Komunikacja interpersonalna

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
AUTOPREZENTACJA.
Advertisements

Opracowali: Łukasz Wasiak Mateusz Frydrycki
Komunikacja interpersonalna w pracy
NEGOCJACJE jako proces komunikowania się
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
JĘZYK POLSKI KLASY IV - VI
Rozwijanie kompetencji komunikacyjnych między lekarzem a pacjentem
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
W JAKI SPOSÓB ZMIENIĆ NIEPRAWIDŁOWY ODBIÓR KOMUNIKATÓW WERBALNYCH I NIEWERBALNYCH W RELACJACH UCZEŃ – NAUCZYCIEL – RODZIC.
Anna Paszkowska-Rogacz
GROMADZENIE INFORMACJI O PACJENCIE I JEGO RODZINIE
Komunikacja interpersonalna
AUTOPREZENTACJA.
Podejmowanie interwencji w sytuacjach szczególnych zagrożeń
Jak dobrze zaprezentować się pracodawcy ?
Dwa sposoby komunikowania się: sposób werbalny 35% – słowa,
KOMUNIKACJA MIĘDZYKULTUROWA
Komunikacja Niewerbalna
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
komunikacja interpersonalna i społeczna
Kompetencje komunikacyjne
KOMUNIKACJA NIEWERBALNA
KOMUNIKACJA INTERPERSONALNA
Dorota Janiszewska Wojewódzki Ośrodek Metodyczny, Gorzów Wlkp.
Dane INFORMACYJNE Nazwa szkoły: Gimnazjum w Wyszkach ID grupy:
Jak porozumiewać się miedzy sobą by być rozumianym?
„Autoprezentacja” MODUŁ Klasa II.
Przygotowanie wystąpienia publicznego
Komunikacja niewerbalna mowa ciała i nie tylko
MOWA CIAŁA.
Włączanie podmiotów w działalność szkoły
Sztuka prezentacji wymaga doświadczenia. Im częściej występujesz publicznie, tym lepiej radzisz sobie ze stresem. Jednak do wszystkiego trzeba dojść małymi.
 brak czasu dla dzieci  niewłaściwa komunikacja interpersonalna  brak umiejętności radzenia sobie w sytuacji konfliktu,  brak rozpoznawania i interpretowania.
PROCESY KOMUNIKACJI INTERPERSONALNEJ – MODELE ORAZ FORMY KOMUNIKACJI
BARIERY W KOMUNIKACJI I SPOSOBY ICH PRZEZWYCIĘŻANIA
THE LEADER IN ME KUBA TERKA. THE LEADER IN ME UMIEJĘTOŚĆ UWAŻNEGO SŁUCHANIA Wielu ludzi zapomina, że rozmowa z drugim człowiekiem to nie tylko mówienie,
J AK BUDOWAĆ SKUTECZNE KOMUNIKATY ? Wskazówki, które pomogą budować skuteczne komunikaty.
KOMUNIKACJA MIĘDZYLUDZKA
Co to jest komunikacja ? Komunikacja – proces przekazywania (wymiany) informacji między jej uczestnikami. Porozumiewamy się, aby zdobyć informacje, uczyć.
METODY KOMUNIKACJI.
Komunikacja i jej formy :
SPOSOBY KOMUNIKACJI na przestrzeni wieków
Komunikacja międzyludzka
1 Ewolucja mózgu odróżniła człowieka od zwierząt, gdy doprowadziła do powstania rewolucyjnego sposobu komunikacji - mowy. Zakłada się, że duże znaczenie.
M e t o d y k o m u n i k a c j i Izabela Stróż I g.
Metody komunikacji mi ę dzyludzkiej autor: Jakub Durasik.
Bariery komunikacyjne
Metody komunikowania się
Co to jest komunikacja? Komunikacja to wymiana informacji między jej uczestnikami. Nośnikami danych mogą być słowa, gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Komunikowanie siĘ.
Metody komunikacji ludzi
Komunikacja interpersonalna to wymiana informacji między jej uczestnikami. Mogą to być słowa (komunikacja werbalna), gesty, teksty, obrazy, dźwięki czy.
Komunikacja interpersonalna: uczeń – nauczyciel, nauczyciel
Aleksandra Kiełbania I G
Projekt systemowy współfinansowany przez Unię Europejską ze środków Europejskiego Funduszu Społecznego w ramach Programu Operacyjnego Kapitał Ludzki ,
oprac. Karolina Sobierska, Iwona Nowak
Metoda Dyna-Lingua M.S. Materiały wykorzystane w prezentacji pochodzą z książki: Metoda terapeutyczna Dyna-Lingua, MS. w leczeniu autyzmu, Red. Młynarksa.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
AUTOPREZENTACJA - DEFINICJE, ZASADY, PORADY. Opracowała Alicja Szalewska.
KOMUNIKACJA CZYLI POROZUMIEWANIE SIĘ Z LUDŹMI
Wystąpienia publiczne Akcja Masz Głos, Masz Wybór
WIELCY OBYWATELE MAŁYCH SZKÓŁ
WYKŁAD IX KOMUNIKACJA.
PODSTAWY PRZEDSIĘBIORCZOŚCI
WYKŁAD IX KOMUNIKACJA.
Komunikacja na różnych etapach życia – prawidłowości
Skuteczność zachowań werbalnych i niewerbalnych w sytuacjach
Zapis prezentacji:

Komunikacja interpersonalna

Komunikacja Komunikacja niewerbalna Nie zawsze w pełni świadoma Komunikowanie postaw i emocji Podtrzymywanie komunikacji werbalnej emblematy ilustratory adaptatory regulatory Autoprezentacja Komunikacja werbalna Świadoma Przekazywanie informacji Komunikowanie postaw i emocji Autoprezentacja

Formy komunikacji niewerbalnej Mimika Kontakt wzrokowy (wpatrywanie się) Niewerbalne aspekty mowy Gesty i inne ruchy ciała Postawa ciała Kontakt dotykowy Zachowania przestrzenne Organizacja środowiska Ubiór i powierzchowność

Równanie intymności Argyle’a liczba uśmiechów długość spojrzeń dystans fizyczny intymność tematu POZIOM INTYMNOŚCI +

Zasady konwersacyjne G. Leecha (1) Reguły tekstowe: zrozumiałości i poprawności gramatycznej – dotyczy stosowania jasnego, poprawnego stylistycznie języka i odpowiednich form gramatycznych. spójności – podkreśla konieczność troski o utrzymanie tematu. Przeskakiwanie z tematu na temat często prowadzi do chaosu informacyjnego. Zgodnie z tą regułą starajmy się więc zachować jakiś porządek i nawiązywać do poprzedniej wypowiedzi rozmówcy. ekonomiczności – sugeruje unikanie wypowiedzi rozwlekłych, pustosłowia, powtórzeń czy zbyt długich pauz między zdaniami. ekspresyjności – podkreśla wagę operowania tempem wypowiedzi, natężeniem głosu oraz akcentowaniem ważnych kwestii. Z godnie z tą regułą należy mówić żywo i z uczuciem.

Zasady konwersacyjne G. Leecha (2) Reguły interpersonalne: grzeczności – wymaga od rozmówcy taktownego zachowania. Należy więc przestrzegać zasad kultury, okazywać uprzejmość i stosować formy grzecznościowe. aprobaty – dotyczy okazywania drugiej stronie, że akceptujemy ją jako partnera do rozmowy. Ta reguła wiąże się także z traktowaniem rozmówcy z szacunkiem. W związku z tym absolutnie zakazane jest obrażanie i poniżanie rozmówcy skromności – polega na tym, by nie przechwalać się zbytnio i nie stawiać się za wszelką cenę w jak najlepszym świetle. Postawa wyższości jest niebezpiecznie bliska zachowaniom pogardliwym, a mało kto dobrze znosi kontakt z osobami uważającymi siebie za lepsze.

Zasady konwersacyjne G. Leecha (2) Reguły interpersonalne: zgodności – nakłada na nas obowiązek budowania miłej atmosfery w kontakcie z innymi. Chodzi tutaj o nastawienie kooperacyjnie polegające m.in. na łagodzeniu napięć, wyjaśnianiu swoich wypowiedzi i pytaniu rozmówcy o zdanie. Zasada ta nabiera szczególnego znaczenia w sytuacjach występowania różnicy zdań czy wręcz konfliktowych. ciekawości – wskazuje jak ważne jest zapewnienie rozmówcy, że naprawdę uważnie go słuchamy. Powinniśmy nadążać za narracją partnera w rozmowie, zadawać pytania uszczegóławiające temat i podkreślać nasze zaangażowanie np. poprzez odpowiednie formy komunikacji niewerbalnej – patrzenie w oczy rozmówcy, potakiwanie głową, komentowanie wypowiedzi swoją mimiką.

Literatura: Drabik, B. (2010). Językowe rytuały tworzenia więzi interpersonalnej. Kraków: Wydawnictwo Uniwersytetu Jagiellońskiego Nęcki, Z. (2000). Komunikacja międzyludzka. Kraków: ANTYKWA Nęcki, Z. (1992). Komunikowanie interpersonalne. Wrocław: Zakład Narodowy im. Ossolińskich