Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
VI EAP na półmetku Strategia Lizbońska (2000, 2006)
Advertisements

Uniwersytet Zielonogórski
Dobre polskie praktyki – biomasa
Działania na forum ICAO – Grupa ds. Międzynarodowego Lotnictwa i Zmian Klimatu (GIACC) Warszawa, 30 czerwca 2009r.
Jarosław Bąk Specjalista ds. PR i CSR Toyota Motor Poland
Autobusy Volvo z zasilaniem CNG
Dyrektywa 2004/8/WE Parlamentu Europejskiego i Rady   z dnia 11 lutego 2004 r. ws. wspierania kogeneracji w oparciu o zapotrzebowanie na ciepło użytkowe.
Strategia wdrażania pakietu energetyczno-klimatycznego
Stanowisko Rządu RP wobec propozycji KE Warszawa, 5 marca 2013 r.
Tworzenie nowego międzynarodowego porozumienia EUROPEAN COMMISSION FEBRUARY 2009 Zmiany klimatu.
energetyczno-klimatycznego - zagadnienia istotne dla elektroenergetyki
TEMAT: PODSTAWOWE ŹRÓDŁA I SKUTKI ZANIECZYSZCZEŃ ATMOSFERY
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A POLSKI PROGRAM EFEKTYWNEGO WYKORZYSTANIA ENERGII W NAPĘDACH ELEKTRYCZNYCH (PEMP) Seminarium Racjonalna.
Projekt ECOWILL IEE/09/822 Ecodriving – powszechne wdrożenie zasad ekojazdy w szkoleniu kandydatów na kierowców oraz dla posiadaczy prawa jazdy EKOJAZDA.
Promocja paliw gazowych, w szczególności gazu ziemnego i biogazu, jako paliw transportowych 01/05/2009 – 30/04/2012, 1.
Krzysztof Zaręba Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Środowiska
Konsekwencje polityki klimatycznej UE dla Polski
Dr inż. Marek Mielczarek Prezes Zarządu WFOŚiGW we Wrocławiu
Ocena jakości powietrza w Polsce dziś i jutro Barbara Toczko Departament Monitoringu, Ocen i Prognoz Główny Inspektorat Ochrony Środowiska Kielce, 20 października.
Czysty transport miejski
Zanieczyszczenia środowiska naturalnego
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Pomoc Techniczna 2007 – 2013.
KRAJOWY PROGRAM STRATEGII
EUROPEJSKA MAPA DROGOWA „NOŚNIKI ENERGII DLA NAPĘDÓW”
Doświadczenia PKM w Gdyni z eksploatacji autobusów napędzanych CNG
1 1.
Solbus – polska firma rodzinna
POLITECHNIKA CZĘSTOCHOWSKA
PERSPEKTYWA EUROPEJSKA DLA PRZYSZŁOŚCI POLSKIEJ ENERGETYKI
Produkcja skojarzona w systemie elektroenergetycznym
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
Ekojazda.
Izabela Grabowska Alicja Wróż
ROZWÓJ SYSTEMU PUBLICZNEGO TRANSPORTU PASAŻERSKIEGO W AGLOMERACJI WARSZAWSKIEJ POPRZEZ ZWIĘKSZENIE WYDAJNOŚCI, NIEZAWODNOŚCI I BEZPIECZEŃSTWA.
Wykorzystanie węgla kamiennego
Toksyczne związki spalin w silnikach okrętowych
BIOPALIWA.
Krzysztof Zaręba Pełnomocnik Rządu ds. Promocji
Kwaśne deszcze.
Źródła i rodzaje zanieczyszczeń powietrza
Smog.
Nowe technologie produkcji płynnych nośników energii w Polsce
Wykorzystanie funduszy unijnych w sektorze środowiska Sławomir Mazurek Rzecznik Prasowy Ministerstwa Środowiska Warszawa, 12 września 2007 r.
Kierunki rozwoju nowoczesnych technologii urządzeń grzewczych w Polsce
Spółka Energetyczna Jastrzębie
Biogazownie rolnicze – ważny element zrównoważonej produkcji rolniczej
Zakład Odnawialnych Zasobów Energii
Andrzej Grzyb Poseł do Parlamentu Europejskiego Współprzewodniczący delegacji PO-PSL w Grupie Europejskiej Partii Ludowej Komisja Ochrony Środowiska, Zdrowia.
DYLEMATY ROZWOJU ENERGETYKI GAZOWEJ W POLSCE
COMPAIR POLSKA Stacje CNG dla floty wózków widłowych Compair Polska Sp. z o.o. ul. Pachońskiego Kraków.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
Pojazdy elektryczne przyjazne środowisku. Powietrze niezbędne jest:  Do prawidłowego rozwoju i funkcjonowania organizmów i ich narządów wewnętrznych.
Zanieczyszczenie powietrza
Rozwiązania hybrydowe w transporcie miejskim
GMINA CZERWIŃSK NAD WISŁĄ PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ DLA GMINY CZERWIŃSK NAD WISŁĄ inż. Bartosz Palka IGO Sp. z o.o. Instytut Gospodarowania Odpadami.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Autobusy miejskie, a zanieczyszczenie powietrza Kajetan Rożej 1cG.
Przemysław Kulej i Krystian Mzyk Ogniwa paliwowe-napędy wodorowe.
Ekologia wokół nas..
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla gminy Olecko
Panel: Transport komunalny
Rodzaje paliw stosowane w samochodach
EKOLOGIA.
Bałtycka Agencja Poszanowania Energii
JAZDA NA GAZIE …?.
Międzynarodowa Konferencja Naukowa 'Strefy Metanu‘ , Poznań
Projekt „Piotrkowski Alarm Smogowy - Piotr_AS w akcji – edukacja ekologiczna mieszkańców Piotrkowa Trybunalskiego i powiatu piotrkowskiego”
‘Badania optymalizujące funkcjonowanie i rozmieszczenie stacji paliw alternatywnych sieci bazowej TEN-T’ Konferencja ‘Metan dla Transportu’ Projekt PIMOT.
EKOLOGIA. CZYM JEST EKOLOGIA? – to jest nauka o strukturze i funkcjonowaniu przyrody, zajmująca się badaniem oddziaływań pomiędzy organizmami a ich środowiskiem.
Departament Zrównoważonego Rozwoju Biuro Ochrony Przyrody i Klimatu
Zapis prezentacji:

Środowiskowe aspekty wykorzystania paliw metanowych w transporcie Dr inż. Aleksandra Filip Adiunkt, Starszy specjalista ds. paliw metanowych

Plan prezentacji Emisje z sektora transportu; Zobowiązania względem UE; Możliwości redukcji emisji; Środowiskowe aspekty CNG; Normy EURO a emisje ze spalania CNG; Emisje hałasu ON a CNG; LCA – środowiskowa ocena cyklu życia produktu.

Emisje z sektora transportu 32% końcowego zużycia energii w UE; 21% emisji gazów cieplarnianych w UE; Polska – aglomeracje miejskie: 99% tlenku węgla; 96% sadzy; 76% tlenków azotu; inne niebezpieczne związki: benzen, dwutlenek siarki, wielopierścieniowe węglowodory aromatyczne, związki karbonylowe, itp. 3

Zobowiązania względem UE Dyrektywa 2009/30/WE z dnia 23 kwietnia 2009 roku zmieniająca dyrektywę 98/70/WE odnoszącą się do specyfikacji benzyny i olejów napędowych oraz wprowadzającą mechanizm monitorowania i ograniczania emisji gazów cieplarnianych; 6% redukcja emisji gazów cieplarnianych. Dyrektywa 2009/28/WE z dnia 23 kwietnia 2009 roku w sprawie promowania stosowania energii ze źródeł odnawialnych; 10% udział energii ze źródeł odnawialnych w całkowitym użyciu energii w sektorze transportowym. 4

Możliwości redukcji emisji Nowe konstrukcje układów zasilania i spalania; Biopaliwa i paliwa alternatywne: Pojazdy elektryczne i zasilane wodorem; Biopaliwa (ciekłe); Paliwa syntetyczne (z węgla, metanu, biomasy); Paliwa metanowe: CNG (Compressed Natural Gas); LNG (Liquefied Natural Gas); Biometan. 5

Środowiskowe aspekty CNG Redukcja emisji szkodliwych substancji, w tym gazów cieplarnianych; Obniżenie poziomu hałasu wygenerowanego przez środki transportu w miastach; Polepszenie jakości powietrza, szczególnie w wielkich aglomeracjach miejskich; Poprawa stanu zdrowia mieszkańców dużych miast; Ograniczenie procesów korozji zabytków miejskich, wynikającej z zanieczyszczenia powietrza przez środki transportu. 6

Normy EURO a emisje ze spalania CNG źródło: T.Persson, M.Svensson Biomethane as a vehicle fuel made from upgraded biogas Swedish Gas Technology Centre, IEA Bioenergy Conference 2012 7

Emisje hałasu ON a CNG Natężenie dźwięku silnika autobusu zasilanego CNG oraz ON – pomiar na biegu jałowym. Natężenie dźwięku silnika autobusu zasilanego CNG oraz ON – pomiar na postoju przy prędkości obrotowej silnika 1500 obr/min. źródło: Raport końcowy z realizacji Porozumienia Zastosowanie paliw alternatywnych w transporcie miasta Torunia, zawartego w dniu 12 grudnia 2006 roku. 8

LCA – środowiskowa ocena cyklu życia: ON a CNG Zużycie energii na różnych etapach cyklu życia ON i CNG. źródło: L.Rose, M.Hussain, S.Ahmed, K.Malek, R.Costanzo, E.Kjeang A comparative life cycle assessment of diesel and compressed natural gas powered refuse collection vehicles in a Canadian city Energy Policy 52 (2013) 453–461. 9

LCA – środowiskowa ocena cyklu życia: ON a CNG Ekwiwalent emisji CO2 na różnych etapach cyklu życia ON i CNG. źródło: L.Rose, M.Hussain, S.Ahmed, K.Malek, R.Costanzo, E.Kjeang A comparative life cycle assessment of diesel and compressed natural gas powered refuse collection vehicles in a Canadian city Energy Policy 52 (2013) 453–461. 10

Dr inż. Aleksandra Filip Dziękuję za uwagę. Dr inż. Aleksandra Filip a.filip@pimot.org.pl 22 777 7014