Rodzic jako doradca zawodowy Większość młodych ludzi pytanych o to kto jest dla nich najważniejszym doradcą przy wyborze drogi edukacji wskazuje rodziców, następnie kolegów i nauczycieli.
Od czego zacząć? Wspólnie ustalić cele rodziców i dzieci Podtrzymywać dobrą komunikację i pozytywne więzi emocjonalne Ustalić wspólny plan działania
Czynniki wyboru Przede wszystkim określić zasoby dziecka i rodziców
WSPARCIE OKREŚLENIE potrzeb, zainteresowań, umiejętności, wartości, oraz dostępnych możliwości. Rodzice, nauczyciele, doradca szkolny i zawodowy mają za zadanie pomóc dziecku w zdiagnozowaniu tych czynników i podjęciu decyzji w sprawie wyboru dalszej ścieżki edukacji.
Ścieżka edukacyjna wybierana jest w ramach indywidualnego „projektu życiowego”.
Co po gimnazjum? „Wybierz zawód, który lubisz a nigdy nie będziesz musiał pracować”. (Konfucjusz)
LICEUM trzyletnie liceum ogólnokształcące, którego ukończenie umożliwi uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego
uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, Technikum czteroletnie technikum, którego ukończenie umożliwia uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie a także uzyskanie świadectwa dojrzałości po zdaniu egzaminu maturalnego, dyplom można odebrać z suplementem Europass, prezentującym umiejętności zawodowe i kompetencje w sposób czytelny w całej Unii Europejskiej
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA trzyletnia zasadnicza szkoła zawodowa, której ukończenie umożliwi uzyskanie dyplomu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe po zdaniu egzaminów potwierdzających kwalifikacje w danym zawodzie, a także dalsze kształcenie począwszy od klasy drugiej liceum ogólnokształcącego dla dorosłych,
ZASADNICZA SZKOŁA ZAWODOWA SPECJALNA trzyletnia szkoła specjalna przysposabiającą do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, której ukończenie umożliwia uzyskanie świadectwa potwierdzającego przysposobienie do pracy.
NIE MA NABORU DO LICEÓW PROFILOWYCH!
Jakie inne zmiany przewiduje znowelizowana Ustawa? ustawa umożliwia łączenie szkół zawodowych w centra kształcenia zawodowego i ustawicznego nauka w technikach i zasadniczych szkołach zawodowych (podobnie jak to jest w liceach ogólnokształcących) będzie powiązana z nauką w gimnazjach - treści tam rozpoczęte będą kontynuowane w klasach pierwszych szkół ponadgimnazjalnych w technikum i zasadniczej szkole zawodowej uczniowie opanują te same zagadnienia z kształcenia ogólnego co uczniowie w pierwszej klasie liceum.
Jakie inne zmiany przewiduje znowelizowana Ustawa? Egzaminy na poszczególne kwalifikacje nie będą przeprowadzane po zakończeniu nauki w szkole, lecz na różnych jej etapach. W przypadku egzaminu przeprowadzanego w zakresie jednej kwalifikacji uczeń będzie uzyskiwał świadectwo zdobycia tej kwalifikacji, a po zdaniu wszystkich kwalifikacji wymaganych w danym zawodzie otrzyma dyplom.
Etap drugi – poznanie świata edukacji i pracy dróg edukacji świata zawodów zawodów, których wykonywanie daje szanse zatrudnienia
Etap trzeci – planowanie kariery czyli jak zrealizować marzenia? kształtowanie umiejętności wykorzystania informacji kształtowanie umiejętności planowania i podejmowania decyzji poznanie metod poszukiwania pracy tworzenie własnego portfolio pod kierunkiem doradcy zawodowego
ZAWODY PRZYSZŁOŚCI
Kierunki zmian wymagań pracodawców w zakresie kwalifikacji pracowników Rozszerzanie kwalifikacji pracowników zgodnie z potrzebami rynku. Dalsza specjalizacja pracowników Wzrost elastyczności i kreatywności rozumianych jako możliwość wyjścia poza obszar odpowiedzialności pracownika Ciągłe podnoszenie kwalifikacji pracowników przedsiębiorstw MOBILNOŚĆ EDUKACYJNA I ZAWODOWA!
Najbardziej poszukiwanym pracownikiem będzie wszechstronnie przygotowany absolwent szkoły czy uczelni, który co najmniej kilka razy w życiu zmienia zawód i będzie w stanie dostosować się do potrzeb rynku
mateiał opracowała Beata Matyszewska doradca zawodowy pedagog specjany