Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
NADZÓR PEDAGOGICZNY W ROKU SZKOLNYM 2012/2013
Advertisements

KONFERENCJA METODYCZNA pod hasłem Diagnostyka i ewaluacja - konieczność czy potrzeba?  Organizatorzy: Centrum Doskonalenia Nauczycieli w Koninie Miejski.
Wnioski z realizacji zadań nadzoru pedagogicznego
Kontrole doraźne w roku szkolnym Kontrole doraźne -71 na wniosek : organu prowadzącego szkołę lub placówkę - 4 Rzecznika Praw Obywatelskich.
Organizacja nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2010/2011.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
Prawa dziecka/ucznia niepełnosprawnego wynikające z przepisów prawa oświatowego opracowała: Iwona Kapczyńska.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
NADZÓR PEDAGOGICZNY PODLASKIEGO KURATORA OŚWIATY W ROKU SZKOLNYM 2010/2011.
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Nowy nadzór pedagogiczny Białystok, dnia r.
Nadzór pedagogiczny dyrektora szkoły/placówki
Kontrole planowe w roku szkolnym Tematyka i liczba kontroli Realizacja prawa dziecka pięcioletniego do rocznego przygotowania przedszkolnego.
„Możliwości i ograniczenia w edukacji dzieci niepełnosprawnych”
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
PODSTAWY PRAWNE PRACY Z UCZNIEM O SPECJALNYCH POTRZEBACH EDUKACYJNYCH
Konferencja 10 października 2012 Organizacja pracy w roku szkolnym 2012/2013.
Poradnie wydają kilka rodzajów orzeczeń
Realizacja obowiązku szkolnego i obowiązku nauki poza szkołą.
Kontrole przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego ds. kontroli w roku szkolnym 2010/ 2011 Kuratorium Oświaty w Kielcach.
WYDZIAŁ KSZTAŁCENIA PRZEDSZKOLNEGO, PODSTAWOWEGO I GIMNAZJALNEGO Gdańsk, dnia 26 sierpnia 2008 r. Kuratorium Oświaty w Gdańsku.
Rozporządzenie MEN z dnia 18 września 2008r
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna w szkołach
Plan nadzoru pedagogicznego 2013/2014
Kuratorium Oświaty w Kielcach
WYMAGANIA WOBEC M. IN. SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH: I
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Nadzór pedagogiczny kontrole Ogółem w województwie przeprowadzono 1091 kontroli, w tym: planowych doraźnych - 81 – na wniosek MEN, –
Delegatura w Płocku Kontrole 2012/2013 Liczba przeprowadzonych kontroli – 222 (planowe – 85, doraźne -137)
NADZÓR PEDAGOGICZNY KURATORA OŚWIATY
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
Powiatowa Poradnia Psychologiczno - Pedagogiczna w Kłobucku ul. Ks
Kuratorium Oświaty w Warszawie Wydział Zwiększania Szans Edukacyjnych
Organizacja pomocy psychologiczno - pedagogicznej
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Kuratorium Oświaty w Kielcach Kontrole planowe przeprowadzone przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego w roku szkolnym 2013/2014 Zespół ds. kontroli.
Spotkanie z dyrektorami wtorek, 23 września 2014 r.
„ E-valesco znaczy wzmocnić ” Płock, wrzesień 2013 r.
Kuratorium Oświaty w Kielcach
Inne ważne informacje Ostrołęka; 5 i 7 marca 2014 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015.
Kuratorium Oświaty w Rzeszowie
Zmiany w prawie oświatowym, obowiązujące od dn r.
NARADA Z DYREKTORAMI SZKÓŁ I PLACÓWEK OŚWIATOWYCH Radom, 4 września 2015 roku.
PODSUMOWANIE EWALUACJI ZEWNĘTRZNYCH PRZEPROWADZONYCH NA TERENIE DELEGATURY W SIEDLCACH W ROKU SZKOLNYM 2014/ Delegatura w Siedlcach.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
EWALUACJA ZEWNĘTRZNA -PORADNIE PSYCHOLOGICZNO-PEDAGOGICZNE- Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/ ewaluacji problemowych 1.06.
KONTROLE DORAŹNE Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2014/2015.
Kontrole planowe Szkoły podstawowe Ośrodki doskonalenia nauczycieli Poradnie psychologiczno-pedagogiczne Podsumowanie nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym.
Forum Pedagogów 1 października 2015r.
PODSUMOWANIE NADZORU PEDAGOGICZNEGO WIELKOPOLSKIEGO KURATORA OŚWIATY ( )
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
Cele i zadania doradztwa zawodowego na poszczególnych etapach edukacyjnych. mgr Monika Weryńska Doradca zawodowy.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna udzielana uczniowi w przedszkolu, szkole i placówce polega na rozpoznawaniu i zaspokajaniu indywidualnych potrzeb rozwojowych.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
1 Nadzór pedagogiczny Lubelskiego Kuratora Oświaty w roku szkolnym 2014/2015.
Spotkanie z dyrektorami szkół i placówek oświatowych oraz przedstawicielami JST 1.Powitanie. 2.Wystąpienie Pani Aurelii Michałowskiej Mazowieckiego Kuratora.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Sprawozdanie z nadzoru pedagogicznego sprawowanego przez Łódzkiego Kuratora Oświaty w okresie od 1 czerwca 2015r. do 31 maja 2016r. Kuratorium Oświaty.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
PROJEKT rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych,
Zasady zgłaszania innowacji pedagogicznej w kontekście
Zmiany w prawie oświatowym
Rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 9 sierpnia 2017 r
Pomoc psychologiczno-pedagogiczna a kształcenie specjalne
ZMIANY W PRAWIE OŚWIATOWYM – KWALIFIKACJE NAUCZYCIELI r.
Zapis prezentacji:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Wydział Nadzoru Pedagogicznego Nadzór pedagogiczny w roku szkolnym 2014/2015

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej w sprawie nadzoru pedagogicznego z dnia 7 października 2009 r. (Dz. U. z dnia 9 października 2009 r.)  Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej zmieniające rozporządzenie w sprawie nadzoru pedagogicznego z dnia 10 maja 2013 r. (Dz. U. z dnia 14 maja 2013 r.)

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie § 6.Formami nadzoru pedagogicznego są: 1)ewaluacja; 2)kontrola; 3)wspomaganie.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Ewaluacje zewnętrzne przeprowadzone w szkołach i placówkach województwa podkarpackiego

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Podstawą prawną realizacji zadań nadzoru pedagogicznego w formie ewaluacji jest § 7 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz z późn. zm.)

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie państwo formułuje jasne, ogólnie znane wymagania wobec szkół i placówek, wymagania ustalane są w szkole przez zespół badawczy stosujący w pracy ankiety, wywiady kierowane (grupowe), obserwacje (lekcji, zajęć pozalekcyjnych itp.), wyniki ewaluacji zewnętrznej wyznaczają szkole pożądany (bądź nie) stan w systemie oświaty, rada pedagogiczna analizując końcowe wyniki ewaluacji (raport) przyjmuje jednocześnie przydatne kierunki rozwoju. Punkt wyjścia koncepcji:

Poziomy spełniania wymagań przez szkołę Bardzo wysoki - A Spełnianie na poziomie wyższym niż poziom B. Spełnianie wymagania na poziomie D i na poziomie B. Wysoki - BSpełnianie na poziomie D i na poziomie B. Średni - CSpełnianie na poziomie wyższym niż D, ale niższym niż B, Podstawowy - DSpełnianie na poziomie D. Niski - ENiespełnianie na poziomie D.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie  W przypadku ustalenia w wyniku ewaluacji zewnętrznej, przeprowadzonej w szkole, poziomu „E” w odniesieniu do choćby jednego z określonych w załączniku do rozporządzenia wymagań, organ sprawujący nadzór pedagogiczny wydaje dyrektorowi szkoły polecenie opracowania i wdrożenia programu i harmonogramu poprawy efektywności kształcenia lub wychowania.  W sytuacjach, o których mowa wyżej, organ sprawujący nadzór pedagogiczny, w terminie 3 lat od dnia przekazania raportu, przeprowadza w szkole ewaluację całościową.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Liczba ewaluacji przeprowadzonych w szkołach i placówkach w roku szkolnym 2014/2015

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Typ szkoły/placówkiLiczba ewaluacji problemowych Liczba ewaluacji całościowych Razem Przedszkole publiczne Szkoła podstawowa Gimnazjum Zasadnicza szkoła zawodowa 24 0 Liceum ogólnokształcące Technikum 21 0 Inne szkoły, o których mowa w art. 9 pkt 3d-3e UoSO Placówki kształcenia ustawicznego i inne, o których mowa w art. 2 pkt 3a UoSO 11 0 MOW-y,MOS-y i inne ośrodki, o których mowa w art. 2 pkt 5 UoSO 15 0 Placówki doskonalenia nauczycieli Placówki zapewniające opiekę i wychowanie, o których mowa w art. 2 pkt 7 UoSO Razem

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Liczba ewaluacji przeprowadzonych w szkołach i placówkach w latach 2010–2015

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Typ szkoły/placówki Liczba ewaluacji % ewaluacji Przedszkola 16028,7 Szkoły podstawowe49448,2 Gimnazja38268,2 Licea ogólnokształcące 9343,7 Zasadnicze szkoły zawodowe 5056,8 Technika 7663,3 Poradnie psychologiczno-pedagogiczne 932,1 Biblioteki pedagogiczne 4100 Bursy 541,7 Placówki doskonalenia nauczycieli 29,5 Szkoły policealne 10,7 Placówki kształcenia ustawicznego 1115,9 MOW-y, MOS-y, SOWS-y, ORW-y1540,5 Licea uzupełniające 24,3 Licea profilowane 18,3 Razem1305

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Z przeprowadzonych przez Wydział Nadzoru Pedagogicznego 475 ewaluacji zewnętrznych wynika, że większość szkół/ placówek osiąga pożądany stan w systemie oświaty. Stwierdzono, że najczęściej ustalanym poziomem spełnienia wymagania jest B (poziom wysoki). Najrzadziej ustalanym poziomem spełnienia wymagania jest E (poziom niski). Wnioski z przeprowadzonych ewaluacji zewnętrznych

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: SZKOŁA PODSTAWOWA 1.Realizowanie koncepcji pracy szkoły we współpracy z uczniami, rodzicami i podmiotami lokalnego środowiska. 2.Wdrażanie podstawy programowej z wykorzystaniem zalecanych warunków i sposobów jej realizacji. 3.Realizowanie zadań wspomagających rozwój uczniów z uwzględnieniem ich możliwości psychofizycznych, potrzeb rozwojowych i sytuacji społecznej oraz angażowanie do współpracy różnych instytucji zewnętrznych. 4.Wykorzystanie wyników analizy sprawdzianu po szkole podstawowej oraz analizy wyników nauczania do modyfikowania działań dydaktycznych.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: SZKOŁA PODSTAWOWA 1.Brak powszechności działań uwzględniających indywidualizację procesu edukacyjnego. 2.Niewielki wpływ zarządzających szkołą na podejmowanie przez nauczycieli nowatorskich działań, innowacji i eksperymentów. 3.Rzadkie uwzględnianie pracy zespołowej uczniów w planowaniu zajęć edukacyjnych, co nie sprzyja uczeniu się od siebie nawzajem. 4.Niewielki wpływ uczniów na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się. 5.Brak powszechnego udziału nauczycieli w ewaluacji wewnętrznej.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: GIMNAZJUM 1.Uwzględnianie zalecanych warunków i sposobów realizacji podstawy programowej w organizowaniu procesów edukacyjnych przez nauczycieli. 2.Podejmowanie działań w zakresie rozpoznawania możliwości psychofizycznych oraz potrzeb rozwojowych uczniów i dobra znajomość ich sytuacji społecznej. 3.Organizowanie zajęć pozalekcyjnych zgodnie z rozpoznanymi potrzebami gimnazjalistów. 4.Wykorzystanie analizy wyników prowadzonych badań wewnętrznych do planowania i realizowania zadań mających na celu poprawę efektów kształcenia..

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: GIMNAZJUM 1.Niewielki udział rodziców i uczniów w procesie modyfikowania koncepcji pracy szkoły. 2.Brak powszechności działań uwzględniających indywidualizację procesu edukacyjnego uczniów. 3.Rzadkie wykorzystywanie metody Edukacyjnej Wartości Dodanej w analizie efektywności kształcenia. 4.Mała skuteczność wdrażania wniosków z monitorowania i analizowania osiągnięć uczniów oraz ewaluacji wewnętrznej. 5.Brak powszechnego udziału pracowników szkoły, uczniów i rodziców w procesie podejmowania decyzji dotyczących szkoły. 6.Niewielki wpływ uczniów na sposób organizowania i przebieg procesu uczenia się..

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: MOW-y, MOS-y, SOSW-y, 1.Uwzględnianie w koncepcji pracy potrzeb i możliwości rozwojowych wychowanków, oczekiwań rodziców i zasobów środowiska. 2.Prowadzenie ewaluacji wewnętrznej jako powszechnej praktyki stosowanej w badaniu celowości działań ośrodka.

Rzeszowie Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: MOW-y, MOS-y, SOSW-y Nie stwierdzono.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: BURSY 1.Systematyczne diagnozowanie i analizowanie potrzeb oraz możliwości wychowanków a także wspieranie ich w nauce i rozwijaniu zainteresowań. 2.Pozytywne relacje i przyjazna atmosfera w placówce zapewniająca wychowankom wysokie poczucie bezpieczeństwa. 3.Spójne i konsekwentne działania wychowawcze podejmowane w bursie przez wszystkich pracowników, które odpowiadają na potrzeby młodzieży oraz zyskują akceptację rodziców.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: BURSY Nie stwierdzono.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Mocne strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: Ośrodki Rewalidacyjno-Wychowawcze 1.Realizowanie różnorodnych i atrakcyjnych działań wynikających z założeń koncepcji pracy, sprzyjających efektywnej terapii, rozwojowi społecznemu i rehabilitacji wychowanków. 2.Planowanie i realizowanie procesu edukacyjno-terapeutycznego w oparciu o wyniki badań wewnętrznych i zewnętrznych. 3.Bogata oferta działań prowadzonych we współpracy ze środowiskiem lokalnym i rodzicami, co sprzyja przygotowaniu wychowanków do codziennego funkcjonowania w społeczeństwie i przeciwdziała ich wykluczeniu społecznemu.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Słabe strony pracy szkół/placówek po przeprowadzonej ewaluacji: Ośrodki Rewalidacyjno-Wychowawcze Nie stwierdzono.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kontrole planowe i doraźne przeprowadzone w szkołach i placówkach województwa podkarpackiego

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Podstawą prawną realizacji zadań nadzoru pedagogicznego w formie kontroli jest § oraz § 18 ust. 5 pkt 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz z późniejszymi zmianami).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kontrole przestrzegania przepisów prawa dotyczących działalności dydaktycznej, wychowawczej i opiekuńczej szkół i placówek, przeprowadzano z wykorzystaniem arkuszy kontroli zatwierdzonych przez ministra właściwego do spraw oświaty i wychowania zgodnie z § 11 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 października 2009 roku w sprawie nadzoru pedagogicznego (Dz. U. Nr 168, poz z późniejszymi zmianami).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Liczba kontroli planowych przeprowadzonych w szkołach i placówkach w latach

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Typ szkoły/placówkiLiczba kontroli planowych Przedszkole 264 Punkt przedszkolny 14 Zespół wychowania przedszkolnego 8 Szkoła podstawowa2145 Gimnazjum 986 Liceum ogólnokształcące 218 Liceum profilowane 33 Technikum268 Zasadnicza szkoła zawodowa155 Szkoła policealna 53 Poradnia psychologiczno-pedagogiczna14 Specjalny ośrodek szkolno-wychowawczy 4 Biblioteka pedagogiczna 6

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Centrum kształcenia ustawicznego1 Centrum kształcenia praktycznego6 Szkolne schronisko młodzieżowe3 Młodzieżowy dom kultury2 Ośrodek rewalidacyjno-wychowawczy14 Dom wczasów dziecięcych2 Ognisko pracy pozaszkolnej2 Młodzieżowy ośrodek wychowawczy1 Placówka doskonalenia nauczycieli9 Kolegium pracowników służb społecznych1 bursa8 Ośrodek doskonalenia zawodowego2 Szkoła przysposabiająca do pracy2 Razem4221

Liczba kontroli planowych przeprowadzonych w szkołach i placówkach w roku szkolnym 2014/2015 Kuratorium Oświaty w Rzeszowie

Typ szkoły / placówkiLiczba kontroli planowych Przedszkole publiczne91 Szkoła podstawowa528 Gimnazjum228 Liceum ogólnokształcące8 Technikum43 Zasadnicza szkoła zawodowa29 Szkoła policealna23 Razem950

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Z przeprowadzonych 950 kontroli planowych większość miała wynik pozytywny. Wizytatorzy Wydziału Nadzoru Pedagogicznego wydawali zalecenia dotyczące poważnego naruszenia przepisów prawa oświatowego przez dyrektorów szkół/ placówek. Wnioski z przeprowadzonych kontroli

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 1.Kontrola zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum  Zaleca się dokonać podziału na grupy na obowiązkowych zajęciach komputerowych zgodnie z § 7 ust 1 pkt 1 rozporządzenia MEN z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204 oraz z 2014 r. poz. 251). Najczęściej wydawane zalecenia:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 2.Kontrola realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego  Zaleca się, aby nauczyciele na początku roku szkolnego informowali rodziców (opiekunów prawnych) o wymaganiach edukacyjnych niezbędnych do uzyskania poszczególnych śródrocznych i rocznych ocen klasyfikacyjnych z zajęć wychowania fizycznego, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.);  Zaleca się, aby ocenianie wewnątrzszkolne obejmowało ustalenie warunków i trybu uzyskania wyższych niż przewidywane rocznych ocen klasyfikacyjnych z obowiązkowych zajęć edukacyjnych, zgodnie z § 3 ust. 3 pkt 6 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 30 kwietnia 2007 r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów i słuchaczy oraz przeprowadzania sprawdzianów i egzaminów w szkołach publicznych (Dz. U. Nr 83, poz. 562, z późn. zm.); Najczęściej wydawane zalecenia:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 3.Kontrola prawidłowości prowadzonych przez szkołę działań wychowawczych i zapobiegawczych wśród dzieci i młodzieży zagrożonej uzależnieniem  Zaleca się uwzględnianie w programie wychowawczym szkoły treści i działań dotyczących problematyki zagrożeń narkomanią skierowanych do uczniów, realizowanych przez nauczycieli (art. 54 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy z dnia 7 września 1991 roku o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz z późn. zm.);  Zaleca się uchwalanie programu wychowawczego i programu profilaktyki przez radę rodziców w porozumieniu z radą pedagogiczną (art. 54 ust.2 pkt 1 ustawy z dnia 7września 1991 roku o systemie oświaty (Dz.U. z 2004r. Nr 256, poz z późn. zm.). Najczęściej wydawane zalecenia:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 4.Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi  Zaleca się opracowanie indywidualnego programu edukacyjno- terapeutycznego przez zespół, który tworzą nauczyciele i specjaliści prowadzący zajęcia z dzieckiem, zgodnie z § 5 ust 3 rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 roku w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkoła i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 poz 414); Najczęściej wydawane zalecenia:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 4.Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi cd.  Zaleca się określenie w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym zajęć rewalidacyjnych, zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 5 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 414); Najczęściej wydawane zalecenia:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 4.Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi cd.  Zaleca się realizację przez ucznia niepełnosprawnego posiadającego orzeczenie o potrzebie kształcenia specjalnego co najmniej 2 godzin zajęć rewalidacyjnych w tygodniu, zgodnie z § 4 ust. 1 pkt 3 wraz z załącznikami do rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 7 lutego 2012 r. w sprawie ramowych planów nauczania w szkołach publicznych (Dz. U. poz. 204, z późn. zm.) odpowiednio nr 1 w przypadku szkoły podstawowej lub nr 3 w przypadku gimnazjum; Najczęściej wydawane zalecenia:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 4.Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi cd.  Zaleca się określenie w indywidualnym programie edukacyjno- terapeutycznym zakresu współpracy nauczycieli i specjalistów z rodzicami ucznia w realizacji zadań zgodnie z § 5 ust. 2 pkt 6 w związku z § 4 ust. 1 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci i młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz. 414); Najczęściej wydawane zalecenia:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 4.Kontrola zgodności organizacji zajęć rewalidacyjnych, w tym liczby godzin i rodzaju tych zajęć oraz ich zgodności z zaleceniami zawartymi w orzeczeniu o potrzebie kształcenia specjalnego wydanym z uwagi na niepełnosprawność, w publicznych przedszkolach ogólnodostępnych, z oddziałami ogólnodostępnymi lub/i integracyjnymi cd.  Zaleca się powierzanie realizacji zajęć rewalidacyjnych nauczycielom lub specjalistom posiadającym kwalifikacje odpowiednie do zajmowanego stanowiska w szkole oraz rodzaju prowadzonych zajęć, zgodnie z § 14, § 19, § 20 ust. 2 lub § 21 ust. 2 rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 marca 2009 r. w sprawie szczegółowych kwalifikacji wymaganych od nauczycieli oraz określenia szkół i wypadków, w których można zatrudnić nauczycieli niemających wyższego wykształcenia lub ukończonego zakładu kształcenia nauczycieli (Dz. U. z 2013 r. poz. 1207, z późn. zm.). Najczęściej wydawane zalecenia:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 5.Prawidłowość wydawania przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno- pedagogicznych orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego  Zaleca się wydawanie orzeczeń o potrzebie kształcenia specjalnego zgodnie ze wzorem określonym w załączniku nr 1 do rozporządzenia MEN z dnia 18 września 2008 r. w sprawie orzeczeń i opinii wydawanych przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych (Dz. U. Nr 173, poz. 1072);  Zaleca się wskazywać w orzeczeniu, z uwagi na jaki rodzaj niepełnosprawności dziecka, w tym stopień upośledzenia umysłowego, niedostosowanie społeczne lub zagrożenie niedostosowaniem społecznym, zachodzi potrzeba stosowania specjalnej organizacji nauki i metod pracy. Określenie powodu wydania orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego musi być zgodne z przepisami § 2 ust. 1 rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w specjalnych przedszkolach, szkołach i oddziałach oraz ośrodkach (Dz. U. z 2014 r. 392) oraz § 1 rozporządzenia MEN z dnia 17 listopada 2010 r. w sprawie warunków organizowania kształcenia, wychowania i opieki dla dzieci młodzieży niepełnosprawnych oraz niedostosowanych społecznie w przedszkolach, szkołach i oddziałach ogólnodostępnych lub integracyjnych (Dz. U. z 2014 r. poz.414). Najczęściej wydawane zalecenia:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kontrole doraźne, były przeprowadzone zgodnie z procedurami opisanymi w § rozporządzenia MEN z dnia 7 października 2009r. w sprawie nadzoru pedagogicznego. (Dz. U. Nr 168, poz.1324 z późn. zmianami). Kontrola doraźna była zarządzana wtedy, gdy zaistniała potrzeba podjęcia działań nieujętych w planie nadzoru pedagogicznego, wyjaśnienia zarzutów dotyczących funkcjonowania szkoły lub placówki, rozpatrzenia skargi od beneficjentów szkoły. Podczas kontroli doraźnej kontrolujący rzetelnie i obiektywnie ustalał stan faktyczny, zbierał niezbędne dowody stanowiące podstawę ustaleń kontroli, zapewniał dyrektorowi szkoły czynny udział w kontroli, dokumentował czynności kontrolne oraz sporządzał protokół po przeprowadzonej kontroli. Kontrole doraźne

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 1.Realizacja podstaw programowych i ramowych planów nauczania – 16; 2.Przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów – 18; 3.Przestrzeganie statutu szkoły lub placówki – 19; 4.Przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia – 10; 5.Zapewnienie uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki – 38; 6.Stosowanie przemocy słownej i/lub fizycznej – 2; 7.Przestrzeganie przez szkolę niepubliczną przepisów art. 7 ust. 3 ustawy o systemie oświaty - 16; 8.Inne (np. organizacja wypoczynku dzieci i młodzieży, zajęcia dodatkowe w przedszkolu, sprawowanie nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły) – 268. Tematyka i liczba przeprowadzonych kontroli doraźnych

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie  zapewnienia uczniom bezpiecznych i higienicznych warunków nauki, wychowania i opieki;  przestrzeganie zasad oceniania, klasyfikowania i promowania uczniów oraz prowadzenia egzaminów;  przestrzeganie przepisów dotyczących obowiązku szkolnego i obowiązku nauki;  przestrzeganie statutu szkoły lub placówki;  przestrzeganie praw dziecka i praw ucznia;  właściwego sprawowania nadzoru pedagogicznego przez dyrektora szkoły, placówki. Najczęściej wydawane zalecenia dotyczyły:

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2015/2016 KONTROLE PLANOWE

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 1.„Zgodność zatrudniania nauczycieli z wymaganymi kwalifikacjami” (w publicznych i niepublicznych szkołach i placówkach); 2.„Zgodność z przepisami prawa przeprowadzania egzaminów klasyfikacyjnych” (w publicznych gimnazjach i publicznych szkołach ponadgimnazjalnych); 3.„Zgodność z przepisami prawa wydawania orzeczeń i opinii przez zespoły orzekające działające w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych” (w publicznych poradniach psychologiczno-pedagogicznych); 4.„Prawidłowość organizacji pracy świetlicy szkolnej” (w publicznych szkołach podstawowych); Tematyka kontroli planowych

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 5.„Zgodność funkcjonowania placówek niepublicznych z przepisami rozporządzenia Ministra Edukacji Narodowej z dnia 12 maja 2011 r. w sprawie rodzajów i szczegółowych zasad działania placówek publicznych, warunków pobytu dzieci i młodzieży w tych placówkach oraz wysokości i zasad odpłatności wnoszonej przez rodziców za pobyt ich dzieci w tych placówkach„ (w niepublicznych: młodzieżowych ośrodkach wychowawczych, młodzieżowych ośrodkach socjoterapii, specjalnych ośrodkach szkolno-wychowawczych, specjalnych ośrodkach wychowawczych, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego oraz obowiązku szkolnego i obowiązku nauki); 6.„Realizacja kształcenia ustawicznego w formach pozaszkolnych oraz prowadzenie dokumentacji kształcenia zgodnie z przepisami prawa oświatowego” (w publicznych i niepublicznych placówkach realizujących kształcenie ustawiczne w formach pozaszkolnych).

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie Kierunki realizacji zadań z zakresu nadzoru pedagogicznego w roku szkolnym 2015/2016 EWALUACJE ZEWNĘTRZNE 1.Ewaluacje całościowe – 10% wszystkich ewaluacji; 2.Ewaluacje problemowe MEN – 60% wszystkich ewaluacji; 3.Ewaluacje problemowe Podkarpackiego Kuratora Oświaty – 30% wszystkich ewaluacji.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 1)Ewaluacje problemowe MEN a)w przedszkolach - w zakresie wymagań: „Przedszkole realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój dzieci"; „Dzieci są aktywne"; „Przedszkole wspomaga rozwój dzieci z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji"; b)w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, placówkach kształcenia ustawicznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego – w zakresie wymagań: „Uczniowie nabywają wiadomości i umiejętności określone w podstawie programowej"; „Szkoła lub placówka wspomaga rozwój uczniów z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji"; „Szkoła lub placówka, organizując procesy edukacyjne, uwzględnia wnioski z analizy wyników sprawdzianu, egzaminu gimnazjalnego, egzaminu maturalnego, egzaminu potwierdzającego kwalifikacje zawodowe i egzaminu potwierdzającego kwalifikacje w zawodzie oraz innych badań zewnętrznych i wewnętrznych";

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie c)w placówkach oświatowo-wychowawczych - zakresie wymagań: „Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków i umożliwiającą organizację pracy w sposób sprzyjający osiąganiu celów"; „Placówka wspomaga rozwijanie zainteresowań i uzdolnień wychowanków oraz umożliwia korzystanie z różnych form wypoczynku i organizacji czasu wolnego"; d)w placówkach doskonalenia nauczycieli - w zakresie wymagań: „Procesy edukacyjne są zorganizowane w sposób sprzyjający rozwojowi osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki"; „Placówka zaspokaja potrzeby osób, instytucji i organizacji korzystających z oferty placówki"; „Procesy edukacyjne są efektem współpracy nauczycieli i innych osób realizujących zadania placówki"; „Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych";

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie e)w specjalnych ośrodkach wychowawczych oraz placówkach zapewniających opiekę i wychowanie uczniom w okresie pobierania nauki poza miejscem stałego zamieszkania – w zakresie wymagań: „Planuje się i organizuje pracę w sposób sprzyjający osiąganiu celów placówki"; „Placówka wspomaga rozwój wychowanków, z uwzględnieniem ich indywidualnej sytuacji";

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie f)w szkołach specjalnych przysposabiających do pracy dla uczniów z upośledzeniem umysłowym w stopniu umiarkowanym lub znacznym oraz dla uczniów z niepełnosprawnościami sprzężonymi, w MOW, MOS, SOSW, ośrodkach umożliwiających dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym w stopniu głębokim, a także dzieciom i młodzieży z upośledzeniem umysłowym z niepełnosprawnościami sprzężonymi realizację odpowiednio obowiązku rocznego przygotowania przedszkolnego, obowiązku szkolnego i obowiązku nauki – w zakresie wymagań: „Placówka realizuje koncepcję pracy ukierunkowaną na rozwój wychowanków"; „Placówka w planowaniu pracy uwzględnia wnioski z analizy badań zewnętrznych i wewnętrznych”.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie 2.Ewaluacja problemowa w zakresie wymagań wybranym przez Podkarpackiego Kuratora Oświaty: a)w przedszkolach - w zakresie wymagań: „Dzieci są aktywne”; „Promowana jest wartość wychowania przedszkolnego”; b)w szkołach podstawowych, gimnazjach, szkołach ponadgimnazjalnych, placówkach kształcenia ustawicznego oraz ośrodkach dokształcania i doskonalenia zawodowego - w zakresie wymagań: „Uczniowie są aktywni”; „Promowana jest wartość edukacji”.

Kuratorium Oświaty w Rzeszowie ”Jeśli potrafisz o czymś marzyć, potrafisz także tego dokonać”. Bardzo dziękuję Państwu za uwagę.