Somatognozja.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Advertisements

Zmianę tą wywołuje BODZIEC
Metoda Ruchu Rozwijającego Weroniki Sherborne
OPÓŹNIONY ROZWÓJ MOWY.
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Wykorzystanie komputera w badaniu kompetencji dzieci sześcioletnich w obszarze edukacji matematycznej.
Dynamika punktu materialnego
Analiza sensoryczna jakości organoleptycznej żywności
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
Co to jest architektura?
Beata Mierzejewska PPP nr 19 DIAGNOZA I REHABILITACJA ORTOPTYCZNA
1 NARZĄDY ZMYSŁÓW M.Bartosiewicz, A.Kroma, D.Wertelecka, A.Zając.
Dojrzałość szkolna dziecka
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Piotr Rybiński. 1. Wstęp 2. Opis systemu i narzędzi 3. Algorytm 4. Przykłady działania 5. Porównanie z rzeczywistym systemem rozwoju 6. Rozszerzenia systemu,
Percepcja słuchowa.
CO TO JEST DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA?
Dziecko z niepełnosprawnością intelektualną
METODY I FORMY PRACY w Zespole Szkół dla Dzieci Niesłyszących w Bielsku - Białej opracowała: mgr Joanna Skowron.
TALENTY NA RYNKU PRACY PRZYSZŁOŚCI
Tajemnice ciała ludzkiego
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Elementy otoczenia społeczno -demograficznego
Beata Stobierska Przedszkole w Chałupkach
Metoda Dobrego Startu Prof. Marty Bogdanowicz
Czy Państwa dziecko jest gotowe do szkoły?
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Percepcja wzrokowa.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Spostrzeganie.
KLOCKOMANIA.
Co to są alternatywne i wspomagające metody komunikacji?
„Zdolności a umiejętności”
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Integracja sensoryczna
6-LATEK W SZKOLE.
Wczesne dzieciństwo jako fundament rozwoju w dalszych latach życia
Sześciolatek dzieckiem, sześciolatek uczniem
Głoska GŁOSKA –najmniejszy element dźwiękowej formy wypowiedzi charakteryzujący się stałym zespołem cech: artykulacyjnych, tzn. związanych z położeniem/
Metoda Ruchu Rozwijającego
Budowa i funkcje mózgu Złudzenia optyczne
UCZEŃ Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIĄ INTELEKTUALNĄ W SZKOLE
Energia.
Dysleksja i trudności szkolne
Szkoła Promująca Zdrowie
Trening metodą Warnkego
Metody przygotowujące do nauki matematyki
Umiejętność obserwacji.
Andrzej Majkowski 1 informatyka +. 2 „Choroby” informacyjne Paweł Perekietka.
Sala Doświadczania Świata
INTELIGENCJE WIELORAKIE
ZMYSŁY CZŁOWIEKA.
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA.
Odimienna nauka czytania I. Majchrzak
Dojrzałość szkolna dziecka
Pracowni Badań Psychologicznych Kierowców
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Specyfika zachowań międzyorganizacyjnych Zachowania odbywają się na poziomie: indywidualnym (pojedynczych osób), grup (zespołów), ale także na poziomie.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Informacje dla Rodziców. * stan zdrowia (dziecko leczone - choroba przewlekła) * niski lub obniżony poziom rozwoju intelektualnego, * nieharmonijny rozwój.
WYKŁAD LIDZBARK CZĘĆ DRUGA. Zaburzenia integracji sensorycznej - Jak podaje Zbigniew Przyrowski (1998, s. 41): „integracja sensoryczna to organizacja.
KWARTALNIK DLA RODZICÓW NR /2016. Poznanie najbliższego środowiska Wdrażanie do przestrzegania ogólnych zasad bezpieczeństwa Rozbudzenie zainteresowań.
  Wykonanie: Paulina Muzyka, Katarzyna Mihułka
TERAPIA PSYCHOMOTORYCZNA
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Rozwój fizyczny, społeczno-emocjonalny i umysłowy bialskich pięciolatków w oparciu o badania przeprowadzone przez nauczycielki bialskich przedszkoli mgr.
Integracja sensoryczna
Percepcja słuchowa.
Zapis prezentacji:

Somatognozja

Somatognozja (gr. somatikos-cielesny, fizyczny, soma-ciało, gr Somatognozja (gr. somatikos-cielesny, fizyczny, soma-ciało, gr. gnosis-poznanie, wiedza) to: świadomość własnego ciała, rozumienie schematu własnego ciała, orientacja przestrzenna.

Pojęcie schematu ciała odnosi się do koncepcji własnej konstrukcji anatomicznej ciała i zrozumienia, w jaki sposób różne części organizmu wprowadzają się w ruch Znać schemat swojego ciała tzn.: rozumieć (słownik bierny) i umieć nazwać (słownik czynny) poszczególne części ciała, wskazać związki między poszczególnymi częściami ciała, rozumieć relacje zachodzące między ciałem a otaczającą przestrzenią.

Orientacja przestrzenna (orientacja w przestrzeni)- czynność psychiczna, ściśle powiązana ze spostrzeganiem, która przejawia się jako proces uświadomienia położenia ciała Dużą rolę w kształtowaniu orientacji przestrzennej odgrywają głównie receptory grawitacyjne oraz fotoreceptory

5.chemoreceptory – chemiczne środowisko wewnętrzne, węch, smak PODZIAŁ RECEPTORÓW (kryterium-rodzaj bodźca) 1.mechanoreceptory – odkształcenie, ucisk, dotyk, grawitacja, wibracja 2.termoreceptory – zimno, ciepło 3.fotoreceptory – wrażenia świetlne 4.nocyreceptory (nocyceptory) – ból 5.chemoreceptory – chemiczne środowisko wewnętrzne, węch, smak

W procesie kształtowania orientacji przestrzennej można wyróżnić następujące prawidłowości rozwojowe: Orientacja przestrzenna wywodzi się z poczucia „to jestem ja, a to jest moje otoczenie” (świadomość ciała), a także świadomości schematu własnego ciała Przestrzeganie tej kolejności jest konieczne przy kształtowaniu dziecięcych kompetencji w zakresie orientacji przestrzennej ! Najwcześniej dziecko uczy się określać kierunki i położenie przedmiotów w stosunku do własnego ciała- najpierw to, co jest najbliżej, w zasięgu ręki, a potem to, co znajduje się dalej, w obszarze wzroku Kolejny krok to zdolność do różnicowania i określania kierunków oraz położenia przedmiotów w stosunku do drugiej osoby Następnie dziecko może opanować umiejętność ustalania położenia jednych obiektów względem drugich, a także wyznaczać kierunek „od” lub „do” wybranego przedmiotu

O poziomie rozwoju orientacji przestrzennej decyduje: czynnik intelektualny, czynnik werbalny, ale także zasób doświadczeń życiowych Odpowiednie słownictwo jest warunkiem niezbędnym do poprawnego opanowania schematu ciała i orientacji przestrzennej-słownictwo to pojawia się stosunkowo późno, szczególnie u dzieci upośledzonych umysłowo