OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Warsztaty psychologiczne
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
Historia Koła Rok założenia: 1994 r. Opiekun: dr Iwona Pawlas.
Psychologia Zarządzania
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Partnerska Współpraca Szkół Językowy Projekt Comeniusa pt. Wpływ kultury narodowej na kształtowanie się relacji rodzinnych w krajach zjednoczonej Europy.
Kierowanie twórczością w organizacji
DIALOG MIĘDZYKULTUROWY W KSZTAŁTOWANIU POSTAW UCZNIÓW
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Sławomir Łodziński Zakład Socjologii Ogólnej Instytut Socjologii UW
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
INSTYTUCJE GOSPODARKI RYNKOWEJ Jerzy Wilkin i Dominika Milczarek Wykład 11 i 12 Nowa teoria mikroekonomiczna – Koncepcje przedsiębiorstwa i przedsiębiorczości.
PRAWA CZŁOWIEKA.
Wpływ kultury na komunikację w projektach eTwinning
HISTORIA MÓWIONA JAKO NARZĘDZIE ODCZYTYWANIA DZIEDZICTWA SPOŁECZNO- KULTUROWEGO ŚRODOWISKA LOKALNEGO.
Projekt Akademia Młodego Europejczyka został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu Uczenie się przez całe życie.
KLUB OPIEKI POZALEKCYJNEJ WSPÓLNA CHATA. Klub Opieki Pozalekcyjnej w naszej szkole istnieje od 1995 r. Jest integralną częścią świetlicy szkolnej. Zajęcia.
„Od kropelki do kropelki… sukces będzie wielki!”
Od maja 2002 r. do października 2003 r. trwała I edycja akcji "Szkoły z klasą". Wzięło w niej udział ponad 4,3 tys. szkół, z których 3118 zrealizowało.
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
KIM JESTEŚ CZŁOWIEKU?.
Zadawanie pytań.
Projekt ROZWÓJ PRZEZ KOMPETENCJE jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał
Doradcy zawodowi: Anna Pilszek Sabina Kontny.
Czym jest doradztwo zawodowe?
Fundacja Rodzina i Przedsiębiorczość
WARSZTATY GRUNDTVIG „Improvement of the Environmental Communication of Migrants” Oerlinghausen września 2009 r.
Koło Naukowe Menedżer Jakości
Zarządzanie pracownikami Działu Reklamacji
KOŁO NAUKOWE SOLARIS Wydział Energetyki i Paliw
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Konkursy organizowane przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych im
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Wsparcie psychologiczno - pedagogiczne
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
 Przygotowanie dzieci do podjęcia nauki w szkole oraz wspieranie indywidualnego potencjału rozwojowego każdego wychowanka.  Dbanie o rozwój intelektualny.
Odpowiedzialny nauczyciel - (nie)odpowiedzialna wspólnota – co pomaga, a co przeszkadza w budowaniu nauczycielskich wspólnot praktyków Hanna Kędzierska.
Strategiczny plan rozwoju Przedszkola Miejskiego nr 4
Zasięg cywilizacji według Samuela P. Huntingtona
INTELIGENCJE WIELORAKIE
A RTYŚCI SĄ W PRZEDSZKOLU - ROZWIJANIE ZDOLNOŚCI PLASTYCZNYCH.
Edukacja po CEOwsku mgr Bożena Sozańska.
dziecko nabywa różnorodne umiejętności, sprawności i doświadczenia zgodnie z ich indywidualnymi potrzebami i możliwościami dziecko potrafi wykorzystać.
„Dzielimy się doświadczeniami”
Metody komunikowania się
Slajd nr 1 Strategiczne Zarządzanie Marketingowe Specjalność II stopnia.
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
To dobrowolna, bezpłatna, świadoma praca na rzecz innych lub całego społeczeństwa wykraczająca poza więzi rodzinno- koleżeńsko-przyjacielskie.
Podstawowe założenia dotyczące rozwoju Rozwój to proces dokonujących się przez całe życie zmian, względnie nieodwracalnych, ilościowo-jakościowych, progresywno-
Miniprzedsiębiorstwo Diamond VII Liceum Ogólnokształcące im. K. K. Baczyńskiego w Sosnowcu.
Społeczne Językowe Gimnazjum
Współpraca z Dziennym Domem Pomocy „Caritas” „Młodzi duchem, młodzi wiekiem, każdy ważnym jest człowiekiem”. Przedszkole Miejskie nr 10 „Kolorowy Świat”
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ŻYJ z PASJĄ ! Program wspierania uzdolnień i zdrowego stylu życia
CELE WYCHOWANIA PRZEDSZKOLNEGO
Grupa wychowanie przedszkolne grupa ‘C’
SPECJALNOŚĆ KOMPARATYSTYCZNA
Jak organizować społeczne środowisko uczenia się dzieci w klasie I?
DOGOTERAPIA W PRZEDSZKOLU
Kodeks etyczny nauczyciela
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
Z radością do niepodległości poznanie własnych korzeni PROJEKT POWIATOWY REALIZOWANY PRZEZ STOWARZYSZENIE „RAZEM RAŹNIEJ” r. – r.
KLASA Społeczno-prawna
Języki obce jako punkt wyjścia do poznania świata.
KOMPETENCJE KLUCZOWE.
WISŁAWA SZYMBORSKA „Czytanie książek to najpiękniejsza zabawa, jaką sobie ludzkość wymyśliła”
Zapis prezentacji:

OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ Koło Naukowe Antropologii Kultury UWM w Olsztynie przedstawia: OD „KULTURY I WRAŻLIWOŚCI” DO WRAŻLIWOŚCI KULTUROWEJ

Czym jest KULTURA? Kultura, obok świata przyrody, jest naturalnym środowiskiem człowieka. Człowiek, uczestnicząc w życiu społeczeństwa, sam nieustannie wytwarza, nabywa, utrwala i przekazuje kulturę na podstawie własnego i zbiorowego doświadczenia.

Czym jest WRAŻLIWOŚĆ w oczach antropologa? Orientacją kulturową, która opiera się na emocjach i indywidualnych impulsach oraz na poznawczych władzach umysłu ludzkiego, czyli na wrażliwości osoby i wspólnoty.

KULTURA „I” WRAŻLIWOŚĆ W łączniku „i” kryje się niejasność relacji między „kulturą” a „wrażliwością.” Przyjmując, że człowiek jest czynnikiem twórczym w kulturze, a wrażliwość jako czynnik ludzki jest organiczną częścią i dynamiką formującą kultury, to właśnie te dwa pojęcia powinny wskazywać na człowieka, który jest bezpośrednio i kulturowy i wrażliwy.

Te dwa, ściśle od siebie uzależnione pojęcia na wzór integralności człowieka dają nowe pojęcie: WRAŻLIWOŚĆ KULTUROWĄ

Komunikacja międzykulturowa Nie jest to jednak możliwe bez wrażliwego podejścia kulturowego. bez wrażliwości na kulturę drugiego człowieka kultura ≠ stereotyp, uogólnienie

Droga do wrażliwości kulturowej wrażliwość kulturowa otwartość, dyspozycyjność wiedza o obcych kulturach niezdolność kulturowa Spotkanie z obcością to dar, bo człowiek może sobie uświadomić swoją słabość, niezdolność, „niewrażliwość” kulturową, a jednocześnie odkryć, że jest sam dla siebie tajemnicą. stereotypy, uogólnieina „niewrażliwość” kulturowa

Celem badania jest zaprezentować inicjatywy Koła Naukowego Antropologii Kultury UWM w Olsztynie (KNAK), dążące do pobudzenia i kształtowania wrażliwości kulturowej, jako nowego stopnia sprawności egzystencjalnej bez utraty dawnego poczucia tożsamości kulturowej, Od chwili powstania Koło Naukowe Antropologii Kultury dąży do poszerzania wewnętrznej kompetencji wychodząc naprzeciw innym kulturom, pogłębiając wrażliwość kulturową i promując dialog międzykulturowy. do zdobywania... zdolności właściwego zachowania w różnych środowiskach kulturowych, by móc docenić, że jest wiele sposobów patrzenia na świat.

Inicjatywy KNAK do kształtowania wrażliwości kulturowej Dowiedzieć się jak naszą kulturę widzą inni. Dzielić się wiedzą i doświadczeniem, budować relacje poprzez pracę naukową. Wprowadzać w praktykę nabytą wiedzę. Nauczyć się rozwijać i cenić wszelką działalność i projekty międzykulturowe. Dotrzeć do coraz szerszej publiczności. Łączyć ucząc i bawiąc, zwalczać lęki, osobiste bariery, stereotypy i uprzedzenia. Odkrywać wartość świadomości międzykulturowej, poczuć się bardziej u siebie w sytuacjach międzykulturowych, być bardziej elastycznym, otwartym.

FORMY REALIZACJI INICJATYW KOŁA NAUKOWEGO ANTROPOLOGII KULTURY Zaprzyjaźnić się z ludźmi z innych kultur, być świadomy swoich zachowań niewerbalnych oraz uczyć się obcych

FORMY REALIZACJI INICJATYW KOŁA NAUKOWEGO ANTROPOLOGII KULTURY Sesje naukowe, seminaria, spotkania

FORMY REALIZACJI INICJATYW KOŁA NAUKOWEGO ANTROPOLOGII KULTURY Warsztaty naukowe, wyjazdy badawcze

FORMY REALIZACJI INICJATYW KOŁA NAUKOWEGO ANTROPOLOGII KULTURY Fora międzynarodowe

FORMY REALIZACJI INICJATYW KOŁA NAUKOWEGO ANTROPOLOGII KULTURY Wystawy, sympozja

FORMY REALIZACJI INICJATYW KOŁA NAUKOWEGO ANTROPOLOGII KULTURY Spotkanie z dziećmi z przedszkola i szkoły podstawowej

FORMY REALIZACJI INICJATYW KOŁA NAUKOWEGO ANTROPOLOGII KULTURY Świadome poszukiwania spotkania z obcością

„Wielkim darem, jaki członkowie rodziny ludzkiej mogą sobie nawzajem ofiarować, nie są egzotyczne doświadczenia, lecz możliwość zdobycia świadomości struktury własnego systemu kulturowego, co może się dokonać wyłącznie przez kontakt z przedstawicielami różnych grup wiekowych, etnicznych i kulturowych.” EDWARD T. HALL

ks. Dr hab. Jacek J. Pawlik, prof. UWM DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ Gergely Farkas Opiekun naukowy: ks. Dr hab. Jacek J. Pawlik, prof. UWM KOŁO NAUKOWE ANTROPOLOGII KULTURY UWM w Olsztynie 2009