CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Legnica 4 października 2011r. Jelenia Góra 5 października 2011r. Wałbrzych 6 października 2011r. Wrocław 11 października 2011r. Opole 7, 12 października.
Advertisements

Konstruowanie programu nauczania
METODYKA PROJEKTÓW EDUKACYJNYCH
Ocenianie i klasyfikowanie uczniów
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Szkoła dla 6-latka 6.
Projekt dobry na wszystko! oprac. Grażyna Czetwertyńska 2006.
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Metoda projektu Opracowała: Katarzyna Otorowska.
Poznawanie metody projektu
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
METODA PROJEKTU Metoda ta polega na samodzielnym realizowaniu przez uczniów zadania przygotowanego przez nauczyciela na podstawie wcześniej ustalonych.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki. Projekt – co to jest? generowanie pomysłów, rozważanie propozycji działania, promowanie pomysłu; wyobrażanie.
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Opracowała: Krystyna Chowaniec Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Edukacja z myślą o przyszłości Idee na nowy rok szkolny 2008/09 … i dalej Tarnobrzeg 26 sierpnia 2008r.
Zakres Przedział wiekowy Cele Oprogramowanie Opis
Projekt edukacyjny w gimnazjum w prawie oświatowym
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt edukacyjny – królowa metod aktywnych
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
Projekty edukacyjne w szkole
Iwona Budrewicz PZ i OZ PSSE Kamień Pomorski
ETwinning narzędziem realizacji nowej podstawy programowej Warszawa, 18 marca 2010 Iwona Moczydłowska, MSCDN Wydział w Siedlcach Konferencja z okazji 5-lecia.
METODA PROJEKTU SZKOLENIOWA RADA PEDAGOGICZNA
Praca metodą projektu edukacyjnego
„Plant a Future” metoda projektu w bibliotece szkolnej
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
METODA PROJEKTU OPRACOWANIE Jolanta Walczak
opracowanie: Marlena Kowalska
PODSTAWY PRAWNE. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
W gimnazjum. ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania,
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WSPIERANIE UCZNIÓW W ROZWOJU ZDOLNOŚCI I TALENTÓW
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM NR 16 informacje. Co to jest projekt edukacyjny? PROJEKT EDUKACYJNY JEST ZESPOŁOWYM, PLANOWYM DZIAŁANIEM UCZNIÓW, MAJĄCYM.
PRACA Z UCZNIAMI GIMNAZJUM METODĄ PROJEKTÓW
ZESPOŁOWY PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM
Indywidualne nauczanie
Kompetencje kluczowe uczniów gimnazjum i ich rozwój metodą projektów mgr Kamila Dębińska Uniwersytet Szczeciński.
PROJEKT EDUKACYJNY DLA UCZNIÓW KLAS DRUGICH SZKOŁY GIMNAZJALNEJ
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
KALEJDOSKOP SZANS KALEJDOSKOP MOZLIWOŚCI Szkoła Podstawowa nr 13 im. Komisji Edukacji Narodowej w Jeleniej Górze Jelenia Góra r.
GIMNAZJUM W PIECKACH Zebranie Rodziców 05. listopada 2010 r
ZMIANA KONCEPCJI FUNKCJONOWANIA SZKOŁY WEDŁUG EUROPEJSKICH STANDARDÓW KSZTAŁCENIA Makary K. Stasiak Kinga Kwiatkowska-Kuc.
I. Prawa Rodziców wynikające z Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej i Sportu z dnia 7 września 2004r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania.
Metoda projektu w projekcie spotkania i nauka z komputerem
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Egzamin gimnazjalny Informacje dla rodziców uczniów klas trzecich Egzamin * kwiecień * 2016r.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
R. Gromada – Kaleńska M. Wiercimak. Uczniowie gimnazjum mają obowiązek realizować jeden projekt edukacyjny w cyklu kształcenia. (na podstawie rozporządzenia.
Rola placówek doskonalenia nauczycieli, poradni psychologiczno-pedagogicznych i bibliotek pedagogicznych we wspomaganiu rozwoju szkół. 1.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Praca metodą projektu edukacyjnego
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Ministerstwo Edukacji Narodowej
Uprawnienia laureatów i finalistów olimpiad przedmiotowych oraz laureatów konkursów przedmiotowych Warszawa, 22 kwietnia 2014 r.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
Anna Kowalska, SP w Koszalinie
Zapis prezentacji:

CENTRUM SZKOLENIOWE EDUSKRYPT.PL METODA PROJEKTU W NAUCZANIU WYKŁADOWCY: Paweł Bachula Piotr Kaja Andrzej Peć Piotr Pieczara Michał Sawicki Łukasz Elżbieciak, Andrzej Peć, Tomasz Majchrzak, Elżbieta Rzepecka – Roszak, Kraków 2010 STRYSZAWA 2008

PROGRAM Projekt edukacyjny jako metoda nauczania. Rodzaje i cechy projektu. Etapy projektu. Zasady i kryteria oceniania. Przykłady dobrych praktyk. Opracowanie przykładowego projektu edukacyjnego.

PODSTAWA PRAWNA Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych.

ISTOTA REFORMY: SPÓJNOŚĆ PROGRAMOWA Przedszkole Szkoła podstawowa Gimnazjum Liceum, technikum,… Płynny start szkolny diagnoza dojrzałości dziecka i wsparcie decyzji rodziców łagodne przejście od metodyki przedszkolnej do szkolnej opieka świetlicowa jak w przedszkolu, przy wsparciu nauczycieli plastyki, muzyki, wf … zajęcia wyrównujące szanse edukacyjne wychowanie fizyczne z ofertą zajęć sportowych lub rekreacyjnych do wyboru od pierwszej klasy obowiązkowa nauka języka obcego 4

PODZIAŁ METOD NAUCZANIA

PROJEKT EDUKACYJNY - AUTOR - William Heard Kilpatrick - „The Project Method” - W. Heard Kilpatrick i S. Stevenson (1918) - 4 rodzaje projektów: 1. produkcyjne - polegające na wytwarzaniu czegoś; 2. konsumpcyjne - budzące doznania estetyczne; 3. problemowe - polegające na pokonywaniu szeregu trudności intelektualnych; 4. sprawnościowe - prowadzące do osiągnięcia sprawności w jakimś działaniu. PROJEKT BADAWCZY PROJEKT DZIAŁANIA LOKALNEGO

PROJEKT EDUKACYJNY Projekt jest metodą, która może być stosowana w pracy dydaktycznej, jak i wychowawczej. Metoda ma przebieg etapowy!   Metoda ta kładzie nacisk na samodzielną pracę uczniów i zespołową oraz uczy korzystania z różnych źródeł wiedzy.

PROJEKT KSZTAŁTUJE UMIEJĘTNOŚĆ: planowania organizacji pracy własnej uczniów pracy w grupie komunikowania się przyjmowania odpowiedzialności zbierania i selekcjonowania informacji rozwiązywania problemów podejmowania decyzji twórczego myślenia rozwijania u uczniów umiejętności kluczowych oceniania własnej pracy oraz grrupy

CECHY PROJEKTU interdyscyplinarność, ujmowanie tematu holistycznie, progresywistyczna rola nauczyciela, podmiotowość ucznia, odejście od tradycyjnego sposobu oceniania.

PROJEKT EDUKACYJNY ma określone cele, ma przynieść określone, materialne rezultaty, ma wyznaczone terminy realizacji poszczególnych zadań i całości przedsięwzięcia, ma określonych realizatorów poszczególnych zadań i osoby odpowiedzialne, jest przedsięwzięciem międzyprzedmiotowym, realizowanym poza systemem lekcyjnym, rezultaty prezentowane są publicznie.

ETAPY PRACY METODĄ PROJEKTU: Zainicjowanie projektu. Przedyskutowanie pomysłów (DEKLARACJA). Ustalenie zakresu działań. Określenie kryteriów oceniania(KONTRAKT). Opracowanie planu projektu (HARMONOGRAM). Realizacja zaplanowanych działań. Przygotowanie prezentacji wyników Prezentacja Ocena projektu (KARTA OCENY PROJEKTU)

FORMY PREZENTACJI album ilustrowany zdjęciami, szkicami, mapkami, relacjami, wierszami, portfolio z dokumentacją, własnymi analizami itp., plakat, collage, inna forma plastyczna, książka, broszura, ulotka, gazetka, prezentacja multimedialna, skonstruowanie modelu zjawiska, makiety budowli, film, nagranie dźwiękowe sprawozdanie

CECHY DOBREGO PROJEKTU dobrze opracowana instrukcja (instrukcja), nawiązanie do znanych uczniom sytuacji, łączenie treści edukacyjnych z różnych dziedzin, równoczesne zdobywanie wiedzy i umiejętności, wyznaczone terminy realizacji całości oraz poszczególnych etapów, jasny podział odpowiedzialności, praca zespołowa, ale jest też indywidualna, znane kryteria oceny, rezultaty pracy prezentowane publicznie.

ZESPOŁOWY PROJEKT EDUKACYJNY W GIMNAZJUM Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 20 sierpnia 2010 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych. PRZYKŁADY

Wybranie tematu projektu. Określenie jego celów. Realizacja projektu pod kierunkiem nauczyciela obejmuje: Wybranie tematu projektu. Określenie jego celów. Zaplanowanie etapów realizacji. Wykonanie zaplanowanych zadań. Przedstawienie efektów działań na forum publicznym.

Planowanie Opracowanie instrukcji do projektu. (INSTRUKCJA) Zawarcie kontraktu. Określenie źródeł informacji /dodatkowe materiały, zasoby internetowe itp./. Ustalenie zadań w poszczególnych grupach /karty pracy/. Opracowanie spisu literatury. Ustalenie harmonogramu działań. Określenie formy, planu prezentacji rezultatów. Określenie obowiązków i zakresu pracy (przy projekcie grupowym). Sprawdzenie przygotowania uczniów do realizacji wybranego tematu.

INSTRUKCJA DO PROJEKTU temat projektu, cele, zadania, które prowadzą do realizacji celów, źródła, w których należy poszukiwać informacji, terminy konsultacji, realizacji poszczególnych etapów, możliwe sposoby prezentacji projektu i czas tej prezentacji, kryteria oceny projektu, autorefleksję .

ZESPOŁOWY PROJEKT EDUKACYJNY - PODSUMOWANIE Zespołowy projekt edukacyjny jest obowiązkowy dla uczniów gimnazjum. Zakres tematyczny projektu edukacyjnego może dotyczyć wybranych treści nauczania określonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego dla gimnazjów lub wykraczać poza te treści. Dyrektor w porozumieniu z radą pedagogiczną określą szczegółowe warunki i zasady realizacji projektu. W kryteriach oceniania zachowania należy uwzględnić udział uczniów w realizacji projektu. Wychowawca klasy na początku roku szkolnego, w którym uczniowie będą realizować projekt edukacyjny, informuje uczniów i ich rodziców (prawnych opiekunów) o warunkach realizacji projektu edukacyjnego (w roku szkolnym 2010/2011 do 30 listopada, w następnych latach do 30 września). Temat projektu wpisuje się na świadectwie ukończenia gimnazjum.