SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH W POLSCE Szczecin – 31 maja 2011 r.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
„Odświeżamy Nasze Miasta” TOB3CIT (Tobacco Free Cities)
Advertisements

Stanowisko Państwowej Inspekcji Sanitarnej wobec używania elektronicznych papierosów w miejscach objętych zakazem palenia wyrobów tytoniowych. Magdalena.
Projekt: „Dostosowanie do obowiązujących uregulowań prawnych budynku gminnego w Kraśniczynie, w którym funkcjonuje Niepubliczny Zakład Opieki Zdrowotnej”
Szkoły wolne od dymu tytoniowego
Odświeżamy nasze miasta. TOB3CIT (Tobacco Free Cities) Białogard, 23 maja 2012.
TAK, ale z zastrzeżeniem artykułu 6 ustawy o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów.
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W POLSCE
Projekt „Odświeżamy Nasze Miasta” TOB3CIT (Tobacco Free Cities)
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W POLSCE.
Palenie tytoniu a prawo polskie
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
Światowy Dzień Bez Tytoniu 31 maja Ogólnopolska Kampania Społeczna pt
Koszty społeczne chorób psychicznych Przekształcenia opieki psychiatrycznej Andrzej Kowal Specjalistyczny Szpital im. J. Babińskiego Katarzyna Kissimova-Skarbek.
31 Maja Światowy Dzień Bez Papierosa
ProMotor Uwagi do rządowego projektu ustawy o zmianie ustawy o świadczeniach opieki zdrowotnej finansowanych ze środków publicznych oraz niektórych.
Finansowanie podmiotów prowadzących działalność leczniczą
RADY PRACOWNIKÓW Katarzyna Dulewicz Tomasz Sancewicz
Dr n. med. Lucyna Kapka Fakty wg WHO Źródło: dr n. med. Lucyna Kapka
SYTUACJA EPIDEMIOLOGICZNA dotycząca palenia tytoniu w Polsce
Regulacje prawne z zakresu ochrony pracy.
Joanna Skowron Kierownik Projektu Główny Inspektorat Sanitarny
JAK DBAĆ O ZDROWIE czyli EUROPEJSKI KODEKS WALKI Z RAKIEM
CO WARTO WIEDZIEĆ O PALENIU PAPIEROSÓW
ROLA I ZADANIA POWIATU W SYSTEMIE OPIEKI ZDROWOTNEJ NA PRZYKŁADZIE POWIATU OLKUSKIEGO POWIAT OLKUSKI.
SYSTEMY OCHRONY PRACY W POLSCE:
WPŁYW PALENIA NA NARZĄDY CZŁOWIEKA
Ogólnopolska Kampania Społeczna w ramach obchodów Światowego Dnia bez Tytoniu 31 maj 2009 r obchodzona będzie pod hasłem Tytoniowe ostrzeżenie zdrowotne.
Nie pal przy mnie proszę
Organizacja lodowisk przyszkolnych na terenach gmin
PODSTAWY EDUKACJI PRAWNEJ
Opracowała: mgr inż. Teresa Sidowska
OFERTA DLA SZKÓŁ W ZAKRESIE UBEZPIECZENIA MIENIA
Klauzule społeczne w zamówieniach publicznych. Radziejów, 15 listopada 2010 roku.
Planowane zmiany w Ustawie o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych. Przewidywany wpływ na działania firm wobec problemu.
Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu
„Czyste Powietrze Wokół Nas”
Szkody zdrowotne i społeczne związane z paleniem tytoniu
Tytoń Zabójcza roślina.
Przestrzeganie przepisów bhp,
Jakie są skutki palenia tytoniu? Smerfne (Anty) Dopalacze.
SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W POLSCE
Aktualne rozwiązania prawne dotyczące palenia tytoniu w miejscu pracy – stan i problemy interpretacyjne Eliza Iwanowicz Krajowe Centrum Promocji Zdrowia.
Eliza Iwanowicz Krajowe Centrum Promocji Zdrowia w Miejscu Pracy
Promocja Zdrowia i Oświata Zdrowotna Ostróda
Czym jest zdrowie?.
Podejmij krok TERAZ rzucić palenie Take steps NOW to stop smoking
Palenie a zdrowie.
HARCERSKA AKCJA LETNIA. „ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 stycznia 1997 roku w sprawie warunków, jakie muszą spełniać organizatorzy.
DZIEŃ BEZ PAPIEROSA 31 maja Kamil Płaza.
Witam! Mam nadzieję, że spodoba wam się moja prezentacja.
Nie pal papierosów!.
PALIĆ, NIE PALIĆ- OTO JEST PYTANIE ? Raj Sebastian 3H.
Światowy Dzień Rzucania Palenia Tytoniu 19 listopada 2015r.
Rejestracja lipca lipca – 1 sierpnia 2016.
„ZNAJDŹ WŁAŚCIWE ROZWIĄZANIE”
Prawo pracy.
Program edukacji antytytoniowej „Nie pal przy mnie, proszę”
Nadzór nad wyrobami tytoniowymi Jarosław r.
WPŁYW NIKOTYY NA ZDROWIE CZŁOWIEKA KLASA VI A OKONIE.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Mamo, tato – proszę, nie palcie przy mnie !. WPŁYW BIERNEGO PALENIA TYTONIU NA ZDROWIE OUTLINE: 1.Explanation of Passive Smoking 2.Most vulnerable people.
Projekt pn. „ R ó wni w zdrowiu – profilaktyka i wczesne wykrywanie nowotwor ó w oraz promocja zdrowia w powiecie kwidzyńskim ” finansowany ze środk ó.
Nadzór nad bezpieczeństwem i warunkami pracy. Zewnętrzne i wewnętrzne organa nadzoru PAŃSTWOWA INSPEKCJA PRACY PAŃSTWOWA STRAŻ POŻARNA ZAKŁAD PRACY służba.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
„Czy palący pracownik to problem?” Omówienie wyników badania CATI.
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Podstawy prawa pracy i Zabezpieczenia społecznego
PAMIĘTASZ? TO JUŻ ROK OD WPROWADZENIA ZAKAZU PALENIA W MIEJSCACH PUBLICZNYCH
Zapis prezentacji:

SYSTEM LEGISLACYJNY W ZAKRESIE OGRANICZANIA UŻYWANIA TYTONIU W MIEJSCACH PUBLICZNYCH W POLSCE Szczecin – 31 maja 2011 r.

Ustawa z 9 listopada 1995 r. o ochronie zdrowia przed następstwami używania tytoniu i wyrobów tytoniowych

Gdzie obowiązuje zakaz palenia? http://www.sxc.hu

Zakaz palenia obowiązuje: na terenie zakładów opieki zdrowotnej, jednostek organizacyjnych systemu oświaty oraz pomocy społecznej na terenie uczelni w pomieszczeniach zakładów pracy w pomieszczeniach obiektów kultury i wypoczynku do użytku publicznego w lokalach gastronomiczno-rozrywkowych w środkach pasażerskiego transportu publicznego oraz obiektach służące obsłudze podróżnych na przystankach komunikacji publicznej w pomieszczeniach obiektów sportowych w ogólnodostępnych miejscach przeznaczonych do wypoczynku i zabawy dzieci

Wszystkie te miejsca mogą stać się miejscami wolnymi od dymu tytoniowego … http://www.sxc.hu

Obowiązki właściciela lub zarządzającego obiektem…

Umieszczenie w widocznym miejscu informacji o zakazie palenia tytoniu na danym terenie: Oznaczenie słowne i graficzne:

źr: Ian Gray - CIEH

źr: Ian Gray - CIEH

Żr: http://www.panoramadiario.com/typo3temp/pics/6f3595f1d3.jpg http://www.clarin.com/diario/2006/10/01/thumb/t060dh02.jpg

Co grozi za nieprzestrzeganie przepisów ustawy?…

Kara grzywny do 2 000 pln za nieumieszczenie znaku zakazu palenia tytoniu – odpowiada właściciel lub zarządzający do 500 pln za palenie w miejscach objętych zakazem – odpowiada osoba paląca

Kto egzekwuje zakaz?…

Państwowa Inspekcja Sanitarna Podmioty uprawnione: Straż Miejska Policja Państwowa Inspekcja Sanitarna http://www.sxc.hu/

Zakład pracy… http://www.sxc.hu

Konstytucja RP i Kodeks Pracy Konstytucja RP: Każdy ma prawo do bezpiecznych i higienicznych warunków pracy. Sposób realizacji tego prawa oraz obowiązki pracodawcy określa ustawa (art. 66 ust.1) Kodeks Pracy:  Pracodawca jest obowiązany chronić zdrowie i życie pracowników przez zapewnienie bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (…) (art. 207 § 2)

Pracodawca może ponosić odpowiedzialność:   odszkodowawczą - gdyby pracownik niepalący miał problemy zdrowotne po przebywaniu w palącym towarzystwie (Kodeks cywilny) [sprawa Hanny Niewiadomskiej przeciwko firmie Skanska S.A.] za nieprzestrzeganie przepisów bhp (art. 283 § 1 Kodeksu pracy)

Pracownikowi może grozić: kara upomnienia, nagany, kara pieniężna w ramach odpowiedzialności służbowej za nieprzestrzeganie przepisów i zasad bhp (art. 108 Kodeksu pracy) [może mieć np. obniżone wynagrodzenie za to, że pali poza czasem przerw wyznaczonych przez kodeks pracy/ regulamin pracy]

Jakie są korzyści wprowadzenia zakazu palenia dla pracowników i pracodawcy? http://www.sxc.hu

Korzyści ekonomiczne polityki ochrony przed dymem tytoniowym w zakładzie pracy większa wydajność pracowników – zarówno tych, którzy rzucili palenie, jak i pracowników niepalących, nienarażonych już na działanie dymu tytoniowego palący pracownicy tracą około 50% dni roboczych więcej niż niepalący, u byłych palaczy liczba ta zmniejsza się o około 30% w porównaniu z niepalącymi* palący pracownik spędza rocznie około 22 dni na przerwach na papierosa *Environmental Protection Agency. The costs and benefits of smoking restrictions: an assessment of the Smoke Free Environment Act of 1993 – 1994 r.

Korzyści ekonomiczne polityki ochrony przed dymem tytoniowym w zakładzie pracy niższe koszty zatrudnienia spowodowane mniejszą potrzebą uzupełniania personelu utraconego wskutek zachorowalności i umieralności związanych z paleniem tytoniu oraz niższymi kosztami ubezpieczenia pracowników oszczędności pracodawców szkockich: 437 – 652 mln € - przed wprowadzeniem przepadały m.in. z powodu mniejszej wydajności (strata w wysokości 380 – 595 mln €) oraz częstszych nieobecności w pracy (ok. 52 mln €)* *Costs of employee smoking in the workplace in Scotland – Parrott, Godfrey, Raw, 2000r.

Korzyści ekonomiczne polityki ochrony przed dymem tytoniowym w zakładzie pracy niższe koszty utrzymania pomieszczeń zakładu pracy nie ponosi się kosztów tworzenia i utrzymania oddzielnie wietrzonej palarni, maleją koszty sprzątania pomieszczeń i konserwacji wyposażenia oraz koszty ubezpieczenia od ognia (maleje liczba pożarów)

Korzyści zdrowotne polityki ochrony przed dymem tytoniowym w zakładzie pracy miejsce pracy wolne od dymu tytoniowego wpływa na polepszenie zdrowia pracowników w USA, ilość zawałów serca zmniejszyłaby się o ok. 6250, udarów mózgu o ok. 1270 przypadków rocznie, a bezpośrednie koszty medyczne zaoszczędzone na leczeniu tych 2 chorób wyniosłyby 224 miliony $ rocznie (analiza efektów zdrowotnych i ekonomicznych wprowadzenia na rok ochrony przed dymem tytoniowym we wszystkich miejscach pracy )* *Cardiovascular Health and Economic Effects of Smoke free Workplaces – Ong, Stanton, Glantz, 2004 r.

? Źr: http://www.larioja.com/prensa/noticias/200912/15/fotos/2034177.jpg http://www.sxc.hu/

Dziękuję za uwagę Małgorzata Kuncewicz Facilitator Projektu TOB3CIT Główny Inspektorat Sanitarny m.kuncewicz@gis.gov.pl + 48 22 536 13 79