Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 8 IM. TADEUSZA.

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
w programie „Uczenie się przez całe życie”
Advertisements

Podsumowanie projektu „W drodze po sukces zawodowy – staże w Wielkiej Brytanii” Ostróda, 22 stycznia 2009 r.
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW Program COMENIUS POROZUMIENIE O PROGRAMIE ZAJĘĆ Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie się przez.
C omenius Partnerskie Projekty Szkół Zadania koordynatora oraz organizacja mobilności Fundacja Rozwoju Systemu Edukacji Narodowa Agencja Programu Uczenie.
Program Leonardo da Vinci
Projekt Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój dla uczniów klas I-VI w 3 szkołach podstawowych z terenów wiejskich Miasta i Gminy Piwniczna-Zdrój. Udział w projekcie.
Chcę się uczyć i pracować EFS – ZPORR /Działanie 2.1/ Rozwój umiejętności powiązany z potrzebami regionalnego rynku pracy i możliwości kształcenia ustawicznego.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego INFORMACJE OGÓLNE O PROJEKCIE DiAMEnT Dostrzec i aktywizować
EWALUACJA PROJEKTU „STAŻE ZAGRANICZNE DROGĄ DO SUKCESU ZAWODOWEGO” ZSP NR 1 W JAWORZNIE wrzesień 2011 – wrzesień 2012.
MIĘDZYNARODOWY PROCES DYDAKTYCZNY CZYNNIKIEM WZROSTU KOMPETENCJI ZAWODOWYCH NAUCZYCIELA.
Program Comenius, jako jeden z czterech programów Unii Europejskiej Uczenie się przez całe życie, realizuje następujące akcje: – Dwustronne Partnerskie.
Projekt „The better teachers the better education process” w Zespole Szkół Zawodowych Nr 3 im. Adama Kocura w Katowicach zrealizowany w ramach.
PLANOWANIE WYMIARU GODZIN OBOWIĄZKOWYCH ZAJĘĆ KSZTAŁCENIA ZAWODOWEGO
SZKOLNY OŚRODEK KARIERY (SzOK)
UCZENIE SIĘ PRZEZ CAŁE ŻYCIE Program Leonardo da Vinci Nr PL/08/LLP-LdV/IVT/ Wzrost mobilności oraz kwalifikacji zawodowych uczniów.
FRSE Prezentacja na temat współpracy europejskiej ZS nr 1 w Tychach.
Urszula Grzyb Regionalne Centrum Informacji dla Naukowców Regionalny Punkt Kontaktowy Programów Ramowych UE Centrum Transferu Technologii Politechnika.
Program ERASMUS w Śląskiej Wyższej Szkole Medycznej w Katowicach.
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach środków Europejskiego Funduszu Społecznego Zagraniczny staż szansą na europejskie kwalifikacje.
„Zagraniczne praktyki i standardy pracy czynnikiem poprawy kompetencji zawodowych oraz zwiększenia szans na rynku pracy” Nr projektu: PL1-LEO
„Praktyki zagraniczne szansą dla uczniów Zespołu Szkół w Gorzowie Śląskim” Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Środków Europejskiego.
Zagraniczna mobilność szkolnej kadry edukacyjnej w ramach projektów instytucjonalnych. Projekt jest finansowany w ramach Programu Operacyjnego Kapitał.
Wizyta studyjna w Lizbonie - projekt PL1-ESF Jakość nadzoru pedagogicznego i pracy szkoły w programie Zagraniczna Mobilność szkolnej kadry.
WIADOMOŚCI – świadomie i celowo zdobyta i zapamiętana wiedza; UMIEJĘTNOŚCI – zdolność do wykonywania czynności (w tym zawodowych) w określonych warunkach.
„Droga ucznia do mistrza – staże zawodowe w Niemczech”
„Zostań architektem swojej przyszłości” Projekt Erasmus+
Zak up współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Praktyki zagraniczne dla osób kształcących się i szkolących zawodowo.
Projekt Leonardo da Vinci
Kłanino r. Gabriela Albertin – Koordynator Projektu
„Mobilny uczeń – dobry pracownik” Program „Uczenie się przez całe życie” Leonardo da Vinci Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji.
P ROGRAM : E RASMUS + A KCJA KLUCZOWA : M OBILNOŚĆ EDUKACYJNA A KCJA : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH SIĘ I PRACOWNIKÓW T YP AKCJI : M OBILNOŚĆ OSÓB UCZĄCYCH.
Projekt "Praktyki zagraniczne moją szansą na rozwój zawodowy" realizowany w Zespole Szkół w Gorzowie Śląskim Zmienia życie. Otwiera umysły.
Zmienia życie. Otwiera umysły.
Projekt Erasmus+ Akcja KA1 „Najlepsi Informatycy w Europie” nr Umowy POWERVET PL01-KA jest współfinansowany ze środków Unii Europejskiej.
Program Unii Europejskiej w dziedzinie edukacji, szkoleń, młodzieży i sportu na lata
Zmienia życie. Otwiera umysły. Struktura i możliwości programu ERASMUS+ Kształcenie i szkolenia zawodowe ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH Nr 3 „Mechanik”
Uczeń jako przyszły pracownik – mój przyszły zawód w Europie Mobilność uczniów w ramach sektora Kształcenie i Szkolenia Zawodowe w programie Erasmus+ w.
Praktyka zagraniczna – szkołą zdobywania nowych doświadczeń i szans na rynku pracy Plymouth, Wielka Brytania – –
Praktyka zagraniczna szansą lepszego startu zawodowego dla technika logistyka.
BARBARA OGRODOWSKA WICESTAROSTA NOWODWORSKI GDAŃSK, 6 CZERWCA 2016 r. POWIAT NOWODWORSKI.
SZKOŁA PODSTAWOWA W CHARŁUPI MAŁEJ BENEFICJENT PROGRAMU ERASMUS+
Podstawowe informacje o projekcie Nazwa projektu: „Europejskie kompetencje i jakość kształcenia osób dorosłych w dobie globalizacji” Okres realizacji:
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Podstawowe informacje
WYJAZDY INDYWIDUALNE UCZNIÓW
PROJEKTY UNIJNE W ZESPOLE SZKÓŁ W GÓRZE
ROLA OPIEKUNA STAŻU Urszula Martyka-Wiecha
2014–2020 ERASMUS+ AKCJA 1 AKCJA 2 AKCJA 3
Projekt Cele projektu Miejsce i termin projektu Partner projektu.
„Szczęście sprzyja odważnym”
ZESPÓŁ SZKÓŁ DRZEWNYCH I OCHRONY ŚRODOWISKA
Europass.
Projekt „Mistrz w zawodzie- Meister im Beruf”
Projekt p.t.: „Mobilność i doświadczenie kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy” - realizowany przez Zespół Szkół Ponadgimnazjalnych nr 2 w Końskich.
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
„Wsparcie rozwoju szkół poprzez doskonalenie nauczycieli”
Szkoła Nauczycielem stoi
Program Operacyjny Wiedza Edukacja Rozwój
Dualne kształcenie zawodowe
ZESPÓŁ SZKÓŁ PONADGIMNAZJALNYCH
Równościowe zarządzanie projektem
Staże europejskie drogą do sukcesu
KONFERENCJA PODSUMOWUJĄCA PROJEKT
Projekt: JAK SKUTECZNIE I EFEKTYWNIE UCZYĆ DOROSŁYCH WE WSPÓŁCZESNEJ EUROPIE Nr projektu: PL01-KA mgr Elżbieta Tomaszewska – koordynator.
EFEKTY PROJEKTU „Kompetencje zawodowe kluczem do sukcesu na europejskim rynku pracy”
„HOTELARZE Z WODZICZKI – EUROPEJSKI RYNEK PRACY NA WAS CZEKA”
w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Wincentego Witosa
Eurologis. Staże dla uczniów w zagranicznych przedsiębiorstwach 1. 06
Projekt Mobilność kadry edukacji szkolnej
Zapis prezentacji:

Projekt został zrealizowany przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie” ZESPÓŁ SZKÓŁ NR 8 IM. TADEUSZA KOŚCIUSZKI UL. MORSKA KOSZALIN PODSUMOWANIE REALIZACJI PROJEKTU pn. „Praktyki zagraniczne fryzjerów nowym doświadczeniem i kluczem do zatrudnienia na europejskim rynku pracy”

CEL PROJEKTU Celem projektu było promowanie, wśród przyszłych fryzjerów, mobilności na europejskim rynku pracy. Projekt wynikał ze zdefiniowanych przez Radę Pedagogiczną, lokalnych pracodawców oraz instytucji zawodowych potrzeb przyszłych absolwentów: poznanie realiów i wymagań europejskiego rynku pracy, podniesienie kompetencji społecznych i zawodowych, tj.: zdobycie nowych i utrwalenie posiadanych umiejętności praktycznych, poznanie nowych technik, technologii, a także trendów w zawodzie fryzjer, sprawdzenie umiejętności zawodowych w bezpośrednim kontakcie z klientem.

PARTNER Training Vision (TV) to brytyjska organizacja, która w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”, a obecnie Erasmus +, prowadzi międzynarodowe projekty mobilności dla uczniów i nauczycieli oraz ludzi związanych z rynkiem pracy. Firma przygotowuje, m.in. staże dla uczniów, organizuje spotkania kulturoznawcze, a także seminaria. TV jest częścią grupy ETN (Europejska Sieć Szkoleń). Jej biura mieszczą się we Włoszech (Rimini i Potenza), w Hiszpanii (Valencia), w Niemczech (Berlin) i Bułgarii (Sofia). Firma posiada 10-letnie doświadczenie w dziedzinie międzynarodowej mobilności. TV jest partnerem pośredniczącym. W ramach współpracy zapewnia odpowiednie zakwaterowanie, wyżywienie oraz lokalny transport, opiekę i doradztwo podczas pobytu w Wielkiej Brytanii. Organizuje zajęcia opisane w projekcie. Znajduje pracodawców zapewniając miejsca praktyk zgodnie z sektorami i celami programu "Uczenie się przez całe życie", a także programu ustalonego we współpracy z organizacją wysyłającą. Dla uczestników prowadzi zajęcia językowe i kulturowe. Pomaga w ocenie, monitoringu i walidacji efektów projektu.

ORGANIZACJA PROJEKTU Przy realizacji projektu zaangażowanych było 5 pracowników szkoły: nad całością realizacji projektu czuwał Dyrektor Szkoły, który podpisując umowy i inne dokumenty miał głos decydujący w rozwiązywaniu sytuacji trudnych, koordynator, który odpowiadał za zarządzanie projektem, główna księgowa ZS nr 8, odpowiedzialna była za obsługę księgową i płatności, nauczyciel języka angielskiego, pełniący również funkcję zastępcy koordynatora, który opracował i przeprowadził w ZS nr 8 zajęcia z przygotowania kulturowego i językowego, a także opiekował się młodzieżą podczas pobytu pobytu w Wielkiej Brytanii, pedagog szkolny, który opracował i przeprowadził zajęcia z przygotowania pedagogicznego. W trakcie realizacji projektu odbyły się 2 wizyty monitorujące praktyki zagraniczne uczniów, a udział w nich wzięli: Dyrektor Szkoły, nauczyciel przedmiotów zawodowych z zakresu fryzjerstwa.

HARMONOGRAM REALIZACJI PROJEKTU Harmonogram realizacji projektu zakładał: zakup materiałów i pomocy dydaktycznych niezbędnych przy realizacji projektu, rezerwację i zakup biletów oraz polis ubezpieczeniowych, ogłoszenie informacji o programie i projekcie, przeprowadzenie kwalifikacyjnego testu z języka angielskiego oraz rekrutację uczestników, zajęcia z przygotowania pedagogicznego i kulturowo-językowego (20 godzin), realizację 4-tygodniowych praktyk w Wielkiej Brytanii, w tym udział w szkoleniu zawodowym (160 godzin), zajęciach językowych (20 godzin) i dwóch wycieczkach kulturowych (Londyn, Wyspa Wight lub Winchester), wizytę monitorującą, walidację i ewaluację projektu (przeprowadzenie ankiet i wywiadów, analizę dokumentów, obserwacje, upowszechnienie informacji o rezultatach realizowanego projektu), rozliczenie projektu i złożenie raportu końcowego w Narodowej Agencji.

UCZESTNICY PROJEKTU Uczestnikami projektu było łącznie 20 uczennic klas III Technikum Zawodowego, które kształcą się w zawodzie technik usług fryzjerskich. Projekt przewidywał 4-tygodniowe praktyki w brytyjskich zakładach fryzjerskich dla dwóch 10-osobowych grup, w nadmorskim mieście Portsmouth. Uczennicami opiekował się nauczyciel z Zespołu Szkół nr 8 oraz przedstawiciel organizacji przyjmującej – Training Vision. Czas trwania praktyk oraz ich program został dostosowany do wymagań Ministerstwa Edukacji Narodowej zawartych w szkolnym planie nauczania w zawodzie - technik usług fryzjerskich. Zgodnie z powyższym, praktyki zagraniczne trwały 4 tygodnie w wymiarze 160 godzin. Praktyki zagraniczne, odbywające się w ramach projektu Leonardo da Vinci, były zatem traktowane jako zajęcia objęte programem szkoły realizowanym w kraju. TERMINY PRKTYK: - I grupa , - II grupa

REKRUTACJA Kryteria naboru promowały równość szans między mężczyznami i kobietami, nie sugerowały się przynależnością rasową, etniczną, wyznaniem i orientacją seksualną. Głównym kryterium uczniów były: wyniki w nauce z przedmiotów zawodowych, ocena z zachowania, wynik testu kwalifikacyjnego ze znajomości języka angielskiego. Uczniowie z opinią Poradni Psychologiczno-Pedagogicznej, zagrożeni wykluczeniem społecznym i ekonomicznym (zamieszkujący tereny wiejskie i pochodzący z rodzin wielodzietnych) otrzymali dodatkowe punkty przy rekrutacji, co zwiększyło ich szanse na integrację w edukacji ogólnodostępnej.

PRZYGOTOWANIE Przed wyjazdem uczennice wzięły udział w zajęciach, których celem było odpowiednie przygotowanie pedagogiczne, kulturowe oraz językowe: w trakcie zajęć językowych (18 godzin) doskonaliły podstawowe słownictwo oraz zwroty stosowane w życiu codziennym i zawodowym, które miały ułatwić komunikację w języku angielskim. podczas przygotowania kulturowego (2 godziny) przybliżyły sobie wiadomości z zakresu historii, kultury, turystyki i gospodarki Wielkiej Brytanii, zajęcia z pedagogiem szkolnym (4 godziny) miały na celu kształcenie umiejętności radzenia sobie w sytuacji kryzysowej, za jaką możemy uznać pobyt w odmiennym kulturowo środowisku i warunkach czasowej rozłąki z rodziną oraz bliskimi, przy ograniczonych możliwościach komunikacyjnych wynikających z bariery językowej.

WSPRACIE ORGANIZACYJNE DLA UCZESTNIKÓW PROJETU Wszelkie koszty związane z organizacją praktyk pokryte zostały z funduszy Programu Leonardo da Vinci, a dotyczyły: ubezpieczenia, kosztów podróży, biletów komunikacji miejskiej, zakwaterowania u rodzin brytyjskich, wyżywienia, organizowanych przez partnera brytyjskiego wycieczek do Londynu, na Wyspę Wight i Winchesteru oraz 5- dniowego kursu językowego. Ponadto szkoła, dla uczniów i ich rodziców, zorganizowała spotkanie informacyjne, podczas którego zostały przekazane niezbędne informacje i szczegóły dotyczące pobytu młodzieży za granicą, m.in.: adresy, telefony kontaktowe i alarmowe, a także przygotowała i wręczyła uczestnikom „Przewodnik dla uczestników projektu.” Training Vision wyznaczyła tutora, który odpowiadał za: przywitanie grupy tuż po przyjeździe, pokazanie grupie miejsc użyteczności publicznej oraz centrum miasta, przedstawienie uczestnikom zakładów, w których odbędą praktyki zawodowe, organizowanie spotkań monitorujących.

WALIDACJA Walidacji nabytych umiejętności dokonał szkolący zakład fryzjerski przy współpracy z opiekunem z Polski. Ocena została wystawiona w oparciu o następujące kryteria: organizacja pracy w zakładzie fryzjerskim, poziom obsługi klienta, poziom wykonania zabiegów z zakresu pielęgnacji włosów, projektowanie fryzur, jakość wykonania zabiegów stylizacji włosów, umiejętność posługiwania się narzędziami, przyborami i aparatami fryzjerskimi, estetyka wykonania pracy, samodzielność wykonania zadania, dyscyplina pracy, znajomość, przestrzeganie regulaminów wewnętrznych i przepisów, aktywność i zaangażowanie w funkcjonowanie zakładu. Uzyskana ocena została wpisana do Dzienniczka Praktyk, w którym uczeń dokumentował realizowane treści i zadania, a następnie przekazana Radzie Pedagogicznej ZS8.

WALIDACJA CD Ponadto, nabyte przez uczniów umiejętności zostały uznane i potwierdzone przez: 1. dokument Europass - Mobilność - informujący o nabytych umiejętnościach podczas praktyk za granicą, wystawiony przez ZS8 we współpracy z organizacją brytyjską, 2. certyfikat potwierdzający udział w projekcie - wystawiony przez Training Vision, 3. certyfikat odbytej praktyki zawodowej - wystawiony przez zakład fryzjerski szkolący uczestnika programu, 4. certyfikat oceniający poziom językowy każdego ucznia, według CEFR, ustalający poziom biegłości językowej.

MONITORING Uczniowie wyjechali za granicę pod opieką nauczyciela z Zespołu Szkół nr 8. Zadaniem opiekuna było towarzyszenie młodzieży podczas całego pobytu w Portsmouth oraz kontrolowanie realizacji programu praktyk. Training Vision wyznaczył tutora, który odpowiadał za realizację założeń projektu ustaloną w umowie – porozumieniu zawartym między szkołą a organizacją pośredniczącą. Polski opiekun oraz opiekun z Training Vision na bieżąco monitorowali przebieg praktyk, warunki pobytu, służyli pomocą w komunikacji, sytuacjach kryzysowych, organizowali czas wolny uczniom. Projekt przewidywał 2 wizyty monitorujące pracowników ZS8 w Portsmouth. Ponadto, koordynator monitorował realizację projektu przez stały kontakt mailowy i telefoniczny z opiekunem grup i analizę dokumentacji projektowej.

EWALUACJA PROJEKTU Proces ewaluacji bazował na: - analizie ankiet przeprowadzonych wśród uczestników praktyk po powrocie z Wielkiej Brytanii, - wywiadach z opiekunem uczniów, - analizie Dzienniczków Praktyk prowadzonych przez uczniów, - obserwacji zajęć i wywiadów z uczniami w czasie wizyt monitorujących, - analizie certyfikatów uzyskanych przez uczniów, - analizie raportów opiekuna i partnera zagranicznego.

EWALUACJA PROJEKTU CD Ocena praktyk, na podstawie wypełnionych przez uczestników ankiet wykazała, że praktyki zagraniczne w blisko 100% spełniły ich oczekiwania, a średnia przyznanych punktów wyniosła 4,9 na 5 możliwych do uzyskania. Ankietowani bardzo wysoko ocenili realizację działań. Wskazali wysoki poziom zadowolenia z decyzji o uczestnictwie w projekcie. Staż poszerzył ich umiejętności zawodowe, komunikowania się w języku angielskim oraz przyczynił się do rozwoju osobistego. Równie wysoko oceniono poziom warunków bytowych, bezpieczeństwa, atmosferę podczas pobytu za granicą i pomoc opiekuna z Polski. Wszyscy ankietowani są zdania, że szkoła powinna uczestniczyć w programach współpracy międzynarodowej i chętnie poleciliby udział innym uczniom w podobnym projekcie. Wszystkim uczestniczkom szkolące zakłady fryzjerskie przyznały również bardzo wysokie oceny za odbyte praktyki. Nikt nie otrzymał oceny niższej niż bardzo dobra.

OCENA PROJEKTU Ewaluacja wykazała, że zakładane cele zostały osiągnięte, a rezultaty szkolenia zawodowego i językowego przyniosły efekt satysfakcjonujący uczniów. Wyniki przeprowadzonej ankiety dowiodły, że realizowany projekt zakończył się sukcesem. Uczestnicy projektu poszerzyli swoje umiejętności o kompetencje społeczne, w tym uczyli się pracy w zespole, radzenia sobie w sytuacjach stresowych i kryzysowych, odpowiedzialności, oceniania panujących stosunków w grupie i umiejętnego organizowania czasu. Zajęcia prowadzone w języku angielskim i kontakty z mieszkańcami były doskonałą okazją do doskonalenia języka konwersacji. Zagraniczne praktyki stanowią zatem innowacyjne rozwiązanie edukacyjne, w wyniku którego uczniowie podnoszą swoje kwalifikacje zawodowe, według nowoczesnych standardów, zwiększając tym samym szanse na przyszłe zatrudnienie. Nabyte za granicą nowe doświadczenia zawodowe, wynikające z różnic ekonomicznych, językowych i kulturowych, w przyszłości, powinny przełożyć się na łatwość adaptacji do warunków życia i pracy w krajach UE.

Dziękuję za uwagę Prezentacja powstała w wyniku projektu zrealizowanego przy wsparciu finansowym Komisji Europejskiej w ramach programu „Uczenie się przez całe życie”. Prezentacja odzwierciedla jedynie stanowisko autora. Komisja Europejska ani Narodowa Agencja nie ponoszą odpowiedzialności za umieszczoną w niej zawartość merytoryczną, ani za sposób wykorzystania zawartych w niej informacji.