Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Lifelong Learning Programme Projekt GRUNDTVIG Multilateral INTEGRA
Advertisements

INFORMACJA o stanie wdrożenia modeli i standardów edukacyjnych w przedszkolach i szkołach prowadzonych przez miasto Opole.
PODSTAWY PRAWNE NAUCZANIA JĘZYKÓW OBCYCH
Organizacja nauczania indywidualnego
Prawa i obowiązki rodziców w świetle ustawy o systemie oświaty
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Wydział Kształcenia, Wychowania i Opieki 1. art. 94a ustawy o systemie oświaty 1. Osoby niebędące obywatelami polskimi korzystają z nauki i opieki w publicznych.
GIMNAZJUM NR 18 im. Noblistów Polskich w Szczecinie
DEPARTAMENT STRATEGII
FORMY POMOCY PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNEJ W SZKOLE
WIZA STUDENCKA propozycje rozwiązań systemowych
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Gorzów Wielkopolski, r.
Otwarta szkoła 1.Dzieci i młodzież polska mieszkająca poza granicami kraju. 2.Rodzice uczniów polskich czasowo przebywających za granicą lub planujących.
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
Główne kierunki rozwoju edukacji Główne kierunki rozwoju edukacji w roku szkolnym 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
IMIGRACJA STUDENTÓW ZAGRANICZNYCH DO POLSKI - główne wnioski raportu krajowego Karolina ŁUKASZCZYK Krajowy Punkt Kontaktowy ESM w Polsce.
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA W ROKU SZKOLNYM 2013/2014 WIDEOKONFERENCJA RODN WOM w Częstochowie r.
Organizacja udzielania uczniom pomocy psychologiczno-pedagogicznej.
Kształcenie uczniów posiadających orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego Kuratorium Oświaty w Łodzi Barbara Łaska.
Biura Uznawalności Wykształcenia i Wymiany Międzynarodowej (BUWiWM)‏
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), rozporządzenia Ministra Edukacji.
Wybrane przepisy ustawy z dnia 7 września 1991 r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004 r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.) rozporządzenia Ministra Edukacji.
Studium Podyplomowe Nauczania Języka Polskiego jako Obcego
Jelenia Góra, 27 kwietnia 2011 r.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Łączna długość pielgrzymkowych dróg Jana Pawła II wynosi ok
EGZAMIN GIMNAZJALNY W SUWAŁKACH 2009 Liczba uczniów przystępująca do egzaminu gimnazjalnego w 2009r. Lp.GimnazjumLiczba uczniów 1Gimnazjum Nr 1 w Zespole.
Ustawa z 7 września 1991r. o systemie oświaty
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Rekrutacja do gdańskich przedszkoli i szkół na rok szkolny 2014/2015
Podstawowe akty prawne dotyczące zadań realizowanych dla cudzoziemców
Badanie ankietowe dotyczące szkoleń dla nauczycieli z zakresu integracji uczniów imigranckich w polskich szkołach Valentina Todorovska-Sokolovska Centrum.
CUDZOZIEMCY W DZIELNICY WOLA
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
SZKOŁA PODSTAWOWA W TEMPLEWIE. TEMPLEWO- wieś w gminie Bledzew, w powiecie międzyrzeckim, w województwie lubuskim. To wieś sołecka położona 8 km na pd.
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
* LUDZIE TO NIE TOWAR *.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Ekonomika ochrony zdrowia (I)
Dane na Senat r. prof. dr hab. Kazimierz Przyszczypkowski.
Kształcenie osób niebędących obywatelami polskimi oraz obywateli polskich powracających z zagranicy.
Priorytety Ministra Edukacji Narodowej i Sportu na rok szkolny 2005/2006.
K SZTAŁCENIE DZIECI CUDZOZIEMSKICH W POLSKIM SYSTEMIE OŚWIATY Grzegorz Chorąży Departament Strategii i Współpracy Międzynarodowej MEN Wrocław, 6 listopada.
Wojewódzki Urząd Pracy w Toruniu 2015 Zatrudnianie cudzoziemców według uproszczonych zasad na terenie województwa kujawsko-pomorskiego.
Nauczanie języka mniejszości narodowej w województwie opolskim.
Der polnische Arbeitsmarkt und Chancen der deutsch-polnischen grenznahen Zusammenarbeit Ulrike Geith Leiterin des Referates für Arbeitsmarkt und Sozialpolitik.
FUNDUSZ AZYLU, MIGRACJI I INTEGRACJI SZKOLENIE DLA BENEFICJENTÓW Warszawa, 26 października 2015 r.
Arif Erkol , Gdańsk. Studenci w Grupie Uczelni Vistula.
Studenci zagraniczni w Polsce 2016 Gdzie jesteśmy?
Www. vizja.netwww. vizja.pl Karta Pobytu Czasowego oraz formalności związane z podjęciem pracy przez studentów zagranicznych na terytorium RP, Rafał Woźniak.
STRUKTURA GEOGRAFICZNA POLSKA I JEJ SĄSIEDZI Wyk. xxx Ekonomia 3, grupa 4.
Działania podejmowane na rzecz dzieci romskich w ramach Programu na rzecz społeczności romskiej w Polsce na terenie woj. lubuskiego.
Komenda Wojewódzka Państwowej Straży Pożarnej w Gorzowie Wielkopolskim
Liczba oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi w województwie kujawsko-pomorskim.
Na wniosek dyrektora przedszkola, szkoły i placówki:
Liczba oświadczeń o zamiarze powierzenia pracy cudzoziemcowi w województwie kujawsko-pomorskim.
ZEZWOLENIA NA PRACĘ ORAZ POBYT I PRACĘ W WOJEWÓDZTWIE LUBUSKIM
Procedury związane z zatrudnianiem cudzoziemców
Sytuacja bieżąca Cudzoziemcy na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim wg stanu na r.
Sytuacja bieżąca Cudzoziemcy na rynku pracy w województwie kujawsko-pomorskim wg stanu na r.
Kształcenie uczniów przybywających z zagranicy w polskim systemie oświaty: możliwości, wsparcie i integracja Prawo oświatowe Szczecin, dnia 20.
Zapis prezentacji:

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Gorzów Wielkopolski, 31 stycznia 2013 r.

Dane nt. obcokrajowców w województwie lubuskim Wojewoda Lubuski w latach 2007-2009 wydał: zezwolenia na zamieszkanie na czas oznaczony (cudzoziemcy poza UE, zezwolenia ważne od 3 miesięcy do 2 lat) - 1204 zezwolenia na osiedlenie się (cudzoziemcy poza UE, zezwolenia na czas nieokreślony) - 206 zezwolenia na pobyt rezydenta UE (cudzoziemcy poza UE, zezwolenia na czas nieokreślony) - 92 zarejestrowanie pobytu obywatela UE - 1943 pobyt stały obywatela UE – 73 Ponieważ część zezwoleń jest wydawana na czas nieokreślony, zezwolenia wydane 20 lat temu też są aktualne, osoby migrują, więc liczba aktualnie przebywających na stałe cudzoziemców jest trudna do określenia, rocznie przybywa na stały pobyt około 100 osób spoza UE i kilkadziesiąt z UE. Liczba cudzoziemców wjeżdżających na teren lubuskiego na podstawie wiz i ruchu bezwizowego (np. z UE) jest niemożliwa do określenia. Na podstawie: Paweł Klimczak - Dyrektor Wydziału Spraw Obywatelskich i Cudzoziemców LUW

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego W polskich szkołach w roku szkolnym 2006/2007 uczyło się 3357 uczniów-cudzoziemców, co stanowi 0,06% całej populacji szkolnej w tym roku. To nieznaczna liczba, ale bardzo zróżnicowana. Poza uczniami z mniejszości narodowych i etnicznych, do polskich szkołach uczęszczają dzieci pochodzące z innych krajów: z Wietnamu, z Czeczenii (Federacja Rosyjska), z krajów Unii Europejskiej, Ameryki Północnej, z innych krajów europejskich poza UE (najwięcej z Ukrainy, Białorusi) oraz pojedyncze dzieci z rodzin uchodźców z krajów Azji i Afryki (Kongo, Somalia, Sudan, Uganda, Sierra Leone, Afganistan, Nepal, Tybet), inne. Liczba uczniów - cudzoziemców w szkołach województwa lubuskiego w roku szk. 2006/2007 wynosiła - 58. Na podstawie: Valentina Todorovska-Sokolovska Dzieci imigrantów. Nowe edukacyjne wyzwanie dla polskich szkół. Raport CMPPP

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego 2011 razem: 44 2013 razem: 53 Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego 2011 razem: 21 2013 razem: 20

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego 2011 razem: 47 2013 razem: 93

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego 2011 razem: 7 2013 razem: 12

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego 2011 razem: 6 2013 razem: 9

Liczba dzieci/uczniów , którzy nie są obywatelami polskimi w placówkach województwa lubuskiego (w układzie powiatowym) Powiat Liczba dzieci w przedszkolach Liczba uczniów w szkołach Razem 2011 2013 gorzowski - 1 16 28 29 krośnieński 8 9 międzyrzecki 2 nowosolski słubicki 6 4 20 10 strzelecko - drezdenecki sulęciński świebodziński zielonogórski żagański 3 żarski 7 23 31 wschowski m. Gorzów Wlkp. 5 15 m. Zielona Góra Razem: 21 63 114 84 134

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego 2011 razem: 21 2013 razem: 20

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego 2011 razem: 63 2013 razem: 114

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Źródło: opracowanie własne na podstawie SIO Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Liczba dzieci ogółem w przedszkolach województwa lubuskiego: 31,264 uczniów Liczba dzieci, które nie są obywatelami polskimi w przedszkolach województwa lubuskiego 21 (0,072 %) -> 20 (0,06 %)

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Liczba uczniów ogółem w szkołach województwa lubuskiego: 125,339 uczniów Liczba uczniów, którzy nie są obywatelami polskimi w szkołach województwa lubuskiego: 63 (0,048 %) -> 114 (0,09 %)

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Liczba uczniów/dzieci, którzy nie są obywatelami polskimi i korzystają z dodatkowej, bezpłatnej nauki języka polskiego 58 W żadnej placówce w województwie nie jest organizowana dla uczniów, którzy nie są obywatelami polskimi nauka języka i kultury kraju pochodzenia.

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Podsumowanie: do szkół/przedszkoli województwa lubuskiego uczęszcza 134 uczniów/dzieci, którzy nie są obywatelami polskimi, wśród 53 szkół/placówek oświatowych w województwie, w których przebywają dzieci i młodzież niebędący obywatelami polskimi najwięcej jest szkół podstawowych (30), następnie – gimnazja (9), szkoły ponadgimnazjalne (8), przedszkola (6) i szkoły policealne (0), najwięcej dzieci/uczniów, którzy nie są obywatelami polskimi uczęszcza do szkół/placówek województwa lubuskiego w powiatach: żarskim (31), gorzowskim ziemskim (29), słubickim (29); nie ma wcale uczniów cudzoziemców w powiecie strzelecko- drezdeneckim, sulęcińskim, zielonogórskim ziemskim,

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Podsumowanie: największe skupiska uczniów cudzoziemców znajdują się w Łęknicy (29), Kostrzynie n/O (26) oraz w Słubicach (21) - tereny przygraniczne, poza uczniami z mniejszości narodowych i etnicznych, do lubuskich szkół uczęszczają dzieci pochodzące z krajów: Bułgaria, Ukraina, Białoruś, Serbia, Mołdawia, Rosja, Słowacja, Wielka Brytania, Indie, Niemcy, Korea Pd., Holandia, USA, Hiszpania, Chiny, Rumunia, Czeczenia, Belgia, Wietnam, Jordania, Łotwa, w żadnej placówce w województwie nie jest organizowana dla uczniów, którzy nie są obywatelami polskimi nauka języka i kultury kraju pochodzenia,

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Podsumowanie: uczniom/dzieciom, którzy nie są obywatelami polskimi (w zależności od potrzeb) organizowana jest w szkołach/przedszkolach dodatkowa bezpłatna nauka języka polskiego (58), a także zajęcia wyrównujące inne braki edukacyjne (art. 42 ust. 2 pkt 2 KN), uczniowie cudzoziemcy uczestniczą dodatkowo w zajęciach pozalekcyjnych organizowanych przez szkoły dla wszystkich uczniów, uczniowie szybko wyrównują braki, wynikające z początkowej słabej znajomości języka polskiego; lepiej radzą sobie dzieci w przedszkolu i w młodszych klasach szkoły podstawowej, często uczniowie cudzoziemcy to bardzo dobrzy uczniowie, uzdolnieni artystycznie, muzycznie, zaangażowani w życie szkoły,

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Podsumowanie: lubuskie szkoły nie mają problemów z rodzicami uczniów cudzoziemców, współpraca układa się dobrze, przeszkodą w kontaktach dyrektorów i nauczycieli z rodzicami jest słaba znajomość języka polskiego, w kilku szkołach na terenie województwa pracują nauczyciele przygotowani do prowadzenia nauki języka polskiego jako obcego (ukończony kurs – PCN w Lublinie).

Sytuacja dzieci obcokrajowców w szkołach województwa lubuskiego Dziękuję za uwagę