ZANIM PRZEDSZKOLAK ZOSTANIE UCZNIEM JAK POMÓC DZIECKU PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO NAUKI W SZKOLE?

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
PODSUMOWANIE II ETAPU PROJEKTU PIERWSZE UCZNIOWSKIE DOŚWIADCZENIA DROGĄ DO WIEDZY
Advertisements

UTRACONA SZTUKA SŁUCHANIA Autor: Richard Forster
Nauka szkolna - problem dziecka czy rodzica?
Sześciolatek w Szkole Podstawowej nr 65 w Bydgoszczy
Dojrzałość szkolna dziecka
Co każdy rodzic wiedzieć powinien?
Szkoła Podstawowa nr 4 w Andrychowie
Metody pracy z dziećmi w naszym przedszkolu
Percepcja słuchowa.
Dojrzałość szkolna - czyli gotowość do uczenia się
DYSLEKSJA Termin „dysleksja” wywodzi się z greckiego DYS – utrata
„Kiedy śmieje się dziecko, śmieje się cały świat” (J. Korczak)
Przedszkolak Pełen Zdrowia
Piła, 22 lutego 2010r. Przedszkola Publiczne w Pile 16 placówek 170 nauczycieli.
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
GOTOWOŚĆ SZKOLNA siedmiolatków
Przygotowały: Monika Meyer Agnieszka Stacherzak
Matematyka bez barier z kształtami Numicon
DOJRZAŁOŚĆ SZKOLNA Moje dziecko w szkole
Patryk Cegieła z klasy 6B
Rozwój umiejętności zawodowych nauczycieli wychowania przedszkolnego i edukacji wczesnoszkolnej. Nazwa placówki: Przedszkole Miejskie nr 9 im. W. Chotomskiej.
Przygotowanie dziecka do szkoły
Aby próg szkolny dziecko przekroczyło w miarę spokojnie, bez stresu, należy je do tego przygotować: -nigdy nie wolno straszyć dziecka szkołą, nauczycielami,
KLOCKOMANIA.
Ocenianie kształtujące w Miejskiej Szkole Podstawowej im
Innowacja pedagogiczna „Uczę się przez ruch, dotyk i rytm”
Jak przygotować dziecko do pierwszej klasy.
Rozwijamy odpowiedzialnych, ciekawych życia, pełnych pokoju młodych ludzi, posiadających wiarę w siebie i szacunek dla innych. Dzieci same motywują się
O korzeniach i skrzydłach…
Ocenianie Kształtujące
WPŁYW KSIĄŻKI NA NAJMŁODSZYCH CZYTELNIKÓW
„NIE MOŻNA ZMUSIĆ ZIARNA DO ROZWOJU I KIEŁKOWANIA, MOŻNA JEDYNIE STWORZYĆ WARUNKI ZEZWALAJĄCE NA TO, ABY ZIARNO ROZWINĘŁO WSZYSTKIE TKWIĄCE W NIM MOŻLIWOŚCI.”
Przedszkolanka.
ZAJĘCIA KOREKCYJNO - KOMPENSACYJNE
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Dziecko jest gotowe do podjęcia nauki w klasie I, jeśli:
JAK SIĘ UCZYĆ? ROZPOZNAJEMY SWÓJ STYL UCZENIA SIĘ
Co może zrobić szkoła, a co powinni zrobić wcześniej rodzice ?
Metody sprawnego uczenia się.
DOJRZAŁOŚĆSZKOLNA INFORMACJE DLA RODZICÓW Opracowanie: Beata Wilk.
Jak rozwijać karierę zawodową młodego człowieka? Przewodnik dla kluczowych aktorów - rodziców.
Gotowość szkolna Długotrwały proces przemian psychofizycznych, które prowadzi do przystosowania się dziecka do systemu nauczania początkowego. Zawsze.
Jak pomagać dziecku w nauce?
Jak rozmawiać ze swoim dorastającym dzieckiem
Dojrzałość szkolna dziecka
MATEMATYKA WOKÓŁ NAS - projekt edukacyjny Kamila Sojda - Czuban
Małe? Duże ? Dziecko w klasie I Hanna Michalska Sokołów Podlaski,
GOTOWOŚĆ SZKOLNA SZEŚCIOLATKÓW
O dojrzałości szkolnej kilka słów. Dojrzałość szkolna to gotowość dziecka do rozpoczęcia nauki, przyjęcia nowych obowiązków i wejścia w nowe środowisko.
Hymn Szkoły 1. Aby język mówić chciał co pomyśli głowa Zawsze się staramy dbać o kulturę słowa.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
METODA PROJEKTU BADAWCZEGO
Samodzielność dziecka w wieku przedszkolnym
WYCHOWANIE PRZEZ CZYTANIE
Grażyna Redlisiak Ośrodek Terapii i Szkoleń AMIKUR Warszawa, ul. Ogrodowa 42/
JAK RADZIĆ SOBIE ZE STRESEM? Stres to reakcja na bodziec pochodzący ze świata zewnętrznego, który wymaga z naszej strony podjęcia jakichś działań (reakcji).
Nasz dzień w Przedszkolu Grupa 4 latki Wychowawca: mgr Jolanta Pawlik mgr Małgorzata Kolonko 1.
Gotowość szkolna Gotowość szkolna Informacja dla rodziców 5- i 6-latków.
Czas wolny dawniej a dziś.
Autor : Beata Goleń – Świgoń Szkoła Podstawowa nr 10 w Piasku.
Ocenianie Kształtujące
INNOWACJA PEDAGOGICZNA Ruch, słuch, wzrok, mowa – podstawa uczenia się. Małgorzata Karasek.
CZY CZYTANIE JEST NAM DZISIAJ POTRZEBNE?
Wpływ czytelnictwa na rozwój dziecka głuchego
Rodzaj innowacji: innowacja pedagogiczna Czas realizacji: roczny cykl listopad 2015 –listopad 2016 Zakres innowacji – uczniowie szkoły podstawowej 2.
Dlaczego warto czytać dziecku ?
Terapia Pedagogiczna Terapia pedagogiczna jest realizowana w formie zajęć korekcyjno-kompensacyjnych, to specjalistyczne działania mające na celu pomoc.
Czytanie wspiera rozwój dziecka
I CZYTELNICTWA NA ROZWÓJ
Wolontariusz roku.
Zapis prezentacji:

ZANIM PRZEDSZKOLAK ZOSTANIE UCZNIEM

JAK POMÓC DZIECKU PRZYGOTOWAĆ SIĘ DO NAUKI W SZKOLE?

ROZWIJAMY WYOBRAŹNIĘ

NIE PODSUWAJCIE GOTOWYCH ROZWIĄZAŃ

JEŚLI DAJECIE DZIECKU ZABAWKĘ, KTÓREJ JESZCZE NIE WIDZIAŁO: NIE POKAZUJCIE OD RAZU, JAK MA SIĘ NIĄ BAWIĆ. NIECH SAMO WYMYŚLI, CO MOŻNA Z NIĄ ZROBIĆ. MOŻE WAS ZASKOCZY? POZWÓLCIE SPRÓBOWAĆ, MYLIĆ SIĘ, DOCHODZIĆ DO SEDNA! NIECH SAMO WYMYŚLA ŚWIAT!

Pamiętajcie! ZABAWKĄ MOŻE BYĆ WSZYSTKO: GRABIE W OGRÓDKU, SZCZOTKA DO ZAMIATANIA, RADIO, GLINA NA DZIAŁCE.

PYTAJCIE I ODPOWIADAJCIE

JEŚLI CHCECIE, BY DZIECKO ROZWIJAŁO TWÓRCZE MYŚLENIE: ZADAWAJCIE MU NIETYPOWE PYTANIA, NP.: JAK DUŻO SMAKÓW MA ZUPA? JAK PACHNIE RÓŻA? PAMIĘTAJCIE, BY NIE ZBYWAĆ DZIECKA BYLE CZYM, KIEDY ONO PYTA WAS, PRZECIEŻ ROBI TO, BY SIĘ DOWIEDZIEĆ. JEŚLI CZASAMI NIE WIECIE, CO ODPOWIEDZIEĆ, KIEDY MALEC PYTA PRZYZNAJCIE SIĘ, ŻE MUSICIE SPRAWDZIĆ I PO PROSTU SPRAWDŹCIE. JEŚLI NIE DOTRZYMACIE SŁOWA, KOLEJNYCH PYTAŃ MOŻE JUŻ NIE BYĆ.

WSPIERAJCIE

JEŚLI DZIECKO ZBIERA JAKIEŚ DROBIAZGI, NP. KAMIENIE, PAPIERKI, KAPSLE - POZWALAJCIE NA TO. NIE PRZESZKADZAJCIE MU ZAJMOWAĆ SIĘ RZECZAMI, KTÓRE W TWOIM MNIEMANIU WYGLĄDAJĄ NA NIETYPOWE CZY ZBĘDNE. JEŻELI MALUCH CHCE ROBIĆ W DOMU ZUPEŁNIE COŚ INNEGO NIŻ POZOSTAŁE DZIECI, TO BARDZO DOBRZE. SKŁONNOŚĆ DO NIETYPOWYCH ZAJĘĆ ŚWIADCZY O INDYWIDUALIZMIE. DZIECI, KTÓRE POZNAJĄ WIELE FORM SZTUKI, ŁATWIEJ WYBIORĄ TO, CO LUBIĄ NAJBARDZIEJ. DLATEGO W DOMU KORZYSTAJCIE Z POMOCY KREDEK, FARB, TWÓRZCIE WSPÓLNIE DOMOWE INSTRUMENTY (NA PRZYKŁAD Z GARNKÓW I SZTUĆCÓW) OGLĄDAJCIE Z DZIEĆMI WYSTAWY INNYCH MAŁYCH PLASTYKÓW.

ODKRYWAJCIE ŚWIAT

 Podczas letniej wycieczki, a nawet w drodze do sklepu, pokazujcie dziecku otaczającą rzeczywistość.  Zwracajcie uwagę na różne marki aut, rodzaje maszyn budowlanych, bogactwo strojów, w jakich chodzą ludzie.  Uczcie pociechę zasad bezpieczeństwa ruchu na drodze.  Odkrywajcie przed dzieckiem przyrodę.  Oglądajcie wspólnie wschody i zachody słońca, spacer biedronki i żuka, posłuchajcie szumu wiatru i śpiewu słowika.

PRZYGOTOWUJEMY DO NAUKI CZYTANIA I PISANIA

O TYM, CZY DZIECKO OPANUJE UMIEJĘTNOŚĆ CZYTANIA I BEZBŁĘDNEGO PISANIA DECYDUJE KILKA CZYNNIKÓW:

spostrzegawczość (umiejętność rozróżniania kształtów, skupiania się na szczegółach, dostrzegania części składowych i różnic) umiejętności kontrolowania wzrokiem ruchów ciała i rąk tak, aby nimi świadomie kierować (tzw. koordynacja wzrokowo – ruchowa) umiejętność rozróżniania (różnicowania) i rozpoznawania dźwięków sprawność ręki (umiejętność poprawnego trzymania długopisu czy ołówka, umiejętność wykonywania precyzyjnych, drobnych ruchów)

TE ĆWICZENIA POMOGĄ WASZEMU DZIECKU

NAWLEKANIE KORALIKÓW NA ŻYŁKĘ ROBIENIE KULEK Z PAPIERU ZABAWA PLASTELINĄ, MASĄ SOLNĄ ZAPINANIE I ODPINANIE GUZIKÓW

KOLOROWANIE

ŁĄCZENIE WYZNACZONYCH PUNKTÓW

SZUKANIE NA OBRAZKACH SZCZEGÓŁÓW - PODOBIEŃSTW I RÓŻNIC

OBRAZKOWE SYLABOWE LICZBOWE

P U Z E L Z

K L O C Ó W K

W Y D Z I E R A N K I Y C I N A N K I

ZAGADKI DŹWIĘKOWE rozpoznawanie odgłosów przyrody, rozpoznawanie odgłosów wydawanych przez upadające lub uderzające o siebie przedmioty np. klucze, łyżeczkę, szklankę, itp.

Rodzicu! Czytaj dziecku na głos wiersze, opowiadania i książki.

USTAL STAŁĄ PORĘ I CZAS CZYTANIA (NAJLEPIEJ CODZIENNIE MINUT). POSADŹ SOBIE DZIECKO NA KOLANACH (ŻEBY RAZEM Z TOBĄ WIDZIAŁO TEKST I OBRAZKI) I W MIŁEJ ATMOSFERZE, MODULUJĄC ODPOWIEDNIO GŁOS - WPROWADŹ JE DO KRAINY CZYTANIA. OBJAŚNIAJ TRUDNE SŁOWA, OPISUJ OBRAZKI, ODPOWIADAJ NA PYTANIA, POZWÓL NA SPONTANICZNE KOMENTARZE. JEŻELI DZIECKO POTRAFI JUŻ SAMO CZYTAĆ, ZASTOSUJ CZYTANIE NA ZMIANĘ Z DZIECKIEM, DOSTOSOWUJĄC DŁUGOŚĆ TEKSTU DO MOŻLIWOŚCI DZIECKA.

WPROWADZAMY W ŚWIAT MATEMATYKI = 4 5 – 1 = 4 72 : 8 = 9 ? ? ? X + Y = 152 X = ?????

BY NAUKA MATEMATYKI NIE STAŁA SIĘ KOSZMAREM DLA WASZEGO DZIECKA, JUŻ DZIŚ, W TRAKCIE CODZIENNYCH CZYNNOŚCI:

zachęcajcie dziecko by układało przedmioty od najmniejszego do największego lub segregowało je np. wg koloru, kształtu lub przeznaczenia liczcie: wkładane do koszyka zakupy, przejeżdżające samochody, mijane domy, itp. zakładając dziecku buty, głośno mówcie: „teraz prawy but, a teraz lewy but” uczcie różnicować pojęcia: nad, pod, obok, za, przed

IM WIĘCEJ DOŚWIADCZEŃ NABĘDZIE DZIECKO, IM LEPIEJ WYTRENUJE SPRAWNOŚCI, TYM ŁATWIEJ BĘDZIE MU OPANOWAĆ UMIEJĘTNOŚĆ POPRAWNEGO CZYTANIA, ŁADNEGO PISANIA I BEZBŁĘDNEGO LICZENIA W SZKOLE!