Zapobieganie niepowodzeniom egzaminacyjnym KURATORIUM OŚWIATY W POZNANIU Cel warsztatów: Zapobieganie niepowodzeniom egzaminacyjnym Doskonalenie umiejętności wnioskowania o poziomie kształcenia na podstawie wyników egzaminacyjnych Projektowanie procesu dydaktycznego Kuratorium Oświaty w Poznaniu Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki ul. Kościuszki 93 , 61-716 Poznań www.ko.poznan.pl tel.61 85 41 666 kancelaria@ko.poznan.pl fax 61 85 23 169
Program warsztatów Prezentacja Analiza i interpretacja wyników sprawdzianu/egzaminu gimnazjalnego Diagnoza poziomu osiągnięć uczniów – wnioski w zakresie poziomu opanowania wiadomości i umiejętności Ćwiczenia: Poszukiwanie przyczyn osiągania określonego wyniku Projektowanie procesu dydaktycznego: modyfikacja organizacji pracy uczniów i nauczycieli, modyfikacja modelu kształcenia w szkole – w tym podkreślenie znaczenia informacji zwrotnej dla ucznia, nadzór dyrektora szkoły
Wyniki egzaminów zewnętrznych Pozycjonowanie szkoły Średnie wyniki punktowe, procentowe Skala staninowa, tendencje rozwojowe, EWD 2. Poziom osiągnięć uczniów Współczynniki łatwości uzyskane za zadania sprawdzające wiadomości i umiejętności ze sprawdzianu /egzaminu gimnazjalnego Poziom obszarów standardów wymagań egzaminacyjnych Poziom wiadomości: pojęć, faktów, informacji… Poziom umiejętności: prostych, złożonych Kontekst oddziałów, klas, poszczególnych nauczycieli …
Stanin w danym roku dla uczniów, dla szkół Staniny na przestrzeni lat 2009 szkoły 9 27,8-35,7 8 25,7-27,7 7 24,2-25,6 6 22,8-24,1 5 21,4-22,7 4 20,1-21,3 3 18,8-20,0 2 17,1-18,7 1 7,9-17,0 2009 uczniowie 9 - 45 – 50 8 42 – 44 7 12% 39 – 41 6 15% 36 – 38 5 20% 31 – 35 4 8% 26 – 30 3 5% 20 – 25 2 25% 15 – 19 1 0 – 14 Stanin w danym roku dla uczniów, dla szkół Staniny na przestrzeni lat Pozycja szkoły (jaki procent szkół uzyskał niższy/wyższy wynik) Procent/liczba uczniów, którzy uzyskali wynik w poszczególnych przedziałach punktowych stanin 1 2 3 4 5 6 7 8 9 procenty w staninach 4% 7% 12% 17% 20% opis dydaktyczny najniższy bardzo niski niski niżej średni średni wyżej średni wysoki bardzo wysoki najwyższy
Średnie wyniki szkoły na tle rozkładu wyników szkół z całego kraju Stanin Przedział punktowy 2002 2003 2004 2005 2006 2007 2008 9. najwyższy 34,7 - 39,5 32,9 - 39,0 31,3 - 39,5 33,9 - 39,2 31,4 - 39,0 31,8 - 39,5 31,0 - 38,0 8. bardzo wysoki 32,9 - 34,6 31,4 - 32,8 29,0 - 31,2 32,4 - 33,8 29,1 - 31,3 29,8 - 31,7 29,1 - 30,9 7. wysoki 30,2 - 31,3 27,3 - 28,9 31,1 - 32,3 27,4 - 29,0 28,3 - 29,7 27,6 - 29,0 6. wyżej średni 30,1 - 31,3 29,0 - 30,1 25,8 - 27,2 29,8 - 31,0 25,8 - 27,3 26,9 - 28,2 26,2 - 27,5 5. średni 28,8 - 30,0 27,7 - 28,9 24,4 - 25,7 28,5 - 29,7 24,2 - 25,7 25,5 - 26,8 24,8 - 26,1 4. niżej średni 27,5 - 28,7 26,4 - 27,6 23,0 - 24,3 27,1 - 28,4 22,7 - 24,1 24,2 - 25,4 23,4 - 24,7 3. niski 26,1 - 27,4 25,0 - 26,3 21,5 - 22,9 25,7 - 27,0 21,0 - 22,6 22,0 - 23,3 2. bardzo niski 24,3 - 26,0 23,2 - 24,9 19,7 - 21,4 23,8 - 25,6 19,2 - 20,9 20,9 - 22,6 20,1 - 21,9 1. najniższy 7,5 - 24,2 7,7 - 23,1 2,0 - 19,6 11,0 - 23,7 4,0 - 19,1 7,2 - 20,8 5,2 - 20,0 Wnioskowanie: Osiągnięcia szkoły bardzo nierówne, w poszczególnych latach uczniowie prezentują zróżnicowany poziom osiągnięć od wyniku mieszczącego się w staninie 2. do mieszczących się w staninie 6. Szczególnie niepokojący jest rok 2007, w którym uzyskano wyniki znacznie odbiegające od wyników z lat 2006 i 2008 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009
Tendencje rozwojowe Wnioskowanie o poziomie kształcenia tej samej grupy uczniów w danym roczniku: Część humanistyczna – osiągnięcia poniżej średniej wojewódzkiej, wyniki zróżnicowane w każdym roku; brak spójnego programu kształcenia przedmiotów humanistycznych, kształcenie uzależnione od umiejętności dydaktycznych poszczególnych nauczycieli. Część mat – przyr. - osiągnięcia poniżej średniego wyniku w województwie, ale odnotować można stały ich wzrost; wyniki mało zróżnicowane, stąd można przypuszczać, że nauczyciele przedmiotów z tej części dopracowali się spójnych programów nauczania, dostosowują metody i formy pracy do potrzeb uczniów, w taki sposób, by zapewnić większości z nich osiągnięcie wysokich rezultatów.
Edukacyjna wartość dodana Wskaźniki trzyletnie Szkoła wymagająca pomocy: W na przestrzeni trzech lat szkoła w kolejnych rocznikach nie rozwijała umiejętności poznawczych uczniów na miarę ich możliwości. Szkoła sukcesu: W na przestrzeni trzech lat szkoła w kolejnych rocznikach w sposób znaczny przyczyniła się do rozwoju możliwości poznawczych uczniów.
Poziom osiągnięć uczniów Wartość współczynnika łatwości zadań/testu Interpretacja dydaktyczna 0,00 - 0, 19 bardzo trudne 0,20 - 0, 49 trudne 0,50 - 0,69 umiarkowanie trudne 0,70 - 0,89 łatwe 0,90 - 1 bardzo łatwe Poziom osiągnięć uczniów 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009
Poziom osiągnięć uczniów Podział uczniów na grupy wg klasyfikacji wyników 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009
Poziom osiągnięć uczniów Poziom wykonalności zadania 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009
rozróżnienie cukrów prostych i złożonych Zadanie 8. Umiejętne stosowanie terminów, pojęć i procedur z zakresu przedmiotów matematyczno-przyrodniczych niezbędnych w praktyce życiowej i dalszym kształceniu - stosowanie terminów i pojęć matematyczno-przyrodniczych (I.1) rozróżnienie cukrów prostych i złożonych Zadanie 34. Etap 1. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów, tworzenie i realizowanie planu rozwiązania (IV.4), ustalenie sposobu obliczenia wysokości ściany bocznej ostrosłupa prawidłowego czworokątnego (zastosowanie twierdzenia Pitagorasa lub wykorzystanie własności trójkąta równobocznego) Etap 2. Stosowanie zintegrowanej wiedzy i umiejętności do rozwiązywania problemów tworzenie i realizowanie planu rozwiązania (IV.4) ustalenie sposobu obliczenia pola powierzchni dachu domu Wnioskowanie: Uczniowie nie opanowali w stopniu zadowalającym pojęć: cukry proste, złożone; pole powierzchni ostrosłupa prawidłowego czworokątnego… Mają trudności w wykorzystywaniu wiedzy w praktyce i ustalaniu metody/planu rozwiązania zadania. 1 Sporządzono na podstawie raportów OKE w Poznaniu ze sprawdzianu i egzaminu gimnazjalnego w roku 2009
Poziom osiągnięć poszczególnych oddziałów Efektywność poszczególnych nauczycieli Współczynniki łatwości za poszczególne zadania w każdym oddziale Kalkulator EWD na dany rok Możliwość wnioskowania o: prawidłowym składzie poszczególnych oddziałów np. unikanie homogeniczności kompetencjach dydaktycznych poszczególnych nauczycieli realizacji podstawy programowej w poszczególnych oddziałach zgodności oczekiwań, prognoz z uzyskanymi rezultatami w poszczególnych oddziałach …
Określ poziom osiągnięć uczniów w swojej szkole Sformułuj wnioski Ćwiczenie 1. Określ poziom osiągnięć uczniów w swojej szkole Sformułuj wnioski Ćwiczenie 2. Na podstawie wniosków o poziomie osiągnięć spróbuj ustalić przyczyny określonego stanu rzeczy i sformułuj rekomendacje. dyskusja grupowa
Ćwiczenie 3. Na podstawie rekomendacji zaplanuj rzeczywistą modyfikację procesu dydaktycznego w oddziałach poszczególnych klas (I – III lub IV - VI) w obszarach: dydaktycznym, wychowawczym, opiekuńczym, organizacyjnym, nadzoru pedagogicznego w kontekście ewaluacji podjętych działań, - podział grupy na 5 zespołów i opracowywanie jednego z obszarów dyskusja grupowa podczas przedstawiania wyników pracy, poszukiwanie niespójności pomiędzy poszczególnymi obszarami