Gwałt. Jak zapobiegać agresji w grupach rówieśniczych. Justyna Sikora.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
JAK SOBIE RADZIĆ Z PRZEMOCĄ?
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
PRZEMOC I AGRESJA Jak zapobiegać?
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
Rola jednostki w kształtowaniu własnego i społecznego bezpieczeństwa.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Lucyna Maculewicz - Dyrektor Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej Nr 3
Nadużywanie alkoholu Przemysław Kowalik.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Podstawy Pomocy Psychologicznej
ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 4 W SKIERNIEWICACH ul. Podkładowa 2
Jestem aktywny i aktywizuję innych
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
PRZEMOC I AGRESJA.
Wagarowanie młodzieży
PRZEMOC W RODZINIE…… to sytuacja ,w której ktoś wykorzystuje to, że ma przewagę nad Tobą - jest silniejszy, starszy i ważniejszy a Ty czujesz.
„Bezpieczna Szkoła- Bezpieczny Uczeń”
„ MÓJ WYBÓR – MOJE ŻYCIE ”
W PROGRAMIE KSZTAŁCENIA RATOWNIKÓW MEDYCZNYCH
Uzależnienia a rozwój dziecka
A PROBLEM UZALEŻNIEŃ OD NARKOTYKÓW
Stowarzyszenie Pomocy Dzieciom „Bratek” w Barlinku ( Barlinek, ul
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Strategie pracy psychologicznej z osobą doznającą przemocy domowej
OBOWIĄZKI UCZNIA.
Przyczyny, rodzaje, symptomy, czynniki sprzyjające, zapobieganie
DZIAŁALNOŚĆ PROFILAKTYCZNA SZKOŁY
ROGRAMY PROFILAKTYCZNE realizowane przez TKOPD w Lesznie
Podstawa Programowa Wychowania Przedszkolnego dla przedszkoli, oddziałów przedszkolnych w szkołach podstawowych oraz innych form wychowania.
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
Przemoc w szkole jako współczesny problem systemu edukacujnego
ZERO TOLERANCJI DLA PRZEMOCY W SZKOLE
Przemoc w szkole ZJAWISKO PRZEMOCY I ZACHOWAŃ AGRESYWNYCH
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
PEDAGOG SZKOLNY.
Automotywacja czyli jak sprawić aby mi się chciało chcieć
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
ZAGROŻENIA MŁODZIEŻY PODCZAS WYPOCZYNKU.
Przesłanie SZKOŁY BEZ PRZEMOCY na rok 2010/11
Wydział Polityki Społecznej Mazowieckiego Urzędu Wojewódzkiego
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Tydzień działań profilaktycznych
„ S ą warto ś ci, których nikomu nie mo ż emy przekaza ć, bo ka ż dy musi dojrze ć do nich sam, i to nieraz bardzo ż mudn ą prac ą „ ( ks. JanTwardowski)
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Szkoła bez przemocy.
Stop cyberprzemocy!!! Informacje dla rodziców
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Proces leczenia i powrotu do zdrowia dziecka, przebiega w naszej placówce pomyślnie, ponieważ w jednym zespole działają:
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
PRZEMOC nie stój obojętnie! Autor: Magdalena Palik Klasa: VI c Szkoła: Szkoła Podstawowa nr 40 imienia Leona Kruczkowskiego w Lublinie Opiekun pracy: Tadeusz.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
ZINTEGROWANA POLITYKA BEPIECZEŃSTWA „Szkoła promująca bezpieczeństwo” Wyniki ankiet przeprowadzonych wśród uczniów, rodziców i nauczycieli Zespołu Szkół.
AGRESJA- przez agresję rozumie się każde zamierzone działanie, mające na celu wyrządzenie komuś lub czemuś szkody, krzywdy, straty, bólu fizycznego czy.
Na podstawie Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dnia 1 lutego 2013 r. w sprawie szczegółowych zasad działania publicznych poradni psychologiczno-pedagogicznych,
RAZEM PRZECIWKO PRZEMOCY
STOP PRZEMOCY I AGRESJI !!!
7 Nawyków – mapa wdrożenia
METODA RUCHU ROZWIJAJĄCEGO WERONIKI SHERBORNE
Telefony Zaufania dla dzieci
Kilka cennych rad dla Rodzica pierwszoklasisty!
II Ogólnopolski Dzień Praw Dziecka
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
Kontrola i ewaluacja zajęć wychowania fizycznego
Dobry dom miejsce troski o psychikę człowieka
„Bezpieczny uczeń” cykl szkoleń zorganizowanych przez Policealną szkołę ochroniarzy i detektywów Ochicara oraz ROM-E Metis w Katowicach Magdalena Lipiak.
Zapis prezentacji:

Gwałt. Jak zapobiegać agresji w grupach rówieśniczych. Justyna Sikora

Definicja gwałtu Definicja gwałtu Gwałt jako groźba, siła fizyczna lub zastraszanie w celu uzyskania seksualnej relacji z drugą osobą wbrew jej woli. Intencją gwałtu jest upokorzenie i zdegradowanie ofiary przez użycie seksu jako narzędzia dla wyrażenia przemocy, siły i agresji. Innymi słowy, gwałt to cios w ciało i duszę.

Gwałt zbiorowy Pojęcie gwałtu "wspólnie z inną osobą" należy rozumieć w ten sposób, że druga osoba niekoniecznie musi uczestniczyć w przestępstwie, bezpośrednio dokonując wyżej opisanych czynności. Wystarczy, że weźmie w nim udział w formie pomocnictwa: podstępem doprowadzając ofiarę na miejsce gwałtu, pilnując, czy nikt nie nadchodzi, czy też w czasie gwałtu przytrzymując ofiarę. Klasyczną postacią gwałtu zbiorowego jest jednak bezpośrednie dokonywanie czynności seksualnych przez więcej niż jedną osobę, przy czym osoby te działają wspólnie i w porozumieniu.

Konsekwencje emocjonalne Napaść seksualna powoduje duże napięcie emocjonalne u wszystkich, jak i u ofiary gwałtu. Twoje relacje z nią będą zarażone, będziesz potrzebował/a tak ja ona pracy i leczenia. Ona będzie bardzo czuła na ludzkie reakcje związane z napaścią, może nawet bać się tych reakcji oczekując niezrozumienia i osądzenia.

Reakcje ofiary gwałtu Niepokój, depresja, koszmary nocne, bezsenność, poczucie winy, wstyd, poczucie nieczystości, złość, gniew do osób będących blisko. Jej bezpośrednie odpowiedzi mogą być pomieszane, nastroje mogą się nagle zmieniać. W jednej chwili będzie chciała, żebyś był/ła przy niej, by za chwile pragnąć zostać samej. Będzie doznawała tego samego szoku, braku wiary, smutku, złości tak jak Ty. Będziecie na tej samej drodze ku zdrowiu, mimo że będziecie inaczej kroczyć i przechodzić przez inne etapy przez większość czasu.

Statystyki policyjne informują o 1987 zgwałceniach w 2005 roku. Szacuje się jednak, że w Polsce popełnianych jest ponad 200 gwałtów dziennie. Skąd te rozbieżności? Tylko pewna część zgwałceń jest zgłaszana na policję. Większość tych przestępstw z powodu wstydu, strachu czy... poczucia winy zostaje przemilczana. Ale nie zapomniana. Bo w świadomości ofiary trauma zostaje do końca życia.

Czym jest spowodowany gwałt? Nie ma jednoznacznych przyczyn. Jednak są pewne kluczowe elementy: wychowanie, nieporozumienie, zmiana seksualnych oczekiwań. Główna przyczyna to: nieposzanowanie praw kobiety i jej życzeń; różnice w sposobie wychowywania kobiet i mężczyzn od dziecka; kobieta może mówić "nie" kiedy ma na myśli "może" lub nawet "tak" wtedy mężczyzna nauczony " ciągłego próbowania" będzie starł się zmienić to "może" w "tak", zatem mężczyźnie trudno określić kiedy "nie" oznacza naprawę "nie„;

kobiety nie chcą zgodzić się na seks, ponieważ boją się, że zostaną uznane za "łatwe" i "puszczalskie„ złe odczytywanie sygnałów niewerbalnych,; wielu młodych chłopców uważa, że seks się im należy po tym jak kilka razy wyjdą gdzieś z dziewczyną; niektórzy mężczyźni uważają, że są uprawnieni do seksu skoro stracili pieniądze na randce; inni znowu myślą, że skoro kobieta jest aktywna seksualnie, będzie chciała uprawiać seks z każdym łącznie z nim; zmuszenie kogoś do seksu sprawia, że czują się silniejsi, ponieważ ktoś jest słabszy. Gwałt to przemoc skierowana w stronę kobiety.

Przyczyny przestępczości nieletnich Przestępczość nieletnich jest wypadkową wielu czynników, takich jak: kryzysu w rodzinie (rozluźnienie więzi rodzinnych, niewydolność wychowawcza, niekorzystne wzorce osobowe – alkoholizm, narkomania) niepowodzeń szkolnych (brak zainteresowań i miejsc do ich rozwijania, zagospodarowania wolnego czasu) zagrożeń wynikających z alkoholizmu, narkomanii, przynależności do nieformalnych grup młodzieżowych

Aby skutecznie przeciwdziałać przemocy trzeba obalić mity Jestem bezpieczny w tłumie – nigdy nie zakładaj, że w biały dzień, w tłumie nic nie może ci się stać; Zawsze ktoś mi pomoże – nie bądź pewny tego, że ktoś ci pomoże; Używki pomagają w dobrej zabawie – jesteś w błędzie myśląc, że mała ilość używki nie ma znaczenia; Nie grozi mi uzależnienie – sam siebie oszukujesz twierdząc, że sięgając po alkohol i narkotyki nie dasz się wciągnąć!

Jak zapobiegać przemocy między rówieśnikami Dyrektorzy, nauczyciele, pedagodzy mogą wpłynąć na poprawę bezpieczeństwa młodzieży poprzez: Określenie stanu bezpieczeństwa młodzieży w miejscach ich codziennych zajęć; Doskonalenie swojej wiedzy i umiejętności w zakresie zapobiegania sytuacjom zagrażającym zdrowiu, życiu, normalności funkcjonowania, sytuacjom trudnym; Ewaluację i monitorowanie działań wychowawczych, profilaktycznych i terapeutycznych; Podejmowanie działań interwencyjno - kompensacyjnych

Co powinni zrobić rodzice Rodzice powinni upewnić się, że w szkole, do której uczęszcza ich dziecko: Przedmiotem troski wychowawczej jest zaspakajanie potrzeb związanych z bezpieczeństwem na terenie szkoły; Kadra pedagogiczna wspiera rodziców w podejmowaniu tematyki dotyczącej unikania zachowań ryzykownych; Zadania edukacyjne zmierzają do kształtowania poczucia odpowiedzialności młodzieży za własne zachowania w szkole i poza nią oraz postaw prospołecznych i zachowań prozdrowotnych; Młodzież nabywa umiejętności różnicowania sytuacji zagrażających zdrowiu i życiu

Aby zapobiec przemocy wśród rówieśników należałoby wprowadzić do szkół programy edukacyjne typu,,Bezpieczny uczeń – jak unikać zagrożeń’’. Jest to program edukacyjny, dzięki któremu młodzi ludzie dowiadują się jak unikać sytuacji niebezpiecznych, a gdy już się w takiej znajdą, jak bronić się przed przemocą. Uczą się także pomagać sobie wzajemnie i nie być obojętnym na krzywdę drugiego człowieka.

W ramach tego programu uczniowie zdobywają wiedzę, jak lepiej dbać o bezpieczeństwo własne i bliskich: Uczą się na temat potencjalnych zagrożeń i zasad przeciwdziałania; Kształcą podstawy minimalizacji agresji w ich najbliższym otoczeniu; Poznają optymalne sposoby zachowań w trakcie i po ewentualnym napadzie; Uświadamiają sobie zagrożenia, jakie niesie ze sobą zjawisko braku reakcji na przemoc; Nabywają praktycznych umiejętności w zakresie samoobrony w sytuacjach zagrożenia.

Jeśli jesteś świadkiem lub ofiarą przemocy pamiętaj, że zawsze jest ktoś do kogo możesz zwrócić się o pomoc! Nie bój się mówić! Jeśli jesteś świadkiem lub ofiarą przemocy pamiętaj, że zawsze jest ktoś do kogo możesz zwrócić się o pomoc! Nie bój się mówić! - W szkole - pedagog i psycholog to ludzie przyjaźni Tobie i zawsze gotowi do pomocy. - Pogotowie opiekuńcze - zapewnia opiekę całodobową dzieciom i młodzieży znajdującym się w trudnej sytuacji życiowej (można zgłaszać się bez skierowania). - Korzystaj z wszelkich użytecznych numerów telefonów alarmowych, odpowiednich do zaistniałej sytuacji ( niebieska linia , telefon zaufania AIDS , ogólnopolski policyjny telefon zaufania )

Literatura: Przemoc seksualna - Jarosław Polanowski. Niebieska Linia, nr 1 / 2002 Psychologiczne konsekwencje gwałtu - Sylwia Kluczyńska. Czasopismo: Niebieska Linia Numer: 1/2002 Program edukacyjny - Bezpieczny uczeń. Jak unikać zagrożeń – Mariola Bartela. Organizatorzy: Wyższa Szkoła Bezpieczeństwa w Poznaniu oraz sieć Policealnych Szkół Detektywów i Pracowników Ochrony O'CHIKARA.

DZIĘKUJE ZA UWAGĘ!