Perspektywa na starcie – o motywacji do działania, trudnościach i wyzwaniach początkującego samorządu Grzegorz Boroń Urząd Miasta Bydgoszczy Warszawa,

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Polepszenie jakości powietrza
Advertisements

Studenckie Koło Naukowe EnergON!
II Europejska Konferencja Samorządowych Specjalistów do spraw Energii Warszawa, 5-6 październik 2006.
Identyfikacja projektów z zakresu ochrony klimatu i ochrony środowiska
Małopolskie Partnerstwo na rzecz Kształcenia Ustawicznego – platformą współpracy na rzecz rozwoju i promocji kształcenia przez całe życie Luty 2010.
Wieloaspektowe podejście do efektywności energetycznej na przykładzie wybranych projektów Dalkii w Poznaniu 24/03/2017.
Program gospodarki niskoemisyjnej dla Warszawy
Informacja o działalności prowadzonej przez POMORSKĄ AGENCJĘ POSZANOWANIA ENERGII w Bydgoszczy –PAPE została powołana z inicjatywy Wojewody Bydgoskiego.
POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Łódź, 28 marca 2008 r. POLITYKA ENERGETYCZNA W WOJEWÓDZTWIE ŁÓDZKIM Urząd Marszałkowski w Łodzi Łódź, 28 marca.
Seminarium w ramach projektuPolepszenie jakości powietrza w regionie przygranicznym Czechy-Polska, Katowice, 30 czerwca, 2010 Program seminarium: powitanie.
Polska – kraj na rozdrożu Andrzej Kassenberg Instytut na rzecz Ekorozwoju.
i efektywność energetyczna w walce ze zmianami klimatu
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
Charakterystyka mechanizmu
Narzędzia pomagające zwiększyć efektywność energetyczną
Grupa Wymiany Doświadczeń : efektywność energetyczna miast moderator : Zbigniew Michniowski Doskonalenie zarządzania usługami publicznymi i rozwojem w.
Pomorski Klaster ICT - sukces w praktyce
POZYSKIWANIE FUNDUSZY UNIJNYCH PRZEZ MŚP
Warsztaty szkoleniowe Regionalnego Komitetu Sterującego ds. Regionalnej Strategii Innowacyjności Województwa Warmińsko-Mazurskiego Gabriela Zenkner-Kłujszo.
Jakie Centrum Obywatelskie w Łodzi? Forum Pełnomocników 19 czerwca 2012.
Opracowanie: Włodzimierz Mielus Burmistrz Miechowa
Polska Sieć www. pnec.org.pl Model strategii zrównoważonego rozwoju energetycznego gminy Mołdawskiej jako element strategii rozwoju regionalnego.
NA RZECZ ZRÓWNOWAŻONEJ ENERGII DLA MIASTA KOŚCIERZYNA
PRZEWODNIK WDRAŻANIA SPOŁECZNEJ ODPOWIEDZIALNOŚCI
Zespół ds. Energetyki WFOŚiGW w Gdańsku
Termin realizacji Etapu r. ETAP nr 21 Określenie wpływu wykorzystania OZE na ocenę charakterystyki energetycznej budynku i przedsięwzięć
Poprawa jakości powietrza jednym z kluczowych ekologicznych wyzwań w Regionalnym Programie Operacyjnym Województwa Śląskiego na lata Katowice,
Portale edukacyjno-informacyjne gmin narzędziem komunikacji ze społeczeństwem. Wykorzystanie platformy e-learningowej do nauki na odległość. Anna Bogusz.
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
Założenia Powiatu Świeckiego do Strategii Rozwoju Województwa Kujawsko – Pomorskiego do 2020 roku
Pilotażowy Program LEADER+ Wsparcie tworzenia Lokalnej Grupy Działania i opracowania Zintegrowanej Strategii Rozwoju Obszarów Wiejskich w Dolinie Pilicy.
PROJEKT CLUE ZEROWA EMISJA GAZÓW CIEPLARNIANYCH W OBSZARACH MIEJSKICH W EUROPIE CLIMATE NEUTRAL URBAN DISTRICTS IN EUROPE.
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Oficjalna nazwa pełna projektu to:
LED – zwiększenie oszczędności energii poprzez przejście na oświetlenie LED w przestrzeni publicznej Prezentacja Projektu.
Serwis komunikacji miasta ze społeczeństwem Poznać się lepiej mgr inż. Mariusz Bogacki Fundacja na rzecz Efektywnego Wykorzystania Energii ul. Wierzbowa.
Konferencja współfinansowana ze środków Mechanizmu Finansowego Europejskiego Obszaru Gospodarczego oraz Norweskiego Mechanizmu Finansowego Konferencja.
Udział Warszawy w projekcie MY GENERATION. Projekt My Generation Efektywne strategie w promocji pozytywnego potencjału młodej generacji ( Effective strategies.
Wspieranie sektora pozarządowego w powiecie mławskim cel: ROZWÓJ ORGANIZACJI POZARZĄDOWYCH I AKTYWNOŚCI SPOŁECZNEJ MIESZKAŃCÓW POWIATU MŁAWSKIEGO Spotkanie.
Wniosek do NFOŚiGW Cel realizacji programu
Urząd Miejski w Modliborzycach
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Regionalna Platforma Współpracy - Pilotaż
ŚRÓDMIEŚCIE OLSZTYNA KOMUNIKACJA W ZINTEGROWANYM PROGRAMIE ROZWOJU PRZESTRZENNEGO ŚRÓDMIEŚCIA OLSZTYNA WYDZIAŁ ROZWOJU MIASTA, MARZEC 2014.
Perspektywy rozwoju energetyki odnawialnej w Polsce w latach
Finansowanie inwestycji sektora gospodarki odpadami w nowej perspektywie Paweł Orłowski Podsekretarz Stanu w Ministerstwie Infrastruktury i.
Gospodarka niskoemisyjna na poziomie lokalnym w kontekście ECO-MIASTA
STRATEGIA ROZWOJU MIASTA ŚWIDWIN NA LATA
Platforma informacyjna jako wsparcie opracowywania studiów transportowych Leszek Żychoń.
PLAN GOSPODARKI NISKOEMISYJNEJ
SPOTKANIE KADRY KIEROWNICZEJ OPS, PCPR I PUP Z TERENU WOJEWÓDZTWA WARMIŃSKO- MAZURSKIEGO Olsztyn, 16. czerwca 2010 ELBLĄSKIE STOWARZYSZENIE WSPIERANIA.
Technik urządzeń i systemów urządzeń i systemów energetyki odnawialnej energetyki odnawialnej NOWY KIERUNEK.
FINAŁ PIERWSZEGO SEZONU 2009/2010 P OLSKIEJ L IGI M ISTRZÓW E NERGII O DNAWIALNEJ.
OGÓLNOPOLSKI SYSTEM WSPARCIA DORADCZEGO DLA SEKTORA PUBLICZNEGO, MIESZKANIOWEGO ORAZ PRZEDSIĘBIORCÓW W ZAKRESIE EFEKTYWNOŚCI ENERGETYCZNEJ ORAZ OZE NA.
ATMOTERM ® S.A. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko Gdański Obszar Metropolitalny 2015 Plan gospodarki niskoemisyjnej dla Gdańskiego.
PI 4a - Wspieranie wytwarzania i dystrybucji energii pochodzącej ze źródeł odnawialnych Cel szczegółowy: zwiększony udział energii ze źródeł odnawialnych.
„Polsko-norweska platforma współpracy na rzecz poszanowania energii i klimatu”. projekt parasolowy realizowany przez Związek Miast Polskich, Polską Sieć.
DZIAŁANIA I PLANY UNIWERSYTETU OPOLSKIEGO W OZE.
Plan Gospodarki Niskoemisyjnej. Inteligentne rozwiązania aby chronić środowisko 2.
Krajowa Agencja Poszanowania Energii S.A.. Plan Gospodarki Niskoemisyjnej dla miasta: SPOTKANIE Z MIESZKAŃCAMI Miejski Ośrodek Kultury w Józefowie ul.
Plan gospodarki niskoemisyjnej dla miasta Katowice
Katowice, r.. Podział powierzchni miasta Katowice Emisja zanieczyszczeń powietrza z zakładów szczególnie uciążliwych w latach Emisja.
Wzmacnianie odporności Warszawy na zmiany klimatu Leszek Drogosz, Dyrektor Biura Infrastruktury Urzędu Miasta st. Warszawy.
„Żywiecka Energia Przyszłości”
Abonament korzyści dla miast i gmin
Projekt PUBLENEF XIV SAMORZĄDOWE FORUM KAPITAŁU I FIANSÓW.
Projekt pn. „Założenia do planu zaopatrzenia w ciepło, energię elektryczną i paliwa gazowe dla obszaru Gminy Wrocław” na lata Wrocław, styczeń.
Koncepcja funkcjonowania klastrów energii
Projekt pn. "Budowa mikroinstalacji odnawialnych źródeł energii
KIM JESTEŚMY BOOSTEE-CE NASZ CEL BOOSTEE-CE
Zapis prezentacji:

Perspektywa na starcie – o motywacji do działania, trudnościach i wyzwaniach początkującego samorządu Grzegorz Boroń Urząd Miasta Bydgoszczy Warszawa, 29 października 2012 r.

Bydgoszcz 366 074 mieszkańców (2005) 356 177 mieszkańców (2010)

Uwarunkowania 2008-2009 doświadczenia Miasta Bydgoszczy z wcześniej realizowanych projektów: INCORE - 5 PR, PROMOTE - 6 PR, INWATER – INTERREG, umiarkowane zainteresowanie władz miasta polityką ochrony klimatu projekt LAKS - inicjatywa miasta partnerskiego Reggio Emilia, Włochy utworzenie w ramach WGKiOŚ referatu projektów środowiskowych/europejskich

EUROPEAN CONTEXT FOR CLIMATE ACTIONS Polska - 2009 r. - 5 - 2012 r. - 31

LAKS - Lokalna odpowiedzialność za realizację celów Protokołu z Kioto Wyzwania: inwentaryzacja emisji GHG, 2005 r. – 3 175 378 MgCO2e podwyższenie świadomości i odpowiedzialności władz lokalnych, instytucji, przedsiębiorców i mieszkańców za poczynania, które przyczynią się do ograniczenia zmian klimatu, stworzenie polityki ochrony klimatu: do roku 2020 redukcja emisji gazów cieplarnianych z obszaru miasta o 18,7%

Plan Ochrony Klimatu – przykłady planowanych działań Modernizacja systemów produkcji i dystrybucji ciepła, zamiana na paliwa ekologiczne Utworzenie komórki ds. zarządzania energią w Urzędzie Miasta Bydgoszcz Powiększanie "stref tylko dla pieszych" i "stref ograniczonego ruchu" w tym o ograniczonej prędkości, które pozwolą bezpiecznie dzielić tą samą przestrzeń przez pieszych i samochody. Realizowane w ramach planowania przestrzennego Zastąpienie pojazdów floty jednostek samorządu napędzanych tradycyjnymi paliwami na pojazdy napędzane paliwami ekologicznymi (gazem, biopaliwami) lub pojazdy hybrydowe Kampanie informacyjno-edukacyjne Powiązania transportu publicznego: tworzenie miejsc parkingowych przy stacjach kolejowych lub tramwajowych/autobusowych. Wprowadzenie wynajmu rowerów, przy stajach publicznego transportu i stajach kolejowych.

Partnerzy: - Włochy: Rimini Scandiano region Reggio Emilia - Niemcy: powiat Offenbach - Szwecja: Norrkoping Linköping Motala 3x20 net -„Europejska inicjatywa na rzecz redukcji emisji CO2 za sprawą edukacji ekologicznej” Wyzwania: promocja ekologii, redukcja emisji GHG - współpraca i wymiana dobrych praktyk, - wzrost świadomości ekologicznej (m.in. opracowanie i realizacja Planów działań na rzecz zrównoważonej energii, mobilności, działania promujące ruch rowerowy, kompleksowa termomodernizacja budynków publicznych, gospodarka odpadami - wizyta w spalarni odpadów, projekty edukacyjne)

Wprowadzanie polityki ochrony klimatu Motywacja do zainicjowania działań i opracowania Planu dobry przykład miasta partnerskiego Reggio Emilia, które realizuje politykę ochrony klimatu przyznanie środków unijnych na realizację projektu LAKS i opracowanie Planu Ochrony Klimatu możliwość generowania oszczędności zaawansowanie działań u partnerów projektu LAKS: miasta Reggio Emilia i Padwa oraz Agencja ARPA (Włochy), miasto Girona (Hiszpania) osobiste zaangażowanie pracowników Urzędu

Wprowadzanie polityki ochrony klimatu Obawy rezygnacja władz z realizacji polityki ochrony klimatu brak środków w budżecie miasta na realizację Planu nieefektywne pozyskiwanie środków zewnętrznych na realizację Planu

Wprowadzanie polityki ochrony klimatu Trudności zaangażowanie pracowników (np. czasochłonne pozyskiwanie danych do inwentaryzacji) – utworzenie Zespołu do wdrażania zadań Zarządzeniem Prezydenta pozyskanie wiarygodnych danych do inwentaryzacji emisji GHG wskazanie zadań do realizacji w Planie w perspektywie do 2020 r.

Wprowadzanie polityki ochrony klimatu Wskazówki dotarcie do zwierzchników – praca z władzami lokalnymi: podwyższenie świadomości dot. zagadnień ochrony klimatu w celu wsparcia realizacji działań – „przykład idzie z góry” współpraca z radnymi, także opozycyjnymi ścisła współpraca między wydziałami, jednostkami miasta włączenie w proces przygotowania Planu grup interesariuszy opracowanie Planu działania z założeniem możliwych do wykonania celów

Wprowadzanie polityki ochrony klimatu Wskazówki cd. pokonanie barier mentalnych – czasochłonne zaangażowanie pracowników: zbieranie danych do inwentaryzacji GHG, opracowywanie Planu utworzenie Zespołu zarządzeniem Prezydenta (silne zaangażowanie władz), wyznaczenie odpowiedzialności przeprowadzenie szkolenia i zabezpieczenie wsparcia eksperckiego wskazanie, że wiele działań ujętych przez Miasto w Planie ma wpływ na ochronę klimatu oraz generuje oszczędności promowanie działań i edukacja ekologiczne w celu podwyższenia świadomości

Efekty działań: przyjęcie Planu Ochrony Klimatu i Adaptacji do Skutków Zmian Klimatu, 2010r. przyjęcie raportu pn. Bilans Klimatyczny z wdrażania Planu Ochrony Klimatu i Adaptacji do Skutków Zmian Klimatu za 2010 i 2011 r. wstąpienie do Stowarzyszenia Gmin Polska Sieć Energie Cites, 2011 r. wstąpienie do Porozumienia między Burmistrzami, 2011 r. 2012 r. - utworzenie w strukturze Miasta stanowiska – Energetyk Miejski w celu kompleksowego zarządzania energią w mieście. Planowane utworzenie Biura Zarządzania Energią uczestnictwo w projekcie CEC5 w ramach Programu dla Europy Środkowej, w tym realizacja inwestycji pn. Budowa centrum odnawialnych źródeł energii…. udział w projekcie DOKLIP i otwarcie w Bydgoszczy cyklu Debat Klimatycznych organizowanych przez Instytut na rzecz Ekorozwoju

przy Zespole Szkół Mechanicznych nr 2 w Bydgoszczy ” Inwestycja pilotażowa pn. „Budowa Centrum Demonstracyjnego Odnawialnych Źródeł Energii przy Zespole Szkół Mechanicznych nr 2 w Bydgoszczy ” Nowy obiekt o standardzie budynku pasywnego – zapotrzebowanie na energię cieplną poniżej 15 kWh/m2/rok Funkcja szkolno-dydaktyczna i demonstracyjna (sala wykładowa=laboratoryjna i sala audytoryjna=konferencyjna) Proponowane rozwiązania:: ogniwa fotowoltaiczne lampy hybrydowe solarno-wiatrowe pompa ciepła kolektory słoneczne wentylacja mechaniczna z odzyskiem ciepła gruntowy wymiennik ciepła Oczekiwany wpływ: budynek demonstracyjny pokazujący możliwości obniżenia zużycia energii , otwarty dla uczniów ZSM (nowy kierunek - technik urządzeń i systemów energetyki odnawialnej), ekspertów , instytucji i mieszkańców z możliwością zwiedzania z przewodnikiem propagowanie EE i OZE wśród mieszkańców miasta Realizacja: 2012-2013

Urząd Miasta Bydgoszczy Grzegorz Boroń Zastępca Dyrektora Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska e-mail: g.boron@um.bydgoszcz.pl tel. (52) 58 58 102 Bożena Katarzyna Napierała Kierownik Referatu Projektów Europejskich Wydziału Gospodarki Komunalnej i Ochrony Środowiska e-mail: k.napierala@um.bydgoszcz.pl tel. (52) 58 58 373 y