Opracowanie założeń merytorycznych i instytucjonalnych wdrażania KRK oraz Krajowego Rejestru Kwalifikacji dla uczenia się przez całe życie” Polska.
tel/fax: (34) ul.Jasnogórska 15/ Częstochowa Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach.
Edukacja normalizacyjna i zadaniowa w kontekście relacji „Szkoła – rynek pracy” Donata Andrzejczak Łódzkie Centrum Doskonalenia Nauczycieli I Kształcenia.
Doradztwo zawodowe jako ważny element planowania kariery zawodowej uczniów w obliczu wyzwań rynku pracy. Przykłady dobrych praktyk na podstawie projektów.
Spotkanie dyrektorów szkół zawodowych
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Centra Kształcenia Zawodowego i Ustawicznego w Sosnowcu
Zawody przyszłości w Polsce i ich szanse na rynkach europejskich
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Zawody przyszłości Czyli takie, które w przyszłości dadzą szanse zatrudnienia.
Zapis prezentacji:

Perspektywy kształcenia się przez całe życie w regionie łódzkim w aspekcie Polskiej Ramy Kwalifikacji Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

Nowe relacje: pracownik - rynek pracy - edukacja pracownik - rynek pracy - edukacja pracownik - cecha : mobilność rynek pracy – cecha : zmienność edukacja – cecha : ustawiczność Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

tryb formalny kształcenia UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE SZKOŁA tryb pozaformalny kształcenia tryb nieformalny kształcenia DOKSZTAŁCANIE DOSKONALENIE edukacja obok, poza szkołą samouczenie się, doświadczenie w procesie pracy Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

Zasadnicza szkoła zawodowa, np. elektryk Technikum, np. technik elektryk Kwalifik acja Technikum, np. technik ……. Kwalifik acja Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

Uzupełnianie kwalifikacji, kolejne zawody sprzedawca technik handlowiec A.18 A.22 A.18 T.11 T.12 technik hotelarstwa T.11. Planowanie i realizacja usług w recepcji T.12. Obsługa gości w obiekcie świadczącym usługi hotelarskie Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

Nowe podejście najważniejsze są efekty uczenia się W Polskiej Ramie Kwalifikacji efekty uczenia się, podobnie jak w Europejskiej Ramie Kwalifikacji, podzielono na trzy następujące grupy: wiedza umiejętności kompetencje społeczne Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

Kompetencje kluczowe POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI POLSKIEJ RAMY KWALIFIKACJI dla współczesnego rynku pracy planowanie, organizowanie i ocenianie własnego uczenia się w aspekcie edukacji ustawicznej, skuteczne komunikowanie się w różnych sytuacjach, umiejętność współdziałania w zespole, twórcze rozwiązywanie problemów, kompetencje informatyczne Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY Oczekiwania pracodawców wobec potencjalnych pracowników: odpowiednie kwalifikacje (wiedza, umiejętności, cechy osobowości) doświadczenie specjalistyczne uprawnienia zawodowe np. obsługa wózków widłowych, prawo jazdy, uprawnienia elektryczne i gazowe, obsługa tokarki, frezarki, spawarki.. samodzielność w wykonywaniu zadań znajomość języków obcych (język dominujący to język angielski) Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

komunikatywność systematyczność kreatywność zdolności analityczne chęć uczenia się dyspozycyjność motywacja entuzjazm zaradność uczciwość otwartość na doświadczenia umiejętność pracy w grupie stabilność emocjonalna odporność na stres optymizm Oczekiwania pracodawców wobec potencjalnych pracowników: Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

WSPÓŁCZESNY RYNEK PRACY NOWE ZAWODY: Mediator Negocjator Menadżer programów pomocy pracownikom Prawnik zajmujący się sprawami zdrowotnymi Rehabilitant geriatryczny Organizator pracy wirtualnej Etyczny haker Specjalista ds. komunikacji międzykulturowej i międzykulturowego zarządzania Specjalista ds. zarządzania zmianą Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

ZAWODY PRZYSZŁOŚCI Specjaliści w zakresie szkoleń (e-learning) – kształcenie dorosłych Trenerzy umiejętności interpersonalnych Osoby zajmujące się organizacją czasu wolnego (animatorzy kultury, przewodnicy turystyczni) Menedżerowie projektów i kadra zarządzająca Pracownicy obsługi klienta (doradcy finansowi, podatkowi, ubezpieczeniowi) Pracownicy hoteli i restauracji Źródło: ORPdE Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

ZAWODY PRZYSZŁOŚCI Pracownicy usług społecznych i osobistych (opiekunki domowe, rehabilitanci, pielęgniarki, masażyści, psychologowie, psychoterapeuci) Inżynierowie (informatyka, nowoczesne technologie, biotechnologia, elektronika, budownictwo) Informatycy (wąskie specjalizacje) Mechatronicy Logistycy Źródło: ORPdE Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

Branże rozwojowe w województwie łódzkim Nowoczesne technologie (IT i AGD) BPO ( Business Process Outsourcing ) Turystyka i hotelarstwo Budownictwo Logistyka Energetyka Przemysł mody Źródło: ORPdE Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

Instytucje zajmujące się poradnictwem zawodowym KOMITET STERUJĄCY NARODOWE CENTRUM ZASOBÓW PORADNICTWA ZAWODOWEGO Zespół MPiPS Zespół NCZPZ MEN EUROPEJ- SKA SIEĆ NCZPZ MINISTERSWO PRACY I POLITYKI SPOŁECZNEJ MINISTERSTWO EDUKACJI NARODOWEJ KOMISJA EUROPEJSKA EDUKACJA i KULTURA Szkolne Ośrodki KarieryBiura Karier Krajowy Ośrodek Wspierania Edukacji Zawodowej i Ustawicznej Kluby Pracy Ochotnicze Hufce Pracy Agencje zatrudnienia Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Centra Informacji i Planowania Kariery Zawodowej

Z sytuacji rynkowej gospodarek wysokorozwiniętych wynika, że: Menedżer (dyrektor) doradza, ale nie wybór zawodu, tylko sposoby rozszerzenia alternatyw wyboru. Natomiast sam wybór dokonuje już pracownik (postawa refleksyjna) Doradztwo zawodowe jest procesem pomagania osobie w celu rozwoju i zaakceptowania zintegrowanego i adekwatnego obrazu siebie oraz określenia jej roli w świecie pracy; jest procesem sprawdzania tej roli w rzeczywistości i dostosowywania jej w sposób przynoszący satysfakcję dla osoby i korzyści dla społeczeństwa Definicja doradztwa zawodowego przyjętą przez Krajowe Towarzystwo Doradztwa Zawodowego w USA. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

Każdy chciałby mieć wspaniałe życie i cieszyć się codziennością. To, jak czujemy się dziś, zależy w dużym stopniu od tego, co działo się wczoraj, a to co będzie w przyszłości, od tego co robimy dziś. Na przeszłość nie mamy już wpływu - możemy tylko na zdobytym doświadczeniu budować nowe życie, a z popełnionych wcześniej błędów wyciągać praktyczne wnioski. Na przyszłość mamy natomiast zasadniczy wpływ. Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

STRATEGIA ZINTEGROWANEGO ROZWOJU ŁODZI Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

SYSTEM ZARZĄDZANIA STRATEGIĄ ZINTEGROWANEGO ROZWOJU ŁODZI 2020+

WIZJA ROZWOJU WOJ. ŁODZKIEGO REGION SPÓJNY TERYTORIALNIE I WIZERUNKOWO, KREATYWNY I KONKURENCYJNY W SKALI KRAJU I EUROPY, O NAJLEPSZEJ DOSTĘPNOŚCI KOMUNIKACYJNEJ, WYRÓŻNIAJĄCY SIĘ WYSOKĄ JAKOŚCIĄ ŻYCIA I ATRAKCYJNOŚCIĄ INWESTYCYJNĄ ORAZ NAJWIĘKSZĄ DYNAMIKĄ WZROSTU Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

MISJA PROWADZENIE ZINTEGROWANEJ I TERYRORIALNIE UKIERUNKOWANEJ POLITYKI ROZWOJU, OPARTEJ NA WSPÓŁPRACY GOSPODARCZEJ, BUDOWANIU WIĘZI SPOŁECZNYCH, TOŻSAMOŚCI REGIONALNEJ ORAZ PROMOCJI REGIONU Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10

Małgorzata Bartosiak Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego UDA-POKL /10