Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
ZSKU Krosno, 22 listopada 2010 r.
Advertisements

ROLA WYCHOWANIA JAKO CZYNNIKA ROZWOJU
BEZPIECZNA i PRZYJAZNA SZKOŁA
Wymiary polityki rodzinnej w Polsce Dr B
Renata Gogulska Doświadczenia tutorskie z moimi uczniami
W S P Ó Ł P R A C A Z R O D Z I C A M I Autor: Zdzisław Koniecko
Wychowawca klasy- role i zadania
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
SZKOLNA TELEGAZETA. Debata Recepta na demokrację w szkole W naszej szkole w dn odbyła się debata pt.: Recepta na demokrację w szkole. Na debatę
Janusz Żak Korzyści wychowawcze i osobiste płynące z realizacji edukacji europejskiej.
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Opracowała: Małgorzata Nowińska-Zgurska Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Wspieranie rozwoju indywidualnego ucznia gimnazjum
Współpraca z rodzicami-szansa czy konieczność
Konsultant RODN „WOM” w Częstochowie Elżbieta Doroszuk
Konferencja Wdrażanie pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Bezpieczeństwo nie jest wszystkim, lecz bez
Jak przygotować i zorganizować wybory do władz samorządu uczniowskiego, żeby były świętem demokracji w szkole?
„Pokój Rodzicielski” w przestrzeni szkoły
Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
WdŻwR Wychowanie do Życia w Rodzinie
warsztaty dla rodziców
Izabela Kołodziejczyk
„Szkoła wspomaga wychowanie” debata uczniów szkół ponadgimnazjalnych
z Oddziałami Integracyjnymi
PEDAGOGIZACJA RODZICÓW
WSPÓŁPRACA SZKOŁY I RODZICÓW
Rodzice jako sprzymierzeńcy w działaniach profilaktycznych szkoły
Określa wspólny dla całej społeczności szkolnej kierunek działań
Atrakcyjna szkoła drogą do sukcesu. Plan wystąpienia Cele programu zajęć doradczych i psychologiczno-pedagogicznych Sposoby realizacji celów Zadania programów.
Rozwój społeczny dziecka
PEDAGOG SZKOLNY.
Szkoła Współpracy.
Dla Zasadniczej Szkoły Wielozawodowej w Obornikach Śląskich
w praktyce pedagogicznej
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
Szkoła demokracji – szkoła samorządności Program rozwoju kompetencji społecznych i obywatelskich rad pedagogicznych Spotkanie V Podsumowanie i zakończenie.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Projekt „Nikogo nie zgubić, każdego rozwinąć” - perspektywa partnera realizującego działania i dyrektora szkoły.
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
POMOC RODZINIE PROGRAM EDUKACYJNY NIE TYLKO DLA RODZICÓW. AUTOR: MGR JOLANTA KURYŚ – SKRZYPCZAK 1.
prezentacja dotychczasowych systemów edukacyjnych oraz praktyk dydaktyczno-wychowawczych i opiekuńczych w Wielkiej Brytanii i w Polsce, ocena bazowa sytuacji.
RODZICE W SZKOLE.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
DIAGNOZA I TERAPIA PSYCHOPEDAGOGICZNA
SZKOLNY PROGRAM PROFILAKTYKI 2014 – 2017 SZKOŁA PODSTAWOWA NR 6 im
Praca pedagogiczna w Zespole Szkół Usług i Przedsiębiorczości w Płocku „Walka, rywalizacja i sukces to fatalne słowa. One paraliżują nas w życiu” Krystyna.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Tutoring w szkole, czyli pomysł na małą wielką zmianę
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Czy uczniowie czują się w szkole bezpieczni?
WIĘZI W RODZINIE JAKO CZYNNIK CHRONIĄCY
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Mgr Teresa Żarnowska-Kukuryk Poradnia Psychologiczno-Pedagogiczna nr 4 im. J. Ciesielskiego Zespół Poradni nr 2 w Lublinie.
Dziecko romskie w szkole
Wizja i misja szkoły Zespół Szkół Specjalnych nr 110 przy Szpitalu Klinicznym im. K. Jonschera Uniwersytetu Medycznego w Poznaniu.
ROLA RODZICÓW W WYBORZE SZKOŁY ŚREDNIEJ i wyższej dziecka
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 12 WE WROCŁAWIU   RAPORT Z EWALUACJI WEWNĘTRZNEJ WYMAGANIE Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej.
Pomoc psychologiczno- pedagogiczna
EKONOMIA NA CO DZIEŃ czyli decyduj o sobie
Dualne kształcenie zawodowe
RAZEM DLA BEZPIECZEŃSTWA
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
II KONFERENCJA RAD RODZICÓW RODZICE W SZKOLE
Zapis prezentacji:

Rodzice i nauczyciele; płaszczyzna porozumienia Dorota Dominik, Rzeszów, 06 kwietnia 2009r

Rodzina i szkoła To środowiska, które mają największy wpływ na rozwój dziecka, powinny więc współpracować ze sobą, aby dostarczyć im możliwie najwięcej doświadczeń niezbędnych do pełnego rozwoju. Mimo tej oczywistej prawdy, rodzina i szkoła zajmują się dzieckiem równolegle lub nawet konkurują zamiast działać wspólnie.

Dlaczego tak się dzieje ? (prof.Otto Speck, Monachium 2003r) Szkoła i rodzina – niegdyś instytucje podstawowe,nie pełnią już funkcji przekaźnika norm a tym samym straciły znaczenie w kształtowaniu tożsamości. Wyznawane w nich systemy mają niewielkie znaczenie w innych obszarach.

Dlaczego ...? (O. Speck) Rozbieżność norm między poszczególnymi rodzinami; Brak jednolitej moralności rodzinnej; Brak jednolitego systemu norm w szkole (zmiany co kilka lat); Różni nauczyciele reprezentują różne systemy norm; Szkoła jako jeden z wielu systemów socjalizacji;

Dlaczego... (O. Speck) Rodzina i szkoła są systemami niestabilnymi, nie gwarantującymi poczucia bezpieczeństwa, oparcia, zdobycia orientacji życiowej; Rodzina i rynek pracy oraz sami młodzi wymagają autonomii i indywidualizacji, natomiast autonomia nadal nie jest podstawowym i dominującym kodem szkoły (H.Giesecke)

Jednak największą przeszkodą jest… Brak zaufania, niechęć a nawet wrogość w relacjach między nauczycielami a rodzicami (Żłobicki)

Inne przyczyny to między innymi: Stereotypy i uprzedzenia wywołujące negatywne oczekiwania; Nastawienia obronne wynikające z wcześniejszych doświadczeń rodziców z nauczycielami (swoich własnych i dziecka); Niekorzystny i krytyczny wizerunek szkoły i nauczycieli w środkach masowego przekazu.

Tymczasem korzyści wynikające ze współpracy obu grup są wyjątkowe - Rodzice są nieocenionym źródłem informacji o dzieciach, ich mocnych i słabych stronach, wspierają pracę dydaktyczną nauczyciele, bez ich udziału nie można rozwiązać nawet najbłahszego problemu; Z kolei wiedza na temat szkolnego funkcjonowania dziecka pozwala rodzicom lepiej poznać jego rzeczywiste możliwości oraz da rodzicom poczucie wpływu na to, co dzieje się z ich dziećmi.

Pora poznać oczekiwania ...rodziców wobec nauczycieli; Rodzice chcą być w szkole mile widziani; Rodzice oczekują delikatności i kultury przy przekazywaniu informacji o trudnościach dzieci; Dyskrecji rozmów o uwagach i zastrzeżeniach;

Zdecydowana większość rodziców wyraża potrzebę i chęć współpracy ze szkołą Oczekują informacji o postępach dziecka i możliwych problemach ZANIM się pojawią; Oczekują wskazówek, rady i pomocy, wiedzy fachowej w rozwiązywaniu problemów wychowawczych; Zrozumienia i wsparcia a nie obwiniania za problemy dziecka; Poszanowania ich osoby i uczuć

A przede wszystkim Rodzice chcą mieć poczucie wpływu na to, co się dzieje z ich dzieckiem w szkole – oczekują od nauczycieli otwartości na sugestie i prośby. (badania Selingmana i Żłobickiego)

Umiejętności w pracy nauczyciela Konieczne dla nawiązania i podtrzymania dobrego kontaktu z ludźmi (nie tylko z rodzicami); Akceptacja i unikanie negatywnego nastawienia; Traktowanie rodzica jak równorzędnego partnera, bez względu na różnice poglądów i wartości; Powstrzymywanie się od osądów; Szacunek

Pozostałe to... uważne słuchanie, bez pośpiechu i własnego „pomysłu” na rozwiązanie problemu; Umiejętne i taktowne zadawanie pytań; Wypowiedzi dowartościowujące i wspierające; Różnorodne formy współpracy z rodzicami (nie tylko zbiorowe czyli „wywiadówki”).

Poradnictwo pedagogiczne a nie pedagogizacja (O.Speck) Sens pedagogicznego poradnictwa zawiera się w odnajdywaniu drzemiących w rodzicach zasobach, możliwościach pedagogicznego działania; wzmacnianiu kompetencji wychowawczych i ulepszaniu posiadanych już umiejętności. Podczas gdy pedagogizacja prowadzi do zwiększenia zależności rodzica od pomocy profesjonalnego pedagoga/psychologa/eksperta.

Mimo nawału pracy nauczyciel powinien docenić Indywidualną pracę z rodzicami: Rozmowy indywidualne o problemach dziecka (niezastąpione !); Pomoc w rozwiązywaniu problemów (nauczyciel jako „terapeuta”); Spotkania z udziałem eksperta (pedagoga, psychologa, lekarza, policjanta); Spotkania trójstronne; nauczyciel-uczeń-rodzice (przeciwdziałanie manipulacjom). Spotkania w domu ucznia

Autonomiczne grupy rodzicielskie Popularne w Europie i USA rodzicielskie „grupy pomocy”, „grupy wsparcia” , służące przede wszystkim wzmacnianiu odpowiedzialności własnej rodziców oraz lepszego zrozumienia swojej roli – dlatego ważne jest inicjowanie ich powstawania.

A poza tym Harmonijne współdziałanie między nauczycielami a rodzicami uczniów jest jednym ze sposobów przeciwdziałania problemowi wypalenia zawodowego (E.Selingman)

Dla Rodziców... Rodzice, którzy zastanawiają się, dokąd zmierza młode pokolenie, powinni przypomnieć sobie, skąd się ono wzięło. (Sam Ening)

WYCHOWANIE TO PRZYKŁAD I MIŁOŚĆ. NIC WIĘCEJ. Fryderyk Froebel (1782-1852)

Dziękuję Państwu za uwagę – z życzeniami powodzenia, Dorota Dominik