Pozytywna atmosfera w klasie

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ELEMENTY OCENIANIA KSZTAŁTUJĄCEGO
Advertisements

BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
ocenianie, które pomaga się uczyć
Samorząd uczniowski a podstawa programowa
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE „Moja kolorowa szkoła”
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
Bez pozytywnej motywacji zdobywanie wiedzy przekształca się w uciążliwą, mozolną prace. "Tego się trzeba nade wszystko strzec, aby nie znienawidził nauki.
Efektywność kształcenia Jak ją poprawiać?. Kształcenie – to całość doświadczeń składających się na proces zdobywania przez jednostkę umiejętności, wiedzy.
Wyrównywanie szans edukacyjnych
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Jak motywować dziecko do nauki?
PRAWA CZŁOWIEKA.
Zdrowie: To nie tylko brak choroby, lecz pełny dobrostan społeczny, psychiczny i biologiczny Światowa Organizacja Zdrowia.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Ocena opisowa Ocenić ucznia, to dać jak najpełniejszą informację
OCENA KSZTAŁTUJĄCA ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 94.
KODEKS SZKOŁY BEZ PRZEMOCY
Konferencja dla dyrektorów szkół i przedszkoli Europejski wymiar edukacji- rola dyrektora szkoły w realizacji międzynarodowych projektów współpracy szkół
RADY DLA WSZYSTKICH, KTÓRZY CHCĄ BYĆ DOBRYMI RODZICAMI
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Kodeks „SZKOŁY BEZ PRZEMOCY”. Sporządziła: Krystyna Wesołowska
Kształtowanie poczucia własnej wartości u dzieci.
Prymasa Tysiąclecia w Białymstoku
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
O korzeniach i skrzydłach…
Szkoła Współpracy.
w praktyce pedagogicznej
Poprawa jakości i efektywności systemów edukacji.
Szkoła Promująca Zdrowie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Idea oceniania kształtującego
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolny katalog motywowania uczniów do nauki. Naczelna zasada Stwórzmy możliwości osiągania drobnych sukcesów indywidualnych każdemu uczniowi.
OCENIANIE KSZTAŁTUJĄCE OK
KOCHAĆ TO ZNACZY WYMAGAĆ - WYCHOWUJ MĄDRZE
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Szkoła z klasą 2.0 Kodeks 2.0.
Główne założenia reformy programowej w szkole podstawowej:
Małe grupy w szkole na przykładzie modelu pracy w Specjalnym Ośrodku Szkolno-Wychowawczym nr 2 w Skarżysku-Kamiennej Opracowanie: mgr Bartosz Rybienik.
Samouczenie się (self-directed learning) w edukacji demokratycznej
WYNIKI AUTOEWALUACJI w Szkole Promującej Zdrowie przeprowadzonej w roku szkolnym 2014/2015 Szkoła Podstawowa im. Ks. Mariana Wiewiórowskiego w Gomulinie.
Alternatywne formy realizacji czwartej godziny wychowania fizycznego na przykładzie Gimnazjum nr 3 im. Podróżników i Odkrywców Polskich w Oleśnicy Syców,
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Marzenie o edukacyjnej wspólnocie Dr Stanisław Kowal Kierownik Studium Kształcenia Nauczycieli Uniwersytetu Pedagogicznego 28 listopada 2015.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Co to jest SzPZ? Koncepcja SzPZ narodziła się w Europie w latach 80-tych, jako drugi po „zdrowych miastach” szeroki ruch promocji zdrowia.
Motywowanie do nauki – rola rodzica. Na brak motywacji ucznia do nauki wpływają różne czynniki Związane z uczniem Związane z domem Związane ze szkołą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Ewaluacja w pracy nauczyciela
Dziecko romskie w szkole
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
7 Nawyków – mapa wdrożenia
Ocenianie kształtujące , jest to ocenianie , które polega na pozyskiwaniu przez nauczyciela i ucznia w trakcie nauczania potrzebnych informacji. Pozwalają.
KONCEPCJA PRACY SZKOŁY PODSTAWOWEJ W UCIECHOWIE
Szkoła Podstawowa w Annopolu Starym 9 listopada 2016 roku
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Co chcieliśmy osiągnąć?
Realizacja podstawy programowej na II etapie edukacyjnym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Konstruowanie indywidualnych programów edukacyjno-terapeutycznych – od diagnozy do zaleceń Agnieszka Zielińska-Graf nauczyciel konsultant w zakresie psychologiczno-
Motywowanie osób dorosłych w procesie edukacyjnym
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Pozytywna atmosfera w klasie Uczniowie mają określone potrzeby i postawy, które trzeba zrozumieć i się nimi zająć.

Uczniowie chcą: (czego?) Akceptacji, poczucia własnej wartości oraz poszanowania dla swojej szkolnej i pozaszkolnej tożsamości, odkrycia ich zainteresowań, odczuć, pomysłów, życia rodzinnego, kultury itd.; Przynależności do grupy i nawiązania więzi z rówieśnikami w szkole; Możliwości wyboru, współdecydowania oraz zaangażowania w przebieg lekcji; Osobistej odpowiedzialności, autonomii, niezależności; Pozytywnych, osobistych relacji z nauczycielem; Celowej oraz wymagającej nauki w szkole; Wiary we własną umiejętność rozumienia i przyswajania wiedzy; Czynnego zaangażowania i uczestnictwa zamiast nudy; Twórczej pracy; Realizacji osobistych celów;

Uczniowie chcą: (czego?) Uznania dla wysiłków i sukcesów; Zaufania; Zróżnicowania procesu nauki; Okazji do wspólnej nauki, a także nauki indywidualnej; Nie stwarzania sytuacji, w której mogliby odczuwać wstyd, czy unikania nakłaniania do nauki za pomocą pochlebstw; Zrozumieć strategie uczenia się oraz rozwiązywania problemów; Programu nauczania „dla ludzi”, łączącego ich życie pozaszkolne z przedmiotem nauczania; Jasnych reguł, procedur oraz struktury lekcji, która wyraźnie określa oczekiwania odnośnie zachowania i nauki; Szczegółowych, precyzyjnych informacji zwrotnych; Dobrowolnej pomocy ze strony nauczycieli; Minimalnego współzawodnictwa w klasie; Nauczycieli o wysokich, a zarazem realnych oczekiwaniach wobec uczniów; Sprawiedliwego traktowania przez nauczycieli.

Nauczyciele chcą: (czego?) Otoczenia bezpiecznego pod względem fizycznym; Współpracy wśród uczniów oraz między nauczycielami a uczniami; Wzajemnego szacunku wśród nauczycieli i uczniów; Inspirujących pod względem wizualnym warunków w klasie; Pozytywnych, osobistych relacji z uczniami; Zróżnicowania oraz innowacji w modelach dydaktycznych (np. nauka na zasadzie śledztwa, alternatywne oceny, zintegrowane jednostki materiału, korzystanie z osiągnięć techniki); Niższego poziomu współzawodnictwa wśród uczniów; Przejrzystej organizacji systemu edukacji oraz struktury klasy; Jasnych i sprawiedliwych reguł, oczekiwań oraz traktowania; Wsparcia rodziców; Wsparcia dyrekcji; Dostępu do pomocy dydaktycznych i technicznych; Poczucia kontroli nad przebiegiem i wynikiem lekcji; Ciągłego poczucia postępu.

JASNO OKREŚLONE REGUŁY, PROCEDURY, ORAZ STRUKTURA LEKCJI STANOWIĄ WSPÓLNE PRAGNIENIA UCZNIÓW I NAUCZYCIELI

WIĘKSZOŚĆ UCZNIÓW CENI SOBIE ZAJĘCIA, NA KTÓRYCH PANUJE DYSCYPLINA WIĘKSZOŚĆ UCZNIÓW CENI SOBIE ZAJĘCIA, NA KTÓRYCH PANUJE DYSCYPLINA. CHCĄ CZUĆ SIĘ BEZPIECZNIE.

AKTYWNE UCZESTNICTWO W ZAJĘCIACH JEST WAŻNE DLA NAUCZYCIELA I DLA WIĘKSZOŚCI UCZNIÓW. WOLĄ ANGAŻOWAĆ SIĘ CZYNNIE.

POZYTYWNE RELACJE MIĘDZY UCZNIEM, A NAUCZYCIELEM TAKŻE STYMULUJĄ ATMOSFERĘ NA ZAJĘCIACH. (szacunek dla ucznia)

OBNIŻENIE POZIOMU RYWALIZACJI W KLASIE, CHOCIAŻ ELEMENTY ZDROWEJ RYWALIZACJI SĄ WSKAZANE.

NAUCZYCIELOM UDAJE SIĘ STWORZYĆ POZYTYWNĄ ATMOSFERĘ NA LEKCJI WÓWCZAS, GDY UZNAJĄ EMOCJONALNE POTRZEBY UCZNIÓW I DĄŻĄ DO ICH ZASPOKOJENIA, A NIE GDY NARZUCAJĄ IM SWOJE POGLĄDY

Czynniki pobudzające motywację ucznia to: Bezpieczeństwa emocjonalnego Zabawy (ciekawy, użyteczny temat) Wiary w siebie (poczucie sprawności) Poczucia przynależności (więzi) Władzy (osobista kontrola i uznanie) Wolności (wybór i niezależność)

ABY ODNIEŚĆ SUKCES WE WSPIERANIU KONSTRUKTYWNEGO PROCESU NAUCZANIA, NAUCZYCIELE MUSZĄ STARAĆ SIĘ ZASPOKOIĆ POTRZEBY UCZNIÓW.

ZADANIE Postaw się na miejscu ucznia i zastanów się, która z 6 potrzeb jest dla Ciebie najważniejsza? Uzasadnij wybór.

Bezpieczeństwo Emocjonalne Stwórz sprzyjające warunki np.: wraz z wiekiem presja społeczna (klasa) coraz bardziej utrudnia wielu uczniom nieskrępowane przyznanie się do niewiedzy. Możliwość konstruktywnej nauki zwiększa się, gdy nauczyciele są świadomi tej dynamiki i tworzą emocjonalne bezpieczne środowisko, w którym normę stanowi przyznanie się do braku wiedzy w procesie jej zdobywania.

Stwórz sprzyjające warunki poprzez: Popieraj podejmowanie ryzyka w procesie nauki oznacza to przyznanie, że jako nauczyciele nie wiemy wszystkiego Stwórz ciepłą, osobistą atmosferę oznacza to uwrażliwienie na pozaszkolne życie uczniów i wiedzę o nich Bliższe informacje o uczniach wspierają proces nauczania.

Zabawa To co robisz, ma być ciekawe i pożyteczne dla uczniów. Czas jaki uczniowie spędzają w szkole musi być dla nich ciekawy, zabawny i celowy, powinien też dawać satysfakcję.

Dostosuj zadania przedmiotowe do zainteresowań i języka uczniów. Zaintryguj uczniów. (doświadczenia) Stwarzaj okazje do konstruktywnego, czynnego zaangażowania (uczenie przez działanie) np. wcielenie się w postaci historyczne, pisanie instrukcji do zadań. Przekazuj wiedzę uwzględniając indywidualne potrzeby uczniów (różne sposoby przyswajania wiedzy – macie wybór wykonania pracy np. ustnie lub pisemnie. Spróbuj powiązać program nauczania z rzeczywistością poza szkolną.

Wiara w siebie Pomóż uczniom rozwinąć wiarę w to, że potrafią się uczyć. (rozbudzenie wiary w sukces).

Służ dodatkową pomocą (oczywiście wymaga to czasu i cierpliwości oraz chęci nauczyciela) Na bieżąco sprawdzaj poziom zrozumienia materiału. Nie zawstydzaj i nie schlebiaj. Przekazuj konstruktywne i precyzyjne informacje zwrotne. Informacja nt. ile uczniowie rozumieją z lekcji szybka, dokładna, opisowa informacja zwrotna, to podstawowy wymóg skutecznego nauczania.

5. Uczyń celem kształcenia sam proces nauki – a nie efekty 5. Uczyń celem kształcenia sam proces nauki – a nie efekty. Uczniowie uczą się pilniej, częściej podejmują ryzyko w nauce, mają lepsze wyniki i są silniej zmotywowani w klasach, w których kładzie się nacisk na proces nauki, indywidualny wysiłek oraz zrozumienie. ograniczenie jawnego porównywania wyników angażowanie uczniów w samodzielną ocenę własnej pracy Dostosowanie postępów w nauce do tempa pracy uczniów.

6. Naucz uczniów wyznaczać cele edukacyjne i do nich dążyć 7. Opracowując zadania pamiętaj o ostatecznych celach – spotkanie tam gdzie się znajduje

Poczucie przynależności. Pomóż uczniom zwiększyć ich poczucie własnej wartości, więzi i szacunku. Potrzeba przynależności dla większości ludzi stanowi silny czynnik motywacyjny. Dorośli odczuwają osobistą satysfakcję postrzegając siebie jako wartościowych członków społeczności, w których się obracają (rodzina, praca, kręgi towarzyskie). Potrzebę przynależności mają także dzieci. Dla ucznia jest bardzo ważna troska, akceptacja, szacunek ze strony nauczyciela. Wsparcie nauczyciela jest jednym z wyznaczników frekwencji uczniów i wypełniania przez nich obowiązków szkolnych

Pokazuj uczniom, że troszczysz się o nich niezależnie od ich postępów w nauce. (Większość z nas wie jak nawiązać osobisty kontakt z uczniem: dzień dobry, kilka słów, mówienie po imieniu itp.) Stwórz rodzinną atmosferę i etykietę w klasie. (moi drodzy). Wprowadzaj zajęcia wymagające współpracy. (tworzenie grupy).

Wykorzystaj godziny wychowawcze aby omówić sprawy osobiste i te związane z nauką. Organizuj zajęcia podczas których uczniowie mogą zobaczyć siebie w innym świetle. Przydzielaj obowiązki uczniom. (obowiązki pozwalają rozwinąć umiejętności, poczucie odpowiedzialności, charakter).

Władza i wolność Umiejętność dokonywania wyborów oraz ćwiczenie odpowiedzialności. Większość uczniów pragnie większego poczucia odpowiedzialności, samodzielności oraz niezależności.

Zachęcaj uczniów do szczerego wyrażania poglądów. Kiedy wyrażą swoje przekonania, potraktuj je z szacunkiem. Słuchaj gdy komunikuje pośrednio lub wprost swoje potrzeby Nie poniżaj Zachęcaj podopiecznych do pracy na wysokim poziomie – uświadom im, że wysiłek zmienia wszystko. Poproś żeby część zadań wymyślili sami.

Dawaj swobodę wyboru Zabiegaj o informacje zwrotne od uczniów i odpowiadaj na nie. Wspólnie ustalcie zasady obowiązujące na lekcji Niech uczniowie wymyślają i prowadzą zajęcia Ucz samooceny

DZIECKO/UCZEŃ ZAWSZE MUSI ODCZUWAĆ KONSEKWENCJE SWEGO ZŁEGO ZACHOWANIA DZIECKO/UCZEŃ ZAWSZE MUSI ODCZUWAĆ KONSEKWENCJE SWEGO ZŁEGO ZACHOWANIA. KONSEKWENCJE WYCHOWUJĄ — KARY NIE !

KIEPSKA OBSŁUGA KLIENTA PRAWIE ZAWSZE ŚWIADCZY O KIEPSKIM ZARZĄDZANIU I ZŁYCH STOSUNKACH PANUJĄCYCH WEWNĄTRZ INSTYTUCJI

NIC CHYBA NIE ZACHĘCA SKUTECZNIEJ NIŻ SUKCES I NIE DEPRYMUJE TAK JAK KLĘSKA.

Opracowała: Jolanta Jasiurska pedagog szkolny