Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Konstruowanie programu nauczania
Advertisements

Opracowanie: Czesław Stawikowski
Program wychowawczy szkoły i program profilaktyki
KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Dodatkowe zajęcia dydaktyczne
Nowe akty prawne związane ze zmianami w nadzorze pedagogicznym sprawowanym przez dyrektora szkoły Planowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektorów szkól.
Plan pracy dydaktycznej dla szkoły podstawowej i gimnazjum
Opracowanie programów nauczania wg nowej podstawy programowej kształcenia zawodowego
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wychowanie do życia w rodzinie
Zanim wybierzesz program nauczania
Diagnostyka i ewaluacja konieczność czy potrzeba?
Wojewódzki Ośrodek Metodyczny
Szkolny zestaw programów nauczania
Metodyka nauczania teoretycznych przedmiotów zawodowych
Realizacja projektu w szkołach w roku szkolnym 2010/2011 Ewa Grela Dyrektor Projektu.
Zasady konstruowania programów projakościowych
SZPN - zadania Dyrektora szkoły
Opracowanie: Joanna Dembowa. rozporządzenia o nowej podstawie programowej wychowania przedszkolnego i kształcenia ogólnego (z 23 grudnia 2008 r.). ustawa.
Opracowanie: Joanna Dembowa
System doskonalenia nauczycieli
Zasady prowadzenia innowacji pedagogicznych w szkołach/placówkach regulują:
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
„Konstruowanie programów nauczania kształcenia ogólnego zgodnych z nową podstawą programową” 1.
Edward Krawczyński Nowa Podstawa Programowa z informatyki w rzeczywistości szkolnej RODN WOM Katowice 2012.
Konferencja dla dyrektorów szkół podsumowująca pracę w I semestrze marzec 2005 r. Uwarunkowania prawne dotyczące szkół policealnych.
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
Nowa podstawa programowa kształcenia ogólnego dla szkół podstawowych
Konstruowanie programu nauczania wychowania fizycznego
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
Podstawa prawna Art. 22 a ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz z poźn. zm.) Ustawa z dnia 19 marca 2009.
Indywidualne nauczanie
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Pisanie i modyfikowanie programów, pisanie innowacji i projektów edukacyjnych w edukacji wczesnoszkolnej Joanna Dembowa.
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
PROGRAMY NAUCZANIA INNOWACJE PEDAGOGICZNE PROGRAMY AUTORSKIE
Zmiany w roku szkolnym 2014/2015
UPRAWNIENIA RADY PEDAGOGICZNEJ Narada szkoleniowa dyrektorów Jola nta Lenkiewicz – Broda Eugeniusz Półtorak Białystok, 21 luty 2008 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
Konferencja szkoleniowa (KS-1) 11 stycznia 2014 r. 1Maria M. Ferenc - konsultant ds. ewaluacji i oceniania.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
Akty prawne związane z kształceniem zawodowym – nowe lub nowelizacja obowiązujących Warszawa, 19 sierpnia 2015 DEPARTAMENT KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO I USTAWICZNEGO.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
Ustawa z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (tekst jednolity Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572); Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z.
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
DEFINICJA ODDZIAŁU DWUJĘZYCZNEGO Oddział szkolny, w którym nauczanie jest prowadzone w dwóch językach polskim oraz obcym nowożytnym, będącym drugim językiem.
O nowych zadaniach nauczyciela matematyki w kontek ś cie wyboru podr ę czników i programów nauczania.
„Zespoły problemowo-zadaniowe w szkole”
Czy uczyć normalizacji w szkole zawodowej? Warszawa, 12 marca 2014 r. Piotr Pniewski.
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
JAK PLANOWAĆ ZAJĘCIA POZALEKCYJNE? Autorzy: Katarzyna Michalik.
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Doradztwo zawodowe w szkołach
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zmiany w prawie oświatowym
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie pomocy psychologiczno-pedagogicznej w publicznych przedszkolach, szkołach podstawowych.
Ustawa z dnia 14 grudnia 2016 r. Przepisy wprowadzające ustawę – Prawo Oświatowe (Dz. U. z 2017 r., poz. 60) Delegatura w Płocku.
Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 3 sierpnia 2017 r
Efektywne doradztwo edukacyjno-zawodowe
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Rola oceny na lekcjach wychowania fizycznego
Mamo, Tato – szkoła dla Twojego Sześciolatka
Jak skutecznie realizować podstawę programową?
Program nauczania dla zawodu
Zapis prezentacji:

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Program nauczania

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu CELE: analiza dokumentów wyznaczających podstawy prawne konstruowania programów kształcenia, w tym szczególnie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania analiza dokumentów wyznaczających podstawy prawne konstruowania programów kształcenia, w tym szczególnie rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników oraz podstawy programowej teoria pisania programów wychowania przedszkolnego teoria pisania programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 21 czerwca 2012 r. w sprawie dopuszczania do użytku w szkole programów wychowania przedszkolnego i programów nauczania oraz dopuszczania do użytku szkolnego podręczników (Dz. U. z dnia 3 lipca 2012 r.) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 27 sierpnia 2012 r. w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół (Dz. U. z dnia 30 sierpnia 2012 r.) ROZPORZĄDZENIE MINISTRA EDUKACJI NARODOWEJ z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. z dnia 22 lutego 2012 r.)

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu REGULACJE DOTYCZĄ: a)programów wychowania przedszkolnego dla przedszkola, w tym przedszkola specjalnego, oddziału przedszkolnego w szkole podstawowej oraz innych form wychowania przedszkolnego, b) programów nauczania dla zajęć edukacyjnych z zakresu kształcenia ogólnego dla szkoły podstawowej, gimnazjum i szkół ponadgimnazjalnych,w tym szkół specjalnych, c) programów nauczania dla zawodów i programów nauczania dla profili kształcenia ogólnozawodowego dla szkół ponadgimnazjalnych tym szkół specjalnych;

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Nauczyciel może zaproponować program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego, program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu opracowany samodzielnie lub we współpracy z innymi nauczycielami. Nauczyciel może również zaproponować program opracowany przez innego autora (autorów) lub program opracowany przez innego autora (autorów) wraz z dokonanymi zmianami. Zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego, program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony Zaproponowany przez nauczyciela program wychowania przedszkolnego, program nauczania ogólnego, program nauczania dla zawodu albo program nauczania dla profilu powinien być dostosowany do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony.

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu § Program wychowania przedszkolnego może być dopuszczony do użytku w danym przedszkolu, oddziale przedszkolnym w szkole podstawowej lub innej formie wychowania przedszkolnego, jeżeli: 1)stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań ustalonych w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, określonej w rozporządzeniu Ministra Edukacji Narodowej w sprawie podstawy programowej wychowania przedszkolnego oraz kształcenia ogólnego w poszczególnych typach szkół lub zadań, które mogą być realizowane w ramach zajęć dodatkowych, określonych w przepisach w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół;

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu 2)zawiera: a)szczegółowe cele kształcenia i wychowania, b)treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej wychowania przedszkolnego, c)sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości dzieci, d)metody przeprowadzania analizy gotowości dziecka do podjęcia nauki w szkole (diagnoza przedszkolna); 3)jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym.

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu § Program nauczania ogólnego obejmuje co najmniej jeden etap edukacyjny i dotyczy edukacji wczesnoszkolnej (kształcenia zintegrowanego), przedmiotu, ścieżki edukacyjnej, bloku przedmiotowego lub ich części i może być dopuszczony do użytku w danej szkole, jeżeli: stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej w rozporządzeniu, stanowi opis sposobu realizacji celów kształcenia i zadań edukacyjnych ustalonych w podstawie programowej kształcenia ogólnego, określonej w rozporządzeniu,

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu 2)zawiera: a)szczegółowe cele kształcenia i wychowania, b)treści zgodne z treściami nauczania zawartymi w podstawie programowej kształcenia ogólnego, c)sposoby osiągania celów kształcenia i wychowania, z uwzględnieniem możliwości indywidualizacji pracy w zależności od potrzeb i możliwości uczniów oraz warunków, w jakich program będzie realizowany, d)opis założonych osiągnięć ucznia, a w przypadku programu nauczania ogólnego uwzględniającego dotychczasową podstawę programową kształcenia ogólnego - opis założonych osiągnięć ucznia z uwzględnieniem standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, określonych w przepisach w sprawie standardów wymagań będących podstawą przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów, e)propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia;

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu 3)jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu

2. Przed dopuszczeniem programu nauczania ogólnego do użytku w danej szkole, dyrektor szkoły może zasięgnąć opinii: 1)nauczyciela mianowanego lub dyplomowanego, posiadającego wykształcenie wyższe i kwalifikacje wymagane do prowadzenia zajęć edukacyjnych, dla których program jest przeznaczony, lub 2)konsultanta lub doradcy metodycznego, lub 3)zespołu nauczycielskiego, zespołu przedmiotowego lub innego zespołu problemowo-zadaniowego, o których mowa w przepisach w sprawie ramowych statutów publicznego przedszkola oraz publicznych szkół.

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Opinia, o której mowa w ust. 2, zawiera w szczególności: ocenę zgodności programu nauczania ogólnego z podstawą programową kształcenia ogólnego ocenę zgodności programu nauczania ogólnego z podstawą programową kształcenia ogólnego dostosowania programu do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony.dostosowania programu do potrzeb i możliwości uczniów, dla których jest przeznaczony.

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu § Program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu może być dopuszczony do użytku w danej szkole, jeżeli: 1) stanowi zbiór usystematyzowanych, celowych układów umiejętności i treści nauczania, ujętych w podstawie programowej kształcenia w zawodzie albo w podstawie programowej kształcenia w profilu kształcenia ogólnozawodowego, określonych odpowiednio w przepisach w sprawie podstaw programowych kształcenia w zawodach oraz w przepisach w sprawie podstawy programowej kształcenia w profilach kształcenia ogólnozawodowego, wraz ze wskazówkami dotyczącymi realizacji procesu kształcenia i oceniania osiągnięć edukacyjnych ucznia;

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu § Program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu może być dopuszczony do użytku w danej szkole, jeżeli: 2) zawiera: a) programy nauczania poszczególnych przedmiotów zawodowych, bloków tematycznych, modułów lub innych układów treści, obejmujące: -szczegółowe cele kształcenia określające wiadomości i umiejętności, które powinny być opanowane przez ucznia, -treści kształcenia w formie haseł programowych, powiązane ze szczegółowymi celami kształcenia,

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu § Program nauczania dla zawodu oraz program nauczania dla profilu może być dopuszczony do użytku w danej szkole, jeżeli zawiera: - wskazówki metodyczne dotyczące realizacji programu, - propozycje kryteriów oceny i metod sprawdzania osiągnięć ucznia, b) propozycje planu lub planów nauczania dla zawodu albo profilu kształcenia ogólnozawodowego opracowane na podstawie ramowych planów nauczania, określonych w przepisach w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych; 3) jest poprawny pod względem merytorycznym i dydaktycznym. 2. Program nauczania dla zawodu może uwzględniać umiejętności i treści specjalizacji w zawodzie, jeżeli podstawa programowa kształcenia w zawodzie przewiduje możliwość wprowadzenia specjalizacji.

PROGRAM NAUCZANIA TO:  zbiór zagadnień, tematów dotyczących poszczególnych dziedzin wiedzy i życia przydatnych do nauczania.  opis sposobu realizacji celów oraz zagadnień ustalonych w Podstawie Programowej, która stanowi punkt wyjścia do opracowania programu. Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu

PODSTAWOWE TYPY PROGRAMÓW:  ze względu na zasady organizacyjne programu: przedmiotowe, blokowe, tematyczne  ze względu na zasady zagospodarowania programu: maximum i minimum  ze względu na zasady segmentacji treści: całościowe i modularne  ze względu na szeregowanie bloków treści: linearne i spiralne Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu

PROGRAMY Z JĘZYKA OBCEGO: Programy gramatyczne Programy funkcjonalne (semantyczne) Programy tematyczne Programy sytuacyjne Programy leksykalne

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu STRUKTURA PROGRAMU WYNIKA Z : aktów prawnych Podstawowe elementy Programu Nauczania to: szczegółowe cele kształcenia i wychowania, materiał nauczania związany z celami kształcenia w formie haseł programowych, opis założonych osiągnięć ucznia, propozycje metod ich pomiaru, kryteria oceny

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Cele : oczekiwane i pożądane zmiany, jakie pod wpływem nauczania i uczenia się kształtują się w osobowości ucznia Cele muszą być zgodne z celami określonymi w Podstawie programowej, powinny rozszerzać ich zakres. Cele ogólne – służą ogólnemu opanowaniu przez uczniów wiadomości i umiejętności w dłuższym przedziale czasowym. Cele szczegółowe - operacyjne

Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu Ćwiczenia przewidywane do wykonania w ramach sieci: 1.Wyszukiwanie w pp celów kształcenia, wychowania, zadań szkoły na dany etap 2.Opisywanie sposobu realizacji celów kształcenia i wychowania 1.Operacjonalizacja celów 2.Strukturyzowanie materiału nauczania 3.Planowanie ewaluacji skteczności Programu, w tym mierzenia postępów uczniów 4.Formułowanie kryteriów oceniania

 Polecam filmy zamieszczone na youtube. Czy w przyszłości nauczyciel będzie potrzebny, czy zastąpią nas komputery, a może będziemy tylko organizatorami procesu edukacyjnego?? in_the_cloud.html d_driven_education.html Sugata Mitra i jego nowy eksperyment z samodzielnym uczeniem się ow_kids_teach_themselves.html Sugata Mitra pokaz Aktywne doskonalenie – kompleksowe wsparcie dla szkół i przedszkoli we Wrocławiu