Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AKTUALIZACJA STANU PRAWNEGO W ZAKRESIE KONTROLI WYMOGÓW I KONTROLI IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI ZWIERZĄT Puławy, ; r.;
Advertisements

Kontrole sprawdzające
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej (WPR)
Wymiar sankcji stosowany w zakresie Wymogów Wzajemnej Zgodności
POSTĘPOWANIE KONTROLNE
Wzajemna zgodność system kontroli i sankcji
Zasady ustalania czynników analizy ryzyka oraz liczby gospodarstw, które należy objąć kontrolami, jak również postępowania Inspekcji Weterynaryjnej przy.
przeprowadzonych w przedszkolach województwa wielkopolskiego
Identyfikacja i zdrowie zwierząt
Instrukcja GLW nr GWIz. 430/CC-27/09 z dnia 18 maja 2009 r
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
Grupy producentów rolnych
Umowa ramowa - Nazwa UMOWA O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LOKALNEJ STRATEGII ROZWOJU OBSZARÓW RYBACKICH.
Kontrola/ wizytacja w miejscu projektów (ze szczególnym uwzględnieniem wizytacji projektów na etapie rozpatrywania wniosku o przyznanie pomocy). Urząd.
Ćwiczenia praktyczne z wypełniania raportów z kontroli wymogów Wzajemnej Zgodności Puławy, 30 – 31 marca 2009 r.
Kontrole kwalifikowalności do wsparcia specjalnego do krów i owiec
System nawigacji satelitarnej
PROJEKT WSPÓŁPRACY ARiMR I IW W ZAKRESIE PRZEPROWADZANIA KONTROLI WYMOGÓW WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI Sporządzono na podstawie Zarządzenia Nr…. MINISTRA ROLNICTWA.
ZASADY WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI (cross-compliance) Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW PUŁAWY r.
Zasady wypełniania ujednoliconego raportu do kontroli CC oraz IRZ
INSTRUKCJA GŁÓWNEGO LEKARZA WETERYNARII Nr GIWz.440-2/11
PROCEDURA w sprawie ustalania czynników analizy ryzyka oraz liczby gospodarstw, które należy objąć kontrolami, jak również postępowania wojewódzkich lekarzy.
1 Zmiany dotyczące raportów z IRZ. 2 Nowe rozporządzenia: Rozporządzenie Komisji (WE) nr 1033/2010 z dnia 15 listopada 2010 r. zmieniające rozporządzenie.
Zasady przeprowadzania kontroli sprawdzających w ramach kontroli wymogów wzajemnej zgodności w 2011 roku.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
Poświętne, czerwiec - lipiec 2009 r.
INSPEKCJA WETERYNARYJNA
Instrukcje Głównego Lekarza Weterynarii w sprawie sporządzania raportu/protokołu z kontroli wymogów Wzajemnej Zgodności przez powiatowych lekarzy weterynarii.
NIEZGODNOŚCI – bydło OCENA WAGI WEDŁUG KRYTERIUM DOTKLIWOŚCI
KONTROLE W ZAKRESIE IDENTYFIKACJI I REJESTRACJI OWIEC I KÓZ
PODSTAWY PRAWNO-ORGANIZACYJNE ZASADY WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI (cross-compliance) Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW.
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Wymogi Wzajemnej Zgodności Obszar Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt
Rola kontroli skarbowej w wykrywaniu nieprawidłowości Departament Certyfikacji i Poświadczeń Środków z UE w Ministerstwie Finansów.
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Plan Rozwoju Obszarów Wiejskich na lata
Ustawa z dnia 29 sierpnia 1997 r. o ochronie danych osobowych
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Identyfikacja i rejestracja zwierząt
Sektorowy Program Operacyjny Wzrost Konkurencyjności Przedsiębiorstw KONTROLE.
W PROGRAMIE ROLNOŚRODOWISKOWYM
WSPÓŁPRACA W ZAKRESIE NADZORU NAD WYROBAMI MEDYCZNYMI WPROWADZANYMI DO OBROTU I DO UŻYWANIA NA TERYTORIUM POLSKI Zgodnie z art ustawy z dnia 20 kwietnia.
„Ochrona osób, mienia, obiektów i obszarów”
Stypendium Marii Curie
AGENCJA RESTRUKTUTYZACJI i MODERNIZACJI ROLNICTWA
Działanie 111 Szkolenia zawodowe dla osób zatrudnionych w rolnictwie i leśnictwie Oś 1 Poprawa konkurencyjności sektora rolnego i leśnego w ramach PROW.
Wypadki przy pracy rolniczej związane z czynnikiem ludzkim – analiza przyczyn wypadków w świetle działalności Państwowej Inspekcji Pracy. Narada służb.
ANEKS DO UMOWY O WARUNKACH I SPOSOBIE REALIZACJI LSR listopad 2010 r. Katarzyna Łukasiewicz Wydział Leader DROW Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi.
Wykorzystanie dróg w sposób szczególny:
Polski Związek Hodowców i Producentów Bydła Mięsnego
ROZPORZĄDZENIE MINISTRA ROLNICTWA I ROZWOJU WSI z dnia 9 marca 2012 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie szczegółowych warunków i trybu przyznawania.
Departament Ewidencji Gospodarstw ARiMR
Proces certyfikacji integrowanej produkcji ROŚLIN
Kluczowe zagadnienia związane z wyborem LGD do realizacji LSR Łukasz Tomczak ,Rzeszów.
MINISTERSTWO ROLNICTWA I ROZWOJU WSIBIURO POMOCY TECHNICZNEJ Dziękuję za uwagę Pomoc Techniczna PROW 2014 – 2020 cz. I Grupa Robocza KSOW Radziejowice,
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
ZAKŁAD RACHUNKOWOŚCI ROLNEJ PRZESTAWIANIE GOSPODARSTWA ROLNEGO NA METODY PRODUKCJI EKOLOGICZNEJ mgr inż. Marcin Żekało.
Podkomitet Monitorujący ds. równoważnego rozwoju Maria Manelska Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
ZAMYKANIE SKŁADOWISK ODPADÓW NIESPEŁNIAJĄCYCH WYMAGAŃ.
Ochrona lokalnych ras zwierząt gospodarskich w PROGRAMIE ROLNOŚRODOWISKOWYM Instytut Zootechniki, Krajowy Ośrodek Koordynacyjny ds. Zasobów Genetycznych.
STUACJA EPIDEMIOLOGICZNA NA TERENIE POWIATU BIALOSTOCKIEGO Jan Matczuk Jan Matczuk Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Białymstoku.
UBOJE GOSPODARCZE Inspekcja Weterynaryjna Powiatowy Inspektorat Weterynarii w Sławnie.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
TRANSPORTOWY DOZÓR TECHNICZNY
Procedura przeszukiwania obszarów i zbierania zwłok dzików lub ich szczątków Mając na względzie ujednolicenie działań związanych ze zbieraniem i utylizacją.
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi
Zapis prezentacji:

Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW PODSTAWY PRAWNO-ORGANIZACYJNE ZASADY WZAJEMNEJ ZGODNOŚCI (cross-compliance) Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW

Wzajemna Zgodność Wzajemna zgodność (ang. Cross-Compliance) element reformy WPR z 2003 r., która oddzieliła płatności bezp. od produkcji rolnej (decoupled) i powiązała z przestrzeganiem wymogów z zakresu ochrony środowiska, bezpieczeństwa żywności, dobrostanu zwierząt (SMR) oraz utrzymania całego obszaru gospodarstwa w dobrej kulturze rolnej zgodnej z ochroną środowiska (GAEC). W przypadku nieprzestrzegania - redukcja płatności bezpośrednich (dla nowych państw członkowskich od 2009 roku)

Wzajemna Zgodność Podstawowe wymogi z zakresu zarządzania (Statutory Management Requirements – SMR) zostały określone w załączniku II do rozporządzenia Rady Nr 73/2009 – i obowiązują od stycznia 2009 r. Utrzymanie gruntów wchodzących w skład gospodarstwa w Dobrej Kulturze Rolnej zgodnej z ochroną środowiska (Good Agricultural and Enviromental Conditions – GAEC) zostały określone w załączniku III do rozporządzenia Rady Nr 73/2009- obowiązują od 2004 r.

Harmonogram wdrażania cross-compliance w Polsce Obszar A obejmuje – od 2009 r.: Zagadnienia ochrony środowiska naturalnego, Identyfikację i rejestrację zwierząt (IRZ). Obszar B obejmuje – od 2011 r.: Zdrowie publiczne, Zdrowie zwierząt, zgłaszanie niektórych chorób, Zdrowotność roślin. Obszar C obejmuje – od 2013 r.: Dobrostan zwierząt.

Legislacja UE Rozporządzenie Rady (WE) Nr 73/2009 z dnia 19 stycznia 2009 r. ustanawiające wspólne zasady dla systemów wsparcia bezpośredniego dla rolników w ramach wspólnej polityki rolnej i ustanawiające określone systemy wsparcia dla rolników, zmieniające rozporządzenia (WE) nr 1290/2005, (WE) nr 247/2006, (WE) nr 378/2007 oraz uchylające rozporządzenie (WE) nr1782/2003. Rozporządzenie Komisji (WE) Nr 796/2004 z dnia 21 kwietnia 2004 r ustanawiające szczegółowe zasady wdrażania wzajemnej zgodności i kontroli przewidzianych w rozporządzeniu 1782/2003

Legislacja UE Załącznik II do rozp. Rady (WE) Nr 73/2009 Wymogi podstawowe w zakresie zarządzania, o których mowa w załączniku II pkt A ust. 6-8 rozporządzenia Rady (WE) nr 73/2009 Zdrowie publiczne, zdrowie zwierząt – Identyfikacja i Rejestracja Zwierząt 6 Dyrektywa Rady 2008/71/WE z dnia 15 lipca 2008 r. w sprawie identyfikacji i rejestracji świń artykuł 3, 4 i 5 7 Rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 ustanawiające system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczące etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz uchylające Rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97 artykuł 4 i 7 8 Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 ustanawiające system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG artykuł 3,4 i 5

Transpozycja przepisów UE Dyrektywy Transpozycja przepisów UE Dyrektywa Rady 2008/71/WE z dnia 15 lipca 2008 r. w sprawie identyfikacji i rejestracji świń. 2) Rozporządzenie (WE) nr 1760/2000 ustanawiające system identyfikacji i rejestracji bydła i dotyczące etykietowania wołowiny i produktów z wołowiny oraz uchylające Rozporządzenie Rady (WE) nr 820/97. 3) Rozporządzenie (WE) nr 21/2004 ustanawiające system identyfikacji i rejestrowania owiec i kóz oraz zmieniające rozporządzenie (WE) nr 1782/2003 i dyrektywy 92/102/EWG i 64/432/EWG Ustawa z dnia 2 kwietnia 2004 r. o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt (Dz. U. z 2008 r. Nr 204, poz. 1281) Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 29 lipca 2005 r. w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz (Dz. U. z 2005 r. Nr 151, poz. 1268) Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 7 listopada 2007 r. w sprawie sposobu oznakowania bydła, owiec i kóz oraz świń, określenia wzorów znaków identyfikacyjnych oraz wymagań i warunków technicznych kolczyków dla zwierząt gospodarskich (Dz. U. z 2007 r. Nr 220, poz. 1635) Rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 6 czerwca 2007 r. w sprawie wzoru paszportu bydła (Dz. U. z 2007 r., Nr 112, poz. 772) Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 19 lipca 2005 r. w sprawie wzoru dokumentu przewozowego dla owiec i kóz (Dz. U. z 2005 r. Nr 142, poz. 1195)

Legislacja krajowa ustawa z dnia 26 stycznia 2007 roku o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (Dz. U. z 2008 r. Nr 170, poz. 1051, z późn. zm.) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi z dnia 12 marca 2007 r. w sprawie minimalnych norm (Dz. U. Nr 46, poz. 306, z późn. zm.) obwieszczenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie wykazu wymogów (M. P. z 2009 r. Nr 17, poz. 224) rozporządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie liczby punktów, jaką przypisuje się stwierdzonej niezgodności oraz drobnej niezgodności, a także procentowej wielkości zmniejszenia płatności bezpośredniej, płatności cukrowej lub płatności do pomidorów (Dz. U. z 2009 r. Nr 54, poz. 446) zarządzenie Ministra Rolnictwa i Rozwoju Wsi w sprawie warunków i trybu współpracy Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Inspekcji Weterynaryjnej w zakresie przeprowadzania kontroli wymogów

Wymogi (1) Wymóg – (art. 2 pkt 34 R 796/2004) jest to indywidualny ustawowy wymóg dotyczący zarządzania,wynikający z artykułów, o których mowa w załączniku II do rozp. Rady (WE) Nr 73/2009 w ramach danego aktu prawnego różniący się istotą od innych wymogów zawartych w tym samym akcie.

Wymogi (2) Przygotowanie wymogów w ramach zespołu, w skład którego wchodzili przedstawiciele ARiMR, GIW, CDR oraz MRiRW, a także w ramach prac zespołu roboczego 10

Wymogi (3) Wymogi wzajemnej zgodności, dotyczą obszaru zarządzania gospodarstwem i obowiązują już w prawodawstwie krajowym. Nowym elementem jest jedynie wprowadzenie kontroli gospodarstw w tym zakresie od stycznia 2009 r. i w przypadku nieprzestrzegania tych wymogów, wprowadzenie sankcji (pomniejszenia) wysokości przyznawanych płatności bezpośrednich oraz niektórych płatności w ramach Programu Rozwoju Obszarów Wiejskich 2007-2013 tj. płatności: z tytułu naturalnych utrudnień dla rolników na obszarach górskich i innych obszarach o niekorzystnych warunkach gospodarowania (ONW), rolnośrodowiskowych, na zalesianie gruntów rolnych.

Obwieszczenie w sprawie wykazu wymogów Lp. PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ PRZEPISY KRAJOWE WDRAŻAJĄCE PRZEPISY UNII EUROPEJSKIEJ ZAKRES WYMOGU 21 Art. 7 Rozporzadzenia nr 1760/2000 Art. 9 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt Rolnik posiada numer siedziby stada 22 Art. 7 ust. 1 tiret pierwsze Rozporządzenia nr 1760/2000 § 2 rozporządzenia w sprawie księgi rejestracji bydła, świń, owiec lub kóz Rolnik prowadzi aktualną księgę rejestracji bydła dokonując wpisów do tej księgi w terminie 7 dni od dnia, w którym nastąpiło zdarzenie powodujące obowiązek wpisu 23 Art. 7 ust. 1 tiret drugie Rozporzdzenia nr 1760/2000 Art. 12 ust. 1 pkt 1 ustawy o systemie identyfikacji i rejestracji zwierząt Posiadacze bydła zgłaszają fakt urodzenia, śmierci oraz przewozu bydła do i z siedziby stada wraz z datami tych zdarzeń kierownikowi biura powiatowego Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa w terminie 7 dni od dnia nastąpienia tego zdarzenia

Kontrole wzajemnej zgodności Art. 42 rozporządzenia Komisji (WE) 796/2004 Za przeprowadzanie kontroli w zakresie wymogów i norm odpowiadają specjalne organy kontroli. W Polsce zostały wybrane dwie instytucje jako właściwe władze kontrolne (competent control authorities). Agencja płatnicza odpowiedzialna jest za ustalenie zmniejszeń lub wykluczeń płatności.

Właściwe władze kontrolne Zgodnie z ustawą o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego (art. 30 i 31a), organem odpowiedzialnym za kontrole wymogów wzajemnej zgodności w zakresie spełniania przez rolnika: zakresie Identyfikacji i Rejestracji Zwierząt jest Inspekcja Weterynaryjna zasad Dobrej Kultury Rolnej oraz ochrony środowiska naturalnego jest ARiMR

Organy Kontroli w Polsce Agencja Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa – normy (GAEC) i wymogi w obszarze środowisko - dyrektor oddziału regionalnego ARiMR właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika Inspekcja Weterynaryjna – wymogi w obszarze identyfikacja i rejestracja zwierząt - powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika

Zadania Organów ARiMR IW współpraca informowanie rolników o wymogach i normach typowanie do kontroli przeprowadzanie kontroli w tym ocena naruszeń sporządzanie raportów z czynności kontrolnych przekazywanie raportów rolnikom rozpatrywanie zastrzeżeń wniesionych do ustaleń zawartych w raporcie przeprowadzanie kontroli w tym ocena naruszeń sporządzanie raportów z czynności kontrolnych przekazywanie raportów rolnikom przekazywanie raportów z czynności kontrolnych do biur powiatowych ARiMR rozpatrywanie zastrzeżeń wniesionych do ustaleń zawartych w raporcie Ustalanie czynników do analizy ryzyka i liczby kontroli

Liczba Kontroli Art. 44 RK 796/2004 Właściwy organ kontroli przeprowadza kontrolę w zakresie wymogów lub norm, za które odpowiada, obejmującą przynajmniej 1% wszystkich rolników składających wnioski o przyznanie płatności. Jeżeli prawodawstwo danego aktu prawnego lub normy ustala minimalne ilości przeprowadzanych kontroli, należy stosować się do tych ustaleń zamiast do ww. ilości minimalnej 1%.

Kontrole Obszar środowisko i GAEC: – min. 1 % rolników ubiegających się o płatności (w Polsce ok. 15 tys. rolników) W Polsce ok. 1,5 mln rolników wnioskuje o płatności bezpośrednie, tj. tyle, ile łącznie we Francji,W. Brytanii, Hiszpanii i Belgii Obszar identyfikacja i rejestracja zwierząt: - bydło – 5 % siedzib stad - owce i kozy – 3 % siedzib stad - trzoda – 1 % siedzib stad Jeśli kontrole na miejscu wykazują istotne niezgodności względem danego aktu prawnego , ilość przeprowadzanych kontroli na miejscu w odniesieniu do tego aktu jest zwiększana w następnym okresie kontrolnym.

Właściwe władze kontrolne Prezes ARiMR w uzgodnieniu z Głównym Lekarzem Weterynarii będzie ustalał czynniki do analizy ryzyka typowania rolników do kontroli wymogów oraz liczbę gospodarstw, które należy objąć tymi kontrolami (Art. 31b ust.1 ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego). Współpraca podmiotów będzie realizowana w szczególności poprzez: 1) przekazywanie danych i informacji umożliwiających prawidłowe przyznanie płatności, 2) niezwłoczne przekazywanie raportów z czynności kontrolnych, w przypadku stwierdzenia nieprawidłowości, 3) organizowanie i przeprowadzanie wspólnych szkoleń pracowników Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa i Inspekcji Weterynaryjnej obejmujących zagadnienia związane z przyznawaniem płatności.

Czynności kontrolne - IW Powiatowy lekarz weterynarii jest organem kontroli właściwym ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika, do przeprowadzania kontroli na miejscu w zakresie przestrzegania wymogów wskazanych w załączniku II pkt A ust. 6—8 rozporządzenia nr 73/2009. Czynności kontrolne w ramach kontroli wymogów są wykonywane przez osoby posiadające imienne upoważnienie wydane przez powiatowego lekarza weterynarii. W przypadku konieczności wykonania czynności kontrolnych w ramach kontroli wymogów poza obszarem działania powiatowego lekarza weterynarii, lekarz ten upoważnia do przeprowadzenia kontroli powiatowego lekarza weterynarii właściwego ze względu na położenie siedziby stada.

Czynności kontrolne - IW Osoby upoważnione do wykonywania czynności kontrolnych mają prawo do: wstępu na teren gospodarstwa rolnego żądania pisemnych lub ustnych informacji związanych z przedmiotem kontroli wglądu do dokumentów związanych z przedmiotem kontroli, sporządzania z nich odpisów, wyciągów lub kopii oraz zabezpieczania tych dokumentów; pobierania próbek do badań; żądania okazywania i udostępniania danych informatycznych. Z czynności kontrolnych sporządza się raport zgodnie z art. 28 i 48 rozporządzenia nr 796/2004, który w przypadku stwierdzenia drobnej niezgodności, zawiera również informację o działaniach naprawczych i terminie ich realizacji.

Czynności kontrolne - IW W przypadku, gdy rolnik nie zgadza się z ustaleniami zawartymi w raporcie, może zgłosić umotywowane zastrzeżenia, na piśmie, co do ustaleń w nim zawartych powiatowemu lekarzowi weterynarii właściwemu ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika w terminie 14 dni od dnia doręczenia raportu, chyba że bezpośrednio po zakończeniu kontroli rolnik, który był obecny podczas kontroli, zgłosił umotywowane zastrzeżenia co do ustaleń zawartych w raporcie osobie, która wykonywała czynności kontrolne. Powiatowy lekarz weterynarii, właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika, uwzględniając zgłoszone zastrzeżenia uzupełnia ustalenia zawarte w raporcie. W przypadku nieuwzględnienia zgłoszonych zastrzeżeń powiatowy lekarz weterynarii właściwy ze względu na miejsce zamieszkania lub siedzibę rolnika, przekazuje zgłoszone zastrzeżenia, wraz ze swoim stanowiskiem do tych zastrzeżeń i raportem, do właściwego kierownika biura powiatowego Agencji.

Termin przekazywania raportu Rolnicy otrzymują informacje o wszelkich stwierdzonych niezgodnościach w terminie do trzech miesięcy od dnia przeprowadzenia kontroli na miejscu.

1 wymóg = 1 niezgodność Niezgodność Niezgodność - oznacza wszelką niezgodność z wymogami oraz normami dlatego 1 wymóg = 1 niezgodność WYMÓG NIEZGODNOŚĆ Rolnik będący posiadaczem bydła obowiązany jest przedstawiać, na żądanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz organów Inspekcji Weterynaryjnej, informacje dotyczące pochodzenia, identyfikacji lub przeznaczenia bydła. Rolnik będący posiadaczem bydła nie przedstawia na żądanie Agencji Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa oraz organów Inspekcji Weterynaryjnej, informacji dotyczących pochodzenia, identyfikacji lub przeznaczenia bydła. 24

Zasady kontroli i sankcjonowania określa art. 66 R Komisji nr 796/2004 Sankcje (1) Zasady kontroli i sankcjonowania określa art. 66 R Komisji nr 796/2004 Podstawowe rozróżnienie to niezgodność z przepisami wynikająca z: zaniedbania rolnika (działanie nieumyślne), umyślnego działania rolnika (działanie celowe). Ponadto, przy określaniu wymiaru sankcji będą brane pod uwagę takie elementy jak: zasięg, dotkliwość, trwałość, powtarzalność,

Sankcje (2) nieumyślne Zaniedbania dzielą się na: Obniżka w płatnościach z zasady stanowi 3 % całkowitej kwoty płatności bezpośrednich. Jednakże, na podstawie raportu z kontroli może zostać wydana decyzja o obniżeniu wielkości potrącenia do wysokości 1 % lub zwiększeniu go do 5 % całkowitej kwoty lub, W przypadku stwierdzenia powtarzającej się niezgodności, procent sankcji zostanie pomnożony przez 3, jednak maksymalna wysokość sankcji nie może przekroczyć 15 % całkowitej kwoty płatności bezpośrednich.

Sankcje (3) SUMA PUNKTÓW % ZMNIEJSZENIA 3 1 % 5 7 3 % 9 11 13 5 % 15

Sankcje (4) umyślne (celowe) Obniżka zastosowana wobec całkowitej kwoty, będzie z zasady wynosić 20 %. Jednakże, Agencja Płatnicza może na podstawie oceny przedłożonej przez właściwy organ kontroli w protokole z czynności kontrolnych, wydać decyzję o obniżeniu procentu do wysokości nie mniejszej niż 15 % lub, w drastycznych przypadkach może zwiększyć ten procent nawet do 100 % całkowitej kwoty.

Sankcje (5) niezgodność celowa SUMA PUNKTÓW % ZMNIEJSZENIA 3 15 % 5 7 20 % 9 11 13 25 % 15 25 – 100 %

Obliczanie niezgodności w obrębie jednego obszaru z uwzględnieniem przypadków powtarzalności wariant 1 wariant 2 wariant 3 wariant 4 Pierwsza niezgodność przy znakowaniu bydła (rejestr inwentarza) Pierwsza niezgodność przy znakowaniu bydła (kolczyk) 1% 3% 5% Pierwsza powtórzona niezgodność przy znakowaniu bydła (rejestr inwentarza) Pierwsza powtórzona niezgodność przy znakowaniu bydła (kolczyk) Celowa niezgodność przy znakowaniu bydła (paszport) 3% (4) 9% (1) 15%(2) 20% Obniżka całkowita 3 % 15% (3) 29 % (1) pierwsza niezgodność: 3 % (2) pierwsza niezgodność: 5 % (3) Ostrzeżenie (4) pierwsza niezgodność: 1 %

Sumowanie niezgodności w ramach kilku obszarów z uwzględnieniem przypadków powtarzalności wariant 1 wariant 2 Pierwsza niezgodność – znakowanie bydła Obszar - Identyfikacja i rejestracja zwierząt. Pierwsza powtórzona niezgodność przeciw wymaganiom dyrektywy w sprawie azotanów Obszar - Środowisko. 3 % 9 % (1) 5 % 15 % (2) (3) Obniżka całkowita nie może przekroczyć 15% 12 % 15 % (1) pierwsza niezgodność: 3 % (2) pierwsza niezgodność: 5 % (3) Ostrzeżenie

Odstąpienie od sankcji Istnieje możliwość odstąpienia od naliczania sankcji (art. 23 i 24 rozporządzenie Rady WE nr 73/2009) w przypadku : jeśli kwota naliczonych sankcji nie przekroczy 100 euro na gospodarstwo, art. 37a ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego zostanie stwierdzona tzw. drobna niezgodność, art. 37b ustawy o płatnościach w ramach systemów wsparcia bezpośredniego W przypadku drobnej niezgodności nie mogą to być naruszenia przepisów z zakresu: bezpieczeństwa żywności, ludzi i zwierząt.

Odstąpienie od sankcji W takich przypadkach w decyzji w sprawie przyznania płatności rolnik jest informowany: o niezastosowaniu sankcji w danym roku oraz o konieczności podjęcia w wyznaczonym terminie określonych działań naprawczych, współmiernych do rodzaju stwierdzonej niezgodności. Termin działań naprawczych ustala właściwy organ i przypada on przed końcem roku następującego po roku, w którym stwierdzono niezgodność. W kolejnym roku właściwy organ kontroli (IW/ARiMR) sprawdza realizację działań naprawczych – dodatkowe kontrole (art. 44 ust.1a RK 796/2004) W przypadku, gdy rolnik nie podejmie działań naprawczych obniżki i wykluczenia będą stosowane.

Dziękuję za uwagę Departament Płatności Bezpośrednich MRiRW