SYSTEM INSTYTUCJONALNY Obszaru Funkcjonalnego Puszczy Knyszyńskiej na podstawie analizy desk research.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Projekt realizowany przez Gminę Miejską Kraków przy wsparciu finansowym Norweskiego Mechanizmu Finansowego 2008 – 2010.
Advertisements

STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
FORUM BIZNESU KONFERENCJA i SEMINARIUM BiznesKlaster – innowacyjna forma współpracy sektora biznesu, nauki i administracji Białystok r. KONFERENCJA.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
Stan sektora w regionach
Ministerstwo Gospodarki i Pracy Sektorowy Program Operacyjny Wzrost konkurencyjności przedsiębiorstw, lata (SPO-WKP) Małgorzata Świderska.
Migracje zarobkowe i ich wpływ na lokalny rozwój i rynek pracy – możliwości i wyzwania dla instytucji rynku pracy Biała Podlaska,
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Typologia podmiotów gospodarki turystycznej
ROLA MSP W POLSKIEJ GOSPODARCE
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Wdrażanie Regionalnej Strategii Innowacji w województwie lubelskim.
1 MOŻLIWOŚCI FINANSOWANIA INICJATYW KLASTROWYCH W RAMACH REGIONALNEGO PROGRAMU OPERACYJNEGO WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO NA LATA 2007 – dr Rafał Klimek.
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
Środki europejskie dla UTW Dorota Górska. O czym powiem? Fundusze strukturalne UE dla Polski na lata Inne środki gdzie i jak szukać dofinansowania?
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
1 Regionalny Program Operacyjny Województwa Podlaskiego na lata projekt Urząd Marszałkowski Województwa Podlaskiego Departament Polityki Regionalnej.
Unia Europejska Europejski Fundusz Rozwoju Regionalnego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata Departament Programów.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE I półrocze 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
Działania optymalizujące finansowanie, realizację i organizację gminnych zadań - praktyczne rozwiązania XIV Kongres Gmin Wiejskich RP Serock, 15 października.
INSTYTUT EKONOMICZNY PAŃSTWOWEJ WYŻSZEJ SZKOŁY ZAWODOWEJ W NOWYM SĄCZU PAŃSTWOWA WYŻSZA SZKOŁA ZAWODOWA W NOWYM SĄCZU Instytut Ekonomiczny PWSZ w Nowym.
KAPITAŁ SPOŁECZNY Obszaru Funkcjonalnego Puszczy Knyszyńskiej na podstawie wyników badań desk research.
1 AKTUALNA SYTUACJA W BUDOWNICTWIE w okresie I-IX 2013 w świetle danych statystycznych Małgorzata Kowalska Dyrektor Departamentu Produkcji Janusz Kobylarz.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
RYNEK PRACY Obszaru Funkcjonalnego Pojezierza Suwalskiego
POTENCJAŁ GOSPODARCZY Obszaru Funkcjonalnego Puszczy Knyszyńskiej na podstawie analizy desk research.
Regionalny Program Operacyjny (RPO)
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
SPOŁECZNO-GOSPODARCZA WOJEWÓDZTWA OPOLSKIEGO W LISTOPADZIE 2009 ROKU
Realizowanego w partnerstwie z Powiatowym Urzędem Pracy w Białymstoku w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki Priorytet VI Poddziałanie Wsparcie.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
1 Wsparcie przedsiębiorczości z funduszy strukturalnych w latach 2007 – 2013 Tomasz Nowakowski Ministerstwo Rozwoju Regionalnego.
PARTNERSTWO PUBLICZNO PRYWATNE Wojewódzki Urząd Pracy w Warszawie
Małe projekty Szkolenie beneficjentów 28 marca 2014 r. Zakres realizacji Małych projektów.
Wsparcie dla rozwoju technologii
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Regionalny Program Operacyjny Województwa Śląskiego na lata
Urząd Statystyczny w Lublinie Liczy się każdy
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Wyniki badań ankietowych dr Andrzej Pawluczuk. Struktura prezentacji 1.Wyniki badań ankietowych 2.Charakterystyka respondentów 3.Ocena LGD 4.Priorytetowe.
Rozwój gospodarczy, celem funkcjonowania LGD Marek Przedniczek Prezes Zarządu LGD III Regionalna konferencja gospodarczo-ekonomiczna.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
1. Departament Funduszy Europejskich Wrocław, lipiec 2014.
Pilotażowy Program Leader+ w Polsce.  Narodowy Plan Rozwoju  Sektorowy Program Operacyjny „Restrukturyzacja i modernizacja sektora żywnościowego oraz.
Budowa Lubuskiego Systemu Innowacji , Żary Współfinansowane ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego Program Operacyjny Współpracy.
WYBRANE ASPEKTY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI I RYNKU PRACY W POWIECIE GORLICKIM GORLICE, 16 KWIETNIA 2009 R.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
Propozycje wyzwań, celów i programów opracowanych w ramach sekcji Gospodarka i Nauka.
Podsumowanie wdrażania Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata 2007 – 2013 Stan na dzień (KSI SIMIK) Urząd Marszałkowski.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
INFORMACJA O SYTUACJI NA RYNKU PRACY w 2008r. Powiatowy Urząd Pracy w Białymstoku.
„Europejski Fundusz Rolny na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich: Europa inwestująca w obszary wiejskie”. . Informacja na temat możliwości włączenia się do.
Paczków dnia r..
m.st. Warszawa | Aktualizacja strategii rozwoju Warszawy
PROJEKT PLANU GOSPODARKI ODPADAMI WOJEWÓDZTWA PODLASKIEGO
Zadania Wydziału Przedszkoli i Szkół Podstawowych (PSP)
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
SPRAWOZDANIE Z DZIAŁALNOŚCI WYDZIAŁU ARCHITEKTURY STAROSTWA POWIATOWEGO W BIAŁYMSTOKU do 31 sierpnia 2012 roku.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Europejski Fundusz Społeczny
Zapis prezentacji:

SYSTEM INSTYTUCJONALNY Obszaru Funkcjonalnego Puszczy Knyszyńskiej na podstawie analizy desk research

Obszar 2 powiaty: białostocki i sokólski 25 gmin, w tym 12 wiejskich 771 sołectw 1034 miejscowości 13 miast 5030 km 2 powierzchni

W skład OFPK wchodzi 25 gmin, w tym: 15 gmin powiatu białostockiego (Choroszcz, Czarna Białostocka, Łapy, Michałowo, Supraśl, Suraż, Tykocin, Wasilków, Zabłudów, Dobrzyniewo Duże, Gródek, Juchnowiec Kościelny, Poświętne, Turośń Kościelna, Zawady) 10 gmin powiatu sokólskiego (Dąbrowa Białostocka, Janów, Korycin, Krynki, Kuźnica, Nowy Dwór, Sidra, Sokółka, Suchowola, Szudziałowo).

Demografia Ludność ogółem – osób –Mężczyźni (38%) –Kobiety (39%) Struktura wiekowa –w wieku przedprodukcyjnym os. (15%) –w wieku produkcyjnym – os. (67%) –w wieku poprodukcyjnym – os. (18%)

14258 podmiotów gospodarki narodowej, w tym: 454 sektora publicznego sektora prywatnego, w tym: –85 spółdzielni –31 fundacji –488 stowarzyszeń i innych organizacji społecznych

Specyfikacja Wartość podmioty gospodarki narodowej ogółem14258 sektor publiczny - ogółem454 sektor publiczny - państwowe i samorządowe jednostki prawa budżetowego351 sektor publiczny - spółki handlowe17 sektor prywatny - ogółem13804 sektor prywatny - osoby fizyczne prowadzące działalność gospodarczą11502 sektor prywatny - spółki handlowe589 sektor prywatny - spółki handlowe z udziałem kapitału zagranicznego64 sektor prywatny - spółdzielnie85 sektor prywatny - fundacje31 sektor prywatny - stowarzyszenia i organizacje społeczne488

Dominują mikroprzedsiębiorstwa zatrudniające do 9 pracowników i stanowią 95% wszystkich podmiotów gospodarki gospodarczych. Zauważalny jest stabilny wzrost liczby małych przedsiębiorstw, zatrudniających do 49 pracowników, oraz względnie stabilna liczba firm średnich, zatrudniających pomiędzy 50 a 249 osób. Mała liczba dużych firm jest konsekwencją rolniczego charakteru OFPK oraz niskiego poziomu industrializacji obszarów wiejskich.

Działalność koncentrowała się i nadal się koncentruje przede wszystkim w obrębie 2 sektorów gospodarki, to jest usług (70,8%) oraz przemysłu i budownictwa (24,6%). Zmniejsza się natomiast liczba podmiotów w szeroko pojętym sektorze rolniczym

Organizacje społeczne 169 Ochotniczych Straży Pożarnych 117 stowarzyszeń rejestrowych 17 stowarzyszeń zwykłych 65 Uczniowskich Klubów Sportowych 18 Klubów Sportowych

Instytucje sektora publicznego według sektorów Ogółem454 Gastronomia i noclegi8 Administracja publiczna i obrona narodowa63 Edukacja246 Opieka zdrowotna i pomoc społeczna48 Kultura, rozrywka i rekreacja42

Instytucje sektora prywatnego według sektorów Ogółem6918 Gastronomia i noclegi130 Administracja publiczna i obrona narodowa146 Edukacja84 Opieka zdrowotna i pomoc społeczna328 Kultura, rozrywka i rekreacja92

Instytucje Otoczenia Biznesu Sekcja PKD J. INFORMACJA I KOMUNIKACJA K. DZIAŁALNOŚĆ FINANSOWA I UBEZPIECZENIOWA M. DZIAŁALNOŚĆ PROFESJONALNA, NAUKOWA I TECHNICZNA

W szeroko pojętym otoczeniu biznesu funkcjonują 6143 podmioty gospodarcze, czyli 43% ogółu podmiotów gospodarki narodowej. Ich liczba ich sukcesywnie w ciągu ostatnich lat rośnie. Na przestrzeni ostatnich 3 lat liczba przedsiębiorstw zarejestrowanych w Sekcji N REGON działalność w zakresie usług administrowania i działalność wspierająca wzrosła o 28%. Druga w kolejności jest Sekcja j informacja i komunikacja z wynikiem 26%. Sekcja L działalność związana z obsługą rynku nieruchomości zanotowała wzrost o 23 %, a sekcja M działalność profesjonalna, naukowa i techniczna o 15%.

Sektor usług społecznych 57 bibliotek (wraz z filiami) oraz 9 punktów bibliotecznych 4 kina. 5 muzeów 35 instytucji kultury 108 zakładów opieki zdrowotnej, w tym 9 publicznych 43 apteki i 14 punktów aptecznych 3 oddziały żłobkowe przy przedszkolach 12 stacjonarnych placówek pomocy społecznej 6 domów pomocy społecznej 35 przedszkoli 88 szkół podstawowych 37 gimnazjów 8 liceów ogólnokształcących 2 licea profilowane 3 licea ogólnokształcące dla dorosłych 8 techników 1 technikum dla dorosłych 3 szkoły policealne dla dorosłych

Spośród 428 wspartych w ramach RPOWP projektów infrastrukturalnych 78, czyli 18% zlokalizowanych było na terenie OFPK. Najwięcej, bo 20 projektów (27%) realizowanych było w sektorze transportu drogowego, Na terenie OFPK zrealizowanych zostało 22% ogółu projektów rozwoju infrastruktury edukacyjnej oraz 20% projektów z zakresu rozbudowy infrastruktury turystycznej.

Synteza uwarunkowań

Atuty Dogodne położenie geograficzne względem rynków zbytu (m. Białystok, Warszawa, Białoruś), Położenie przygraniczne z 2 dużymi przejściami granicznymi Aktywne pozyskiwanie i efektywne wykorzystywanie funduszy pomocowych Bliskość ośrodka o charakterze metropolitarnym – Białegostoku wraz z całą jego ofertą usługową i obsługową biznesu. Bliskość ośrodków akademickich w Białymstoku, Warszawie i Lublinie

Atuty Tworzenie sieci informacji turystycznej Względnie wysoka dostępność do usług finansowych dla MSP Tworzenie warunków sprzyjających do organizowania się rolników w grupy producenckie oraz upowszechnianie współpracy między producentami rolnymi a przetwórcami, Niskie koszty dostępu do lokali na działalność gospodarczą, Dostępność usług szkoleniowych, doradczych i finansowych dla MSP,

Atuty Pozytywne doświadczenia w tworzeniu i działaniu lokalnych partnerstw międzysektorowych Rozwijająca się współpraca przygraniczna Rozwijający się sektor pozarządowy Stabilny sektor publiczny Wystarczające nasycenie obszaru instytucjami realizującymi polityki publiczne Wysoka efektywność samorządów lokalnych i instytucji w pozyskiwaniu funduszy europejskich.

Problemy Mała innowacyjność przedsiębiorstw Niska aktywność przedsiębiorców Niski standard infrastruktury turystyczno-rekreacyjnej Trudności w podejmowaniu własnej działalności gospodarczej, w tym brak wiedzy oraz brak kapitału na inwestycje Słaba promocja obszaru i produktów lokalnych Słaba współpraca w zakresie turystyki między oferentami usług dla turystów

Problemy Niedostateczne zasoby finansowe dla prowadzenia planowanych inwestycji infrastrukturalnych Brak uzbrojonych terenów inwestycyjnych Brak systemu analiz i badań rynku lokalnego Niski poziom infrastruktury technicznej Brak lotniska Niepełne pokrycie obszaru zasięgiem telefonii komórkowej Niski stopień rozwoju infrastruktury społecznej na wsi

Problemy Brak jednolitego systemu informacji turystycznej i koordynacji działań promocyjnych Mała liczba podmiotów gospodarczych na terenach wiejskich. Brak przygotowanej kadry do obsługi ruchu turystycznego Ograniczony system informacji rynkowej Nieskuteczność reprezentacji politycznej obszarów wiejskich. Peryferyjne położenie województwa podlaskiego w stosunku do centrów administracyjnych i gospodarczych związanych z Unią Europejską