Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Zespole Szkół w roku szkolnym 2013/2014 Przedmiot ewaluacji obszar III Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
z przeprowadzenia ewaluacji wewnętrznej Gimnazjum nr 1 w Rydułtowach
Advertisements

Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
ZESPÓŁ SZKÓŁ W ZAWOI WILCZNEJ im. Ks. Kardynała Karola Wojtyły
R A P O R T Z E W A L U A C J I OBSZAR : 2. Procesy zachodzące w szkole. Procesy zachodzące w szkole służą realizacji przyjętej w szkole koncepcji.
WYNIKI EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
EWALUACJA WEWNĘTRZNA W SZKOLE
ku lepszej przyszłości”
RAPORT DOTYCZĄCY EWALUACJI
Współpraca szkoły z rodzicami
Badanie przeprowadzone W październiku 2012
ZESPÓ Ł SZKÓ Ł PONADGIMNAZJALNYCH NR 2 W MYS Ł OWICACH ZNAM KONCEPCJĘ PRACY MOJEJ SZKOŁY.
Wybrane fragmenty. Do analizy wyników egzaminów nauczyciele wykorzystują różnorodne metody analizy wyników: a) EWD, dane w tabelach, wykresy, prezentacje,
Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej
Analizuje się wyniki sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego.
SERDECZNIE WITAMY W GIMNAZJUM NR 1 W LUBONIU
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
„Oczekiwania rodziców wobec szkoły”
EWALUACJA WSPÓŁPRACY Z RODZICAMI PROWADZONEJ PRZEZ SZKOŁĘ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie
Raport z ewaluacji wewn ę trznej w Zespole Szkó ł Ogólnokszta ł c ą cych w Pacynie rok szkolny 2011/2012r.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy.
Raport z ewaluacji wewnętrznej w Zespole Szkół Ogólnokształcących w Pacynie rok szkolny 2012/2013r.   „Uczniowie są aktywni ”  
Ewaluacja OBSZAR Losy absolwentów i kontakt z uczniami (rocznik 1993 i 1994)
W SZKOLE PODSTAWOWEJ NR 12
II.2.Oferta edukacyjna umożliwia realizację podstawy programowej.
EWALUACJA ZAJĘĆ POZALEKCYJNYCH - KOŁA ZAINTERESOWAŃ GIMNAZJUM im. C. K
Koncepcja pracy Gimnazjum im. ks. abp. Leona Wałęgi w Moszczenicy
Dobre praktyki w Publicznym Gimnazjum nr 44 w Łodzi
ZESPÓŁ SZKÓŁ OGÓLNOKSZTAŁCACYCH NR 11 W SOSNOWCU PODSUMOWANIE ANKIETY DLA UCZNIA – WARSZTAT PRACY NAUCZYCIELI.
„Sami o sobie, czyli demokracja w naszej szkole”
EWALUACJA WEWNĘTRZNA PROFIL SZKOŁY
Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Szkoła Współpracy.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Jak zapewnić w szkole kontynuację działań z przedszkola?
 W ankiecie uczestniczyło 93 rodziców uczniów z 267 rodziców uczniów zapisanych do naszej szkoły. Stanowi to 34,83%. Na niektóre pytania nie została.
REFORMA SYSTEMU POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ
RODZICE W SZKOLE.
CELE I ZAKRES EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ
Publiczne Gimnazjum im. Jana Pawła II w Adamowie ZGODNOŚĆ REALIZACJI WYBRANYCH OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ EDUKACYJNYCH Z RAMOWYMI PLANAMI NAUCZANIA.
Raport z ewaluacji wewnętrznej 2014/2015
Dlaczego warto angażować się w życie szkoły?
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA W I LICEUM OGÓLNOKSZTAŁCĄCYM W OLEŚNICY.
„Szkoła Współpracy. Uczniowie i rodzice kapitałem społecznym nowoczesnej szkoły” w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki.
Najczęściej powtarzające się mocne strony i problemy do rozwiązania:
ANKIETA DLA RODZICÓW Rodzice uczniów są ważnym ogniwem w życiu szkoły, dlatego przeprowadzono wśród nich anonimową ankietę, na temat współpracy rodziców.
Nasza „mała” demokracja
Zespół Szkoły Podstawowej i Gimnazjum nr 1 w Szczyrku.
BADANIE BYŁO CAŁKOWICIE ANONIMOWE. POSŁUŻYŁO NAM DO USTALENIA OCZEKIWANIA RODZICÓW NASZYCH UCZNIÓW W ODNIESIENIU DO NAJWAŻNIEJSZYCH KIERUNKÓW DZIAŁAŃ PLANOWANYCH.
Raport z ewaluacji wewnętrznej PSP nr 17 im. M. Konopnickiej w Wałbrzychu rok szkolny 2014/2015 Opracowanie: G. Broniek-Pelister J. Gawonicz A. Müller.
Podsumowanie ewaluacji wewnętrznej w roku szkolnym 2014/2015, w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w.
Zespół Szkół im. Jana Pawła II w Kowalewie
Rok szkolny 2014/2015. Zdefiniowanie celów ewaluacji i sposobu wykorzystania wyników ewaluacji Stworzenie przez szkołę atmosfery dla uczniów zdolnych.
DORADZTWO ZAWODOWE W ZESPOLE SZKÓŁ W GĘBICACH PUBLICZNYM GIMNAZJUM IM. LEŚNIKÓW POLSKICH rok szkolny 2015/2016.
RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ ROK SZKOLNY 2014/2015.
PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU Współpraca przedszkola ze środowiskiem rodzinnym dziecka - wyniki ewaluacji PRZEDSZKOLE NR 5 W RACIBORZU.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
Czy Pana/Pani zdaniem rodzice powinni uczestniczyć w życiu szkoły?
UCZNIOWIE SĄ AKTYWNI Ankietę przeprowadziły i prezentację przygotowały: Agnieszka Karpińska i Aleksandra Zawartowska.
PROCESY EDUKACYJNE SĄ ORGANIZOWANE W SPOSÓB SPRZYJAJĄCY UCZENIU SIĘ
Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający uczeniu się.
Ewaluacja zewnętrzna Zasady informowania o działaniach w ramach pedagogicznego nadzoru zewnętrznego.
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
czwarte spotkanie Zespołu
Czy według Państwa potrzebne są w szkole zajęcia dodatkowe?
Przykłady dobrych praktyk
Raport z przeprowadzonej ewaluacji wewnętrznej w Szkole Podstawowej nr 1 w Jaworzu rok szkolny 2015/2016 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z.
Co chcieliśmy osiągnąć?
Zapis prezentacji:

Ewaluacja wewnętrzna przeprowadzona w Zespole Szkół w roku szkolnym 2013/2014 Przedmiot ewaluacji obszar III Funkcjonowanie szkoły w środowisku lokalnym Wymaganie 1.1. Rodzice są partnerami szkoły

Cele ewaluacji Pozyskanie informacji użytecznych dla pracy nad zwiększeniem uczestnictwa rodziców w życiu szkoły. Opracowanie planu działań realizowanych na terenie szkoły we współpracy z rodzicami.

Pytania kluczowe Jaki charakter miała dotychczas realizowana współpraca? W jakich obszarach współpraca przebiegała satysfakcjonująco dla szkoły? W jakich obszarach współpraca się nie udaje? Jak nauczyciele rozpoznają potrzeby rodziców w zakresie współpracy ze szkołą? W jaki sposób nauczyciele planują współpracę z rodzicami? Jakie formy współpracy proponują nauczyciele rodzicom? Jaki jest stopień zadowolenia i zaangażowania rodziców we współpracę ze szkołą? Na które obszary działań szkoły rodzice chcieliby mieć większy wpływ? Jak nauczyciele, dyrekcja oceniają współpracę z rodzicami? Jakie są efekty dotychczas realizowanej współpracy – dla szkoły, dla uczniów, dla rodziców?

obszary badawcze Kwestionariusze ankiety wypełniło: 208 rodziców uczniów edukacji wczesnoszkolnej, 144 rodziców uczniów szkoły podstawowej, 201 rodziców gimnazjalistów 12 nauczycieli edukacji wczesnoszkolnej, 25 nauczycieli szkoły podstawowej 21 nauczycieli gimnazjum. Badaniem objęci zostali również uczniowie edukacji wczesnoszkolnej – 90 osób, szkoły podstawowej – 211 osób, gimnazjum – 318 osób. Wywiadu udzielił dyrektor szkoły.

Analiza danych wybrane zagadnienia z raportu ewaluacji wewnętrznej

CZY RODZICE POWINNI UCZESTNICZYĆ W ŻYCIU SZKOŁY?

Czy chciałbyś, aby Twoi rodzice mieli większy wpływ na to, co się dzieje w szkole?

Czy działają w szkole organy przedstawicielstwa rodziców?

Jak rodzice oceniają swoją współpracę ze szkołą?

Jak rodzice oceniają współpracę z wychowawcą?

Jak rodzice oceniają współpracę z nauczycielami ? Odpowiedzi Edukacja wczesnoszkolna Szkoła podstawowa Gimnazjum Jestem zadowolony z kontaktów z większością nauczycieli, ponieważ są obiektywni w ocenie mego dziecka 37%80%78% Staram się unikać kontaktów z nauczycielami, ponieważ przekazywane przez nich informacje o moim dziecku są zbyt ogólnikowe 4%5%6% W kontaktach z nauczycielami odnoszę wrażenie, że koncentrują się głównie na negatywnych stronach mego dziecka, pomijając pozytywne 15%6%

Jak nauczycielom układają się kontakty z rodzicami? Odpowiedzi Edukacja wczesnoszkolna Szkoła podstawowa Gimnazjum Jestem zadowolony z kontaktów z rodzicami 100%88%48% Staram się unikać kontaktów z rodzicami 8% Nie jestem zadowolony z kontaktów z rodzicami 4%52%

Formy kontaktów preferowane przez rodziców Formy Edukacja wczesnoszkolna Szkoła podstawowa Gimnazjum Zebrania ogólne85%77%91% Spotkania indywidualne 41%60%26% Konsultacje w ustalonym dniu tygodnia 11%30%3% Informacje telefoniczne 10%1%8% Informacje z dziennika elektronicznego 48%26%67%

Ocena organizacji zebrań przez rodziców Ocena zebrań Edukacja wczesnoszkolna Szkoła podstawowa Gimnazjum Są dobrze przygotowane85%77%83% Odbywają się w przyjaznej atmosferze 70%60%64% Każde zebranie ma jasno określony cel 45%30%37% Zebrania są stratą czasu1% Podczas zebrań uzyskuje się wiele informacji szkole 32%26%

Czy nauczyciele planują przebieg zebrania z rodzicami?

Czy rodzice korzystają ze spotkań indywidualnych?

Jak przebiega indywidualne spotkanie Pana(i) z rodzicami? Edukacja wczesnoszkolna Szkoła podstawowa Gimnazjum Przekazuję informacje 25%44%33% Rozmawiam z rodzicem i ewentualnie opracowujemy plan oddziaływań 83%8%95%

Czy nauczyciele pytają Pana/Panią w jaki sposób chciałby Pan(i) uczestniczyć w życiu szkoły?

O czym rodzice chcieliby współdecydować w szkole? Obszary działań szkoły Edukacja wczesnoszkolna Szkoła podstawowa gimnazjum Budżet i główne wydatki szkoły20% 11%10% Rodzaje zajęć pozalekcyjnych69% 66%60% Programy i metody wychowawcze 42% 35%41% System pomocy dzieciom w trudnej sytuacji losowej 38% 21%28% Zajęcia wyrównawcze dla dzieci z trudnościami w nauce 40% 41%38% Wycieczki i uroczystości szkolne57% 50%

Zaangażowanie rodziców w pracę szkoły w ocenie nauczycieli

Wnioski mocne strony Rodzice na trzech poziomach „zdecydowanie” chcą uczestniczyć w życiu szkoły i są zadowoleni ze współpracy z naszą szkołą. Nauczyciele i w mniejszym stopniu uczniowie ( jeszcze mniejszym gimnazjaliści) również dostrzegają dużą potrzebę współuczestniczenia rodziców w działaniach szkoły. Zarówno rodzice, jak i nauczyciele, mają świadomość istnienia organów przedstawicielstwa rodziców w szkole. Rodzice raczej dobrze oceniają swą współpracę ze szkołą, wychowawcą, są też zadowoleni z kontaktów z większością nauczycieli. Nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i szkoły podstawowej wyrażają zadowolenie ze swej współpracy z rodzicami. Rodzice najchętniej uczestniczą w zebraniach ogólnych.

Częstotliwość spotkań ogólnych jest, według rodziców oraz nauczycieli na wszystkich poziomach nauczania, wystarczająca. Podczas spotkań ogólnych rodzicom najczęściej przekazywane są informacje o dziecku i zespole klasowym. W klasach edukacji wczesnoszkolnej oraz szkoły podstawowej rodzice otrzymują też porady wychowawcze i edukacyjne. Ocena organizacji spotkań ogólnych jest dobra, rodzice doceniają w nich głównie dobre przygotowanie i przyjazną atmosferę. Nauczyciele planują zebrania ogólne. Rodzice potwierdzili swoje uczestnictwo w spotkaniach indywidualnych. Najczęściej kontaktują się z wychowawcą klasy, a w klasach starszych również z nauczycielem przedmiotu.

W czasie spotkań indywidualnych nauczyciele edukacji wczesnoszkolnej i gimnazjum nie skupiają się wyłącznie na przekazywaniu informacji, starają się rozmawiać z rodzicem i wspólnie opracowywać plan działań. Nauczyciele i dyrekcja obserwują duże zaangażowanie rodziców uczniów edukacji wczesnoszkolnej i szkoły podstawowej w pracę szkoły. Rodzice młodszych uczniów starają się wspomagać nauczyciela w realizacji zadań dydaktycznych poprzez kontrolę ich zeszytów swych dzieci, ćwiczeń, zadań domowych. Rodzice wykazali, że raczej chętnie biorą udział w uroczystościach klasowych, szkolnych, pracach społecznych na rzecz szkoły, wspomagają też finansowo szkołę.

Rekomendacje Wychowawcy powinni informować rodziców o zawartości podstawowych dokumentów szkolnych oraz miejscach, gdzie mogą je znaleźć (biblioteka szkolna, strona internetowa). Zmobilizować rodziców, głównie klas gimnazjalnych, do większego zaangażowania w życie szkoły, podejmowania działań, które mają wpływ na realizację zadań dydaktycznych i wychowawczych. Aktywizować rodziców klas starszych do częstszej kontroli zeszytów, zadań domowych, co nie tylko wspomoże realizację zadań dydaktycznych nauczyciela, ale przede wszystkim zmobilizuje ucznia do systematycznej pracy i osiągnięcia lepszych wyników w nauce. Należy zachęcać rodziców do częstszego kontaktowania się z nauczycielem wychowawcą lub nauczycielem przedmiotu na zebraniach ogólnych lub indywidualnych. Wpłynie to na lepszą kontrolę ich dzieci, a co za tym idzie, poprawę ich wyników w nauce i zachowaniu.

Nauczyciele powinni zasięgać opinii rodziców, w jaki sposób chcieliby uczestniczyć w życiu szkoły (zbierać pomysły i propozycje). Należy uświadomić rodziców o ważności uczestnictwa w spotkaniach indywidualnych organizowanych przez szkołę, gdyż nauczyciel ma wówczas możliwość przekazania informacji o dziecku. Należałoby zrezygnować z cotygodniowych godzin do dyspozycji rodziców na rzecz korzystniejszego dla wszystkich stron rozwiązania (może comiesięczne dyżury nauczycieli). Nauczyciele, głównie szkoły podstawowej, powinni zweryfikować formy prowadzenia zebrań ogólnych i starać się prowadzić spotkania w sposób, który uaktywni rodziców i zachęci ich do włączania się do dyskusji, prowadzących do wypracowania konstruktywnych wniosków na nurtujące ich tematy. Wychowawcy klas gimnazjalnych powinni uświadomić swoim wychowankom, iż w szkole istnieją organy przedstawicielstwa rodziców i na jakich zasadach działają.

Uwagi rodziców 1.Prośba o poprawę warunków dzieci przebywających w świetlicy – wielkość pomieszczenia, godziny otwarcia. 2.Za mało zajęć pozalekcyjnych przedmiotowych, za dużo sportowych. 3.Zwracanie uwagi nauczycieli dyżurujących w budynku b, by dzieci nie skakały po ławkach. 4.Docenianie (przez nauczycieli organizujących różnorodne konkursy) samodzielności pracy ucznia, a nie pracy rodzica. 5.Zapewnienie bezpieczeństwa dzieci na terenie szkoły- parking przy budynku C. 6.Zapewnienie obecności nauczyciela dyżurującego przy stołówce w czasie wydawania obiadów. 7.Zwracanie uwagi, przez nauczycieli, młodzieży która demoralizuje młodsze dzieci w szkole, np. niestosownie całując się ( przed sekretariatem szkoły).