Opracowanie raportu ooś

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PROCEDURA OPRACOWANIA I AKTUALIZACJI WIELOLETNIEGO PROGRAMU INWESTYCYJNEGO MIASTA PUŁAWY.
Advertisements

Przegląd wytycznych i zalecanych rozwiązań wykorzystania oceny ryzyka w ustawodawstwie Unii Europejskiej i Stanów Zjednoczonych Na podstawie informacji.
Plan gospodarowania wodami – harmonogram i planowane prace
Studium wykonalności – analiza możliwości realizacji i eksploatacji projektu inwestycyjnego Szymon Kawa.
Zarządzanie projektami – pojęcia
ŚRODOWISKO A ZDROWIE Program Wieloletni.
prof. nzw. dr hab. inż. Andrzej Kraszewski
Specjalista ds. Transportu Biuro JASPERS w Warszawie
Krajowy System Informatyczny (KSI) – rola KSI w kontekście działań kontrolnych i procesu informowania o nieprawidłowościach,
Kryteria wyboru projektów
Zamówienia publiczne a małe i średnie przedsiębiorstwa
DOKUMENTOWANIE PROCESU ZINTEGROWANEGO
PAŃSTWOWY MONITORING ŚRODOWISKA
Jolanta Misztal Kujawsko – Pomorskie Centrum Edukacji Nauczycieli we Włocławku Program poprawy efektywności kształcenia - opracowanie, wdrożenie i ewaluacja.
HARMONOGRAM PROCESU UDZIAŁU SPOŁECZEŃSTWA - ZESTAWIENIE DZIAŁAŃ, KTÓRE NALEŻY PRZEPROWADZIĆ W DRODZE KONSULTACJI Opracowanie: Ksenia Starzec-Wiśniewska.
Urząd Marszałkowski Województwa Dolnośląskiego09-10 października 2008 r. 1 Ocena oddziaływania na środowisko - OOS (problemy i niektóre aspekty ich pokonywania)
Perspektywa i taktyka ubiegania się o środki europejskie w latach Założenia i cele Projektu doradczego Teraz Limanowa Wystąpienie Ekspertów CERTUS.
Warszawa, 16 września 2008 roku
funduszy europejskich
PRZEPISY PRAWA BUDOWLANEGO
Pedagogika ogólna.
Świat – UE - Polska prospekt 2050
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Rozwoju Regionalnego w ramach Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
Planowanie i programowanie działań do planów wodno-środowiskowych
D o l n o ś l ą s k i e B i u r o G e o d e z j i
Digitalizacja obiektów muzealnych
Wewnętrzny system zapewniania jakości PJWSTK - główne założenia i kierunki działań w ramach projektu „Kaizen - japońska jakość w PJWSTK” Projekt współfinansowany.
NATURA 2000.
SAMODZIELNY ZAKŁAD OCHRONY I KSZTAŁTOWANIA ŚRODOWISKA
Krzysztof Bielewicz ITTI Sp. z o.o e- technologie i biznes
Stan zaawansowania prac nad opracowaniem planów gospodarowania wodami
Dr inż. Andrzej Raj Karkonoski Park Narodowy
25 lat w w w. n f o s i g w. g o v. p l 25 lat Katarzyna Stankiewicz Starszy Inspektor Departament Ochrony Klimatu Wydział Systemu Zielonych Inwestycji.
Metodyka opracowania PZRP Dr hab. inż. Andrzej Tiukało, prof
Procedura oceny oddziaływania na środowisko pod kątem zapewnienia zgodności programów i przedsięwzięć z wymogami Ramowej Dyrektywy Wodnej.
dr hab. inż. Alina Matuszak-Flejszman, prof. nadzw. UEP
Ewaluacja konferencja 11 czerwca 2014 RODN „WOM” w Katowicach.
OCHRONA KRAJOBRAZU W KONTEKŚCIE EUROPEJSKIEJ KONWENCJI KRAJOBROWEJ Piotr Otawski Toruń, 12 sierpnia 2014.
Ochrona przyrody ożywionej i nieożywionej
Audyt wewnętrzny jako źródło oceny kontroli zarządczej w jednostce
Współczesne problemy ochrony dziedzictwa kulturowego w planowaniu przestrzennym dr Monika Drela.
WYMAGANIA BANKÓW Środowisko. WB IFC (International Finance Corporation) EBRD.
Logical Framework Approach Metoda Macierzy Logicznej
Sektorowe Rady ds. Kompetencji Ocena Strategiczna Warszawa, 1 grudnia 2015 roku.
USŁUGA INŻYNIERA - KRYTERIA WYBORU OFERTY NAJKORZYSTNIEJSZEJ
Zintegrowane Inwestycje Terytorialne Aglomeracji Jeleniogórskiej Wydział Zarządzania Zintegrowanymi Inwestycjami Terytorialnymi Aglomeracji Jeleniogórskiej.
Propozycje kryteriów wyboru finansowanych operacji dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na.
Monitoring efektów realizacji Projektu PL0100 „Wzrost efektywności działalności Inspekcji Ochrony Środowiska, na podstawie doświadczeń norweskich” Ołtarzew:
Dyrektywa IED – zmiany w zasadach kontroli instalacji IPPC Warszawa, 24 października 2013r.
PODZIAŁ KONTROLI W SK I ISWK, ICH CECHY CHARAKTERYSTYCZNE I PLANOWANIE KONTROLI Marek Gall Wydział Inspekcji WIOŚ w Warszawie Październik 2013r. 1.
1 © copyright by Piotr Bigosiński DOKUMENTACJA SYSTEMU HACCP. USTANOWIENIE, PROWADZENIE I UTRZYMANIE DOKUMENTACJI. Piotr Bigosiński 1 czerwiec 2004 r.
Program Wiedza Edukacja Rozwój Wysokiej jakości usługi administracyjne
Formularz podzielony jest na 8 części: 1.Identyfikacja obszaru; 2.Położenie obszaru; 3.Informacja przyrodnicza; 4.Opis.
Ewaluacja w nadzorze pedagogicznym
KATEDRA URZĄDZANIA LASU, UNIWERSYTET PRZYRODNICZY W POZNANIU BIURO URZĄDZANIA LASU I GEODEZJI LEŚNEJ W BRZEGU Mariusz Miotke Opiekun naukowy: dr hab. Roman.
11 © Centrum Zamówień Publicznych sp. z o.o. Widzieliśmy więcej,. patrzymy dalej - wiemy lepiej. 1/9 POZACENOWE KRYTERIA OCENY OFERT Radca.
Zmiany w przepisach o ocenach oddziaływania na środowisko Monika Stańczak Urząd Marszałkowski Województwa Kujawsko-Pomorskiego Departament Wdrażania Regionalnego.
2016 Warszawa, I konkurs na realizację projektów mających na celu powołanie i funkcjonowanie Sektorowych Rad ds. Kompetencji, Działanie 2.12.
Departament Rozwoju Regionalnego XLVI Posiedzenie Komitetu Monitorującego RPO WK-P na lata Pełnomocnik Zarządu ds. Zrównoważonego Rozwoju Edward.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej” studia I stopnia kierunek: „Zarządzanie”
Faza 1: Faza zaprojektowania systemu monitoringu projektu: 1. Inwentaryzacja obietnic złożonych sponsorowi we wniosku - przegląd założeń projektu, opracowanie.
1.KRYTERIA WYBORU PRZEDSIĘWZIĘĆ FINANSOWANYCH ZE ŚRODKÓW WFOŚiGW w KIELCACH 1.LISTA PRZEDSIĘWZIĘĆ PRIORYTETOWYCH DO DOFINANSOWANIA PRZEZ WFOŚiGW w KIELCACH.
„Wdrażanie elektronicznych usług dla ludności woj. podlaskiego – część II, administracja samorządowa” BIAŁYSTOK, 10 sierpnia 2010.
Ocena oddziaływania na środowisko jako warunek uzyskania funduszy unijnych w ramach I i II osi priorytetowej Programu Operacyjnego Infrastruktura i Środowisko.
III Krajowa Konferencja SIP w Lasach Państwowych Rogów września 2006 r. Sesja tematyczna III Narzędzia dla geomatyki leśnej Wybrane propozycje do.
jest najbardziej złożoną kompleksową metodą oceny, służąca sprawdzeniu, w jakim zakresie, za pomocą jakich środków i w jakim czasie itd. projekt może.
Ocena potencjału ekologicznego zlewni Akademia Rolnicza w Krakowie Katedra Inżynierii Wodnej.
Kryteria wyboru projektów w ramach Działania 4.2 Infrastruktura uczelni prowadzących kształcenie o profilu praktycznym Regionalny Program Operacyjny Województwa.
Specjalność: „Zarządzanie w Administracji Publicznej”
Ewaluacja jakości działalności naukowej
Zapis prezentacji:

Opracowanie raportu ooś Kuchnia tworzenia

Główne założenia Zmiany w środowisku/emisje powodowane przez inwestycje x Cenne/wrażliwe receptory środowiskowe = Oddziaływania (lub potencjalne oddziaływania)

Główne zadania merytoryczne Identyfikacja zmian w środowisku powodowanych przez inwestycję, intensywność/siła obszar Identyfikacja cennych/wrażliwych receptorów: cenność, unikatowość, wrażliwość Identyfikacja potencjalnych oddziaływań i ich screening (czy istotne?, prawdopodobne ?) Charakterystyka potencjalnie istotnych oddziaływań (m in pod względem intensywności oddziaływania, czasu oddziaływania, obszaru objetego oddziaływaniami, odwracalności zmian itd..) Oddziaływania znaczące (kryteria!) Środki minimalizujące (zmiany/uzupełnienia w Projekcie) Oddziaływania resztkowe (residual) – po zastosowaniu minimalizacji Kompensacja (jeśli konieczne) i akceptacja lub odrzucenie

Miejsce raportu w procesie planowania inwestycji i procedurze OOS

Tworzenie raportu ooś - zarządzanie projektem – podstawowe etapy Rozumienie istoty przedsięwzięcia Identyfikacja potencjalnych stresorów i emisji Identyfikacja istotnych potencjalnych oddziaływań Określenie zakresu przestrzennego i rzeczowego studium Inwentaryzacja pod kątem cennych/wrażliwych receptorów Charakterystyka oddziaływań, w tym kwantyfikacja (jeśli możliwe) Wybór kryteriów (ilościowych lub jakościowych) oddziaływań znaczących

Co jest do zrobienia ? Organizacja zespołu Identyfikacja źródeł informacji (wraz z oceną jakości/aktualności danych) Weryfikacja/aktualizacja/zakup narzędzi Konsultacje z Zamawiającym dla pełnego zrozumienia inwestycji i intencji Zamawiającego Zewnętrzne konsultacje eksperckie (rada mędrców) dla zespołu opracowującego raport Nieformalne konsultacje z organem, władzami lokalnymi, rozeznanie opinii publicznej

Metodyka oceny oddziaływania inwestycji na środowisko w ramach opracowania raportu powinna zawierać następujące czynności: 1. Identyfikacja potencjalnych oddziaływań i określenie ich siły/intensywności w oparciu o charakterystykę rzeczywistych, potencjalnych i antycypowanych (prognoza) oddziaływań i określenie zasięgu lub obszaru na którym mogą wystąpić znaczące oddziaływania 2. Określenie potencjalnego maksymalnego zasięgu oddziaływania (granic studium) oraz zidentyfikowanie cennych/wrażliwych receptorów w obszarze oddziaływania – (inwentaryzacja) 3. Charakterystyka i ocena oddziaływań uwzględniająca intensywność bodźców i wrażliwość receptorów określenie znaczenia oddziaływań oraz ew. przypisanie wag 4. Określenie miar oddziaływań i kryteriów pozwalających na sklasyfikowanie znaczenia oddziaływań 5. Określenie oddziaływań znaczących - jest wynikiem zastosowania kryteriów określonych w pkt 4 do oddziaływań przedsięwzięcia na cenne receptory 6. Dla znaczących oddziaływań - zaproponowanie środków zapobiegawczych i minimalizujących, - wymaga to zmian lub uzupełnień w projekcie przedsięwzięcia. 7. Ocena oddziaływań resztkowych i jeśli są znaczące – korekta środków minimalizujących, a gdy to niemożliwe lub nieskuteczne – zastosowanie środków lub działań kompensujących lub uzasadnienie nadrzędnego interesu publicznego lub ekonomicznego (nie ma tu zastosowania wymóg udowodnienia wyższej konieczności w rozumieniu art. 6(4) dyrektywy). 8. Określenie obszarów niepewności wnikających z braku wiedzy lub danych, a mogących wpłynąć na proces oceny i ograniczeń wynikających z metod prognozowania

Ocena oddziaływania i raport

Identyfikacja potencjalnych oddziaływań Identyfikacja zmian/bodźców wprowadzanych w środowisku Możliwość wystąpienia szkody / reakcji ze strony receptorów/środowiska na bodziec/zmianę

Metody identyfikacji konfliktów (potencjalnych) Listy kontrolne (USAID 1981, Claark i in. 1981) Macierzowe (Leopold i in. 1971, Peterson i in. 1974) Nakładanie (kalki, mapowanie) (McHarg 1968) GIS Delphi (Jaine i in. 1993) Skalowanie i ważenie (Dee i in. 173) Analiza sieciowa (Sorenson 1971) „Drzewo oddziaływań”

Wybrane metody: Macierz Leopolda – uproszczony fragment - przykład Siedliska Płazy Ważki Ludzie Wykop Nasyp Emisja hałasu Ogrodzenie torów

„Drzewo oddziaływań” Budowa Wykop Zaburzenie stosunków wodnych Oddziaływanie na populację płazów Usuniecie gleby Przesuszenie obszaru otaczającego Usuniecie pokrywy roślinnej Wpływ na mikroklimat Gromadzenie materiałów budowlanych Uszczuplenie siedliska zwierząt Operuje ciężki sprzęt budowlany

„Baseline study” i inwentaryzacje środowiskowe Opis środowiska – jak dokładnie, w jakim zakresie przedmiotowym i na jakiej przestrzeni Państwa członkowskie zapewniają w razie konieczności, by organy posiadające stosowne informacje, w szczególności w odniesieniu do art. 3 (informacja o środowisku) udostępniały te informacje wykonawcy (art. 5.4 Dyrektywy ooś) Obowiązkiem statutowym RDOŚ/GDOŚ jest gromadzenie i udostępnianie informacji o środowisku a WIOŚ – monitoring środowiskowy

Inwentaryzacje: Obszary chronione (domyślnie – cenne) o różnym sposobie i poziomie ochrony Siedliska (wszystkie czy tylko cenne?) Gatunki chronione: Stanowiska roślin, ostoje zwierząt, populacje, osobniki (?) Zabytki i inne elementy dziedzictwa kulturowego: zabytki z rejestru, z ewidencji, miejsca kultu, cmentarze, zabytki archeologiczne, krajobrazy kulturowe, (zabytkowe) struktury przestrzenne, miejsca mające znaczenie lokalne lub regionalne, wynikające z tradycji lub obyczajów, inne (?) Zasoby wód użytkowych i podziemnych, również ujęcia wód Gleby Wody powierzchniowe, lokalizacja, jakość Infrastruktura Wartości materialne

Źródła danych Państwa członkowskie zapewniają w razie konieczności , by organy posiadające stosowne informacje, w szczególności w odniesieniu do art. 3(informacja o środowisku) udostępniały te informacje wykonawcy (art. 5.4 Dyrektywy ooś) Obowiązkiem statutowym RDOŚ/GDOŚ jest gromadzenie i udostępnianie informacji o środowisku a WIOŚ – monitoring środowiskowy Mapy ogólne i tematyczne (skala??? Aaualność??) Dane z monitoringów Bazy danych prowadzone przez organy Prace badawcze i naukowe (?) Dedykowane inwentaryzacje: Ankietowanie Zbieranie rozproszonych danych przez kontakt lokalny/wizyty Badania przyrodnicze w terenie

Wartości przyrodnicze Kontekst lokalny i regionalny (unikatowość) i znaczenie oddziaływania Element czasowy; dynamika i procesy naturalne lub globalne Kontekst świadomościowy (waga konsultacji społecznych!) – doraźny W sensie ontologicznym wartość „przyrodnicza” nie jest immanentną cechą badanego bytu

Wartości wymagające ochrony i zawężenie percepcji a kontekst kulturowy Identyfikacja wartości w kulturze europejskiej - w odniesieniu do dziedzictwa Ograniczenia poznawcze narzucane przez układ kartezjański i zasadę przyczynowości Perspektywa antropocentryczna

Tworzenie raportu ooś - zarządzanie projektem Zespół specjalistów o kompetencjach odpowiadających przewidywanym znaczącym aspektom środowiskowym Screening oddziaływań wymaga reasumpcji Zarządzanie danymi, w tym pozyskiwanie weryfikacja i udostępnianie do celów weryfikacji raportu Prezentacja wyników

Problemy Jakość i aktualność danych Reprezentatywność Szczegółowość vs. agregacja i generalizacja danych Możliwości wykorzystania Możliwości komunikowania treści wynikających z danych Problemy techniczne (archiwizacja, obróbka itd.)

Inwentaryzacje przyrodnicze Zmienność sezonowa i długookresowa Cykle roczne Cykle typu drapieżnik ofiara Dynamika ekosystemów i zbiorowisk fazy dynamiczno-rozwojowe – zbiorowiska, w których rośliny dominujące znajdują się w określonej fazie wzrostu: inicjalnej, optymalnej, terminalnej (np. fazy rozwojowe drzewostanów) lub zbiorowiska znajdujące się w określonej fazie degeneracji lub regeneracji Stopień naturalności (pierwotne, naturalne, półnaturalne/zastępcze/sztuczne Zgodność siedliskowa Gatunki introdukowane/inwazyjne Stopień wykształcenia, stan zachowania Izolacja Populacja w kontekście lokalnym/regionalnym krajowym/kontynentalnym Zasięgi występowania

Współczesne metody dla dużych obszarów Narzędzia GIS Obrazowanie z wykorzystaniem zdjęć lotniczych lub satelitarnych (Remote sensing) Identyfikacja obiektowa siedlisk Dedykowane identyfikacje stanowisk roślin i zwierząt (optymalizacja procesu) Przykład: KDP

Dylematy Czy potrzeba informacji o środowisku wynika z potrzeb procesu decyzyjnego ? – czy można ograniczyć się do informacji które mogą być skonsumowane w procesie decyzyjnym ? Jaka szczegółowość informacji jest „wystarczająca” do przeprowadzenia analizy oddziaływań, zaproponowania środków minimalizujących i podjęcia decyzji ? Jaka jest wartość merytoryczna danych z jednego sezonu jeśli nie ma danych referencyjnych/niezależnych ? Czy są standardy „minimum”, dobrych praktyk itd. ?

Modele deterministyczne (o ograniczonej liczbie zmiennych) Metody prognozowania Modele deterministyczne (o ograniczonej liczbie zmiennych) Modele probabilistyczne (generalnie oparte na koncepcji ryzyka)

Modele matematyczne - metody numeryczne Metody prognozowania Modele matematyczne - metody numeryczne Braki i niepewności (analiza niepewności)

NTS – streszczenie w języku nietechnicznym i komunikacja społeczna Zadania NTS Zasady pisania NTS Inne metody komunikacji społecznej Konsultacje dobrowolne Mechanizm skarg

Aspekty poznawcze i niepewności Jaki jest poziom szczegółowości danych Prosty model deterministyczny a zmienne ukryte Skuteczność identyfikacji i kwalifikacji receptorów (w tym skuteczność inwentaryzacji)

Aspekty etyczne Raport jest dokumentem opracowanym i przedkładanym przez inwestora Przedsiębiorca nie ma obowiązku dostarczania informacji która działa na jego szkodę Podzlecając wykonanie raportu inwestor określa warunki wykonania usługi Raport ma być uczciwy, obiektywny, nie tendencyjny Weryfikacji raportu dokonuje sie w trakcie „oceny proceduralnej/formalnej” – robi to organ prowadzący postępowanie, organa administracji z którymi się konsultuje/uzgadnia i „społeczność” w ramach konsultacji publicznych Oczekuje się od wykonawcy raportu niezależności, rzetelności, uczciwości – nie powinno to być „zwykłe” zamówienie na opracowanie