Tomasz Pietrzykowski, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Śląski w Katowicach.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Jarosław Komża KOMŻA KONSULTING
Advertisements

Związki międzygminne we Francji
Związek Międzygminny „Gospodarka Odpadami Aglomeracji Poznańskiej”
KSZTAŁTOWANIE SYSTEMU OBSŁUGI PASAŻERSKIEJ ADLOMERACJI (REGIONU)
Najważniejszy w każdym działaniu jest początek
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu i samorządu
PROW PROGRAM ROZWOJU OBSZARÓW WIEJSKICH NA LATA
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
POROZUMIENIE ADMINISTRACYJNE
SAMORZĄD TERYTORIALNY.
Pozytywne doświadczenia współpracy organizacji pozarządowych z samorządem miasta Przemyśla Konferencja inaugurująca Działalność Powiatowych Rad Organizacji.
Potrzeby miast Ryszard Grobelny Prezes ZMP Prezydent Poznania.
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Skład i rola Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny
Narodowa Strategia Spójności
Wspólne posiedzenie Zespołu Zarządzającego SRWD
Marek Nawara Marszałek Województwa Małopolskiego Nowa perspektywa strategiczna dla Małopolski.
Podstawy gospodarki finansowej jednostek samorządu terytorialnego
Wyznaczanie oraz zmiana obszaru i granic aglomeracji
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Stan prac nad przygotowaniem PROW Kwiecień 2013 WARSZAWA 23 kwietnia 2013 r. 1.
Projekty zgłoszone do Funduszu Spójności z Dolnego Śląska – ich rola w kształtowaniu polityki regionalnej Wojewódzki Fundusz Ochrony Środowiska i Gospodarki.
Z-CA PREZYDENTA GDAŃSKA UNIA METROPOLII POLSKICH
Jowanka Jakubek-Lalik Wydział prawa i administracji
Wrocławski Obszar Metropolitalny
Środki pochodzące ze źródeł zagranicznych w wydatkach publicznych w spojrzeniu regionalnych izb obrachunkowych Małgorzata Kern Naczelnik Wydziału Informacji,
ZAŁOŻENIA DO PLANU ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO POZNAŃSKIEGO OBSZARU METROPOLITALNEGO PRACE NAD PLANEM ZAGOSPODAROWANIA PRZESTRZENNEGO.
Ustawa o powiecie metropolitalnym
Adam Lewandowski. Coraz bardziej potrzebujemy całościowych strategii i skoordynowanych działań ze strony wszystkich instytucji i osób zaangażowanych w.
Podstawa prawna Konstytucja RP Ustawa o samorządzie gminnym
LGD w świetle ustawy o wspieraniu rozwoju obszarów wiejskich z udziałem środków EFRROW.
Narodowy Plan Rozwoju – stan prac
STRATEGIA ROZWOJU SYSTEMU TRANSPORTU WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO
Zadania ochrony przeciwpowodziowej w Regionach Wodnych Małej Wisły, Czadeczki i Górnej Odry Opracowanie: Tomasz Cywiński.
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Współpraca JST w Polsce stan i potrzeby Andrzej Porawski Dyrektor Biura Związku Miast Polskich.
Wybór przedstawicieli organizacji pozarządowych do Komitetu Monitorującego Regionalny Program Operacyjny dla Województwa Pomorskiego na lata
System wyborczy w wyborach lokalnych w Polsce
Lokalny dialog obywatelski – mechanizmy i formy Dr Mariusz Sienkiewicz Zakład Samorządów i Polityki Lokalnej Wydział Politologii UMCS.
Rozwój metropolii z perspektywy reformy administracyjnej Marek Wójcik Doradca Ministra Spraw Wewnętrznych i Administracji Sekretarz Zespołu do spraw decentralizacji.
Ustrój samorządu terytorialnego
Ustrój samorządu terytorialnego
Polska w Unii Europejskiej
Strategia Rozwoju Kraju aktualizacja Strategii Rozwoju Kraju
FINANSOWANIE SAMORZĄDÓW Kielce, 9 września 2015r.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
Naczelne i centralne organy administracji publicznej
Polskie Regiony Warunki dla skutecznej, efektywnej i partnerskiej realizacji działań rozwojowych Agnieszka Dawydzik Dyrektor Departamentu Koordynacji.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO ZAJĘCIA ORGANIZACYJNE.
Rozwój społeczeństwa informacyjnego – współpraca rządu, samorządu i biznesu Witold Drożdż Podsekretarz Stanu MSWiA Przewodniczący Międzyresortowego Zespołu.
USTRÓJ SAMORZĄDU TERYTORIALNEGO zajęcia 2
Dr Maciej Zathey Dyrektor departamentu Rozwoju Regionalnego Wrocław, 20 kwietnia 2011 Strategia Rozwoju Województwa Dolnośląskiego do 2020 Założenia do.
Początek XIX wieku Wielkoprzestrzenne koncepcje- Zagłębie Staropolskie Plany regulacyjne miast Plany zabudowy 1932 r.-powstanie Biura Planów Regionalnych.
Tworzenie związku metropolitalnego. Górnośląski Związek Metropolitalny od lat zabiegał o stworzenie prawnych podstaw metropolii. Ustawa o związkach metropolitalnych.
 Wymiar terytorialny RPO i SRW,  Zintegrowane podejście do planowania rozwoju regionalnego i lokalnego  Dopasowanie mechanizmów finansowych i zakresów.
Projekty strategiczne Łodzi w nowej perspektywie finansowej UE.
Tytuł prezentacji Stowarzyszenie Metropolia Poznań ul. Stefana Prymasa Wyszyńskiego 8, Poznań tel ,
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Program ochrony środowiska dla gminy Popielów na lata z perspektywą do roku 2011 Popielów, 2004 FINANSE&ŚRODOWISKO Biuro doradztwa i analiz.
Wyznaczanie obszarów metropolitalnych Wybrane problemy prawne SEMINARIUM EKSPERCKIE Wyznaczanie granic obszarów metropolitalnych. Podstawy prawne i koncepcje.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Statutowe i porządkowe akty prawa miejscowego
System aktów planistycznych
The development of sustainable urban mobility in Upper Silesia agglomeration Robert Tomanek Katowice,
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Plan transportowy Źródła prawa: - Utz - ustawa z dnia 16 grudnia 2010 r. o publicznym transporcie zbiorowym - Rozporządzenie Ministra Infrastruktury z.
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Studia II stopnia (magisterskie) rok akademicki 2018/2019
Powiat. POWIATY Powiat – jednostka samorządu terytorialnego i podziału administracyjnego II stopnia w Polsce. Jednostką nadrzędną jest województwo, podrzędną.
Budżet obywatelski Gmina Janów Lubelski.
Zapis prezentacji:

Tomasz Pietrzykowski, Wydział Prawa i Administracji, Uniwersytet Śląski w Katowicach

Stan wyjściowy Problemy: - Rozczłonkowanie kompetencji - Brak koordynacji - Dublowanie przedsięwzięć - Rozproszenie i kolizje efektów - Rozpoznawalność Słabości formuły zwykłego związku komunalnego: - Dobrowolność integracji = niestabilność, ostrożność - Mechanizm odpowiedzialności politycznej - Kwestia składu (gminy, powiaty)

Kalendarium X-XI.2006 rozpoczęcie prac na projektem ustawy XII.2006 Powołanie zespołu przy Wojewodzie Śląskim (Z.WŚl) II.2007 wniosek o rejestrację GZM II.2007 powstanie zespołu międzyresortowego ds. obszarów metropolitalnych (Z. MSWiA) III.2007 opracowanie koncepcji tzw. ustawy aglomeracyjnej (Z.W.Śl) IV.2007 zastrzeżenia MSWiA do statutu GZM VI.2007 rejestracja GZM VII.2007 projekt ustawy aglomeracyjnej (Z.WŚl) VIII.2007 inauguracja działalności GZM X.2007 – przyjęcie przez RM założeń ustawy metropolitalnej (Z.MSWiA) 2008 – opracowanie projektu ustawy o polityce rozwoju miast (W.Śl,MSWiA) 2009 – nowa wersja ustawy o polityce rozwoju miast (MSWiA)

GZM – model luźnej konfederacji - Pierwszy statut (odmowa W. Śl.) prace nad nowym statutem - IV Wniosek o rejestrację w MSWiA - Zastrzeżenia MSWiA - VI Rejestracja - SKŁAD - 14 powiatów grodzkich (bez Będzina, Knurowa, Czeladzi) - Swoboda wystąpienia KOMPETENCJE - strategie rozwoju i -realizacja zadań strategii przekazanych związkowi przez członków -pozyskiwanie środków unijnych -zarząd drogami przekazanymi przez członków STRUKTURA -zgromadzenie (29), zarząd (7) FINANSE -składki (1zł per capita), środki pomocowe RACZEJ LIGA NARODÓW NIŻ UNIA EUROPEJSKA

Ustawa aglomeracyjna (Z.WŚl) -XI.2006-V Koncepcja rozwiązań ustawowych -IX.2007 projekt ustawy – prof. Cz. Martysz, mec. Z. Klatka SKŁAD: - ustawowy związek miast -ograniczona możliwość wystąpienia (względna obligatoryjność udziału) KOMPETENCJE -strategia rozwoju obszaru metropolitalnego -plan zagospodarowania przestrzennego -transport publiczny (w tym kolej miejska!) -program gospodarki wodnej, ściekowej, odpadów, ciepła -zarząd przekazanymi drogami, obiektami ponadlokalnymi -Koordynacja zadań bezpieczeństwa i zarządzania kryzysowego -Pozyskiwanie środków, promocja

Ustawa aglomeracyjna (W.Śl.) Struktura: - Zgromadzenie (tylko prezydenci, podwójna większość lub proporcjonalna liczba głosów) - Dyrektor Wykonawczy - Zespół Arbitrów Finanse: - Subwencja ogólna - Dochody podatkowe (pdof, pdop, VAT) - wkłady

Uwagi ex post facto -bez możliwości wystąpienia -udział Marszałka w zgromadzeniu, ustawowy Komitet Doradczy lub Zespół wspólny (z marszałkiem i wskazanymi przez sejmik przedstawicielami gmin spoza aglomeracji, sąsiadami, subregionami etc.) -Plusy: kolej, zespół arbitrów, brak rozdęcia biurokratycznego, finanse

Projekt MSWiA (II wersja, maj 2009) Ustawa o polityce rozwoju miast i współpracy jednostek samorządu terytorialnego w tym zakresie 3 nowe instytucje prawne: - zespół miejski (dobrowolny) - obszar metropolitalny - zespół metropolitalny

Obszar metropolitalny Obligatoryjne – 2mln i 200 o/km2 lub bezpośredni związek funkcjonalno- przestrzenny co najmniej 3 miast Warszawa, Śląsk, Trójmiasto Fakultatywne – 500tyś i 200 o/km2 na wniosek gminy lub gmin co najmniej 500tyś. Rozporządzenie RM Granice: 2 niezależnych ekspertów

Zespół metropolitalny Zarządzanie obszarem metropolitalnym Zespół gmin i powiatów (przynależność ex lege) Zmiana granic: rozporządzenie RM na wniosek zespołu i rad gmin Zniesienie zespołu: rozporządzenie RM

Zadania zespołu metropolitalnego Sprawy: -programowanie strategii rozwoju i zagospodarowania obszaru -opracowywanie i uchwalania programów lub planów metropolitalnych -przedsięwzięcia, w tym infrastrukturalne -inicjowanie współpracy -pozyskiwanie środków Koordynowanie (opiniowanie, standardy sprawozdawcze dla jst): -ładu przestrzennego, dziedzictwa kulturowego i ochrony środowiska -zaopatrzenia w energię, gaz, ciepło, wodociągi, kanalizacja, oczyszczanie ścieków, wysypiska, odpady -komunikacja i transport zbiorowy -rynek pracy Inne podjęte przez Zespół działania (np. zarząd drogami)

Zadania cd. Strategia rozwoju i zagospodarowania obszaru metropolitalnego: -wiążąca dla planów zagospodarowania przestrzennego gmin -ustalająca obszary obowiązkowego uchwalenia planów zagospodarowania (3 miesiące) Akceptacja Sejmiku Wykonanie zastępcze planów na koszt i ryzyko gminy Możliwość powołania Komisji Urbanistyczno- Architektonicznej Zespołu

Struktura zespołu metropolitalnego -Zgromadzenie (podwójna większość) -Zarząd (>3, Marszałek, rotacyjna prezydencja) -Dyrektor Wykonawczy (statut) Stała Komisja Metropolitalna (samorząd województwa i zespół) - strategia rozwoju, zagospodarowanie przestrzenne - rekomendacje, - consensus

Finanse - składki (<1% dochodów własnych), -dochody z majątku, -wpłaty, -dotacje, - środki pomocowe - Bez dochodów z dotacji i subwencji

Przyczyny fiaska? -Okoliczności polityczne -Rozbudzenie aspiracji metropolitalnych -Obawy marszałków -Kwestie ekonomiczne -Moment ustawodawczy

MOŻLIWE SCENARIUSZE -Uchwalenie ustawy MSWiA? -Inicjatywa poselska ustawy zrębowej? (apartyjna interregionalna struktura pozioma) -Inicjatywa GZM ustawy śląskiej? (inicjatywa ludowa, 100tyś?) -Wzmocnienie się GZM przez sieć wspólnych przedsięwzięć -Stymulacja GZM przez samorząd województwa (RPO )? -Przewlekłe status quo?