ZAŁOŻENIA do zmian ustawy o pomocy społecznej

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Wojewódzki program wyrównywania szans i przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu oraz pomocy w realizacji zadań na rzecz zatrudniania osób niepełnosprawnych.
Advertisements

Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Wsparcie dla organizacji pozarządowych w ramach Priorytetu V Dobre rządzenie PO KL (Działanie 5.4 Rozwój potencjału trzeciego sektora) Ministerstwo Pracy.
Wydział Edukacji i Spraw Społecznych
„Kluczowa rola gminy w aktywizacji zawodowej osób niepełnosprawnych”
Zatrudnianie osób niepełnosprawnych
Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej w Gdańsku
Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego Projekt „POMOC – AKTYWIZACJA – WSPARCIE” Miejski Ośrodek Pomocy.
PRZYJACIEL RODZINY CZŁOWIEK – NAJLEPSZA INWESTYCJA!
Nowatorskie usługi opiekuńcze narzędziem przeciwdziałania wykluczeniu społecznemu osób starszych i niepełnosprawnych w gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek.
Ożywienie mechanizmów partnerstwa lokalnego poprzez realizację zadań Centrum Aktywności Lokalnej w Gminie Śrem Partnerzy: Gmina Śrem/Ośrodek Pomocy.
EFEKTYWNOŚĆ AKTYWNYCH FORM POMOCY
Ocena funkcjonowania Lokalnych Grup Działania realizujących Lokalną Strategię Rozwoju w ramach PROW 2007 – 2013 czerwiec 2012 r. Wydział Leader DROW Ministerstwo.
Ministerstwo Polityki Społecznej DEPARTAMENT POŻYTKU PUBLICZNEGO październik – listopad 2005 r.
Program rozwoju pieczy zastępczej na lata
Inicjatywy lokalne w ramach Priorytetów VI, VII i IX Mrągowo, Szkolenie współfinansowane ze środków Unii Europejskiej w ramach Europejskiego.
Informacja o sytuacji na rynku pracy w Gminie Wadowice
System wsparcia dziecka i rodziny
ZASOBY POMOCY SPOŁECZNEJ WAŻNIEJSZE TEZY. Na przestrzeni 2010 – 2012 na podobnym poziomie jest liczba rodzin z Gminy Kleszczewo korzystająca z pomocy.
Krzysztof Margol Projekt jest współfinansowany przez Unię Europejską
PRACA SOCJALNA – ZAWÓD NIOSĄCY POMOC W POTRZEBIE.
Jakość, efektywność i skuteczność w pomocy społecznej
USTAWA z dnia 9 czerwca 2011 r. o wspieraniu rodziny i systemie pieczy zastępczej.
Powołanie do życia Centrum Aktywnej Integracji WINDA w gminie Gozdnica
UCHWAŁĄ NR 162/2006 RADY MINISTRÓW Z DNIA 25 WRZEŚNIA 2006 r.
Model realizacji usług o określonym standardzie w miastach na prawach powiatu Zespół ekspercki ds. modelu realizacji usług w mieście na prawach powiatu.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Uściu Gorlickim
Model realizacji usług o określonym standardzie w powiecie
w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego
EFEKTY REALIZACJI PROJEKTU
ORAZ WYKAZ POTRZEB W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ W GMINIE LIPNO
Projekt systemowy 2009 r. Gmina Orla – Gminny Ośrodek Pomocy Społecznej w OrliAktywna rodzina w Gminie Orla Przygotowanie i opracowanie: Marta Osa Projekt.
PODDZIAŁANIE PODNOSZENIE KWALIFIKACJI KADR POMOCY I INTEGRACJI SPOŁECZNEJ PROGRAM OPERACYJNY KAPITAŁ LUDZKI.
Konferencja Projektu Razem-inicjatywy w zakresie ekonomii społecznej współfinansowanego przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
Urząd Miejski w Modliborzycach
/ wybory samorządowe 2014 rok/. Realizacja programu politycznego Sojuszu Lewicy Demokratycznej przez udział w sprawowaniu władzy na wszystkich szczeblach.
Program na rzecz poprawy warunków życia społecznego i zawodowego osób niepełnosprawnych w województwie podlaskim na lata Prezentacja założeń,
Założenia zmian do ustawy o pomocy społecznej
Propozycje do zmian w systemie POMOCY SPOŁECZNEJ
Wojewódzki Urząd Pracy w Szczecinie Założenia do Planów Działania Priorytetu VII PO KL na 2013 rok.
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Dolnośląski Wojewódzki Urząd Pracy będzie wdrażał działania finansowane z Regionalnego Programu Operacyjnego dla Województwa Dolnośląskiego na lata
SAMORZĄD WOJEWÓDZTWA, A PROBLEM PRZEMOCY W RODZINIE
Podstawy prawne organizacji interwencji kryzysowej
Zadania Wojewody z zakresu polityki społecznej Narada szkoleniowa z organizatorami rodzinnej pieczy zastępczej i przedstawicielami powiatowych centrów.
Anna Gałązka, Monika Chaba, Jarosław Hawrysz,
Wydział Prawa, Administracji i Ekonomii
Program Operacyjny Kapitał Ludzki Priorytet VII Promocja Integracji Społecznej Regionalne Centrum Rozwoju Społecznego w Toruniu.
Współpraca PUP z OPS Program Aktywizacja i Integracja (PAI)
Pomorski System Wsparcia i Współpracy Organizacji Pozarządowych cele, narzędzie.
II Kongres Polski Cyfrowej, Warszawa, 3 listopada 2015 r. Możliwości finansowania projektów w zakresie rozwoju kompetencji cyfrowych w Programie Operacyjnym.
Rola pomocy społecznej w polityce społecznej miasta Gdańsk, 27 maja 2015 r. Miejski Ośrodek Pomocy Rodzinie „Nasze wsparcie – Twoja samodzielność”
FORMY WSPARCIA OFEROWANE PRZEZ PUP SKARŻYSKO-KAMIENNA W 2016r. Elżbieta Niewczas – Koordynator Zespołu ds. Instrumentów Rynku Pracy w PUP Skarżysko-Kamienna.
to 500 złotych miesięcznie na drugie i kolejne dziecko do ukończenia 18 roku życia Rodziny o niskich dochodach otrzymają także wsparcie na pierwsze dziecko.
Wsparcie ekonomi społecznej w Regionalnym Programie Operacyjnym Lubuskie 2020.
Spotkanie informacyjne dotyczące realizacji projektów w ramach Poddziałania Podmioty Ekonomii Społecznej OP 6 Integracja RPO WP Koordynacja.
Współpraca Miasta Poznania z organizacjami pozarządowymi Oddział koordynacji współpracy z organizacjami pozarządowymi.
Program Operacyjny Kapitał Ludzki w Województwie Kujawsko- Pomorskim Działania realizowane przez Regionalny Ośrodek Polityki Społecznej w Toruniu Dorota.
Propozycje kryteriów wyboru operacji finansowych dla poszczególnych działań w ramach Regionalnego Programu Operacyjnego Województwa Mazowieckiego na lata.
CELE PROJEKTÓW W PRIORYTECIE VII PO KL 1 wzmocnienie oraz doskonalenie kadr pomocy i integracji społecznej 2 rozwijanie aktywnych form integracji społecznej.
PROGRAM „RODZINA 500 plus” W GMINIE JEDLNIA-LETNISKO
ZAŁOŻENIA I PERSPEKTYWY WSPÓŁPRACY WOJEWODY ŚLĄSKIEGO Z PODMIOTAMI NIEPUBLICZNYMI W ZAKRESIE POMOCY SPOŁECZNEJ SLAJD TYTUŁOWY.
V ZLOT OGÓLNOPOLSKI ASYSTENTÓW RODZINY
Departament Rozwoju Regionalnego i Funduszy Europejskich
Minimalny standard usług i katalog stawek 9.2 B
Spotkanie informacyjne
Program Operacyjny Kapitał Ludzki
Wzmocnienie potencjału instytucjonalnego NSZZ „Solidarność”
Komplementarność EFS z PO PŻ
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

ZAŁOŻENIA do zmian ustawy o pomocy społecznej projekt z kwietnia 2013 r.

CEL PROPONOWANYCH ZMIAN: Poprawa efektywności działań wszystkich instytucji i podmiotów realizujących zadania w obszarze pomocy społecznej dla uzyskania skutecznego wsparcia, umożliwiającego przezwyciężanie trudnych sytuacji życiowych osób i rodzin tego wymagających. Wzmocnienie solidarnościowej misji pracy socjalnej, czyli umożliwienie wszystkim ludziom rozwoju ich pełnego potencjału, wzbogacanie ich życia i zapobieganie dysfunkcjom a także ingerowanie dokładnie tam gdzie dochodzi do wzajemnego oddziaływania ludzi i środowiska z zachowaniem zasady pomocniczości państwa.

USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIA DO ZMIAN DO USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIA DO ZMIAN DO USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

Obszary zmian w założeniu nr 1: Przeformułowanie celów pomocy społecznej dla nadania priorytetu działaniom profilaktycznym i aktywizującym oraz usługom socjalnym, Wprowadzenie nowego pojęcia „minimalny dochód socjalny” oraz metody jego weryfikacji, Modyfikacja katalogu świadczeń pieniężnych i niepieniężnych pomocy społecznej wraz z uproszczeniem listy tych świadczeń.

Obszary zmian w założeniu nr 1: Przeformułowanie celów pomocy społecznej dla nadania priorytetu działaniom profilaktycznym i aktywizującym oraz usługom socjalnym, Wprowadzenie nowego pojęcia „minimalny dochód socjalny” oraz metody jego weryfikacji, Modyfikacja katalogu świadczeń pieniężnych i niepieniężnych pomocy społecznej wraz z uproszczeniem listy tych świadczeń.

Profilaktyka, podniesienie aktywności, usługi Praca socjalna ZAŁOŻENIE 1 PRZEFORMUŁOWANIE CELÓW POMOCY SPOŁECZNEJ DLA NADANIA PRIORYTETU DZIAŁANIOM PROFILAKTYCZNYM I AKTYWIZUJĄCYM ORAZ USŁUGOM SOCJALNYM Profilaktyka, podniesienie aktywności, usługi Praca socjalna Wypłata świadczeń

Obszary zmian w założeniu nr 1: Przeformułowanie celów pomocy społecznej dla nadania priorytetu działaniom profilaktycznym i aktywizującym oraz usługom socjalnym, Wprowadzenie nowego pojęcia „minimalny dochód socjalny” oraz metody jego weryfikacji, Modyfikacja katalogu świadczeń pieniężnych i niepieniężnych pomocy społecznej wraz z uproszczeniem listy tych świadczeń.

KRYTERIUM DOCHODOWE MINIMALNY DOCHÓD SOCJALNY ZAŁOŻENIE 1 KRYTERIUM DOCHODOWE MINIMALNY DOCHÓD SOCJALNY

Obszary zmian w założeniu nr 1: Przeformułowanie celów pomocy społecznej dla nadania priorytetu działaniom profilaktycznym i aktywizującym oraz usługom socjalnym, Wprowadzenie nowego pojęcia „minimalny dochód socjalny” oraz metody jego weryfikacji, Modyfikacja katalogu świadczeń pieniężnych i niepieniężnych pomocy społecznej wraz z uproszczeniem listy tych świadczeń.

ZAŁOŻENIE 1 Świadczenia likwidowane Zasiłek celowy w formie biletu kredytowanego Zasiłek okresowy, pod warunkiem zwrotu części lub całości kwoty zasiłku, Katalog świadczeń Zasiłek socjalny, który zastąpi dotychczasowy zasiłek stały i okresowy, Socjalny dodatek motywacyjny, Socjalna dopłata do usług interwencyjnych

USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIA DO ZMIAN DO USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

„Centrum Pomocy i Usług Socjalnych”. ZAŁOŻENIE 2 NOWA STRUKTURA ORGANIZACYJNA POMOCY SPOŁECZNEJ NA SZCZEBLU GMINY I POWIATU Przeprofilowanie celów pomocy społecznej, z nastawieniem w pierwszej kolejności na funkcje profilaktyczne i aktywizujące oraz funkcje usługowe, zostanie poparte w rzeczywistości zmianą struktury organizacyjnej jednostek i zmianą ich nazw. Dotychczasowa nazwa „ośrodek pomocy społecznej” (bez względu na szczebel samorządu terytorialnego z wyłączeniem województwa) zostanie zmieniona na: „Centrum Pomocy i Usług Socjalnych”.

Ośrodek Pomocy Społecznej Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie ZAŁOŻENIE 2 Szczebel Gminy Ośrodek Pomocy Społecznej Gminne Centrum Pomocy i Usług Socjalnych lub Miejskie Centrum Pomocy i Usług Socjalnych Szczebel Powiatu Powiatowe Centrum Pomocy Rodzinie Powiatowe Centrum Pomocy i Usług Socjalnych Miasto na prawach powiatu Miejski Ośrodek Pomocy Społecznej, Miejskie Ośrodek Pomocy Rodzinie Miejskie Centrum Pomocy i Usług Socjalnych Dotychczasowa nazwa Nowa nazwa

ZAŁOŻENIE 2 WEWNĘTRZNA STRUKTURA ORGANIZACYJNA POMOCY SPOŁECZNEJ NA SZCZEBLU GMINY I POWIATU tu zmniejsz – dół powiększ Centrum Pomocy i Usług Socjalnych Działy obligatoryjne Dział Pracy Socjalnej Dział Usług Socjalnych Dział fakultatywny Kasa Wsparcia Dochodowego

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

ZAŁOŻENIE 2 NIEPUBLICZNE PODMIOTY WYKONUJĄCE NA ZLECENIE USŁUGI SOCJALNE NA OBSZARZE GMINY Agencje Usług Socjalnych jako podmioty niepubliczne będą mogły realizować usługi o charakterze: profilaktycznym, aktywizującym, interwencyjnym. Status Agencji będzie nadawany przez Marszałka Województwa na okres 5 lat, po uprzednim rozpatrzeniu wniosku oraz sprawdzeniu spełniania określonych kryteriów (wymogów). Status Agencji Usług Socjalnych będą mogły uzyskać m.in.: organizacje pozarządowe, instytucje określone w przepisach o zatrudnieniu socjalnym, oraz spółdzielnie socjalne. O status agencji będą mogły występować także podmioty, założone przez osoby fizyczne, dysponujące odpowiednimi kwalifikacjami zawodowymi (np. pracownicy socjalni) prowadzące wspólnie działalność gospodarczą.

Agencji Usług Socjalnych – kryteria ZAŁOŻENIE 2 Agencji Usług Socjalnych – kryteria Dysponowanie przez podmiot ubiegający się o status Agencji Usług Socjalnych min. 2-oma pracownikami socjalnymi (wskazane jest posiadanie przez nich określonych specjalizacji), oraz innymi specjalistami w zależności od rodzaju podejmowanej do realizacji usługi socjalnej, Wykonywanie działalności pożytku publicznego w obszarze określonym w art. 4 ustawy o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie związane z pomocą społeczną oraz reintegracją społeczną i zawodową, Działalność prowadzona minimum w okresie 2 lat poprzedzających ubieganie się o status, Zrealizowanie na rzecz społeczności lokalnych min. 2-ówch projektów aktywizacji społecznej i zawodowej, potwierdzonych odpowiednimi dokumentami (oświadczeniami), Dysponowanie bazą lokalową, przystosowaną do realizacji określonych usług.

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

Obszary zmian w założeniu nr 2: Wprowadzenie nowej struktury organizacyjnej systemu pomocy społecznej na szczeblu gmin i powiatów, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej niepublicznych podmiotów, wykonujących na zlecenie usługi socjalne na obszarze gminy, Wprowadzenie do systemu pomocy społecznej standardów usług socjalnych przy określeniu ich minimalnego oraz optymalnego poziomu, Wprowadzenie usług elektronicznych w systemach informatycznych pomocy społecznej.

Nowoczesne narzędzie wspierające pracowników JOPS w pracy terenowej ZAŁOŻENIE 2 TERMINALE MOBILNE Nowoczesne narzędzie wspierające pracowników JOPS w pracy terenowej Transfer danych do bazy lokalnej OPS Pracownik socjalny wyposażony w mobilny terminal

USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIA DO ZMIAN DO USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

Obszary zmian w założeniu nr 3: Wprowadzenie nowych specjalności zawodowych pracowników socjalnych, niezbędnych dla realizacji zmian w systemie pomocy społecznej, Wprowadzenie nowych form kontraktu socjalnego, ukierunkowanych na rodzinę, oraz lokalną grupę społeczną, chcącą wyeliminować dysfunkcje.

Obszary zmian w założeniu nr 3: Wprowadzenie nowych specjalności zawodowych pracowników socjalnych, niezbędnych dla realizacji zmian w systemie pomocy społecznej, Wprowadzenie nowych form kontraktu socjalnego, ukierunkowanych na rodzinę, oraz lokalną grupę społeczną, chcącą wyeliminować dysfunkcje.

ZAŁOŻENIE 3 Asystentura i mediacja socjalna Cel - wspieranie osób/ rodzin w przezwyciężaniu pierwszych objawów kryzysu oraz tworzenie warunków sprzyjających uwolnieniu ekspresji do współpracy z pracownikami socjalnymi (podmiotowość, świadomy wybór propozycji pomocy), a także podejmowanie mediacji nakłaniających do zmiany postawy wobec propozycji udzielenia wsparcia i pomocy Usługa socjalna o charakterze profilaktycznym. Organizator usług socjalnych Cel – inicjowanie, budowanie lokalnych sieci usług socjalnych, partnerstw lokalnych pomiędzy instytucjami administracji publicznej, organizacjami pozarządowymi i innymi podmiotami, zaliczanymi do sektora ekonomii społecznej. Usługa instytucjonalna – umiejscowiona w Centrach Pomocy i Usług Socjalnych (lub w organizacjach pozarządowych, a także niepublicznych agencjach socjalnych) ) nastawiona na tworzenie lokalnych agencji usług socjalnych, doradztwo w budowaniu lokalnej sieci agencji socjalnych na obszarze powiatu. Usługa o charakterze interwencyjnym. Animator społeczności lokalnych Cel – wspieranie i pomoc dla najbardziej aktywnych osób/ rodzin oraz współudział w wyszukiwaniu nowych grup wśród beneficjentów pomocy społecznej dla samoorganizowania się, podejmowania i wdrażania projektów aktywności lokalnej w obszarze pomocy społecznej i innych ściśle związanych z nim. Usługa instytucjonalna - umiejscowiona w Centrach Pomocy i Usług Socjalnych (lub w organizacjach pozarządowych, a także w niepublicznych agencjach usług socjalnych). Usługa o charakterze aktywizacyjnym.

Obszary zmian w założeniu nr 3: Wprowadzenie nowych specjalności zawodowych pracowników socjalnych, niezbędnych dla realizacji zmian w systemie pomocy społecznej, Wprowadzenie nowych form kontraktu socjalnego, ukierunkowanych na rodzinę, oraz lokalną grupę społeczną, chcącą wyeliminować dysfunkcje.

ZAŁOŻENIE 3 Wzmocnienie (rozszerzenie) katalogu narzędzi pracy socjalnej o nowe formy kontraktu socjalnego, takie jak: rodzinny kontrakt socjalny – to zwiększenie relacji, współodpowiedzialności i konieczności uczestnictwa wszystkich członków rodziny w wypełnianiu postanowień zawartej umowy; grupowy kontrakt socjalny – to narzędzie do stosowania wobec społeczności lokalnych, gdzie podobne problemy zmuszają do poszukiwania wspólnych rozwiązań (samopomoc, pomoc sąsiedzka). Prawidłowe wypełnianie postanowień kontraktu będzie traktowane jako możliwość skorzystania z preferencji np. w dostępie dzieci do przedszkoli, do rozpatrywania wniosków o dofinansowanie własnych inicjatyw uruchomienia działalności gospodarczej w formie spółdzielni socjalnej.

USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIA DO ZMIAN DO USTAWY O POMOCY SPOŁECZNEJ ZAŁOŻENIE nr 1: Wzmocnienie bezpieczeństwa socjalnego obywateli i rodzin przy jednoczesnym wzroście ich aktywności w rozwiązywaniu własnych problemów i trudności życiowych we współdziałaniu z instytucjami pomocy społecznej ZAŁOŻENIE nr 2: Podniesienie efektywności systemu organizacyjnego pomocy społecznej wraz z zapewnieniem jego kompatybilności z innymi systemami wsparcia ZAŁOŻENIE nr 3: Wzmocnienie na poziomie gminy i powiatu skuteczności podstawowych narzędzi i instrumentów pracy socjalnej dla wyprowadzania osób i rodzin ze sfery zagrożenia wykluczeniem społecznym ZAŁOŻENIE nr 4: Zmiany w obszarze instytucjonalnych form pomocy oraz wzmocnienie odpowiedzialności rodziny za swoich członków korzystających z tej formy wsparcia

Obszary zmian w założeniu nr 4: Wprowadzenie rozwiązań, które doprowadzą do poprawy funkcjonowania domów pomocy społecznej, Wprowadzenie procedury ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej przez członków rodziny oraz ustalenie reguł partycypacji osoby umieszczonej w domu pomocy społecznej, której stan majątkowy pozwala na regulowanie odpłatności.

Obszary zmian w założeniu nr 4: Wprowadzenie rozwiązań, które doprowadzą do poprawy funkcjonowania domów pomocy społecznej, Wprowadzenie procedury ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej przez członków rodziny oraz ustalenie reguł partycypacji osoby umieszczonej w domu pomocy społecznej, której stan majątkowy pozwala na regulowanie odpłatności.

Zmiany w obszarze funkcjonowania domów pomocy społecznej ZAŁOŻENIE 4 WPROWADZENIE ROZWIAZAŃ, KTÓRE DOPROWADZĄ DO POPRAWY FUNKCJONOWANIA DOMÓW POMOCY SPOŁECZNEJ Zmiany w obszarze funkcjonowania domów pomocy społecznej wyrównanie deficytów finansowych dla domów pomocy społecznej, w których przebywają mieszkańcy umieszczeni tam przed 2004 r. na tzw. „starych zasadach” umożliwienie domom pomocy społecznej pozyskiwania środków finansowych z zewnątrz (możliwość prowadzenia wyodrębnionego rachunku dochodów własnych); wprowadzenie rozwiązań zrównujących uprawnienia osób mieszkających w domach pomocy społecznej i placówkach ochrony zdrowia, konsumując zasadę sprawiedliwości społecznej wynikającej z ubezpieczenia zdrowotnego;

Obszary zmian w założeniu nr 4: Wprowadzenie rozwiązań, które doprowadzą do poprawy funkcjonowania domów pomocy społecznej, Wprowadzenie procedury ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej przez członków rodziny oraz ustalenie reguł partycypacji osoby umieszczonej w domu pomocy społecznej, której stan majątkowy pozwala na regulowanie odpłatności.

ZAŁOŻENIE 4 ZMIANY W ZAKRESIE PROCEDURY USTALANIA ODPŁATNOŚCI ZA POBYTW DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ PRZEZ CZŁONKÓW RODZINY ORAZ USTALENIE REGUŁ PARTYCYPACJI OSOBY UMIESZCZONEJ W DOMU POMOCY SPOŁECZNEJ, KTÓREJ STAN MAJĄTKOWY POZWALA NA REGULOWANIE ODPŁATNOŚCI Modyfikacja procedury ustalania odpłatności za pobyt w domu pomocy społecznej członków rodziny osoby umieszczonej w domu pomocy społecznej: Tryb sądowy (orzeczenie stwierdzające obowiązek danej osoby do złożenia oznaczonego oświadczenia woli, które będzie zastępowało oświadczenie woli osoby - przypadku odmowy zawarcia umowy o odpłatności jak również odmowy przeprowadzenia rodzinnego wywiadu środowiskowego, W przypadku nie wywiązywania się przez osobę z zawartej umowy o odpłatności za pobyt członka rodziny w domu pomocy społecznej również w sytuacji, w której sąd zastępczo za osobę złożył oświadczenie woli w trybie art.64 Kc gmina będzie zastępczo wnosiła odpłatność za osobę zobowiązaną, w przypadku posiadania przez mieszkańca znacznych zasobów finansowych lub majątkowych (np. lokat pieniężnych, nieruchomości) różnica pomiędzy własnym dochodem, a średnim miesięcznym kosztem utrzymania będzie pokrywana z tego majątku.

SKUTKI FINANSOWE PROJEKTOWANYCH REGULACJI

Rok Ogółem Dla budżetu państwa Dla budżetu gminy 2014r. 459.918 tys. zł 450.018 tys. zł 9.900 tys. zł 2015r. 452.115 tys. zł 442.115 tys. zł 10.000 tys. zł 2016r. 491.738 tys. zł 481.738 tys. zł 2017r. 558.805 tys. zł 548.805 tys. zł 2018r. 339.772 tys. zł 329.772 tys. zł

OCZEKIWANE SKUTKI SPOŁECZNE PROJEKTOWANEJ REGULACJI

Zmiana społecznego odbioru systemu pomocy społecznej poprzez wyraźne podkreślenie oddziaływań na rodzinę i jej członków, zwiększenie bezpieczeństwa obywaleli Zmiana roli i znaczenia pracownika socjalnego, zwiększenie współodpowiedzialności społeczności lokalnej Zmiana relacji pomiędzy administracją samorządów gminnych i powiatowych Wzmocnienie kompatybilności systemu pomocy społecznej z innymi, w tym przede wszystkim z systemem usług reintegracji społecznej i zawodowej

DZIĘKUJĘ ZA UWAGĘ