Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Realizacja w Polsce Planu działań Rady Europy w celu promocji praw i pełnego uczestnictwa osób niepełnosprawnych w społeczeństwie w obszarze edukacji.
Advertisements

Wykorzystanie środków europejskich w latach w województwie dolnośląskim
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Prezentacja wyników badań
Pełnosprawny Student VI
Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego
Samorząd a Konwencja o Prawach Osób Niepełnosprawnych ONZ
regulaminów uczelni wyższych pod kątem dostosowania ich zapisów
Prawo do nauki osób niepełnosprawnych i obowiązki uczelni w tym zakresie Robert Krawczyk.
Norwegian Social Research Wolność cyfrowa dla osób niepełnosprawnych: społeczne prawodawstwo i redystrybucja w Europie i USA dr Rune Halvorsen.
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
Praktyki zagraniczne IAESTE
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
UCHWAŁA SEJMU RZECZYPOSPOLITEJ POLSKIEJ
Fundacja Inicjatyw Badawczo- Szkoleniowych WSP TWP w Warszawie Ul. Drawska Warszawa Tel w Fundacja.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Aktywność zawodowa i przedsiębiorczość osób z niepełnosprawnościami
Departament Społeczeństwa Informacyjnego
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Podstawowe terminy. Ustawa z dnia 27 lipca 2005 r. wraz z późniejszymi zmianami Rozporządzenie ministra nauki i szkolnictwa wyższego z dnia 5 października.
Kwalifikacje po europejsku Zmiana dla Twojej przyszłości.
PRAWO DO ŻYCIA Jest podstawą wszystkich praw dziecka!
ePolska Zakopane 2001 Społeczeństwo informacyjne: -Szybka, powszechna i relatywnie tania telekomunikacja. -Komunikacja z wykorzystaniem sieci teleinformatycznych.
UMOWA SPOŁECZNA PRACA. Tegoroczne kampanie wyborcze toczą się w dwudziestopięciolecie powstania Solidarności. To szczególne zobowiązanie i nie wolno o.
Lider Projektu: Uniwersytet Warszawski Partnerzy Projektu: Stowarzyszenie Rodzin i Opiekunów Osób z Zespołem Downa Bardziej Kochani, Prywatny Dom Opieki.
Polityka edukacyjna Unii Europejskiej
Najlepsze wykorzystanie Europejskich Ram Odniesienia na rzecz Zapewniania Jakości w Kształceniu i Szkoleniu Zawodowym Drogowskazy Jolanta Podłowska MIĘTNE,
O programie Szkoła z klasą 2.0 Szkoła z Klasą to ogólnopolska akcja edukacyjna prowadzona od 2002 roku przez Centrum Edukacji Obywatelskiej i Gazetę Wyborczą.
INFORMACJA EDUKACYJNA I ZAWODOWA W SZKOLE
SZKOŁA Z KLASĄ 2.0 Debata szkolna
1 Założenia projektu systemowego Ministerstwa Gospodarki realizowanego w ramach Poddziałania Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka Wsparcie.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Język migowy w Konwencji ONZ
Edukacja domowa w aspekcie prawnym
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Pełnosprawny Student VIII
Jak zachęcić osoby z niepełnosprawnością do mówienia o swoich potrzebach oraz korzystania ze wsparcia BON dr Mirosław Rutkowski Uniwersytet Jana Kochanowskiego.
Obowiązki uczelni w zakresie dostępności serwisów internetowych Piotr Witek Utilitia.pl Ten utwór jest dostępny na licencji Creative.
Wsparcie osób nieposiadających orzeczenia Kontekst prawny Aleksander Waszkielewicz Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Dostępność przestrzeni publicznej dla osób słabosłyszących w odniesieniu do konwencji ONZ o prawach osób słabosłyszących Krzysztof Wostal Polska Fundacja.
Stowarzyszenie na rzecz równego dostępu do kształcenia "Twoje nowe możliwości" Orzeczenie o stopniu niepełnosprawności a specjalne potrzeby.
Rola polityki rynku pracy w rozwijaniu kształcenia zawodowego.
Osoba niepełnosprawna
„Monitoring obywatelski Konwencji o prawach osób z niepełnosprawnościami” Anna Rdest Fundacja Instytut Rozwoju Regionalnego Pełnosprawny Student VIII Kraków,
Krajowy Program Działań na Rzecz Równego Traktowania 2013 – 2016 Warszawa, 28 sierpnia 2014r.
SPORT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI
STUDENT Z ZESPOŁEM ASPERGERA
UCZELNIA PRZYJAZNA NIEPEŁNOSPRAWNYM Wsparcie studentów niepełnosprawnych Katowice, 10 października 2015.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. ASYSTENT DLA STUDENTÓW Z NIEPEŁNOSPRAWNOŚCIAMI.
DOSTĘPNOŚĆ INFORMACJI
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. Projekt zwiększenia dotacji na zadania związane z kształceniem osób z niepełnosprawnościami Aleksander.
Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r. DR MARIA GORCZYŃSKA PEŁNOMOCNIK REKTORA UNIWERSYTETU EKONOMICZNEGO W KATOWICACH DS. OSÓB NIEPEŁNOSPRAWNYCH.
Dostępność informacji dla osób z niepełnosprawnościami Mikołaj Rotnicki Pełnosprawny Student IX Kraków, 3 listopada 2015 r.
Aspekty prawne niepełnosprawności Lila Anna Micun Wydział Zdrowia, Opieki Społecznej i Spraw Obywatelskich Starostwo Powiatowe w Sokółce.
Tel ; tel./fax fax ; infolinia WWW: zszs2.szkolnastrona.pl Zespół.
Krajowy Program Przeciwdziałania Ubóstwu i Wykluczeniu Społecznemu 2020: Nowy Wymiar Aktywnej Integracji Poznań, styczeń 2014.
Konwencja o prawach osób z niepełnosprawnościami. Postulaty ze Społecznego Raportu Alternatywnego z realizacji w Polsce Konwencji Kraków, 3 czerwca 2016.
Model absolwenta dr Jolanta Barbara Jabłonkowska 1.
Medycznie czy społecznie? Małgorzata Perdeus-Białek Moffin.
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
Zasada równości szans i niedyskryminacji, w tym dostępności dla osób z niepełnosprawnościami oraz zasada równości szans kobiet i mężczyzn w ramach Poddziałania.
Zasada równości szans kobiet i mężczyzn
Punkt Informacyjno – Konsultacyjny dla studentów niepełnosprawnych
Uczelnia dostępna zasady i zakres konkursu w ramach Osi III PO WER
Zapis prezentacji:

Obowiązki uczelni wyższych Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Obowiązki uczelni wyższych w świetle Konwencji o prawach osób niepełnosprawnych Anna Błaszczak Biuro Rzecznika Praw Obywatelskich

Kim są osoby z niepełnosprawnościami? Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Kim są osoby z niepełnosprawnościami?

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Do osób niepełnosprawnych zaliczają się osoby z długotrwałą obniżoną sprawnością fizyczną, umysłową, intelektualną lub sensoryczną, która w interakcji z różnymi barierami może ograniczać ich pełne i efektywne uczestnictwo w życiu społecznym na równych zasadach z innymi obywatelami. art. 1 Konwencji

art. 24 Konwencji EDUKACJA Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. art. 24 Konwencji EDUKACJA

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Państwa Strony zapewnią, że osoby niepełnosprawne będą miały dostęp do powszechnego szkolnictwa wyższego, szkolenia zawodowego, kształcenia dorosłych i możliwości uczenia się przez całe życie, bez dyskryminacji i na zasadzie równości z innymi osobami. W tym celu Państwa Strony zagwarantują, że zapewnione będą racjonalne usprawnienia dla osób niepełnosprawnych.

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Aby wesprzeć realizację tego prawa, Państwa Strony podejmą odpowiednie środki w celu zatrudniania nauczycieli, w tym nauczycieli niepełnosprawnych, którzy mają kwalifikacje w zakresie używania języka migowego i/lub alfabetu Braille'a, oraz w celu szkolenia specjalistów i personelu pracujących na wszystkich szczeblach edukacji. Takie szkolenie będzie obejmować wiedzę na temat niepełnosprawności i korzystanie ze wspomagających (augmentatywnych) i alternatywnych sposobów, środków i form komunikacji, technik i materiałów edukacyjnych, w celu wspierania osób niepełnosprawnych.

art. 9 Konwencji DOSTĘPNOŚĆ Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. art. 9 Konwencji DOSTĘPNOŚĆ

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Aby umożliwić osobom niepełnosprawnym niezależne życie i pełny udział we wszystkich sferach życia, Państwa Strony podejmą odpowiednie środki w celu zapewnienia im, na zasadzie równości z innymi osobami, dostępu do środowiska fizycznego, środków transportu, informacji i komunikacji, w tym technologii i systemów informacyjno-komunikacyjnych, a także do innych urządzeń i usług, powszechnie dostępnych lub powszechnie zapewnianych, zarówno na obszarach miejskich, jak i wiejskich.

WOLNOŚĆ WYPOWIADANIA SIĘ i WYRAŻNIA OPINII oraz DOSTĘP DO INFORMACJI Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. art. 21 Konwencji WOLNOŚĆ WYPOWIADANIA SIĘ i WYRAŻNIA OPINII oraz DOSTĘP DO INFORMACJI

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Państwa Strony podejmą wszelkie odpowiednie środki, aby osoby niepełnosprawne mogły korzystać z prawa do wolności wypowiadania się i wyrażania opinii, w tym wolności poszukiwania, otrzymywania i rozpowszechniania informacji i poglądów, na zasadzie równości z innymi osobami i poprzez wszelkie formy komunikacji, według ich wyboru:

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. (a) dostarczanie osobom niepełnosprawnym informacji przeznaczonych dla ogółu społeczeństwa, w dostępnych dla nich formach i technologiach, odpowiednio do różnych rodzajów niepełnosprawności, na czas i bez dodatkowych kosztów,

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. (b) akceptowanie i ułatwianie korzystania przez osoby niepełnosprawne w sprawach urzędowych z języków migowych, alfabetu Braille'a, komunikacji wspomagającej (augmentatywnej) i alternatywnej oraz wszelkich innych dostępnych środków, sposobów i form komunikowania się przez osoby niepełnosprawne, według ich wyboru (…)

art. 27 Konwencji PRACA i ZATRUDNIENIE Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. art. 27 Konwencji PRACA i ZATRUDNIENIE

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Państwa Strony uznają prawo osób niepełnosprawnych do pracy, na zasadzie równości z innymi osobami; obejmuje to prawo do możliwości zarabiania na życie poprzez pracę swobodnie wybraną lub przyjętą na rynku pracy oraz w otwartym, integracyjnym i dostępnym dla osób niepełnosprawnych środowisku pracy. Państwa Strony będą chronić i popierać realizację prawa do pracy, również tych osób, które staną się niepełnosprawne w okresie zatrudnienia (…)

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. (a) zakazania dyskryminacji ze względu na niepełnosprawność w odniesieniu do wszelkich kwestii dotyczących wszystkich form zatrudnienia, w tym warunków rekrutacji, przyjmowania do pracy i zatrudnienia, kontynuacji zatrudnienia, awansu zawodowego oraz bezpiecznych i higienicznych warunków pracy (…)

UDZIAŁ W ŻYCIU KULTURALNYM, REKREACJI, WYPOCZYNKU i SPORCIE Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. art. 30 Konwencji UDZIAŁ W ŻYCIU KULTURALNYM, REKREACJI, WYPOCZYNKU i SPORCIE

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. W celu umożliwienia osobom niepełnosprawnym udziału, na zasadzie równości z innymi osobami, w działalności rekreacyjnej, wypoczynkowej i sportowej, Państwa Strony podejmą odpowiednie środki w celu: (a) zachęcania osób niepełnosprawnych do udziału, w możliwie najszerszym zakresie, w powszechnej działalności sportowej na wszystkich poziomach (…)

Jak to zrobić? Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Jak to zrobić?

RACJONALNE DOSTOSOWANIE Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. RACJONALNE DOSTOSOWANIE

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Racjonalne dostosowanie – konieczne i odpowiednie zmiany i dostosowania, nie nakładające nieproporcjonalnego lub nadmiernego obciążenia, jeśli jest to potrzebne w konkretnym przypadku, w celu zapewnienia osobom niepełnosprawnym możliwości korzystania z wszelkich praw człowieka i podstawowych wolności oraz ich wykonywania na zasadzie równości z innymi osobami. art. 2 Konwencji

KONSULTACJE z OSOBAMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. KONSULTACJE z OSOBAMI NIEPEŁNOSPRAWNYMI

Pełnosprawny Student VII Kraków, 29 października 2013 r. Przy tworzeniu i wdrażaniu ustawodawstwa i polityki celem wprowadzenia w życie niniejszej konwencji, a także w toku podejmowania decyzji w zakresie spraw dotyczących osób niepełnosprawnych Państwa Strony będą ściśle konsultować się z osobami niepełnosprawnymi, a także angażować te osoby, w tym niepełnosprawne dzieci, w te procesy, za pośrednictwem reprezentujących je organizacji. art. 4 ust. 3 Konwencji

Dziękuję za uwagę Dane kontaktowe: Anna BŁASZCZAK Zespół Prawa Konstytucyjnego i Międzynarodowego tel. 22 55 17 938 e-mail: a.blaszczak@brpo.gov.pl Konferencja pod Honorowym Patronatem Ministerstwa Nauki i Szkolnictwa Wyższego, Rzecznika Praw Absolwenta oraz Parlamentu Studentów Rzeczypospolitej Polskiej Projekt jest realizowany przy wsparciu finansowym ze środków PFRON będących w dyspozycji Województwa Małopolskiego. Patroni honorowi: Partner: Patroni medialni: