Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Uczniowie niepełnosprawni w szkołach województwa dolnośląskiego
Advertisements

Studia stacjonarne i niestacjonarne
E-nauczyciel Rozwijanie umiejętności nauczycieli z zakresu wykorzystania TIK na lekcjach Rządowy Program "Cyfrowa Szkoła” oraz Certyfikacja e-Nauczycieli.
Technologia informacyjna według MENiS
Pracownia Komputerowa                                                                                               
Poradnik dla wyższych uczelni
10 lat działalności Biura ds. Osób Niepełnosprawnych – bliżej Europy w obszarze równości szans.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
E-Portfolio.
Biblioteka w Szkole Podstawowej Nr 9 Dzierżoniów
Zasady konstruowania programów projakościowych
Gimnazjum nr 4 im. Kardynała Stefana Wyszyńskiego w Tychach
Wyrównywanie szans edukacyjnych Szkoła Podstawowa w Stróżach.
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 6 w ŁODZI,
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Technologia Informacyjno-Komunikacyjna
Projekt LOG-IN Wspólne działania szkoleniowe z zakresu zastosowania nowych mediów i technologii w nauczaniu języków obcych ukierunkowane na tworzenie innowacyjnych.
Szkoła Podstawowa nr 28 z oddziałami integracyjnymi w Lublinie Rok szkolny 2012/2013 Nasza szkoła rozpoczęła udział w programie Szkoła z klasą 2.0. Jednym.
Model pracy z uczniem ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi jest częścią projektu: „Podniesienie efektywności kształcenia uczniów ze specjalnymi potrzebami.
WYRÓWNYWANIE SZANS EDUKACYJNYCH SZKOŁA PODSTAWOWA NR 45 W BYTOMIU.
Metodyka nauczania języka polskiego Wykład 2 Proces planowania w edukacji polonistycznej Dr Krzysztof Koc.
Konspekt, a scenariusz (teza 13).
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
DC Edukacja Centrum Szkoleń i Certyfikacji Komputerowych Innowacyjne formy oceniania z wykorzystaniem ICT Kartuzy, 12 listopada 2010.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
- adaptacja stanowiska komputerowego dla osób niepełnosprawnych
KLASY INNOWACYJNE alternatywa dla … ”Nauka to pokarm dla rozumu”
Koła informatyczne w szkole Podstawowej nr 95 w Krakowie
Rok szkolny 2012/2013. Każda edycja programu trwa przez cały rok szkolny – od września do czerwca Pomoc w lepszym wykorzystaniu posiadanych zasobów (szkolnych.
Welttour to wyprawa po zdaną maturę!
Ucz z zapałem dzieci swoje,.... bo, Ja chętnie Cię wyręczę ;)
PROJEKT BADAWCZY DYDAKTYKA LITERATURY I JĘZYKA POLSKIEGO W GIMNAZJUM W ŚWIETLE NOWEJ PODSTAWY PROGRAMOWEJ BADANIA ILOŚCIOWE Dr Grzegorz Adamczyk Katolicki.
Dlaczego właśnie francuski?
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Milicz, ul. Trzebnicka 4. prowadzenie działalności na rzecz rozwoju oświatowego i kulturalnego regionu i kraju, działanie na rzecz wyrównywania szans.
Akademia do Spraw Edukacji i Ustawicznego Rozwoju Nauczycieli Bawarii W imieniu Bawarskiego Ministerstwa Edukacji podejmuje i koordynuje wszystkie działania.
Oferta edukacyjna dla nauczycieli historii i wiedzy o społeczeństwie SP i G na rok szkolny /201 5.
PRZYSPOSOBIENIE BIBLIOTECZNE ON-LINE Z doświadczeń e-learningu na Uniwersytecie Warszawskim Maria Wilkin, Marcin Skład Centrum Otwartej i Multimedialnej.
Szkolnictwo specjalne w Danii
Organizacja pracy z dziećmi niepełnosprawnymi w Szkole Podstawowej Nr 2 w Parczewie Parczew, r.
6 powodów, żeby wybrać „SZÓSTKĘ” adres: ul. Wawel 13, Sosnowiec tel/fax:
PROJEKT EDUKACYJNY – blog Pomoce z języka angielskiego Opracowanie: Agnieszka Osińska.
SPOTKANIE OTWIERAJĄCE Program „Szkoła z klasą 2.0” edycja 2013/2014 Szkoła Podstawowa im. Elizy Orzeszkowej w Radgoszczy.
Lekcje z komputerem, 2006.
System wspomagania szkół i doskonalenia zawodowego nauczycieli w zakresie edukacji uczniów niepełnosprawnych Kształcenie uczniów niepełnosprawnych - wyzwania,
Tytuł: Wspomaganie szkół w zakresie kształcenia uczniów niepełnosprawnych Autor: Agnieszka Mąkowska.
W naszej szkole każdy uczeń mający trudności w nauce bądź pragnący bardziej pobudzić i rozwinąć swoje zainteresowania znajdzie coś dla siebie. Nauka przy.
AQOR- Wzmocnienie jakości orientacji zawodowej 1 Podnoszenie kompetencji doradców zawodowych - efekty prac uczestników Seminarium otwierającego projekt.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Akademicka Biblioteka Cyfrowa Międzyuczelniana biblioteka materiałów dostępnych w wersjach elektronicznych.
Zespół środków, czyli urządzeń (np. komputer, sieci komputerowe czy media), narzędzi (oprogramowanie) oraz innych technologii, które służą wszechstronnemu.
Slajd 1 Tradycyjne podejście w adaptacji do brajla  Adaptacja skoncentrowana na tworzeniu wersji tekstowej  Polecenia i ćwiczenia oparte na grafice pomijane.
Biblioteka szkolna we współczesnym świecie
Planowanie pracy nauczyciela. PODSTAWA PROGRAMOWA  1. Cele ogólne – czego mamy nauczyć  2. Treści programowe – realizując je mamy nauczyć umiejętności.
IX Konferencja "Uniwersytet Wirtualny: model, narzędzia, praktyka" Anna DRZEWIŃSKA „Nauczyciele i uczniowie jako uczestnicy procesu uczenia się wykorzystywania.
Możliwości rozwoju szkolnictwa zawodowego i edukacji przedszkolnej RPO WŚ
Klasa dwujęzyczna Gimnazjum im. Jana Pawła II z oddziałami dwujęzycznymi w Gliniance.
SPRAWDZIAN OD ROKU SZKOLNEGO 2014/15 Odbędzie się 1 kwietnia 2015 roku.
1 Międzywydziałowe Centrum Języków Obcych. 2 Zajęcia językowe odbywają się w grupach o różnych poziomach, zależnie od stopnia opanowania języka obcego.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Projekt „Dziecko – mały uczeń w świecie współczesnym”
Zespół Szkół Ogólnokształcących nr 3 im. Jana Pawła II III Liceum Ogólnokształcące ul. Oświęcimska 90, , Ruda Śląska Kierunki kształcenia: klasy.
Serwisy Web 2.0 do tworzenia i udostępniania materiałów edukacyjnych (5 godz. szkolenie stacjonarne: 05.11) lub 15 godz. szkolenie.
Rozszerzona matura – świadoma inwestycja w przyszłość
Studia stacjonarne i niestacjonarne
ZESPÓŁ SZKOLNO- PRZEDSZKOLNY IM. JANA PAWŁA II W RUDNIKACH
Szkoła Podstawowa nr 214 Ul. Fontany 1.
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Zapis prezentacji:

Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II Niewidomy anglista Z doświadczeń Katolickiego Uniwersytetu Lubelskiego Jana Pawła II

KUL - Program „Angielski dla Niewidomych” Historia: 1992 – utworzenie Zakładu Tyflodydaktyki Języka Angielskiego 1992-1994 praca w OSW w Laskach (nauczanie języka angielskiego) 1994/1995 studia tyflologiczne w Wielkiej Brytanii 1995 – pierwsze seminarium magisterskie z metodyki nauczania języka angielskiego osób niewidomych 1998 – pierwsza niewidoma absolwentka anglistyki KUL 2007 – utworzenie Katedry Metodyki i Tyflodydaktyki Języka Angielskiego 2007 – Centrum Adaptacji Materiałów Dydaktycznych

KUL - Program „Angielski dla Niewidomych” Zadania: wyjście naprzeciw potrzebom wynikającym z luk w systemie edukacji osób niewidomych przygotowanie nauczycieli języka angielskiego do pracy z niewidomymi uczniami opracowywanie adaptacji podręczników lekcje języka angielskiego dla niewidomych uczniów stworzenie specjalistycznej pracowni komputerowej dla niewidomych studentów KUL

Kształcenie nauczycieli dysfunkcje wzroku i ich implikacje pedagogiczne kurs brajla tworzenie adaptacji materiałów dydaktycznych (w tym grafiki dotykowej) znajomość innowacyjnych pomocy dydaktycznych doświadczenie poprzez prowadzenie regularnych lekcji języka angielskiego z niewidomymi uczniami

Adaptacje podręczników Ocena zawartości podręcznika pod względem możliwości adaptacji Adaptacja układu graficznego poszczególnych stron (adaptacja kolumn tekstu, tabel Adaptacja ilustracji: opis, zamiana na scenki dźwiękowe, grafika dotykowa

Praca z niewidomym uczniem Charakterystyka niewidomego ucznia: -mocne strony Dobra pamięć, koncentracji i słuch – efekt intensywnego wykorzystywania tych atrybutów Determinacja i motywacja Łatwość uczenia się pracy na komputerze i korzystania ze specjalistycznych programów i urządzeń

Praca z niewidomym uczniem Charakterystyka niewidomego ucznia / studenta: słabe (?) strony (wyzwania dla nauczyciela) Luki w wiedzy o świecie Brak przygotowania do korzystania z grafiki dotykowej Postępująca niechęć do nauki brajla Gorsza znajomość języka niż u widzących uczestników kursów – efekt braku dostępu do podręczników

Luki w wiedzy o świecie Wypowiedzi dzieci i dorosłych osób niewidomych od urodzenia: Jakiego koloru jest wiatr? Czy kamień wygląda tak samo jaki jest w dotyku? Jak to jest, że można zobaczyć wielką górę przez małe okno? Już wiem, jak ryba pływa, ale jak ryba chodzi? To samoloty nie machają skrzydłami?

Pomoce wspomagające rozumienie relacji przestrzennych i grafiki Transfograf, rotograf, symetrograf Ciągi logiczne – karty z grafiką dotykową o narastającym stopniu trudności Książki z ilustracjami dotykowymi Gry i zabawy zawierające grafikę (np. krzyżówki) Plany pomieszczeń, budynków, miast oraz mapy

Pomoce dydaktyczne Pomoce z zakresu IT (Information Technology) Programy umożliwiające korzystanie z komputera Elektroniczne notatniki brajlowskie Linijki brajlowskie (odpowiednik monitora) Skanery z syntezatorem mowy Drukarki brajlowskie Tablice do udźwiękowiania grafiki dotykowej

Niewidomy anglista: szanse Osoby niewidome mogą i powinny uczyć się języków (predyspozycje) Szanse na wyższe studia determinują już pierwsze lata życia – sposób i zakres edukacji, dostęp do adaptacji, pomocy dydaktycznych i IT Nie wystarczy pomoc szkół specjalnych, pojedynczych osób i wybranych uczelni. Konieczny jest spójny system wsparcia na wszystkich etapach edukacji.