„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
POSTAW RODZICIELSKICH
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Dr Grażyna Poraj Instytut Psychologii Uniwersytet Łódzki
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRAWA CZŁOWIEKA.
Wagarowanie młodzieży
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
NAJWAŻNIEJSZE TYPOLOGIE POSTAW RODZICIELSKICH
Prezentacja multimedialna
SZKOŁA BEZ PRZEMOCY RODZICE.
OGNISKO PRACY POZASZKOLNEJ W USTRZYKACH DOLNYCH
Rola uczniów we współdecydowaniu o sprawach szkolnych
Zadanie konkursowe nr 9 „Przestrzeganie prawa to obowiązek każdego, także ucznia...” Publiczna Szkoła Podstawowa nr 2 w Żaganiu.
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
Rada Szkoły Rada Szkoły - Zespołu Szkół im. Generała Nikodema Sulika w Dąbrowie Białostockiej.
SPOTKANIE Z RODZICAMI 10 WRZEŚNIA 2013 ROK ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH IM.ORLĄT LWOWSKICH W STOPNICY.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
Rola matki i ojca w wychowaniu dziecka.
Zespół Szkół Licealnych i Zawodowych w Olecku zaprasza do rozpoczęcia nauki w zawodzie ASYSTENT OSOBY NIEPEŁNOSPRAWNEJ ul. Gołdapska Olecko Tel.
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Szkoła Współpracy.
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
„Moja szkoła – mój zawód, moja przyszłość”.
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Debata pracowników szkoły
Szkoła Promująca Zdrowie
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
„To Ja, to My” Program zajęć wychowawczo - profilaktycznych Autor: mgr Jolanta Kuryś – Skrzypczak.
Motywowanie do nauki – rola rodzica
Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka w Publicznej Szkole Podstawowej im.Marszałka J.Piłsudskiego w Jedlni Letnisku 20 listopada 2014.
RODZICE W SZKOLE.
SZKOŁA PODSTAWOWA IM. K. MAKUSZYŃSKIEGO W WIECHLICACH SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE ROK SZKOLNY 2013/2014.
WYCHOWANIE DZIECI WSPÓLNYM CELEM RODZINY I SZKOŁY
RODZINA.
9. Być ojcem, być matką – odpowiedzialne rodzicielstwo
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
PORADNIA Oferta doradcy zawodowego Powiatowego Ośrodka Rozwoju Edukacji w Giżycku Marty Knaś.
INSPIRACJĄ DO PODEJMOWANYCH DZIAŁAŃ
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
W ankiecie dotyczącej realizacji Szkolnego Programu Wychowawczego wzięło udział 59 rodziców uczniów Punktu Przedszkolnego, Oddziału Przedszkolnego oraz.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
środowisko wychowawcze
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
Koncepcja pracy na lata Przedszkola Nr 124 im. Marii Konopnickiej.
PRAWA I OBOWIĄZKI UCZNIA RZECZNIK PRAW UCZNIA DOROTA SMERECZYŃSKA.
Dziecko romskie w szkole
Program profilaktyki Szkoły Podstawowej Nr 94 w Warszawie
Szkoła Promująca Zdrowie
„ Rodzina , Twój przyjazny świat ”
Doskonalenie nauczycieli granty
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Promująca Zdrowie
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
SZKOŁA PODSTAWOWA im. MARII KONOPNICKIEJ W STĘŻYCY
Diagnoza w Falochronie -i co z niej wynika?
Zapis prezentacji:

„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez Szkolenie profilaktyczne dla rodziców „Bezpieczne dziecko → rodzina = Bezpieczna szkoła → uczeń” „Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez bezpieczeństwa wszystko jest niczym” K. Neuman

DZIAŁANIA SZKOŁY W ZAKRESIE SZEROKO ROZUMIANEGO BEZPIECZEŃSTWA pogadanki i szkolenia dla uczniów spotkania ze specjalistami np. z przedstawicielem policji realizacja programów ogólnopolskich np. Bezpieczna szkoła, Szkoła bez przemocy, Szkoła Bezpiecznego Internetu i inne konkursy i projekty np. „Od ignoranta do eleganta” promocja zdrowia przeciwdziałanie zachowaniom agresywnym i uzależnieniom konferencje i narady dla nauczycieli

ZADANIA NAUCZYCIELA - WYCHOWAWCY Poznanie uczniów oraz ich środowiska rodzinnego. Integracja zespołu klasowego (np. wycieczki, dyskoteki, i inne imprezy klasowe). Rozwiązywanie indywidualnych i klasowych problemów wychowawczych. Interesowanie się postępami ucznia w nauce . Dbanie o regularne uczęszczanie uczniów do szkoły. Realizacja programu wychowawczego klasy i szkoły. Współdziałanie z innymi nauczycielami. Przekazywanie informacji i współpraca na linii: nauczyciel – rodzice. Wdrażanie do samorządności i demokracji . Kształtowanie wzajemnych stosunków między uczniami na zasadach życzliwości i współdziałania.

Kształtowanie nawyków kulturalnego zachowania ( w tym zdrowotnych, ekologicznych). Troska o wychowanie moralno- społeczne uczniów. Zwracanie uwagi na wypełnianie przez uczniów ich obowiązków, a także troska o poszanowanie praw każdego ucznia. Wywieranie wpływu na zachowanie się uczniów w szkole i poza szkołą . Pobudzanie i poszerzanie zainteresowań uczniów (np. motywacja do samokształcenia, preorientacja zawodowa, zajęcia pozalekcyjne). Opieka nad zdrowiem i bezpieczeństwem uczniów. Współdziałanie z rodzicami (opiekunami) uczniów w sprawach wychowawczych a w szczególności: utrzymywanie stałego kontaktu z rodzicami (opiekunami) w sprawach postępu w nauce i zachowaniu się uczniów, organizowanie spotkań z rodzicami, przekazywanie bieżących informacji o uczniach.

ROLA RODZICÓW W PROCESIE WYCHOWANIA „ Podstawą wychowania, a zwłaszcza wychowania w rodzinie powinna być zawsze miłość.” Jakość i siła uczuć mają z całą pewnością wpływ na skuteczność oddziaływań wychowawczych. Dlatego odpowiedzialny rodzic w procesie wychowania powinien: - znać cel podejmowanych przez siebie działań, - przewidywać konsekwencje swojego postępowania .

Rola i zadania rodziców Rola rodziców jest niezastąpiona, gdyż: rodzice wychowują – czyli kształtują i ukierunkowują młodego człowieka poprzez fakt, że są z nim w bliskim i jedynym kontakcie uczuciowym i stwarzają mu jedyną w swym rodzaju rzeczywistość- dom, nikt nie może ich w pełni zastąpić (dziecko zawsze dąży do odzyskania rodziców, nawet ogromnym kosztem), nieodwracalny brak rodzica – to zawsze trwałe szkody w osobowości dziecka, zadania rodzicielskie wymagają głębszych przygotowań, ponieważ wszelkie zaniedbania i błędy wynikające z niewiedzy, trudno później lub nie można wcale ich naprawić, rodzicielstwa nie można znaleźć w żadnym podręczniku, ale równocześnie wiedza, refleksja i świadoma dobra wola jest potrzebna każdemu z rodziców, zwłaszcza w trudniejszych chwilach.

Rodzice przejawiający właściwe postawy wobec dziecka z chęcią otaczają je opieką, dostrzegają i zaspokajają jego potrzeby. Do właściwych postaw rodzicielskich należą: Akceptacja dziecka czyli przyjęcie go takim, jakim ono jest. Współdziałanie z dzieckiem przejawia się w zaangażowaniu i zainteresowaniu rodziców sprawami i problemami dziecka. Dawanie dziecku właściwej dla jego wieku rozumnej swobody .

Przeciwne do nich są postawy: odtrącająca, gdy dziecko jest odczuwane jako ciężar a opieka nad nim wzbudza niechęć. nadmiernie wymagająca i korygująca, gdy dziecko jest zwykle naginane do wytworzonego przez rodziców wzoru bez liczenia się z jego indywidualnymi cechami. postawa nadmiernie chroniąca.

WNIOSKI: W wychowaniu bardzo wiele zależy od samych rodziców, od ich wewnętrznego rozwoju. Rodzice muszą uświadomić sobie podstawowy fakt, że istnieje ścisły związek między ich życiem, a późniejszym życiem dziecka, między ich postawami a tym, co dziecko w siebie wchłonie; czego nie zrobią oni teraz, nikt nie zrobi tego za nich.

Młody człowiek jest z reguły ambitny i z całych sił pragnie uznania, aprobaty i pochwały. Poznaje siebie poprzez opinię innych ludzi, poprzez ich słowa i uczucia. Wśród tych ludzi przez długie lata najbardziej liczą się rodzice, ich opinia, ich zadowolenie, ich bliskość, ich przyzwolenie – i od nich płynąca nagroda oraz pochwała.

Dziękuję za uwagę