SAMORZĄD POWIATOWY od ambitnych planów do trudnej rzeczywistości

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Advertisements

Izabela Rzewuska kl.IIIc
VI Posiedzenie Podkomitetu Monitorującego Program Operacyjny Kapitał Ludzki Województwa Warmińsko-Mazurskiego 8 października 2009 r. Olsztyn Organizacja.
Urząd Marszałkowski Województwa Mazowieckiego
ORGANY I INSTYTUCJE WŁAŚCIWE W SPRAWACH EPIDEMII, EPIZOOTI I EPIFITOZ
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
PREZENTACJA ZASOBÓW INFORMACYJNYCH BAZY GŁÓWNEGO URZĘDU STATYSTYCZNEGO URZĄD STATYSTYCZNY W ŁODZI Łódź, 10 grudnia 2010 r.
Prawo administracyjne ćwiczenia
Funkcjonowanie transportu lokalnego w Dzierżoniowie i w powiecie dzierżoniowskim Przygotował: Zygmunt Kuc Brzeg maja.
Program Rozwoju Społeczeństwa Informacyjnego Województwa Lubuskiego na lata Zielona Góra, dnia 16 sierpnia 2010r.
Konferencja prasowa Zarządu Województwa Lubuskiego r.
Strategia Rozwoju Województwa Lubuskiego 2020.
Podnoszenie jakości usług transportu i mieszkalnictwa komunalnego jako czynniki wspomagające realizację strategii rozwoju miasta. Biała Podlaska,
Administracja publiczna
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego27 lutego 2008 r.1 INFRASTRUKTURA DROGOWA Szkolenie dla beneficjentów Regionalnego Programu Operacyjnego.
Wieloletni Plan Inwestycyjny kluczowe projekty: układ drogowy
Projekt Regionalny Program Operacyjny Województwa Kujawsko-Pomorskiego na lata Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego, Biuro.
PROJEKT CIVILARCH Jarosław Śliwiński
Samorząd powiatowy: od przeszłości do przyszłości –15 lat doświadczeń
Jak budować lokalne i regionalne e-społeczności ? - ICT na poziomie miast i powiatów. Marek Bigosiński – Stowarzyszenie WOKiSS / ZMP Zakopane,
Ankieta ma na celu badanie opinii publicznej Gminy Nasielsk. W ankiecie wzięło udział 500 osób. 100 mieszkańców miasta Nasielsk i 400 mieszkańców wsi.
Diagnoza na podstawie badań organizacji pozarządowych, monitoringu samorządów i danych ze sprawozdań RB.
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
Podsumowanie III kadencji Samorządu Powiatowego. Długości wybudowanych dróg i chodników w kadencjach w km.
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Urząd Marszałkowski Województwa Lubuskiego Lubuska Strategia Ochrony Zdrowia na lata 2010 – 2013.
Marek Pietraszek, strona° 1 » Wszystkie prawa zastrzeżone © 1999, Alcatel, Warszawa Wykorzystanie innowacji technologicznych i nowych modeli.
Gimnazjum nr 1 w Mielcu Laury Mielca Samorząd gminny i powiatowy.
Park Przemysłowy „Stare Miasto - Park” w Gminie Leżajsk
Łomianki w XXI wieku Wirtualna Gmina - koncepcja budowy lokalnej społeczności informacyjnej na miarę XXI wieku.
Biblioteka publiczna w regionie jako interfejs między organami władzy samorządowej a obywatelem. Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu.
EUROPEJSKA KARTA SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO
20 lat historii. czyli pomoc społeczna w czasach przemian ustrojowych rok …
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Zmieniamy Warszawę Program Inwestycyjny Warszawy
POWIAT KIELECKI Dane teleadresowe
Komenda Powiatowa Policji
Badanie ankietowe szacunku planowanych wydatków majątkowych gmin w latach Badanie ankietowe Szacunek planowanych wydatków majątkowych gmin wiejskich.
Biblioteka publiczna w regionie jako dystrybutor informacji Otwieranie świata - w drodze ku otwartemu społeczeństwu informacyjnemu. - w drodze ku otwartemu.
Rezultaty i efekty realizacji PROW 2007–2013 Powiat kozienicki.
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
"Usługi publiczne jako istotny czynnik rozwoju lokalnego w gminach Aglomeracji Wałbrzyskiej” System pomiaru jakości usług publicznych dla Aglomeracji Wałbrzyskiej.
OPOLE SMART CITY 2020 w Opolu oraz Aglomeracji Opolskiej
RPO dla Mazowsza #RPO wyjście z grupy regionów słabiej rozwiniętych silne zróżnicowania wewnętrzne Szczególna sytuacja województwa mazowieckiego.
Temat: Samorząd powiatowy.
ORGAN administracji publicznej
Ustrój samorządu terytorialnego
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich Podstawowe usługi i odnowa wsi na obszarach wiejskich (M07)
Strategia Rozwoju Gminy Chrzanów na lata WYNIKI BADANIA ANKIETOWEGO WŚRÓD MIESZKAŃCÓW.
X Samorządowe Forum Kapitału i Finansów. Honorowy patronat Prezydenta Rzeczypospolitej Polskiej Bronisława Komorowskiego.
Zakres obowiązywania kpa
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
SAMORZĄD TERYTORIALNY W POLSCE
Koleje samorządowe w ujęciu Planu Transportowego dla województwa dolnośląskiego Kliczków, 4 listopada 2015 Agnieszka Zakęś Zastępca Dyrektora Departamentu.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
PROGRAM ROZWOJU GMINY CZŁUCHÓW NA LATA
1Urząd Marszałkowski Województwa Warmińsko-Mazurskiego w Olsztynie Informacja o realizacji Regionalnego Programu Operacyjnego Warmia i Mazury na lata
Resume kartkówki. Organ administracji publicznej WOJEWODA URZĄD WOJEWÓDZKI ORGAN JEDNOSTKA POMOCNICZA DLA ORGANU (jednostka organizacyjna „obsługująca”
Budżet powiatu nakielskiego na 2008 rok. Budżet powiatu opracowano na podstawie: Informacji Ministra Finansów Nr ST /2007 z dnia 10 października.
My Pasażerowie Manifest pasażerów, przygotowany w ramach kampanii obywatelskiej lepszytransport.pl.
27 maja Dzień Samorządu Terytorialnego
Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
Warsztat konsultacyjny
Warsztat konsultacyjny
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Program Rozwoju Obszarów Wiejskich
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.

Wydatki majątkowe w latach 2013 – 2016 (mld zł)
strategia rozwoju gminy Nieporęt na lata
Zapis prezentacji:

SAMORZĄD POWIATOWY od ambitnych planów do trudnej rzeczywistości XV Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich Ossa, 13 kwietnia 2012 roku Marek Tramś Prezes Zarządu ZPP

IDEA REFORMY USTROJOWEJ Jerzy Buzek, Prezes Rady Ministrów wypowiedź z 5 lutego 1998 roku „Wprowadzenie samorządowego powiatu to powrót do tradycyjnych istniejących wspólnot, to przekazanie tym wspólnotom tych wszystkich zadań lokalnych, których nie przejęły dotychczas gminy. Podział kraju na powiaty to mapa rzeczywistych więzi lokalnych, które przecież wszyscy doskonale znamy i odczuwamy, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach. To one w naturalny sposób skupiały się wokół ośrodków, które od setek lat stanowiły dla nich centra życia społecznego, kulturalnego i gospodarczego. W tych właśnie miejscowościach zasiądą przyszłe samorządowe władze powiatowe. Tam decydować się będzie o działaniu szkół czy szpitali.” Powiaty są naturalnie ukształtowanymi wspólnotami, nie zaś sztucznymi tworami Ich powstanie było już zaplanowane w roku 1990 – miały być utworzone w II etapie reformy w 1994 roku. Odroczenie o 4 lata było spowodowane obawami, że równoczesne utworzenie gmin i powiatów spowoduje zdominowanie tych pierwszych przez powiaty Zamieszanie polityczne sprawiło, że dokończenie reformy mogło nastąpić dopiero w 1998 roku Wymienić tu należy nazwiska profesorów: M.Kuleszy, J.Regulskiego oraz J.Stępnia Dziś stoimy wobec poważnych wyzwań dotyczących bazy instytucjonalnej wspólnot powiatowych

MODEL POWIATU ZAŁOŻENIA – 1998 rok STAN OBECNY – 2012 rok co najmniej 5 gmin co najmniej 50 tys. mieszkańców co najmniej 10 tys. mieszkańców w mieście – siedzibie władz STAN OBECNY – 2012 rok średnio 8 gmin średnio 83 tys. mieszkańców siedziba władz powiatów w mieście od 5 tys. mieszkańców Założenie oparcia zasadniczego podziału terytorialnego państwa na istniejących wspólnotach pociągnęło za sobą – w sposób naturalny – określenie sieci powiatowej. W 1998 powstało 307 powiatów, cztery lata później powstało 7 kolejnych – w wyniku dążeń lokalnych wspólnot do upodmiotowienia Istotnym problemem na etapie tworzenia sieci powiatowych było dążenie wielu miast o znaczeniu regionalnym lub subregionalnym do samodzielności. W konsekwencji powstały miasta na prawach powiatu otoczone przez powiaty „obwarzankowe”. Z punktu widzenia funkcjonalnego nie jest to rozwiązanie dobre. Na tym większe uznanie zasługują zatem te miasta, które już na etapie reformy zdecydowały się wejść w skład powiatu – Płock, Ciechanów i Sieradz. Dołączył do nich Wałbrzych, jednakże ciągle żywe są tam problemy Zróżnicowanie sieci osadniczej sprawiło, że wystąpiło znaczące zróżnicowanie terytorialne powiatów – tak co do powierzchni, jak i liczebności. Pokazuje to kolejny slajd Wspomnieć należy o fakcie, że Warszawa przez pewien czas miała charakter powiatu Ze względu na geograficzne zróżnicowanie sieci osadniczej nie wszystkie powiaty utworzone w 1998 i 2002 roku mogły spełnić wszystkie wymienione warunki

POWIATY WSZYSTKIE WAŻNE poznański – 319.258 krakowski – 253.334 wołomiński – 213.714 nowosądecki – 202.701 kielecki – 201.643 sejneński – 21.013 węgorzewski – 23.327 bieszczadzki – 22.001 leski – 26.608 gołdapski – 26.642

WSPÓLNOTA POWIATOWA Policja i PSP Sądy i prokuratury rejonowe Skoro powiat jest wspólnotą, w terytorialnych granicach której następuje zaspokajanie wszystkich podstawowych potrzeb lokalnego społeczeństwa musi on posiadać niezbędną bazę instytucjonalną (zarówno jeśli chodzi o instytucje własne, jak i obce ale działające w granicach terytorialnych powiatów) W roku 1998 za podstawowe kryterium utworzenia powiaty przyjęto, iż w mieście będącym siedzibą powiatu funkcjonują m.in. sąd rejonowy, prokuratura rejonowa, urząd skarbowy, rejonowa komenda policji, rejonowa komenda straży pożarnej, terenowy państwowy inspektorat sanitarny, oddział ZUS, szpital rejonowy, placówka szkolnictwa ponadgimnazalnego, placówka terenowa KRUS Niestety po 1998 roku nie tylko nie nastąpiło dokończenie budowy powiatowego domu, ale wręcz przeciwnie – zaczął się demontaż żywotnych dla powiatu instytucji Podejmowane działania są motywowane zazwyczaj aspektami ekonomicznymi. Problem polega jednak na tym, że w rachunku uwzględnia się tylko koszty bezpośrednie, zaniedbując koszty zewnętrzne, np. koszty dojazdu mieszkańców do instytucji w innym mieście. Brak jest zatem zrównoważenia aspektów ekonomicznych i społecznych Opracowana obecnie Koncepcja Zagospodarowania Przestrzennego Kraju nie jest zbyt optymistyczna. Przyjmując model polaryzacyjno-dyfuzyjny stawia ona na rozwój ośrodków metropolitarnych oraz około 120 ośrodków subregionalnych – skazując blisko 200 innych 200 miast powiatowych na ich powolną degradację Policja i PSP Sądy i prokuratury rejonowe Ratownictwo medyczne Dworce kolejowe i autobusowe Powiatowe inspekcje Administracja skarbowa i ubezp. Poczty, kina Połączenia kolejowe i drogowe

OGRANICZENIA TRANSPORTOWE Kolejowe połączenia pasażerskie nie docierają na teren 51 polskich powiatów zamieszkałych przez 2,9 mln mieszkańców Bez obsługi kolejowej pozostaje 81 miast powiatowych Połączeń pasażerskich pozbawieni są nawet kilkudziesięciotysięczne miasta Jastrzębie Zdrój – 92,5 tys., Lubin – 74 tys., Siemianowice Śl. – 70,3 tys., Łomża – 63,2 tys., Bełchatów – 60,8 tys., Mielec – 60,8 tys. Niemal o połowę zmniejszyła się oferta publicznego transportu Liczba km realizowanych przez autobusy publicznych przewoźników w 1990 roku – 1,348 mld, a w 2010 roku – 716 mln Społeczno-ekonomiczne konsekwencje: Pogorszenie dostępu do miejsc pracy, spadek znaczenia małych miast powiatowych jako ośrodków handlowo-usługowych, pogorszony dostęp do edukacji, oddalenie się usług publicznych Choć w dzisiejszych czasach komunikacja elektroniczna odgrywa coraz większą rolę, to jednak nadal kluczową rolę odgrywa komunikacja tradycyjna. Tymczasem w ciągu ostatnich lat wiele miejscowości utraciło istniejące do tej pory połączenia komunikacyjne z większymi ośrodkami. Dotyczy to zarówno połączeń obszarów wiejskich z miastem powiatowym, jak i miasta powiatowego z ośrodkami regionalnymi i subregionalnymi. Te pierwsze zapewniają, że miasto powiatowe faktycznie może wypełniać swoją funkcję; te drugie – przeciwdziałają peryferyzacji powiatu Konieczne jest równocześnie podejmowanie działań przeciwdziałających wykluczeniu cyfrowemu, w tym budowie sieci umożliwiającej szerokopasmowy dostęp do Internetu Pozytyw „schetynówki” Koljna propozycja ZPP – Samorządowy Fundusz Drogowy

ADMINISTRACJA ZESPOLONA 1998 rok demontaż przyszłość Starostwo Powiatowe Powiatowy Inspektorat Nadzoru Budowlanego Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna Powiatowy Urząd Pracy Komenda Powiatowa Państwowej Straży Pożarnej Powiatowa Komenda Policji Powiatowa Inspekcja Weterynaryjna Słuszna rezygnacja z tworzenia struktur administracji rządowej na szczeblu powiatu pociągnęła za sobą decyzję zespolenia pod funkcją starosty wszystkich tych administracji specjalnych, które nie muszą funkcjonować w odrębnych pionach Pozwalało to na postawienie starosty jako osoby odpowiedzialnej za zarządzanie bezpieczeństwem na terenie swojego powiatu, przede wszystkim dającej możliwość sprawnej koordynacji działań wszystkich służb, inspekcji i straży w sytuacji kryzysu Lobby resortowe sprawiło, że kolejne służby, inspekcje i straże zaczęły się emancypować stając się mniej lub bardziej udzielnymi księstwami Nie służy to z pewnością wspólnocie powiatowej Powiaty nieodmiennie domagają się zespolenia administracji powiatowej wg modelu 98+, tj. zespolenie z 1998 roku rozszerzone o nowe podmioty administracji rządowej działające w skali powiatowej. W ślad za zadaniami do powiatów powinien trafić majątek, pieniądze i ludzie Powiatowa Stacja Sanitarno-Epidemiologiczna Inne instytucje powiatowe Oczekiwany model

WBREW KONSTYTUCJI dochody zadania Już na etapie swojego tworzenia powiaty otrzymały środki mniejsze niż wynikałoby to z ich uzasadnionych potrzeb. Największe niedobory dotyczyły zadań o charakterze administracyjnym, zwłaszcza związanych z zadaniami z zakresu administracji rządowej Ówcześnie przyjęty system dochodów miał być jedynie przejściowy; jak każda prowizorka okazał się wyjątkowo trwały. Tymczasem ma on liczne mankamenty – począwszy od nieprzyznania powiatom władztwa podatkowego wbrew Europejskiej Karcie Samorządu Terytorialnego oraz oparcia systemu dochodów powiatów o dochody inne niż własne Złą sytuację pogłębiły kolejne lata – kiedy to permanentnie samorząd terytorialny (nie tylko powiatowy) otrzymywał nowe zadania bez zapewnienia odpowiednich środków Dobrym przykładem z ostatniego czasu jest problematyka wspierania rodziny i systemu pieczy zastępczej. Poważne konsekwencje finansowe pociąga za sobą Karta Nauczyciela Sposób przekazywania zadań łamie to konstytucyjną zasadę adekwatności dochodów do zadań; niestety jak do tej pory JST nie doczekały się ochrony ze strony Trybunału Konstytucyjnego Nie zostały również zrealizowane deklaracje dotyczące wzmocnienia majątkowego powiatów poprzez przekazanie mienia ANR i AMW

DOCHODY Wartości wyróżnione: 1,8% w 2001, 1,32% w 2003, 1,59% w 2010 Slajd ten najdobitniej wskazuje na podejście rządu do finansowania zadań samorządowych Dzisiejsze dochody powiatów w relacji do PKB są niższe niż w latach 2000 – 2001 Nie są niższe niż te z roku 1999 tylko dlatego, że powiaty absorbują określoną ilość środków unijnych (w 2010 roku – 2,9 mld), co przekłada się na wzrost ich dochodów. Utrata tego źródła dochodów sprawi, że dzisiejsza sytuacja okaże się jedną najgorszych w ostatnich 12 latach

WKŁAD POWIATÓW (PRZYKŁADY) 6 mld złotych na inwestycje oświatowe 6,5 tysiąca wyremontowanych i wybudowanych obiektów oświatowych blisko 18 mld zł wydanych na inwestycje drogowe w tym 62 tysiące kilometrów wyremontowanych dróg powiatowych 1,5 mld złotych na infrastrukturę domów pomocy społecznej i domów dziecka 25 mld złotych pozyskanych środków zewnętrznych przeznaczonych na działania rozwojowe W roku 1999 wiele szkół powiatowych zazdrościło stanu szkołom gminnym. Dziś z dumą możemy stwierdzić, że sytuacja ta uległa całkowitej zmianie. Bolączką powiatów pozostaje jednak nadal właściwe wyposażenie warsztatów szkolnych w szkołach zawodowych Szczególnie efektywnym narzędziem wsparcia inwestycji powiatowych na drogach stał się NPPDL – stanowiący realizację postulatów środowisk powiatowych. W ramach niniejszego Zgromadzenia Ogólnego przedstawiamy założenia Samorządowego Funduszu Drogowego licząc na to, że któryś z polityków zechce zostać drugim G.Schetyną

ZDROWIE dostosowanie sieci placówek do potrzeb lokalnych 611 przejętych SP ZOZ-ów dostosowanie sieci placówek do potrzeb lokalnych obecnie 416 podmiotów leczniczych zdegradowana infrastruktura 10 mld zł wydatków majątkowych – inwestycyjnych zmodernizowana infrastruktura 1999 rok 2012 rok 1999 rok brak spółek samorządowych przekształcenia 114 spółek, z czego 90 powiatowych Jednym z najważniejszych obszarów funkcjonowania powiatów jest ochrona zdrowia Slajd ten przedstawia najważniejsze osiągnięcia minionych 12 lat Nie wszystko jednak udało się osiągnąć – co jest w dużej mierze wynikiem uwarunkowań prawnych Działania jakie powinny zostać podjęte to w szczególności: sformułowanie strategicznych kierunków przekształceń szpitali, przyznanie takich samych praw szpitalom bez względu na ich formę organizacyjno-prawną, wprowadzenie dodatkowych ubezpieczeń zdrowotnych i decentralizację płatnika publicznego, dłuższy okres kontraktowania z NFZtem, zabezpieczenie środków finansowych na dostosowanie standardów informatycznych, technicznych i sanitarnych oraz na realizację samorządowych programów zdrowotnych 1999 rok 2012 rok

OD IDEI DO PRAKTYKI potrzeba dalszej decentralizacji zadań i przekazania majątku! „Wprowadzenie samorządowego powiatu to powrót do tradycyjnych istniejących wspólnot, to przekazanie tym wspólnotom tych wszystkich zadań lokalnych, których nie przejęły dotychczas gminy. Podział kraju na powiaty to mapa rzeczywistych więzi lokalnych, które przecież wszyscy doskonale znamy i odczuwamy, szczególnie w małych miejscowościach i wsiach. To one w naturalny sposób skupiały się wokół ośrodków, które od setek lat stanowiły dla nich centra życia społecznego, kulturalnego i gospodarczego. W tych właśnie miejscowościach zasiądą przyszłe samorządowe władze powiatowe. Tam decydować się będzie o działaniu szkół czy szpitali.” których nie powinno się demontować! Dzisiejsza praktyka stoi w sprzeczności z założeniami reformy z 1998 roku Decentralizacja zadań to dopiero połowa drogi. Konieczna jest decentralizacja finansów publicznych, której do tej pory w pełni się nie doczekaliśmy. Nasze żądania w tym zakresie przedstawia stanowisko ws. systemu finansów publicznych Historycznie ukształtowane wspólnoty lokalne powinny być chronione – tymczasem spotykamy się z próbami ich instytucjonalnego osłabienia. W dłuższej perspektywie czasu prowadzi to do ich dezintegracji. Będzie temu poświęcone jedno z przygotowanych stanowisk Istotą samorządu jest samodzielne decydowanie o wszystkich ważkich sprawach lokalnych. Tymczasem dzisiaj wiele kluczowych decyzji zapada w wielkiej odległości – na szczeblu centralnym, bez respektowania potrzeb. Taka samorządność jest samorządnością fasadową najważniejsze decyzje zapadają wciąż na szczeblu centralnym!

PAŃSTWO SILNE SAMORZĄDAMI Państwo oparte na współpracy administracji rządowej i samorządowej Nie będzie silnego, nowoczesnego państwa bez silnych wspólnot samorządowych Nowoczesne państwo powinno stanowić wspólnotę wspólnot, obszar współpracy poszczególnych powiatowych polis między sobą i z władzami regionalnymi i krajowymi. Współpraca nie może polegać na narzucaniu jednostkom samorządu terytorialnego woli administracji rządowej. W ukształtowaniu właściwych relacji ważną do odegrania rolę ma Komisja Wspólna Rządu i Samorządu Terytorialnego i reprezentujący w niej jednostki szczebla powiatowego Związek Powiatów Polskich Państwo wspierając wspólnoty samorządowe wzmacnia swój fundament. Niestety nie jest to powszechnie zrozumiałe przez administrację rządową. Fundamentem: dziedzictwo kulturowe, społeczeństwo obywatelskie, społeczeństwo informacyjne

Marek Tramś Prezes Zarządu ZPP DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ XV Zgromadzenie Ogólne Związku Powiatów Polskich Ossa, 13 kwietnia 2012 roku Marek Tramś Prezes Zarządu ZPP