OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Informacja publiczna i e-urząd
Advertisements

„Dostęp do informacji publicznej z punktu widzenia obywatela”
Spotkanie audytorów wewnętrznych 25 kwietnia 2013 r.
dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 6 UPE/
POSTĘPOWANIE EGZEKUCYJNE ćwiczenia /art. 54 UPE/
Gałęzie prawa wewnętrznego
Aktualne zagadnienia prawne.
BIP czyli Biuletyn Informacji Publicznej
Wydział Prawa i Administracji Uniwersytetu Gdańskiego
Biuletyn Informacji Publicznej
REJESTR DZIAŁAŃ RATOWNICZYCH
Wdrożenie Systemu Aktualizowania Opisu Usług Publicznych świadczonych przez Urzędy Andrzej Hłond.
1. 2 Elektroniczna Dystrybucja Informacji EDI, format XML Wydział Prawa i Administracji Pracownia Komputerowa.
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Wybrane zagadnienia z zakresu gospodarki nieruchomościami leśnymi
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
Zarządzanie informacją w administracji publicznej
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Prawo do informacji w polskim prawie postępowania administracyjnego Prof. dr hab. Czesław Martysz Uniwersytet Śląski.
Nowe Spojrzenie na Biuletyn Informacji Publicznej
dr inż. Agnieszka Gryszczyńska Katedra Prawa Informatycznego
Znaczenia Biuletynu Informacji Publicznej w realizacji prawa do informacji publicznej Katowice, dr Grzegorz Sibiga Instytut Nauk Prawnych PAN.
Pracownicze dane osobowe
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Ochrona danych osobowych i informacji niejawnych
Zgłaszanie prac geodezyjnych
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Art. 77 ust. 1 Konstytucji jest to odpowiedzialność za własny czyn odpowiedzialność oparta na obiektywnej ocenie działania lub zaniechania szkodzącego.
X Uniwersyteckie Forum Związkowe Rokowania zbiorowe prowadzone przez NSZZ „Solidarność” stan obecny i przyszłość - wybrane aktualne zagadnienia dr Anna.
POJĘCIE PRZEDSIĘBIORCY W PRAWIE POLSKIM
Zmiana imienia i nazwiska
PRZESTĘPSTWA KORUPCYJNE
USTAWA z dnia 5 sierpnia 2010 r. o ochronie informacji niejawnych
Bezpieczeństwo informacyjne i informatyczne państwa
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Zakres obowiązywania kpa
Prawa człowieka i systemy ich ochrony
SSA (2) PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz.  BRAK USTAWOWEJ DEFINICJI ZPP  SPORY WOKÓŁ POJĘCIA ZPP  IPP – PIERWOTNE HISTORYCZNIE I GENETYCZNIE  ZPP –
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Sądy Administracyjne w Polsce
Technologie informacyjne w administracji publicznej
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH podstawowe pojęcia i wymagania Warszawa, 15 marca 2016 r. mgr inż. Zbysław Antoni KUCZA.
Upadłość konsumencka w świetle obecnych przepisów
„Przedsiębiorcą być, czyli trochę o działalności gospodarczej”
XIV Samorządowe Forum Kapitału i Finansów
„Zawód radcy prawnego” Marta Maciejuk radca prawny
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH
Ponowne wykorzystywanie informacji sektora publicznego
Udostępnianie dokumentacji w archiwum wyodrębNionym – do celów służbowych i naukowo-badawczych mgr Klaudia Banach.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 27 października 2009 r. w sprawie wymagań, jakim powinna odpowiadać osoba zajmująca stanowisko dyrektora.
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
PRAWO PRACY 2 Dr Jacek Borowicz
TEMAT KLASYFIKOWANIE INFORMACJI NIEJAWNYCH. KLAUZULE TAJNOŚCI
Władza sądownicza w RP Sądy i Trybunały.
Dostęp do informacji niejawnych
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Trybunał Konstytucyjny
Tajemnica zawodowa - zwalnianie z obowiązku zachowania tajemnicy zawodowej Radca prawny EZP.
OCHRONA INFORMACJI NIEJAWNYCH
Odpowiedzialność za naruszenie przepisów o ochronie informacji niejawnych Ustawa o ochronie informacji niejawnych, mimo uregulowania wielu najistotniejszych.
Rządowa administracja zespolona w administracji
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
Sądy Administracyjne w Polsce
„Tajemnica skarbowa idea vs. rzeczywistość
Sądy Administracyjne w Polsce
Technologie informacyjne w administracji publicznej
dr Piotr Sitniewski  Prezes Fundacji JAWNOSC.PL
Wyniki kontroli Warszawa, czerwiec 2019 r..
Zapis prezentacji:

OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH I INFORMACJI NIEJAWNYCH DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA 1

PODSTAWY PRAWNE USTAWA Z DNIA 6 WRZEŚNIA 2001 R. O DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ USTAWA Z DNIA 5 SIERPNIA 2010 R. O OCHRONIE INFORMACJI NIEJAWNYCH USTAWA Z DNIA 29 SIERPNIA 1997 R. O OCHRONIE DANYCH OSOBOWYCH DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA DEFINICJA Każda informacja o sprawach publicznych stanowi informację publiczną w rozumieniu ustawy i podlega udostępnieniu na zasadach i w trybie określonych w ustawie. (ART. 1 USTAWY O DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ) DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRZYKŁAD 1 informacją publiczną w szczególności są informacje o polityce wewnętrznej i zagranicznej, w tym: a) zamierzeniach działań władzy ustawodawczej oraz wykonawczej, b) projektowaniu aktów normatywnych, c) programach w zakresie realizacji zadań publicznych, sposobie ich realizacji, wykonywaniu i skutkach realizacji tych zadań DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRZYKŁAD 2 Informacją publiczną jest informacja o podmiotach, władzy publicznej, w tym o: a) statusie prawnym lub formie prawnej, b) organizacji, c) przedmiocie działalności i kompetencjach, d) organach i osobach sprawujących w nich funkcje i ich kompetencjach, e) strukturze własnościowej podmiotów, f) majątku, którym dysponują, DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRZYKŁAD 3 informacją publiczną jest informacja o zasadach funkcjonowania podmiotów władzy publicznej: a) trybie działania władz publicznych i ich jednostek organizacyjnych, b) trybie działania państwowych osób prawnych i osób prawnych samorządu terytorialnego w zakresie wykonywania zadań publicznych i ich działalności w ramach gospodarki budżetowej i pozabudżetowej, c) sposobach stanowienia aktów publiczno prawnych, DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRZYKŁAD 3 d) sposobach przyjmowania i załatwiania spraw, e) stanie przyjmowanych spraw, kolejności ich załatwiania lub rozstrzygania, f) prowadzonych rejestrach, ewidencjach i archiwach oraz o sposobach i zasadach udostępniania danych w nich zawartych, g) naborze kandydatów do zatrudnienia na wolne stanowiska, h) konkursie na wyższe stanowisko w służbie cywilnej, DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRZYKŁAD 4 Informacją publiczną jest treść i postać dokumentów urzędowych, w szczególności: – treść aktów administracyjnych i innych rozstrzygnięć, – dokumentacja przebiegu i efektów kontroli oraz wystąpienia, stanowiska, wnioski i opinie podmiotów ją przeprowadzających, b) stanowiska w sprawach publicznych zajęte przez organy władzy publicznej i przez funkcjonariuszy publicznych w rozumieniu przepisów Kodeksu karnego, c) treść innych wystąpień i ocen dokonywanych przez organy władzy publicznej, d) informacja o stanie państwa, samorządów i ich jednostek organizacyjnych, DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRZYKŁAD 4 Informacją publiczną jest informacja o majątku publicznym, w tym o: a) majątku Skarbu Państwa i państwowych osób prawnych, b) innych prawach majątkowych przysługujących państwu i jego długach, c) majątku jednostek samorządu terytorialnego oraz samorządów zawodowych i gospodarczych oraz majątku osób prawnych samorządu terytorialnego, a także kas chorych, d) majątku podmiotów, o których mowa wyżej pochodzącym z zadysponowania majątkiem, oraz pożytkach z tego majątku i jego obciążeniach, DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRZYKŁAD 5 e) dochodach i stratach spółek handlowych, w których podmioty, o których mowa wyżej mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów Kodeksu spółek handlowych, oraz dysponowaniu tymi dochodami i sposobie pokrywania strat, f) długu publicznym, g) pomocy publicznej, h) ciężarach publicznych DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRAWO DO INFORMACJI Obywatel ma prawo do uzyskiwania informacji o działalności organów władzy publicznej oraz osób pełniących funkcje publiczne. Prawo to obejmuje również uzyskiwanie informacji o działalności organów samorządu gospodarczego i zawodowego, a także innych osób oraz jednostek organizacyjnych w zakresie, w jakim wykonują one zadania władzy publicznej i gospodarują mieniem komunalnym lub majątkiem Skarbu Państwa. (ART. 61 KONSTYTUCJI RZECZPOSPOLITEJ POLSKIEJ) DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRAWO DO INFORMACJI Każdemu przysługuje prawo dostępu do informacji publicznej. Od osoby wykonującej prawo do informacji publicznej nie wolno żądać wykazania interesu prawnego lub faktycznego Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu w zakresie i na zasadach określonych w przepisach o ochronie informacji niejawnych oraz o ochronie innych tajemnic ustawowo chronionych. Prawo do informacji publicznej podlega ograniczeniu ze względu na prywatność osoby fizycznej lub tajemnicę przedsiębiorcy. (ART. 2 USTAWY O DOSTĘPIE DO INFORMACJI PUBLICZNEJ) DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PRAWO DO INFORMACJI Prawo do informacji publicznej obejmuje uprawnienia do: 1) niezwłocznego uzyskania informacji publicznej zawierającej aktualną wiedzę o sprawach publicznych 2) uzyskania informacji publicznej, w tym uzyskania informacji przetworzonej w takim zakresie, w jakim jest to szczególnie istotne dla interesu publicznego, 3) wglądu do dokumentów urzędowych, 4) dostępu do posiedzeń kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów. DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PODMIOTY ZOBOWIĄZNE DO UDZIELANIA INF. Obowiązane do udostępniania informacji publicznej są władze publiczne oraz inne podmioty wykonujące zadania publiczne, w szczególności: 1) organy władzy publicznej, 2) organy samorządów gospodarczych i zawodowych, 3) podmioty reprezentujące zgodnie z odrębnymi przepisami Skarb Państwa 4) podmioty reprezentujące państwowe osoby prawne albo osoby prawne samorządu terytorialnego oraz podmioty reprezentujące inne państwowe jednostki organizacyjne albo jednostki organizacyjne samorządu terytorialnego, DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA PODMIOTY ZOBOWIĄZNE DO UDZIELANIA INF. 5) podmioty reprezentujące inne osoby lub jednostki organizacyjne, które wykonują zadania publiczne lub dysponują majątkiem publicznym, oraz osoby prawne, w których Skarb Państwa, jednostki samorządu terytorialnego lub samorządu gospodarczego albo zawodowego mają pozycję dominującą w rozumieniu przepisów o ochronie konkurencji i konsumentów. 6) Obowiązane do udostępnienia informacji publicznej są organizacje związkowe i pracodawców reprezentatywne, w rozumieniu ustawy z dnia 6 lipca 2001 r. o Trójstronnej Komisji do Spraw Społeczno-Gospodarczych i wojewódzkich komisjach dialogu społecznego oraz partie polityczne. DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA SPOSOBY UDZIELANIA INFORMACJI Udostępnianie informacji publicznych następuje w drodze: 1) ogłaszania informacji publicznych, w tym dokumentów urzędowych, w Biuletynie Informacji Publicznej /www.bip.gov.pl/, 2) Udostępniania na wniosek informacji niezawartych w BIP, w drodze wyłożenia lub wywieszenia w miejscach ogólnie dostępnych, przez zainstalowane w tych miejscach urządzenia umożliwiające zapoznanie się z tą informacją 3) wstępu na posiedzenia organów, kolegialnych organów władzy publicznej pochodzących z powszechnych wyborów, i udostępniania materiałów, w tym audiowizualnych i teleinformatycznych, dokumentujących te posiedzenia. DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA UDZIELENIE INFORMACJI / ART. 14 UST.1/ WNIOSEK O UDZIELENIE INFORMACJI DECYZJA O DMOWIE UDZIELENIA INFORMACJI /ART. 16/ DECYZJA O UMORZENIU POSTĘPOWANIA / ART. 14 UST.2/ DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA TRYB ZASKARŻENIA DECYZJI O ODMOWIE UDZIELENIA INFORMACJI W PRZYPADKU ODMOWY ZE WZGLĘDU NA OCHRONĘ INFORMACJI NIEJAWNYCH, DANYCH OSOBOWYCH, TAJEMNICY SKARBOWEJ, TAJEMNICY STATYSTYCZNEJ DECYZJA O UCHYLENIU ZASKARŻONEJ DECYZJI ODWOŁANIE OD DECYZJI DO ORGANU WYŻSZEGO STOPNIA DECYZJA O UTRZYMANIU W MOCY ZASKARŻONEJ DECYZJI DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA TRYB ZASKARŻENIA DECYZJI O ODMOWIE UDZIELENIA INFORMACJI W PRZYPADKU ODMOWY ZE WZGLĘDU NA WYŁĄCZENIE JEJ JAWNOŚCI Z POWOŁANIEM SIĘ NA OCHRONĘ DANYCH OSOBOWYCH, PRAWO DO PRYWATNOŚCI ORAZ TAJEMNICĘ INNĄ NIŻ INFORMACJA NIEJAWNA, TAJEMNICA SKARBOWA LUB TAJEMNICA STATYSTYCZNA WYROK STWIERDZAJĄCY PRAWO DO UZYSKANIA INF. POWÓDZTWO DO SĄDU POWSZECHNEGO O UDOSTĘPNIENIE INFORMACJI WYROK ODDALAJĄCY POWÓDZTWO DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA KONSEKWENCJE WADLIWEGO NIEUJAWNIENIA INF ART. 23 USTAWY O DOSTĘPIE DO INFORMACJI NIEJAWNYCH KTO, WBREW CIĄŻĄCEMU NA NIM OBOWIĄZKOWI, NIE UDOSTĘPNIA INFORMACJI PUBLICZNEJ, PODLEGA GRZYWNIE, KARZE OGRANICZENIA WOLNOŚCI ALBO POZBAWIENIA WOLNOŚCI DO ROKU. DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA KONSEKWENCJE WADLIWEGO UJAWNIENIA INF. Kodeks karny: Art. 265. § 1. Kto ujawnia lub wbrew przepisom ustawy wykorzystuje informacje niejawne o klauzuli "tajne" lub "ściśle tajne", podlega karze pozbawienia wolności od 3 miesięcy do lat 5. § 2. Jeżeli informację określoną w § 1 ujawniono osobie działającej w imieniu lub na rzecz podmiotu zagranicznego, sprawca podlega karze pozbawienia wolności od 6 miesięcy do lat 8. § 3. Kto nieumyślnie ujawnia informację określoną w § 1, z którą zapoznał się w związku z pełnieniem funkcji publicznej lub otrzymanym upoważnieniem, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do roku. DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

INFORMACJA PUBLICZNA KONSEKWENCJE WADLIWEGO UJAWNIENIA INF. Art. 266. § 1. Kto, wbrew przepisom ustawy lub przyjętemu na siebie zobowiązaniu, ujawnia lub wykorzystuje informację, z którą zapoznał się w związku z pełnioną funkcją, wykonywaną pracą, działalnością publiczną, społeczną, gospodarczą lub naukową, podlega grzywnie, karze ograniczenia wolności albo pozbawienia wolności do lat 2. § 2.Funkcjonariusz publiczny, który ujawnia osobie nieuprawnionej informację niejawną o klauzuli "zastrzeżone" lub "poufne" lub informację, którą uzyskał w związku z wykonywaniem czynności służbowych, a której ujawnienie może narazić na szkodę prawnie chroniony interes, podlega karze pozbawienia wolności do lat 3. DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA

DZIĘKUJE ZA UWAGĘ DR KAMILLA KURCZEWSKA KATEDRA PRAWA WYŻSZEJ SZKOŁY INFORMATYKI I ZARZĄDZANIA