Trening umiejętności manegerskich Prof. dr hab

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
OSIEM ZASAD ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ.
Advertisements

Katolicki Uniwersytet Lubelski uwarunkowania, wyróżniki
Definicja Benchmarking definiowany jest jako „nieprzerwany proces porównywania wyników przedsiębiorstwa, systemów zarządzania, procesów, produktów i usług.
Trening umiejętności menedżerskich
Marketing Usług - WYKŁAD
Wsparcie zarządzania zmianą w przedsiębiorstwie
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analiza ryzyka projektu
Agenda Innowacyjność Wpływ innowacyjności na konkurencyjność
Reforma Wspólnej Polityki Rolnej po 2013 a obecny stan negocjacji
Ekonomia społeczna w sektorze NGO omówienie wyników pracy podczas seminarium w Krakowie.
Konferencja Odpowiedzialny Biznes 2005, listopada 2005
Zatrudnienie Fair Play Promocja kultury przedsiębiorczości i etyki rynku pracy.
Grażyna Henclewska Podsekretarz Stanu Ministerstwo Gospodarki Warszawa, 1 lutego 2013 r.
SYSTEM ZARZĄDZANIA JAKOŚCIĄ
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Instytucjonalne aspekty współpracy Budowanie kompetencji do współpracy między-samorządowej i międzysektorowej jako narzędzi rozwoju lokalnego i regionalnego.
STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO STRATEGIA WDRAŻANIA PROJEKTU INNOWACYJNEGO TESTUJĄCEGO l istopad 2010 rok Projekt współfinansowany.
Sieci Lifelong Learning Pomysł na …? Anna Atłas Gdańsk,
RYZYKO OPERACYJNE Jak przeciwdziałać mu w praktyce?
Kultura organizacyjna
Temat wystąpienia Optymalizacja Zarządzania Strukturą Oddziałową w Organizacjach Jolanta Cabaj.
MARKETING STRATEGICZNY
WYZWANIA STRATEGICZNE REGIONALNEGO SYSTEMU INNOWACJI Śląskie Forum Innowacji 2011 Innowacyjny Śląsk.
5. Problemy lokalizacji w projektowaniu międzynarodowych struktur logistycznych – przegląd metod i technik.
Zarządzanie projektami
KONFERENCJA: Województwo Świętokrzyskie wobec wyzwań rozwojowych w świetle Krajowej Strategii Rozwoju Regionalnego oraz strategii zintegrowanych Kielce,
Skuteczny i efektywny samorząd terytorialny Warszawa, 8 października 2010 r. Procedura Poświadczania Jakości Zastosowania CAF Po co to nam? Jak to będzie.
GRC.
RADY PRACOWNIKÓW nowy aktor dialogu społecznego
Zarządzanie projektami
Studium Przypadku (case study)
BADANIE RYNKOWE I MARKETINGOWE
Istota konkurencji w internecie …
Społeczne partnerstwo na rzecz zdrowia środowiskowego
Procesy grupowe A.Kawalec.
jaka jest różnica między marzycielem a przedsiębiorcą
Urząd Miasta Gorzowa Wlkp.
Strategia przedsiębiorstwa
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Czym jest wizja? Wizja jest pozytywnym wyobrażeniem przyszłości placówki wykreowanym na podstawie uznawanych wartości, z którego to wyobrażenia wywodzą.
Społeczna odpowiedzialność przedsiębiorstw
Metoda studium przypadku jako element XI Konkursu Wiedzy Ekonomicznej
KONTROLA ZARZĄDCZA - 1 Kontrolę zarządczą stanowi ogół
REENGINEERING Mariusz Kucharski Tomasz Koniszewski.
Na czym polega istota i praktyczna użyteczność w CRM modelu „sześciu rynków” Filip Tadaj
Business Consulting Services © 2005 IBM Corporation Confidential.
Wdrażanie SYSTEMU Jacek WĘGLARCZYK.
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Biblioteka ucząca się Roman Tomaszewski Mariusz Polarczyk
ZAŁOŻENIA STRATEGII ZAOPATRZENIA W WODĘ WOJEWÓDZTWA ŚLĄSKIEGO dr Krzysztof Wrana – Uniwersytet Ekonomiczny w Katowicach, Katedra Badań Strategicznych i.
Zachowania organizacyjne- ćwiczenia
Sprzedaż lokalnych produktów trystycznych WARSZAWA_27_10_2015.
Wstęp do zarządzania i marketingu
Teoria organizacji Wykład 1.
Specjalność INNOWACYJNY BINZES Katedra Informatyki Ekonomicznej Katedra Przedsiębiorczości i Zarządzania Innowacyjnego Katowice,
WYKŁAD dr Krystyna Kmiotek
1 Szkoła Promuj ą ca Zdrowie. 2 Czynniki wpływające na zdrowie.
Efektywność zarządzania w sektorze publicznym Ministerstwo Finansów 16 czerwca 2015 r. Coroczne spotkanie przedstawicieli komitetów audytu.
BYĆ PRZEDSIĘBIORCZYM - nauka przez praktykę Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego Funduszu Społecznego.
PSYCHOLOGICZNE I PEDAGOGICZNE UWARUNKOWANIA ZMIAN W SYSTEMIE OŚWIATY
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
Zarządzanie Zmianą. Kurs dotyczy przede wszystkim: zrozumienia procesów powodujących zmiany i sposobu, w jaki wpływają one na organizacje, jednostki i.
Psychologiczne Kompetencje Menedżera seminarium Dr Jolanta Babiak Semestr zimowy 2016/2017.
Zarządzanie jakością kształcenia. Poznajmy się Imię i nazwisko Skąd przyjechałaś/-eś? Podaj 3 informacje na swój temat: 2 prawdziwe i 1 fałszywą- informacje.
Kontrolowanie Mateusz Turczyn.
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
T 10. Metodologia Rapid Re - wprowadzenie
Zarządzanie w biznesie i sektorze publicznym
„Szkoły Aktywne w Społeczności” SAS
Zapis prezentacji:

Trening umiejętności manegerskich Prof. dr hab Trening umiejętności manegerskich Prof. dr hab. Jacek Pasieczy z Wydziału Zarządzania UW

Zmiany

Literatura Ackoff R., Magidson J., Addison H. “Projektowanie ideału. Kształtowanie przyszłości organizacji”, Wyd. Akademickie i Profesjonalne, Warszawa 2007. Burke W. „Organization Development. A Process of Learning and Changing”, Addison-Wesley 1994. Clarke L. “Zarządzanie zmianą”, Gebethner i Ska, Warszawa 1997. Czerska M. „Zmiana kulturowa w organizacji. Wyzwanie dla współczesnego menedżera”, Difin, Warszawa 2003. Dąbrowski J. „Zmiany strategiczne w teorii i praktyce zarządzania”, WSPiZ im. L.Koźmińskiego, Warszawa 2002/2003. Doździk L. (red.) „Restrukturyzacja ekonomiczna przedsiębiorstw” PWE, Warszawa 2006. Hensel P. „Diagnoza organizacji. Pierwszy krok do uzdrowienia firmy”, Helion, Gliwice 2011. Kotter J. „Jak przeprowadzić transformację firmy”, Helion, Gliwice 2007. Kowalczuk-Jakubowska D., Malewicz A. „Restrukturyzacja jako technika ratowania i rozwoju przedsiębiorstwa” Orgmasz, Warszawa 1992.

Literatura Kupczyk A., Korolewska-Mróz H., Czerwonka M. „Radykalne zmiany w firmie. Od reengineerigu do organizacji uczącej się”, Infor, Warszawa 1998. Luecke R. „Zarządzanie zmianą i okresem przejściowym”, MT Biznes, Warszawa 2002. Manganelli R., Klein M. „Reengineering”, PWE, Warszawa 1998. Nalepka A. „Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Zarys problematyki”, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa-Kraków 1999. „Problemy Zarządzania”, 2/2003. Pyka J. (red.) „Modele, metody i narzędzia zarządzania organizacjami”, TNOiK, Katowice 2010. Regester M., Larkin J. „Zarządzanie kryzysem”, PWE, Warszawa 2005. Rummler G., Brache A. „Podnoszenie efektywności organizacji”, PWE, Warszawa 2000. Sapijaszka Z. „Restrukturyzacja przedsiębiorstwa. Szanse i ograniczenia”, Wyd. Naukowe PWN, Warszawa 1998. Slatter S., Lovett D. „Restrukturyzacja firmy. Zarządzanie przedsiębiorstwem w sytuacjach kryzysowych”, WIG-Press, Warszawa 2001. „Stymulowanie wzrostu konkurencyjności gospodarki w okresie wychodzenia z kryzysu”, Prace i materiały Wydziału Zarządzania Uniwersytetu Gdańskiego, 4/1 2010. Suszyński C. „Restrukturyzacja przedsiębiorstw”, PWE, Warszawa 1999.

Zmiany Zmianą określa się różnicę między jednym stanem, w czasie t1, a innym stanem, w czasie t2, bez wskazywania na jej przyczyny, formy, skutki. Zmiana to dokonywanie działań przeobrażających istotę rzeczy lub zjawisk. Zmiana to przejście z jednego stanu do innego, jakościowo różnego.

Mechanizm inercji Brak zmian to... zmiana na gorsze Zmiany otoczenia Kierunek strategiczny Procesy Zasoby Relacje Wartości Efekt inercji Formuła sukcesu Po omacku Zmiany otoczenia Rutyny Ciężary Łańcuchy Doktryny Na podst. T.Prokopowicz, T.Krupa 2011

Zmiany Kryteria podziału Rodzaje zmian organizacyjnych Stopień zmian Reprodukcyjne Transformacyjne Charakter impulsu sprawczego Dobrowolne Przymusowe Związek czasu zmiany organizacyjnej ze zmianami otoczenia Reaktywne Antycypacyjne Charakter zmian -Adaptacyjne - Innowacyjne

Zmiany Zakres zmian Cząstkowe Całościowe Przedmiot zmian Technologiczne Strukturalne Skierowane na ludzi Sposób przeprowadzania Ewolucyjne Rewolucyjne Ciągłość procesu zmian Stopniowe Skokowe Za J.Majchrzak „Zarządzanie zmianami w przedsiębiorstwie”, Wyd. AE w Poznaniu, 2002, str. 15.

Cykl wzrostu organizacji L.E.Greinera Duża Kryzys? Kryzys biurokratyczny Kryzys kontroli Kryzys przywództwa Kryzys autonomii Wzrost Przez współpracę Wzrost przez koordynację Wzrost przez delegowanie Wzrost przez wytyczne Wzrost przez kreatywność Mała Młoda Dojrzała Wiek organizacji

Zanim rozpocznie się zmiany… Trzy „filtry”, które warto zastosować przed zmianą (Carton 1997): Zastanowienie się nad koniecznością zmiany (co się stanie jeśli zmiany nie dokonamy). Zastanowienie się nad użytecznością zmiany (co zmiana nam przyniesie, jakie będą jej skutki dla mnie i dla nas wszystkich, czy należy czemuś zapobiec czy coś wprowadzić). Jakie są interesy decydujące dla akceptowania zmian (ludzie zadają sobie pytanie – czy ta zmiana poprawi moją/naszą sytuację? Co wygram kiedy się na nią zgodzę)

Zmiany – podejście klasyczne Planowanie Analiza stanu obecnego Planowanie stanu przyszłego Analiza luk Opracowanie planu przejścia, zawierającego czas, budżet, standardy itd. Realizacja /wprowadzenie/ Kontrola /oraz ewentualne działania korygujące/ Uznanie konieczności istnienia okresów przejściowych, w trakcie których wydajność obniża się. Na długość takich okresów wpływ mają: stopień trudności projektu, dostępność zasobów, sposób wdrażania zmiany, postawa personelu i inne.

Planowanie Planując charakter i zakres zmian trzeba uwzględnić (Skalik 1996): Fazę cyklu życia, w której znajduje się organizacja, Stan zasobów: naturalnych, ludzkich i finansowych, Wyniki dotychczasowej działalności, Realizowaną poprzednio i obecnie strategię działania.

Gotowość do zmian Organizacja jest gotowa do zmian gdy (Antoszkiewicz 2000): Jest wyraźnie wyartykułowana wizja, Istniejące rozwiązania są wyraźnie nieadekwatne, Istnieje mobilizacja do zmian, Nasilają się trendy oddolne, Nasilają się działania poziome.

Pierwszy efekt zmiany…. Sprawność organizacji Czas

W dłuższej perspektywie… Sprawność Czas Na podst. W. Kieżun 1977

Opór Prawo przekory (K.Adamiecki) Jakiekolwiek działanie zmieniające stan faktyczny, powołuje powstanie oporów (przeciwdziałania), mających na celu utrzymanie tego stanu

Zmiany – podejście socjotechniczne Czynniki potęgujące opór Opór pojawia się wówczas, gdy ludzie, których zmiana ma dotyczyć nie rozumieją jej. Im mniej jasne są informacje, im bardziej są sprzeczne, tym opór jest większy. Opór jest szczególnie silny, gdy zmiany przygotowywane są „w tajemnicy”. Opór przeciw zmianie pojawia się, gdy ludzie obawiają się, że może ona zagrozić ich interesom – utracą władzę, prestiż, samodzielność, kompetencje. Opór przeciw zmianom jest większy, gdy ludzie obawiają się problemów z dostosowaniem.

Zmiany – podejście socjotechniczne Czynniki potęgujące opór Opór przeciw zmianom nasila się, gdy pomija się potrzeby, postawy i przekonania pracowników. Opór przeciw zmianie nasila się, gdy ludzie widzą słabość merytoryczną zmian – np. nie dostrzegają korzyści organizacyjnych płynących ze zmiany. Opór przeciwko zmianie nasila się, gdy osoby, których ona ma dotyczyć poddane są jednocześnie oddziaływaniu przeciwstawnych presji.

Zmiany – podejście socjotechniczne Czynniki potęgujące opór Opór przeciw zmianie jest większy, gdy ludzie nie mają zaufania do inicjatorów zmian. Opór przeciw zmianie jest tym większy, im bardziej ludzie postrzegają ją jako narzucaną z zewnątrz. Opór przeciwko zmianie występuje tym silniej, im bardziej zmiana „atakuje” świat nieformalny.

Zmiany – podejście socjotechniczne Czynniki potęgujące opór Największy opór budzą zmiany przeprowadzane w płaszczyźnie „bezpośrednio” personalnej. Zwiększony opór mogą wywołać zmiany wprowadzone nagle, z zaskoczenia, bez podjęcia odpowiednich kroków przygotowawczych.

Porównanie strategii zmian Strategia bombardowania Strategia rozwoju organizacyjnego 1.Najczęściej koncentracja na problemach strukturalnych 1.Całościowy sposób postrzegania organizacji 2.Rozwiązanie ekspertów (racjonalny metodologicznie wariant „optymalny”) 2.Uczestnicy organizacji wnoszą swoje doświadczenia 3.Kierownictwo samo decyduje o zmianie 3.Zainteresowani uczestniczą w podjęciu decyzji 4.Względnie szybko przygotowane projekty i podjęta decyzja 4.Stosunkowo długie poszukiwanie rozwiązania; wyższe koszty 5.Utrzymywanie rozwiązania w tajemnicy 5.Swobodny przepływ informacji; dłuższe okresy niepewności

Porównanie strategii zmian – cd. 6.”Bombardowanie” w dniu X 6.Stopniowe wdrażanie zmian, bez zaskakiwania 7.Stosunkowo duży opór, niekiedy z ostrym przeciwdziałaniem 7.Opór mały albo żaden 8.Konieczne dostosowanie projektu post factum 8.Mniejsza potrzeba dostosowań, szybsza ich realizacja 9.Stosunkowo długie docieranie się struktury i duże koszty tego procesu 9.Nowa struktura pasuje od początku, dzięki zaangażowaniu pracowników 10.”Góra” organizacji uczy się, „dół” - nie 10.Wszyscy wzbogacają swoja wiedzę i doświadczenie.

Metody postępowania przy oporze wobec zmian Na podstawie J. P Metody postępowania przy oporze wobec zmian Na podstawie J.P.Kotter, L.Schlesinger Choosing strategies for Change, HBR, 1979, No 2 Sposób postępowania Zastosowanie Zalety Wady 1.Szkolenie i informowanie Gdy brakuje informacji 1.Przekonani ludzie mogą pomóc we wdrażaniu lub przynajmniej nie protestują 2.Niskie koszty – czasem tylko pokonanie własnych uprzedzeń 1.Czasochłonność 2.Trudne do realizacji, gdy zmiana jest skomplikowana i trudna do zrozumienia

Metody postępowania przy oporze wobec zmian cd. Sposób postępowania Zastosowanie Zalety Wady 2.Uczestnictwo i wciąganie ludzi Gdy brakuje informacji i wiedzy a jednostki lub grupy dysponują dużą siłą oporu 1.Proces może zostać wzbogacony merytorycznie 2.Osoby lub grupy wciągnięte w proces mogą zaangażować się we wdrażanie własnej koncepcji 1.Czasochłonność 2.Możliwość klinczu

Metody postępowania przy oporze wobec zmian cd. Sposób postępowania Zastosowanie Zalety Wady 3.Ułatwianie i poparcie Gdy występują poważne obawy albo problemy z dostosowaniem 1.Wysoka skuteczność 2.Relatywnie niski koszt 1.Czasem czasochłonność 2.Czasem wyższe koszty 3.Nieskuteczność w przypadku drastycznych zmian

Metody postępowania przy oporze wobec zmian cd. Sposób postępowania Zastosowanie Zalety Wady 4.Negocjacje i uzgodnienia Gdy przynajmniej jedna osoba lub grupa o znacznej sile oporu wyraźnie straci na wprowadzanej zmianie 1.Relatywna skuteczność 2.Możliwość uniknięcia poważnego konfliktu 1.Bardzo wysokie koszty 2.Konieczność zmiany koncepcji 3.Tworzenie precedensu

Metody postępowania przy oporze wobec zmian cd. Sposób postępowania Zastosowanie Zalety Wady 5.Manipulacja i kooptacja Gdy inne sposoby nie odnoszą skutku 1.Rozwiązanie względnie szybkie i niedrogie 1.Duże ryzyko 2.Możliwość eskalacji konfliktu 3.Problemy etyczne

Metody postępowania przy oporze wobec zmian cd. Sposób postępowania Zastosowanie Zalety Wady 6.Wyraźne lub ukryte wymuszanie Pośpiech ma zasadnicze znaczenie, inicjatorzy mają silną pozycję, ciężka sytuacja firmy 1.Stosunkowo szybka metoda pokonania oporu 1.Brak pewności co do reakcji ludzi

Zmiany – podejście socjotechniczne Etapy reakcji jednostki na zmianę 1. Odmowa – jednostka dowiaduje się o zmianie i zaprzecza potrzebie zmian. Wzrost poczucia własnej godności i wzmocnienie więzów grupowych wśród osób odczuwających zagrożenie

Zmiany – podejście socjotechniczne Etapy reakcji jednostki na zmianę 2. Obrona – plany zmian są konkretyzowane, ich wdrożenie jest pewne. Zwiększenie postaw obronnych i pojawienie się negatywnych skutków jak spadek motywacji, spadek wydajności.

Zmiany – podejście socjotechniczne Etapy reakcji jednostki na zmianę 3. Odrzucenie – pracownicy dostrzegają nieodwracalność zmian, jednocześnie poprawia się ich samoocena i samopoczucie. Następuje przełom w świadomości pracowników, którzy zaczynają odrzucać przeszłość i pozytywnie spoglądać w przyszłość.

Zmiany – podejście socjotechniczne Etapy reakcji jednostki na zmianę 4. Adaptacja – włączanie się w proces zmian niechętnych dotąd pracowników, wprowadzanie nowości i korekt w funkcjonujący już nowy projekt. Ciągle niższy od początkowego poziom wydajności pracy; jednoczesny wzrost zaangażowania pracowników biorących udział we wprowadzaniu zmian.

Zmiany – podejście socjotechniczne Etapy reakcji jednostki na zmianę 5. Internalizacja – ostateczna akceptacja projektu, wprowadzone zmiany stają się elementem rutynowym, rośnie wydajność pracy oraz w konsekwencji – samoocena i motywacja pracowników.

Wykazanie nieuchronności zmian (etapy 1-3) W pierwszych trzech etapach szczególnie istotne jest wykazanie nieuchronności zmian. Można to robić przez odwołanie się do: (Kotter, Schlesinger 1996) Ustalania bardzo wysokich standardów, których osiągnięcie nie jest możliwe przy obecnym sposobie funkcjonowania, Przekazywania pracownikom większej ilości informacji dotyczącej negatywnych reakcji klientów czy też efektów finansowych Powodowania, aby pracownicy mieli regularny kontakt z niezadowolonymi klientami i udziałowcami.

Klasyczny model K.Lewina Rozmrożenie Zmiana Zamrożenie

Zmiana – najważniejsi aktorzy procesu Sponsor – osoba lub grupa, która posiada władzę, aby zatwierdzić zmiany. Agent zmiany – osoba lub grupa odpowiedzialna za wdrażanie zmiany; agenci mogą być członkami organizacji lub pochodzić z zewnątrz. Obiekt zmiany – osoba lub grupa, która jest celem i przedmiotem zmiany, której zmiana bezpośrednio dotyczy i która ma się pod wpływem tej zmiany zmienić. Adwokaci zmiany – osoba lub grupa, która popiera zmianę ale nie ma formalnej władzy dla działania i podejmowania decyzji.

Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za. J Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za.J.Kotter Jak przeprowadznić transformację firmy, HBS Press 2007/ 1.Przedstawienie pracownikom potrzeby pilnego wprowadzenia zmian badanie rynku i konkurencji, określenie, na czym polega kryzys i dyskusja na temat jego potencjalnych źródeł oraz najważniejszych możliwości

Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za. J Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za.J.Kotter Jak przeprowadznić transformację firmy, HBS Press 2007/ 2.Budowa koalicji, która pokieruje wprowadzaniem zmian powołanie silnej grupy do kierowania wprowadzaniem zmian, tworzenie zgranej grupy

Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za. J Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za.J.Kotter Jak przeprowadznić transformację firmy, HBS Press 2007/ 3.Stworzenie wizji i strategii stworzenie wizji, która pomoże w działaniach na rzecz wprowadzenia zmian, rozwój strategii umożliwiającej realizację tej wizji

Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za. J Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za.J.Kotter Jak przeprowadznić transformację firmy, HBS Press 2007/ 4.Przekazanie wizji zmian korzystanie z każdej możliwej okazji do nieustannego przekazywania nowej wizji i strategii, postawienie koalicji kierującej wprowadzaniem zmian za wzór do naśladowania dla pracowników

Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za. J Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za.J.Kotter Jak przeprowadznić transformację firmy, HBS Press 2007/ 5.Zachęcanie do działania na szeroką skalę wyeliminowanie trudności, zmiana systemu lub struktur sprzecznych z wizją zachęcanie do podejmowania ryzyka i do nowych ideałów, zadań i działań

Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za. J Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za.J.Kotter Jak przeprowadznić transformację firmy, HBS Press 2007/ 6.Określanie krótkookresowych celów planowanie zauważalnej poprawy działania lub „zwycięstw” określanie celów, wyrażanie uznania i nagradzanie osób, dzięki którym zostały osiągnięte cele

Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za. J Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za.J.Kotter Jak przeprowadznić transformację firmy, HBS Press 2007/ 7.Konsolidacja „zwycięstw” i wprowadzanie dalszych zmian wykorzystanie większej wiarygodności koalicji do zmiany wszystkich systemów, struktur i polityk, które nie pasują do siebie lub nie pasują do wizji transformacji, zatrudnianie, promowanie i rozwijanie umiejętności osób, które mogą zrealizować wizję zmian, wspieranie procesu poprzez nowe projekty, cele i zmianę przedstawicieli

Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za. J Ośmioetapowy proces wprowadzania radykalnych zmian /za.J.Kotter Jak przeprowadznić transformację firmy, HBS Press 2007/ 8.Utrwalenie nowych metod w kulturze firmy osiąganie lepszych wyników poprzez działania zorientowane na klientów i na produktywność, a także dzięki lepszemu przywództwu i bardziej skutecznemu zarządzaniu, wyjaśnianie związku pomiędzy nowymi działaniami a sukcesem firmy, zadbanie o rozwój przywództwa i o odpowiednich następców obecnych przywódców