13 porównywalnych aglomeracji: - Struktura administracyjna (powiat grodzki i powiat ziemski) - Zbliżona liczba mieszkańców - W zdecydowanej większości.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Advertisements

WIELKOPOLSKIE NA TLE REGIONÓW W POLSCE
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
STRATEGIA ROZWOJU GOSPODARCZEGO MIASTA PABIANICE
Departament Strategii i Rozwoju Regionalnego
Finanse publiczne w Polsce w okresie kryzysu
Rynek pracy w województwie zachodniopomorskim
Struktura zatrudnienia w przedsiębiorstwach
Sytuacja w województwie: zatrudnienie, edukacja, integracja społeczna, przedsiębiorczość.
Radomir Matczak Urząd Marszałkowski Województwa Pomorskiego
Ekonomia bezrobocie dr Robert Pater.
Zatrudnienie w Polsce w 2005
SYTUACJA NA RYNKU PRACY W POLSCE
Projekt AS KOMPETENCJI jest współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Program Operacyjny Kapitał Ludzki.
Charakterystyka rynku pracy w Polsce
Reforma polityki regionalnej przed rokiem Założenia reformy polityki regionalnej Dochód narodowy krajów kandydujących niższy niż 50% PKB średniej.
Emigracja i bezrobocie jako skutki transformacji
Bezrobocie w okresie transformacji w Polsce
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Ludność w wieku produkcyjnym Ogółem: , w tym: - Miasto Kościerzyna: Gminy wiejskie:
PRZESŁANKI KONKURENCYJNOŚCI
Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Nowa koncepcja polityki regionalnej państwa Warszawa, 4 sierpnia 2008 r.
Korzystanie z usług edukacyjnych w świetle wyników Diagnozy Społecznej 2011 Irena E. Kotowska, Izabela Grabowska Instytut Statystyki i Demografii Szkoła.
Bezrobocie Natalia Tobias.
Sektor badawczo-rozwojowy i poziom innowacyjności gospodarki Wielkopolski na tle kraju Wanda Maria Gaczek Poznań, 13 grudnia 2006 r.
1. DIAGNOZA 1.1 ZMIANY ILOŚCIOWE: “boom edukacyjny”, wzrost aspiracji edukacyjnych między 1995 a 2009 r. udział osób z wykształceniem wyższym w grupie.
Seminarium naukowe WSZiP w dniu Tendencje zmian w gospodarce w 2011 roku Polska na tle Europy Finanse państwa Prognozy na 2012 rok P relegenci:
Sytuacja na warmińsko – mazurskim rynku pracy Zdzisław Szczepkowski Dyrektor Wojewódzkiego Urzędu Pracy w Olsztynie 27 marca 2007 r.
WARSZTAT INAUGURACYJNY PROJEKTU Badanie ukrytego potencjału lokalnego rynku pracy - MONITOROWANIE PLUS.
Długotrwałe bezrobocie w województwie podlaskim
Sytuacja na Rynku Pracy na terenach wiejskich powiatu brodnickiego. Brodnica, 29 wrzesień 2010 roku.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
RYNEK PRACY Obszaru Funkcjonalnego Pojezierza Suwalskiego
Regionalny Program Operacyjny Województwa Zachodniopomorskiego na lata Możliwości wsparcia dla przedsiębiorców.
1 ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ANALIZA STANU BEZROBOCIA NA TERENIE MIASTA I GMINY GOŁAŃCZ ZA ROK 2004 ORAZ PORÓWNANIE Z LATAMI.
Małgorzata Starczewska-Krzysztoszek Konferencja BUDOWA GOSPODARKI OPARTEJ NA WIEDZY Konsultacje społeczne w ramach prac nad NPR.
Funkcjonowanie rynku pracy
Podstawy prawne polityki rynku pracy
Anna Ruzik-Sierdzińska,
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
mieszkańców pomorskiej wsi
Oczekiwania edukacyjne 15-latków w badaniach PISA w Polsce
Projekt realizowany w ramach Programu Regionalnego MRR „Rozwój miast poprzez wzmocnienie kompetencji jednostek samorządu terytorialnego, dialog społeczny.
Spotkanie Prasowe 16 maja 2007 r.. „Niesprawiedliwy podział owoców wzrostu gospodarczego” Raport przeprowadzony na zlecenie NSZZ Solidarność, opracowany.
Źródło: Dział Badań i Analiz firmy Emmerson S.A. na podstawie danych Wojewódzkich Urzędów Statystycznych Aktualna sytuacja na rynku mieszkaniowym. Prognozy.
POWIATOWY URZĄD PRACY W RACIBORZU
Specyfika regionalna i lokalna Czynniki warunkujące rozwój.
Kobiety na rynku pracy.
Struktura bezrobocia w okresie transformacji w Polsce
Monitoring Plus Badanie ukrytego potencjału rynku pracy Niespodziewany impuls: motywy kulturowe a dynamika rozwoju rynku pracy w regionie.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje
  Wpływ kryzysu gospodarczego na sytuację młodzieży wiejskiej na rynku pracy w wybranych krajach Unii Europejskiej dr Ewa Kiryluk-Dryjska dr Agnieszka.
Konferencja Prasowa Warszawa, 2 września 2015 r..
„Nie wystarczy mieć cel – trzeba jeszcze wiedzieć, jak ten cel osiągnąć” Profesor Jerzy Regulski.
Edukacja w systemie strategicznego planowania rozwoju województwa pomorskiego Radomir Matczak Departament Rozwoju Regionalnego i Przestrzennego UMWP II.
Rynek pracy i wynagrodzenia dla kobiet
Prezentacja Monitora kształcenia i szkolenia 2015 Przedstawicielstwo Komisji Europejskiej w Warszawie Warszawa 25 listopada 2015.
WOJEWÓDZKI URZĄD PRACY Informacja na temat sytuacji na rynku pracy bezrobotnych do 25 roku życia Wojewódzki Urząd Pracy w Opolu Styczeń 2016.
Bezpieczeństwo społeczności lokalnych a migracje Leszek Baran.
Raport Electus S.A. Zapotrzebowanie szpitali publicznych na środki finansowe w odniesieniu do zadłużenia sektora ochrony zdrowia Warszawa,
Biuro Funduszy Europejskich Europejski Fundusz Społeczny dla szkół ponadgimnazjalnych Marta Krause Biuro Funduszy Europejskich Urząd Miasta Poznania 12.
Konferencja Fundacji Wszechnicy Budowlanej Budownictwo indywidualne w październiku 2011 r. Joanna Jarzębowska Junior Project Manager ASM – Centrum Badań.
Bezrobocie.
XXVII Sesja Rady Miejskiej w Nowem 26 kwietnia 2017 r.
Ogólnopolska Konferencja Młodych Naukowców:
mgr Małgorzata J. Januszewska
POWIATOWY URZĄD PRACY W SKARŻYSKU-KAMIENNEJ
Wyniki badania potencjału miast średnich w Polsce dla lokalizacji inwestycji z branży BPO/SSC/IT/R&D przeprowadzonego przez ABSL dla Ministerstwa Inwestycji.
Diagnoza społeczno-gospodarcza powiatu limanowskiego
Zapis prezentacji:

13 porównywalnych aglomeracji: - Struktura administracyjna (powiat grodzki i powiat ziemski) - Zbliżona liczba mieszkańców - W zdecydowanej większości (z wyjątkiem Rybnika) miasta – centra aglomeracji to byłe miasta wojewódzkie. Województwo Wielkopolskie Polska Analizie poddano szereg zmiennych i wskaźników określających poziom rozwoju : -gospodarczego, -demograficznego, -infrastrukturalnego - społecznego, - środowiskowego.

Jedno zdanie opisu (albo i dwa)

1.Wysoki odsetek pracujących w sektorze publicznym – jeden z najwyższych wśród analizowanych aglomeracji i wyższy od średniej dla Polski i Wielkopolski. 2. Istotny wpływ na inicjatywy z zakresu podejmowania własnej działalności gospodarczej, stopę bezrobocia i wzrost PKB.

Bardzo wysoki poziom średnich zarobków to czynnik, który wpływa na: -Mniejsze zainteresowanie inwestorów zewnętrznych (głównie szeroko rozumianej branży produkcyjnej, która w stosunkowo szybkim czasie potrafi wygenerować najwięcej miejsc pracy) - Wysokie oczekiwania potencjalnych pracowników (odniesienie do dotychczasowego poziomu zarobków) przy ograniczonej liczbie miejsc pracy wpływają na rozwój szarej strefy i pracę na czarno oraz skłonność do emigracji zarobkowych

Wyraźny spadek średniego wynagrodzenia na przestrzeni ostatnich lat (do 2005 roku wyższe niż średnia dla Polski, następnie spadek; wciąż jednak wyższe niż średnia wśród analizowanych aglomeracji) w regionie konińskim może świadczyć o dwóch zjawiskach: -Wzrost zatrudnienia w szarej strefie (najniższe wynagrodzenie tylko na papierze) - Kryzys na lokalnym rynku pracy (mniejszy popyt na pracę) związany ze wzrostem bezrobocia i obniżeniem oczekiwań płacowych pracowników Bank Danych Regionalnych GUS nie dysponuje w chwili obecnej danymi za lata 2008 i 2009, w których średnie zarobki w Polsce wyraźnie wzrosły.

Wysoki odsetek młodych bezrobotnych (do 24 lat i w wieku lata): -niedopasowanie oferty edukacyjnej do potrzeb rynku pracy -wpływ emigracji zarobkowych (pomimo pracy np. w Niemczech, rejestracja w urzędach pracy) -praca młodych ludzi w szarej strefie (wyższe zarobki). W porównaniu do Polski i Wielkopolski odsetek najmłodszych bezrobotnych nie uległ istotnemu zmniejszeniu. Coraz większy udział najstarszej grupy wiekowej, która cechuje się najgorszą sytuacją na rynku pracy (brak aktualnych i wymaganych kwalifikacji, mniejsza skłonność do przekwalifikowania, zmiany zawodu oraz mała mobilność na rynku pracy).

Wyraźny spadek bezrobocia wśród osób z wykształceniem zawodowym: -Nieudana reforma edukacji i spadek liczby szkół zawodowych oraz uczniów i absolwentów ZSZ -Rozwój gospodarczy i zwiększony popyt na wykwalifikowaną siłę roboczą (głównie w budownictwie i branżach pokrewnych) -Emigracje zarobkowe polskich fachowców (polski hydraulik – niedoceniany w Polsce robi karierę na zachodzie) - Bardzo dobre i wszechstronne przygotowanie absolwentów polskich ZSZ na tle europejskich fachowców Wzrost bezrobocia wśród absolwentów liceów ogólnokształcących i szkół wyższych: -Przerost aspiracji edukacyjnych (błędne założenia reformy edukacji) -Coraz niższa jakość szkolnictwa wyższego (niektóre uczelnie prywatne) -Nadpodaż absolwentów kierunków humanistycznych z ogólnym przygotowaniem lub absolwentów liceów bez zawodu

Bardzo wysoki dochód w przeliczeniu na 1 mieszkańca w roku 2007: 1. Wpływ podatków i opłat uzyskanych z tytułu funkcjonowania przemysłu wydobywczego i zdegradowanego środowiska naturalnego. 2. Relatywnie wysokie dochody mieszkańców – większe wpływy z tytułu podatku PIT. 3. Wpływ pozyskanych środków zewnętrznych (głównie funduszy unijnych).

Ale: Relatywnie niski poziom PKB w porównaniu do pozostałych aglomeracji i w zestawieniu z pkt. 1 (coraz mniejsze znaczenie przemysłu wydobywczego) i pkt.3 (brak pewnych gwarancji na możliwość wykorzystania wysokiej puli środków unijnych w kolejnych latach oraz nowelizacja Ustawy o finansach publicznych) nie skłaniają jednak do dużego optymizmu w najbliższych latach. Ponadto ewentualne załamanie w obrębie sektora paliwowo- energetycznego, który wciąż zatrudnia dużą liczbę osób może spowodować drastyczne pogorszenie sytuacji. Realnym zagrożeniem wciąż pozostaje także ogólnoświatowy kryzys gospodarczy.

Stały wzrost dochodów budżetowych gmin powiatu konińskiego w przeliczeniu na 1 mieszkańca (tendencja ogólnokrajowa). Wyraźny wzrost dochodów budżetowych miasta wynika w dużej mierze z uzyskanych środków zewnętrznych na inwestycje (UE).

Wysoki poziom wydatków budżetowych w przeliczeniu na 1 mieszkańca świadczy o proinwestycyjnej polityce władz samorządowych regionu. Podkreśla to także duża liczba środków pozyskanych z funduszy unijnych. Pewnego rodzaju zagrożeniem są jednak nowe zapisy w Ustawie o finansach publicznych (polityka proinwestycyjna oraz wykorzystanie funduszy unijnych wiąże się ściśle z możliwością zaciągania zobowiązań finansowych przez jst).

Relatywnie niski poziom aktywności gospodarczej i przedsiębiorczości mieszkańców to jeden z głównych czynników wpływających na sytuację gospodarczą regionu konińskiego, a jednocześnie jeden z głównych hamulców rozwoju. Wysoki odsetek zatrudnionych w sektorze publicznym, relatywnie wysokie zarobki i dobre warunki socjalne oraz pewne i stabilne zatrudnienie w sektorze paliwowo-energetycznym funkcjonujące przez długie lata, to czynniki blokujące inicjatywę gospodarczą mieszkańców do dziś. Małe i średnie przedsiębiorstwa, które w najbardziej rozwiniętych krajach stanowią ponad 95% wszystkich przedsiębiorstw mają największy wpływ na generowanie miejsc pracy oraz wzrost PKB. Ogromne znaczenie zmiany postaw wśród młodych ludzi oraz szerokie wykorzystanie jednej z aktywnych form przeciwdziałania bezrobociu, jakim jest dofinansowanie rozpoczęcia działalności gospodarczej.