Warszawa, 27 sierpnia 2015 roku

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Czym jest Porozumienie „Niebieska Linia”?
Advertisements

Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
Biuro Polityki Społecznej Urzędu m.st. Warszawy
Realizacja podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Przyjęty przez Radę Ministrów 13 stycznia 2004 r.
INDYWIDUALIZACJA PRACY Z DZIECKIEM W WIEKU PRZEDSZKOLNYM W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOŚCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW ZE SPECJALNYMI.
ZAGROŻENIA NARKOTYKOWE KOMENDY POWIATOWEJ POLICJI W PIŃCZOWIE
Poradnictwo zawodowe w resorcie edukacji w Polsce
WYDZIAŁ PREWENCJI KOMENDY WOJEWÓDZKIEJ POLICJI W GDAŃSKU
USTAWA Z DNIA 29 lipca 2005r. O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE Cele uregulowań prawnych: rozwój profilaktyki jako formy działań zapobiegających.
Pomoc psychologiczno – pedagogiczna na terenie Gimnazjum nr 18
Realizacja przez szkoły województwa śląskiego Krajowego Programu Zapobiegania Narkomanii w roku 2009 (materiał opracowany w oparciu o informacje przekazane.
OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI OBSERWATORIUM DOLNOŚLĄSKIEGO RYNKU PRACY I EDUKACJI projekt współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Jestem aktywny i aktywizuję innych
KIERUNKI POLITYKI OŚWIATOWEJ PAŃSTWA
Polskie przepisy dotyczące tworzenia i funkcjonowania EUWT
„Doskonalenie strategii zarządzania oświatą
Podstawy prawne funkcjonowania poradni
Opracował J. Stryjkowski
Zespół Interdyscyplinarny do spraw Przeciwdziałania Przemocy w Rodzinie w Bartoszycach Bartoszyce, r.
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
ABC FUNDUSZY EUROPEJSKICH © Mariola Ciborowska, 11 grudnia 2012.
OGÓLNOPOLSKA KAMPANIA SPOŁECZNA Z OKAZJI ŚWIATOWEGO DNIA BEZ TYTONIU
Działania Edukacyjne Pomorskiej Policji
Nadzór pedagogiczny a nowy system doskonalenia nauczycieli
jest zapewnienie bezpieczeństwa
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Białymstoku
„DEBATY SPOŁECZNE na terenie gminy Skrzyszów”
BEZPIECZNA SZKOŁA Profilaktyka jako element przeciwdziałania negatywnym zjawiskom wśród dzieci i młodzieży.
- 1 - Projekt współfinansowany przez Unię Europejską z Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego, Priorytet III.
Podstawy prawne doradztwa zawodowego w Polsce
ZADANIA Cel podejmowanych działań, określenie na czym polega realizacja zadania Formy realizacji Diagnozowanie dzieci i młodzieży. diagnoza określająca.
Warszawskie Centrum Innowacji Edukacyjno-Społecznych i Szkoleń.
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podnoszenie kompetencji służb i przedstawicieli podmiotów realizujących działania z zakresu przeciwdziałania przemocy w rodzinie O BSZAR IV KPPP W R
Efektywność Pracy Komendy Powiatowej Policji w Nidzicy za rok 2013 za rok 2013 Nidzica 30 kwietnia 2014 r.
Rok Szkolny 2014/2015 Rokiem Szkoły Zawodowców 1.
Adres siedziby: ul. Stanisława Wyspiańskiego Oświęcim tel: fax:
Projekt „Monitorowanie Losów Dziecka - standard postępowania pracowników socjalnych - narzędzie służące ochronie dzieci przed przemocą w rodzinie” 1.
Znaczenie doradztwa zawodowego w nowej perspektywie finansowej Kraków, 27 marca 2015 r.
KONTROLE PLANOWE odbyły się pod kątem sprawdzenia: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum.
Departament Rozwoju Obszarów Wiejskich Ministerstwo Rolnictwa i Rozwoju Wsi Krajowa Sieć Obszarów Wiejskich.
DIAGNOZA - DOSKONALENIE - ROZWÓJ Diagnoza – Doskonalenie – Rozwój. Kompleksowe wspomaganie szkół i przedszkoli powiatu rypińskiego. Priorytet III Wysoka.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Zgodności realizacji wybranych zajęć edukacyjnych z ramowymi planami nauczania w publicznym gimnazjum (w.
ORGANIZOWANIE I UDZIELANIE UCZNIOM POMOCY PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNEJ W ŚWIETLE NOWYCH REGULACJI PRAWNYCH PODNIESIENIE EFEKTYWNOSCI KSZTAŁCENIA UCZNIÓW.
Przeciwdziałanie powszechności DOPALACZY i innych środków psychotropowych, jako priorytet dla szkół i placówek w roku szkolnym 2015/2016.
Kontrole planowe przeprowadzono w zakresie: 1.Realizacji przez szkołę obowiązku prowadzenia zajęć wychowania fizycznego (w 125 szkołach podstawowych).
ZADANIA SZKOŁY W WALCE Z DOPALACZAMI Agnieszka Siczek – doradca metodyczny Radomski Ośrodek Doskonalenia Nauczycieli ul. J. Słowackiego 17 ul. J. Słowackiego.
Kuratorium Oświaty w Opolu Narada z dyrektorami placówek doskonalenia nauczycieli województwa opolskiego Opole, 12 lutego 2013 r.
Rządowy program na lata „Bezpieczna i przyjazna szkoła” Założenia programu i efekty jego realizacji w 2014 r. Data Ogólnopolski program Komendy.
OGÓLNOPOLSKA KONFERENCJA „10 LAT USTAWY O PRZECIWDZIAŁANIU PRZEMOCY W RODZINIE – HISTORIA, DOŚWIADCZENIA, WYZWANIA” Jachranka, 14 – 15 grudnia.
Działania Opolskiego Kuratora Oświaty na rzecz poprawy bezpieczeństwa dzieci i młodzieży w woj. opolskim w roku szkolnym 2014/2015. Plany na rok szkolny.
1 Plan nadzoru pedagogicznego Lubelskiego Kuratora Oświaty na rok szk. 2015/2016 wynikający z podstawowych kierunków polityki oświatowej państwa.
Sieci współpracy i samokształcenia. SIEĆ to statek, na którym nie ma pasażerów, wszyscy jesteśmy załogą.
Wykaz Krajowych i Narodowych Programów Profilaktyki – zawierających zadania resortu edukacji.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
KONFERENCJA DLA PRZEWODNICZĄCYCH GMINNYCH KOMISJI ROZWIĄZYWANIA PROBLEMÓW ALKOHOLOWYCH Danuta Janusz Ekspert Wojewódzki ds. Informacji o Narkotykach i.
Wspomaganie w nadzorze pedagogicznym
Profilaktyka 2017 Łódź, 3 marca 2017 r. Wydział Edukacji DSS UMŁ.
Zmiany w statutach przedszkoli po reformie oświaty 2017
Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Rzeszowie
Seminarium „Pomorskie Gminy Rodzinne
I FUNDACJA KONSTRUKTYWNEGO ROZWOJU
Profilaktyka to wszelkie działania podejmowane w celu zapobiegania jakiemuś zjawisku, ochrona przed niepożądanym skutkiem jakiegoś zjawiska TYPY PROFILAKTYKI.
Aneta Żurek RODN „WOM” Częstochowa
Rządowy Program Przeciwdziałania Korupcji na lata
Rządowy Program „Bezpieczna i Przyjazna Szkoła” na lata
Rola Poradni Psychologiczno- Pedagogicznej w procesie wsparcia ucznia o specjalnych potrzebach edukacyjnych.
POMOC PSYCHOLOGICZNO – PEDAGOGICZNA WEDŁUG AKTUALNYCH PRZEPISÓW PRAWA – cz. 3 Elżbieta Doroszuk
Zapis prezentacji:

Warszawa, 27 sierpnia 2015 roku Dopalacze - systemowe działania Policji w zakresie profilaktyki społecznej Warszawa, 27 sierpnia 2015 roku

Struktura działania w obszarze tzw. dopalaczy na lata 2015-2018

Działania zaplanowane do realizacji w obszarze dopalaczy Działania informacyjno-edukacyjne: Ogólnopolska kampania informacyjno-edukacyjna związana z problematyka dopalaczy (przewidywany termin realizacji: grudzień 2015) Pakiet edukacyjny zawierający najistotniejsze informacje dotyczące m. in. problematyki wpływu dopalaczy na organizm człowieka, skutków psychofizycznych ich zażywania, odpowiedzialności karnej za sprzedaż środków, etc.) (przewidywany termin realizacji: grudzień 2015) Komunikowanie społeczne: Programy telewizyjne – wejścia programów informacyjnych znajdujących się w aktualnej ramówce stacji telewizyjnych + serial dotyczący bezpieczeństwa zaproponowany przez TVN TURBO (przewidywany termin realizacji: wrzesień 2015 – czerwiec 2016) Narzędzia oparte o media społecznościowe i komunikatory społeczne (Facebook, domeny www, etc.) (przewidywany termin realizacji: grudzień 2015) Włączenie treści dotyczący problematyki dopalaczy do bazy zawartej w internetowym Policyjnym Forum Bezpieczeństwa (przewidywany termin realizacji: grudzień 2015) Wdrożenie rozwiązań szkoleniowych: Włączenie treści związanych z problematyką dopalaczy do programu studiów podyplomowych z zakresu profilaktyki społecznej (przewidywany termin realizacji: październik 2016) Doskonalenie zawodowe poprzez zapewnienie udziału liderów profilaktyki społecznej w szkoleniach organizowanych przez uczelnie wyższe, w warsztatach, seminariach, konferencjach organizowanych przez instytucje szczebla rządowego (przewidywany termin realizacji: na bieżąco)

Ramowe założenia ogólnopolskiej kampanii „Dopalacze kradną życie” CEL: uświadamianie młodych ludzi o niebezpieczeństwach związanych z zażywaniem dopalaczy ADRESACI: Młodzi ludzie, rodzice, nauczyciele oraz inne osoby mające kontakt z młodzieżą. Do realizacji kampanii włączyło się wiele osób m.in. przedstawiciele mediów, środowiska naukowe, sportowcy, a także instytucje i organizacje pozarządowe        NARZĘDZIA KAMPANII: Spot emitowany w mediach ogólnopolskich, regionalnych oraz mediach społecznych: „Taki z Ciebie mocarz” Profil na facebooku Mapa inicjatyw antydopalaczowych CIEKAWE INICJATYWY W RAMACH KAMPANII: Podpisanie „Paktu społecznego przeciwko dopalaczom” Pat Life’s Challenge   Akcja viralowa na facebook-u PaT Life’s Challenge, w ramach której osoba nominowana do podjęcia wyzwania nagrywa około 10 sekundowy film pokazujący własną pasję, kogoś lub coś ważnego w swoim życiu. Następnie wypowiada hasło kampanii „Dopalacze kradną życie!”. Nagrany film publikuje na swoim profilu na Facebooku dodając opis #PaTlifeschallenge lub na fanpage-u PaT Life’s Challenge

Spoty antydopalaczowe „Taki z Ciebie mocarz”

Działania profilaktyczne Policji – partnerstwo instytucji Mapa inicjatyw antydopalaczowych

Krajowe i resortowe programy w obszarze przeciwdziałania narkomanii Krajowy Program Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2011-2016 główny ciężar koordynacji realizacji zadań wynikających z przedmiotowego programu spoczął na Biurze Służby Kryminalnej Komendy Głównej Policji Program Resortu Spraw Wewnętrznych Przeciwdziałania Narkomanii i Zwalczania Przestępczości Narkotykowej (opracowano w 2012 roku i rozszerzono kwestie dotyczące działań profilaktycznych)

Zadania dla służby prewencyjnej wynikające z Programu Resortu Spraw Wewnętrznych Przeciwdziałania Narkomanii i Zwalczania Przestępczości Narkotykowej Udział w ogólnopolskich oraz regionalnych kampaniach i przedsięwzięciach edukacyjno-informacyjnych, głównie adresowanych do dzieci i młodzieży, mających na celu zapobieganie zagrożeniom związanym z narkomania i przestępczością narkotykową Inicjowanie i współuczestnictwo w realizacji regionalnych i lokalnych programów prewencyjnych we współpracy z podmiotami pozapolicyjnymi (w tym w szczególności z placówkami oświatowymi) Prowadzenie szkoleń z zakresu problematyki ograniczania popytu na narkotyki oraz zasad konstruowania lokalnych strategii profilaktycznych, w szczególności dla przedstawicieli: jednostek samorządu terytorialnego, instytucji administracji rządowej i organizacji pozarządowych, pracowników szkół wyższych, funkcjonariuszy więziennictwa i wojska, a także przedstawicieli podmiotów działających na rzecz dzieci i młodzieży Opracowanie i implementacja wkładu do publikacji na temat ryzyka używania narkotyków kierowanych do różnych grup docelowych Wspieranie programów profilaktycznych na wszystkich poziomach edukacji: przedszkola, szkoły podstawowe, gimnazja, szkoły ponadgimnazjalne, w szczególności programów, które uzyskały rekomendację KBPN, MEN lub Instytutu Psychiatrii i Neurologii. Wspieranie programów dot. Profilaktyki narkomanii adresowanych do rodziców Wspieranie programów profilaktycznych skierowanych do dzieci i młodzieży ze środowisk marginalizowanych, zagrożonych demoralizacją i wykluczeniem społecznym oraz dzieci i młodzieży ze specjalnymi potrzebami edukacyjnymi Wspieranie programów profilaktyki selektywnej w miejscach o zwiększonym narażeniu na kontakt ze środkami odurzającymi, substancjami psychotropowymi i środkami zastępczymi (np. kluby, dyskoteki, imprezy masowe)

Doskonalenie zawodowe policjantów/pracowników Policji w obszarze problematyki dopalaczy Szkolenia adresowane do policjantów planowane są do realizacji w dniach 14-15 września 2015 roku w Warszawie Podczas opisywanego przedsięwzięcia szkoleniowego policyjni specjaliści przedstawią zagadnienia z zakresu antyterroryzmu, natomiast specjaliści z Naukowej i Akademickiej Sieci Komputerowej (NASK) poruszą problematykę cyberzagrożeń, które obok dopalaczy stanowią priorytet w profilaktycznej aktywności jednostek organizacyjnych Policji Krajowe Biuro ds. Przeciwdziałania Narkomanii zostało zaproszone do włączenia się w szkolenie i podzielenia się wiedzą w zakresie nowych narkotyków

Raport NIK z kontroli – profilaktyka narkomanii w szkołach (2012r.) CEL KONTROLI: Ocena prawidłowości i skuteczności wykonywania zadań z zakresu profilaktyki narkomanii w szkołach ZAKRES PRZEDMIOTOWY KONTROLI: W szczególności podejmowanie działań z zakresu profilaktyki narkomanii skierowanej do dzieci i młodzieży szkolnej; podejmowanie działań interwencyjnych w sytuacjach związanych z posiadaniem narkotyków przez uczniów; proces przygotowywania, koordynowania, wdrażania oraz monitorowania Krajowych Programów Przeciwdziałania Narkomanii na lata 2006–2010 i 2011–2016 ZAKRES PODMIOTOWY KONTROLI: Krajowe Biuro do Spraw Przeciwdziałania Narkomanii, Ministerstwo Edukacji Narodowej, Ministerstwo Kultury i Dziedzictwa Narodowego, Ośrodek Rozwoju Edukacji, Centrum Edukacji Artystycznej, osiem urzędów miast, Biuro Pełnomocnika ds. Rozwiązywania Problemów Alkoholowych w Zielonej Górze, osiem komend miejskich Policji, siedem organizacji pozarządowych 32 szkoły (zespoły szkół), w tym 24 szkoły kształcenia ogólnego (osiem szkół podstawowych, osiem gimnazjów oraz osiem szkół ponadgimnazjalnych) i osiem szkół artystycznych realizujących kształcenie ogólne

Kluczowe wnioski pokontrolne We wszystkich kontrolowanych szkołach w okresie objętym kontrolą prowadzone były dla uczniów zajęcia z zakresu profilaktyki narkomanii. Jakość podejmowanych działań pozostawała jednak na niskim poziomie, co nie zapewniało ich skuteczności Dwanaście spośród 32 skontrolowanych szkół zdiagnozowało podwyższone ryzyko sięgania po narkotyki wśród uczniów. Mimo to w szkołach tych nie zintensyfikowano działań profilaktycznych lub nie wykazano szczególnej dbałości o ich jakość i skuteczność, co w ocenie NIK było działaniem nierzetelnym Główny ciężar realizacji działań profilaktycznych w szkołach spoczywał na nauczycielach oraz pedagogach i psychologach szkolnych, jednak nauczyciele z 12 kontrolowanych szkół oraz pedagodzy i psycholodzy szkolni z 9 szkół nie uczestniczyli w badanym okresie w żadnych szkoleniach z tego obszaru W okresie objętym kontrolą w 9 spośród 32 skontrolowanych szkół wystąpiło łącznie 17 incydentów związanych z narkotykami, w związku z którymi szkoły podjęły działania interwencyjne W roku szkolnym 2010/2011 – w odpowiedzi na apel Minister Edukacji Narodowej – wszystkie kontrolowane szkoły podjęły działania profilaktyczne dotyczące zagrożenia używania „dopalaczy” Krajowe Programy Przeciwdziałania Narkomanii: na lata 2006–2010 oraz 2011–2016 cechowały się dużą ogólnikowością, a także nakładaniem na niektóre podmioty zadań niemieszczących się w ich właściwości rzeczowej (przykład stanowi przypisanie Policji działania dotyczącego m.in. prowadzenia szkoleń dotyczących zasad konstruowania lokalnych strategii profilaktycznych - działanie 1.4 obszaru Profilaktyka KPPN na lata 2006–2010)

Kluczowe wnioski pokontrolne dotyczące działań Policji w obszarze przeciwdziałania narkomanii Wszystkie kontrolowane komendy miejskie Policji prowadziły w szkołach spotkania, szkolenia i prelekcje dla dzieci i młodzieży, ich rodziców oraz nauczycieli/pedagogów, dotyczące w szczególności odpowiedzialności prawnej nieletnich, w tym wynikającej z naruszenia przepisów ustawy o przeciwdziałaniu narkomanii, oraz postępowania w przypadku ujawnienia nieletniego pod wpływem alkoholu lub narkotyków. Omawiano metody współpracy szkół z Policją w sytuacjach zagrożenia dzieci i młodzieży narkomanią, a także odpowiedzialność prawną rodziców za czyny karalne popełnione przez ich dzieci Kontrola NIK zidentyfikowała ponadto szereg innych działań profilaktyczno-prewencyjnych podejmowanych przez kontrolowane komendy Pracownicy żadnej z kontrolowanych komend nie prowadzili natomiast szkoleń w zakresie zasad konstruowania lokalnych strategii profilaktycznych, co było jednym z zadań nałożonych na Policję w KPPN na lata 2006–2010. Kontrolowani wyjaśniali, iż wykraczało to poza kompetencje komendy oraz że nie zgłaszano im zapotrzebowania w tym zakresie. Komendy dostarczały natomiast danych statystycznych dotyczących przestępczości narkotykowej na potrzeby opracowania GPPN

Jak powinna wyglądać edukacja społeczna wobec ewaluacji zagrożeń? Debata publiczna Dlaczego ludzie młodzi sięgają po narkotyki z taką łatwością? Dlaczego mimo oczywistych zagrożeń i konsekwencji wybierają narkotyki jako sposób na własne życie? Jak funkcjonuje dzisiaj rodzina, szkoła, grupa rówieśnicza? Jaką rolę powinny odgrywać instytucje a jak powinien wyglądać system współpracy, w tym komunikacja? Jak powinna wyglądać edukacja społeczna wobec ewaluacji zagrożeń?

Koncepcja działań Policji w zakresie profilaktyki społecznej - diagnoza oczekiwań społecznych DEBATY wnioski : 1) edukacja dla bezpieczeństwa - oczekiwania? - inwestycja państwa w edukację systemową i systematyczną od przedszkola do uniwersytetu III wieku - wspierająca rola Policji - brak programów edukacyjnych TV o bezpieczeństwie 2) rola instytucji państwowych w edukacji dla bezpieczeństwa? - 92% ankietowanych wskazuje znaczącą rolę mundurowej Policji - samorządy, oświata, organizacje pozarządowe 3) indywidualna znajomość działań edukacyjnych w rejonie? i źródła wiedzy? - brak znajomości działań, mała dostępność informacji - serwisy informacyjne, internet, pogadanki w szkołach

cd. diagnoza oczekiwań społecznych POLSKIE BADANIE PRZESTĘPCZOŚCI 2015

Diagnoza oczekiwań społecznych POLSKIE BADANIE PRZESTĘPCZOŚCI 2015

PROFILAKTYKA SPOŁECZNA – DIAGNOZA ŚRODOWISKOWA

Koncepcja Policji w zakresie profilaktyki społecznej na lata 2015-2018 Strategiczne kierunki: wzmocnienie etatowe pionu profilaktyki społecznej na poziomie powiatowym proces doskonalenia zawodowego policyjnych liderów profilaktyki zdefiniowanie źródeł finansowania doskonalenie komunikacji wewnętrznej i zewnętrznej doskonalenie partnerstwa międzyinstytucjonalnego dobre praktyki krajowe i międzynarodowe Priorytety Policji na lata 2016 – 2018 Działania wspierające

Rekomendacja Policji – POWIATOWE CENTRA EDUKACJI SPOŁECZNEJ Czy bezpieczne jutro zależy od edukacji opartej o: systemowe, długofalowe rozwiązania, partnerstwo instytucji i organizacji, kreatywne i nowoczesne narzędzia? Rekomendacja Policji – POWIATOWE CENTRA EDUKACJI SPOŁECZNEJ

PREWENCJA POLICJI DZISIAJ – PERSPEKTYWY I WYZWANIA

Dziękuję za uwagę mł. insp. Anna Kuźnia Zastępca Dyrektora Biura Prewencji i Ruchu Drogowego Komendy Głównej Policji e-mail:anna.kuznia@policja.gov.pl mob. 604 495 426