Procedura budżetowa w Polsce

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Ekonomiczne i prawne pojęcie budżetu państwa
Advertisements

Administracja finansów publicznych
Procedura budżetowa (cz. 1)
Budżet jednostki samorządu terytorialnego
Zasada równowagi budżetowej deficyt budżetowy dług publiczny
1. Pojęcie budżetu 2. Charakter prawny budżetu 3
Zadłużenie jst w świetle nowej ustawy o finansach publicznych
Kontrola finansów publicznych
Kontrola finansów publicznych
PRAWO FINANSOWE.
Charakterystyka władzy ustawodawczej
Ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r
Jak powstaje ustawa?.
Procedura ustawodawcza
Uchwalanie ustawy budżetowej.
Budżet państwa.
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
FINANSE PUBLICZNE I RYNKI FINANSOWE
- informacja dla jednostek samorządu terytorialnego
Ministerstwo Finansów
Dług publiczny Procedury ostrożnościowe i sanacyjne
Przepisy ustawy z dnia 14 grudnia 2012 r
Rząd i prezydent.
Budżet państwa: Wpływy i wydatki
Temat: Pojęcie źródła prawa
Budżet państwa Pojęcie i funkcje Dochody i wydatki Zasady budżetowe
Sektor finansów publicznych i jego jednostki
System finansowy JST Podstawy prawne Podział zadań i kompetencji
Konstytucja po roku 1989 Alicja Klich II Lbh.
Budżet.
Instytucja scaleń gruntów w świetle znowelizowanej ustawy o scalaniu i wymianie gruntów Jerzy Kozłowski Zastępca Dyrektora Departamentu Gospodarki Ziemią.
Źródła prawa powszechnie obowiązującego i miejsce jego ogłoszenia
Motto „Tysiąc razy lepiej zapalić świeczkę, niż wiecznie narzekać na ciemność” Przysłowie chińskie.
Uchwała budżetowa Wieloletnia prognoza finansowa
Opracowanie projektu ustawy budżetowej
Pozycja finansowa wnioskodawcy Wieloletni Program Inwestycyjny, budżet oraz wskaźniki zadłużenia gminy.
LDAP - infrastruktura PKI Niektóre rozwiązania organizacyjne w Polsce w zakresie PKI w świetle planowanego projektu celowego KBN Jerzy Żenkiewicz Uczelniane.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Temat: Władza ustawodawcza w Polsce. 1.Sejm i senat. a.Z wyjątkiem lat i parlament był zawsze dwuizbowy; b.posłowie i senatorowie są.
Temat: Rada Ministrów. Cele lekcji
(Przyjęty Uchwałą Nr CCXIII/769/14 Zarządu Powiatu w Rykach z dnia 13 listopada 2015 r. PROJEKT WIELOLETNIEJ PROGNOZY FINANSOWEJ POWIATU RYCKIEGO NA LATA.
 Istota instytucji  organizacyjna odrębność i niezależność od struktur rządowych  wyspecjalizowanie fachowe  zorientowanie na działalność kontrolną.
Wprowadzenie do prawa budżetowego
WIELOLETNIE PLANOWANIE FINANSOWE
Konstytucjonalizm II Rzeczypospolitej
1 BANKOWOŚĆćwiczenia 1 UNIWERSYTET WARSZAWSKI WYDZIAŁ ZARZĄDZANIA Bankowość Marcin Ignatowski Warszawa 2013.
W Konstytucji finansom poświęcony jest rozdział X „Finanse publiczne”, ale ponadto do kwestii finansowych mają zastosowanie takie przepisy powiązane, jak:
Spotkanie informacyjne 25 października 2010 roku Śląski Urząd Wojewódzki.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę.
Sprawozdawczość i kontrola budżetu państwa Prof. dr hab. Henryk Dzwonkowski Kierownik Katedry Prawa Finansowego Uniwersytet Łódzki
Wykonanie Budżetu Miasta Gdańska za rok Wykonanie Budżetu za 2004 r. - dochody, wydatki i nadwyżka.
Rolę aktu kodyfikującego przepisy prawa finansowego pełni ustawa z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych (Dz.U ) Tego bym nie powiedział.
Budżet Miasta Gdańska na rok Budżet na 2006 r. - dochody, wydatki i deficyt.
Najwyższa Izba Kontroli Departament Komunikacji i Systemów Transportowych Informacja o wynikach kontroli zabezpieczenia interesów Skarbu Państwa w umowach.
System finansów publicznych Polski z uwzględnieniem systemu finansów samorządowych Ludwik Węgrzyn.
Finanse publiczne i prawo finansowe
Prawo budżetowe.
Prof. dr hab. Roman Sobiecki Budżet państwa i polityka fiskalna.
Dług publiczny Deficyt budżetowy
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 3.
BUDŻET MIASTA NA 2017 R..
PRAWO KONSTYTUCYJNE Ćwiczenia 5.
PRZYGOTOWANIE PROJEKTU USTAWY BUDŻETOWEJ NA ROK 2018
Naczelne a centralne organy administracji rządowej
PRZYGOTOWANIE PROJEKTU USTAWY BUDŻETOWEJ NA ROK 2019
Finanse Publiczne Wprowadzenie.
I. Zasady budżetowe II. Budżet III. Klasyfikacja budżetowa
Budżet Państwa.
Zapis prezentacji:

Procedura budżetowa w Polsce

Budżet państwa to plan finansowy państwa w formie zestawienia prognoz na następny rok budżetowy o dochodach i wydatkach rządowych.

Procedura budżetowa – proces prawnie określonych zasad postępowania z budżetem.

Ustawa budżetowa (z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r Ustawa budżetowa (z ustawy z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych) Art. 109. 1. Ustawa budżetowa jest podstawą gospodarki finansowej państwa w danym roku budżetowym. 2. Ustawa budżetowa składa się z: 1) budżetu państwa; 2) załączników; 3) postanowień, których obowiązek zamieszczenia w ustawie budżetowej wynika z niniejszej ustawy lub z odrębnych ustaw. 3. Ustawa budżetowa jest uchwalana na okres roku budżetowego. 4. Rokiem budżetowym jest rok kalendarzowy.

Art. 110. Budżet państwa określa: 1) łączną kwotę prognozowanych podatkowych i niepodatkowych dochodów budżetu państwa; 2) łączną kwotę planowanych wydatków budżetu państwa; 3) kwotę planowanego deficytu budżetu państwa wraz ze źródłami jego pokrycia; 4) łączną kwotę prognozowanych dochodów budżetu środków europejskich; 5) łączną kwotę planowanych wydatków budżetu środków europejskich; 6) wynik budżetu środków europejskich; 7) łączną kwotę planowanych przychodów budżetu państwa; 8) łączną kwotę planowanych rozchodów budżetu państwa; 9) planowane saldo przychodów i rozchodów budżetu państwa; 10) limit zobowiązań z tytułu zaciąganych kredytów i pożyczek oraz emitowanych papierów wartościowych.

Procedura budżetowa - etapy przygotowanie projektu budżetu na następny rok (W przypadku niedotrzymania terminu rząd zmuszony jest do uchwalenia prowizorium budżetowego. Gdy ustawa budżetowa nie zostanie uchwalona w okresie czterech miesięcy od przedłożenia Sejmowi projektu, prezydent może skrócić jego kadencję.) uchwalenie wykonanie budżetu ocena stopnia wykonania i kontroli

Tryb opracowywania i uchwalania budżetu państwa

Minister Finansów Sejm Rada Ministrów Organy publiczne, które projektują własne części budżetu, np. Kancelaria Sejmu, Prezydenta RP, sądy, NIK, RPDz, KrriT, IPN Organy administracji rządowej uchwala projekt ustawy budżetowej wraz z uzasadnieniem Minister Finansów Sejm projekt ustawy budżetowej na rok następny wraz z uzasadnieniem Rada Ministrów Minister Finansów opracowuje założenia projektu budżetu państwa na rok następny, uwzględniające ustalenia przyjęte w Wieloletnim Planie Finansowym Państwa oraz kierunki działań zawarte w Programie Konwergencji do 30.09 roku poprzedzającego rok budżetowy

P r e z y d e n t I czytanie na plenarnym posiedzeniu prace w komisjach sejmowych (najważniej-sza rola Komisji Finansów Publicznych) II czytanie – debata i zgłaszanie poprawek III czytanie – przedstawie-nie stanowiska KFP wobec zgłoszonych poprawek i głosowanie nad całością projektu ustawy budżetowej Ewentualne wniesienie poprawek do projektu przez Senat + głosowanie w Sejmie nad poprawkami Senatu. Ostateczne uchwalenie ustawy budżetowej. Sejm

Prezydent RP podpisuje ustawę (7 dni) Publikacja ustawy w Dzienniku Ustaw Minister finansów opracowuje harmonogram realizacji budżetu państwa

Bibliografia: Chojna-Duch E., Prawo finansowe, rdz. II, Oficyna Prawa Polskiego, 2009. Głuchowski J., Budżet i procedura budżetowa, Wydawnictwo Sejmowe USTAWA z dnia 27 sierpnia 2009 r. o finansach publicznych.