KONCEPCJA USPOKOJENIA RUCHU DLA OSIEDLA GRZYBOWEGO Robert Urbański Kierownik Zespołu Studiów Transportowych Suchy Las, 18 kwiecień 2013
PLAN Wstęp – trochę historii Uspokojenie ruchu – aspekt społeczny Narzędzia – jak ruch uspokajać Problemy Przyjęte rozwiązania W I W II W IIa Ocena i uwagi DYSKUSJA USPOKOJENIE RUCHU BĄDŹ ROZWAŻNY
DHV+RoyalHaskoning=DHV RoyalHaskoning DHV Polska + Hydroprojekt = DHV Hydroprojekt
WSTĘP Uspokojenie ruchu od samego początku (lata 60) było inicjatywą oddolną – wywodzącą się od mieszkańców Mieszkańcy (miasto Delft – Holandia) chcieli zlikwidować dominację ruchu samochodowego w ich bezpośrednim otoczeniu Założono utrudnienie ruchu samochodom i ułatwienie pieszym i rowerzystom Ulice osiedli mieszkaniowych powinny być naturalnym przedłużeniem terenu przydomowego (przedłużenie domu mieszkańców)
INICJATYWA ROZPRZESTRZENIA SIĘ 1976 – zatwierdzenie ogólnych zasad uspokojenia ruchu przez administrację w Holandii 1983 – Holandia wdraża uspokojenie ruchu jako najlepsze wytyczne do projektowania dróg lokalnych i dojazdowych (zabudowa mieszkaniowa) Pojawiają się strefy ruchu uspokojonego – 30km/h i 20m/h w Wielkiej Brytanii 1990 – w Niemczech i Holandii istnieje ponad 3 500 dróg z uspokojonym ruchem, 300 w Japonii, 600 w Izraelu
PROJEKT – Część techniczna ASPEKT SPOŁECZNY USPOKOJENIE RUCHU Osiedla Grzybowego SPOŁECZNOŚĆ LOKALNA SAMORZĄD PROJEKT – Część techniczna
NARZĘDZIA Podniesienie / wyeksponowanie krawężników Mediany – rozdzielenie pasów ruchu Wysepki dla pieszych Zadrzewione wysepki Parkowanie przy ulicach Zawężanie pasów ruchu Blokowe przejścia dla pieszych Zmniejszanie promieni łuków wyokrąglających na skrzyżowaniach Pasy dla rowerzystów Ronda (małe i mini) Modyfikacja skrzyżowań Zakończenia pasów dzielących na skrzyżowaniach (wyokrąglenia) Modyfikacja zjazdów Redukcja liczby pasów Malowane mini ronda Platformowe progi zwalniające (bramy wjazdowe) Podniesione skrzyżowania Krótkie rozdzielenia pasów ruchu Pasy dzielące przy poszerzeniach na łukach Połowiczne przegradzanie jezdni Szykany dławiące ruch Szykany na skrzyżowaniach Progi zwalniające Ulice jednokierunkowe
PROBLEMY TRANZYT Uspokojenie i zwiększenie bezpieczeństwa ruchu Transport publiczny
Przyjęte rozwiązania WI
Przyjęte rozwiązania WII
Przyjęte rozwiązania WIIa
Ocena i uwagi Zatoki autobusowe w wariancie WI „Łamane” pierwszeństwo na skrzyżowaniach Odcinki jednokierunkowe na ul. Sosnowej Klasy ul. Sosnowej (D) i Muchomorowej (L) Przebudowa istniejących progów
DYSKUSJA
KONCEPCJA USPOKOJENIA RUCHU DLA OSIEDLA GRZYBOWEGO DZIĘKUJE ZA UWAGĘ