Jak szkoła zmieniała się przez lata

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Droga ludzkości do demokracji
Advertisements

Jak zmieniała sie szkoła
Prezentacja przygotowana przez zespół badawczy przy CKE pod kierunkiem dr R.Dolaty PRIORYTETY POMORSKIEGO KURATORA OŚWIATY w roku szkolnym 2008/
Kształcenie według nowej podstawy programowej kształcenia w zawodach Konferencja metodyczna dla nauczycieli przedmiotów zawodowych w roku szkolnym 2012/2013.
Wpływ domu rodzinnego na sukcesy edukacyjne uczniów
HISTORIA SZKOŁY W BABOROWIE
Program Socrates Comenius COMENIUS - komponent programu SOCRATES - stanowi wyzwanie dla 350 tysięcy szkół w Europie i 69 milionów uczniów. Wspiera inicjatywy.
Działania realizowane w ramach projektu „Matura z matematyki”
PODSTAWA PROGRAMOWA KSZTAŁCENIA OGÓLNEGO - MATEMATYKA
Edukacja seksualna w opiniach licealistów
Nasz dom- EUROPA.
ku lepszej przyszłości”
Historia praw człowieka
dr Elżbieta Męcina-Bednarek
HISTORIA SZKOŁY W SŁAWNIE (1912 – 2012)
Egzamin gimnazjalny od roku 2012 Podstawa prawna: Rozporządzenie MEN z r. w sprawie warunków i sposobu oceniania, klasyfikowania i promowania.
HISTORIA SZKOŁY ,,LYKEION'' UL. RAJDOWA 13 W ŁODZI.
Projekt ICT w nauczaniu przedmiotów matematycznych i przyrodniczych w gimnazjach Projekt współfinansowany przez Unię Europejską w ramach Europejskiego.
Fundamenty kultury europejskiej
Wspomaganie nauczania w klasach I-III
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ i PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
KOMISJA EDUKACJI NARODOWEJ
„Szkolne Centrum Nauki”
Fileo Sophia! Zuzanna Kawa kl.5c.
Zdolni Chętni do pracy UCZNIOWIE PRZYNALEŻĄCY DO SZKOLNYCH ZESPOŁÓW KOMPETENCYJNYCH Joanna Kossowska Uniwersytet Gdański.
SZK – Szkolne Zespoły Kompetencyjne
Projekt edukacyjny w gimnazjum
Nasz samorząd szkolny – założenia a rzeczywistość
EDUKACJA W ZAKRESIE UDZIELANIA PIERWSZEJ POMOCY W SZKOŁACH
Demokracja Demokracja – system rządów (reżim polityczny, ustrój polityczny) i forma sprawowania władzy, w których źródło władzy stanowi wola większości.
UCZEŃ NIEPEŁNOSPRAWNY W SZKOLE OGÓLNODOSTĘPNEJ
Starożytna Grecja.
Szkoła Podstawowa nr 3 im. Elizy Orzeszkowej w Zamościu
STOICYZM.
Historia Szkoły Podstawowej w Polance Wielkiej…
ORGANIZACJA I FUNKCJONOWANIE SYSTEMU OŚWIATY W BAWARII
JESTEŚMY SZKOŁĄ PODSTAWOWĄ I PRZEDSZKOLEM Z POLSKIM JĘZYKIEM NAUCZANIA
Szkolnictwo wyższe w krajach Unii Europejskiej
System edukacji w Polsce
Definicja państwa opiekuńczego (socjalnego)
Uniwersytety w średniowieczu
„Pomóż swojemu dziecku zrozumieć matematykę”
Zespół szkół nr 5 w Jarocinie
Gimnazjum nr 3 w Tarnobrzegu im. por. Józefa Sarny
Wywiad Sieciechów - Londyn
Dziennikarstwo i komunikacja społeczna UŁ semestr zimowy 2013/2014 dr Anna Obrębska.
Antyczna Grecja.
SZKOŁA PROMUJĄCA ZDROWIE Program Szkoła Promująca Zdrowie realizowany jest w Polsce od 1991r.
RENESANS KAROLIŃSKI.
Studium Przypadków Gosia Bates i Drew Wilkins. Studium przypadków 2 i 4 Wszystko o mnie.
16 październik 2015r.. Targanice – miejscowość położona w Beskidzie Małym, między Złotą Górką a Jawornicą, na wysokości 450 m n.p.m., nad rzeką Targaniczanką,
SZEŚCIOLATEK W SZKOLE. ZABAWA JEST NAUKĄ, NAUKA ZABAWĄ. IM WIĘCEJ ZABAWY, TYM WIECEJ NAUKI. /Glenn Doman/
Zespół Szkół Nr 1 z Oddziałami Integracyjnymi w Zamościu.
System oświatowy w Irlandii kierowany jest centralnie przez Ministerstwo Edukacji Narodowej. Sprawuje ono nadzór, decyduje o zmianach, w jego gestii są.
Związek państwa ze związkami wyznaniowymi. Związek państwa ze związkami wyznaniowymi ulega ewolucji w kierunku ograniczenia. Związek obejmuje więzi: -Organizacyjne.
SZANOWNI UCZNIOWIE ŁÓDŹ Gimnazjum nr 39 im. Juliana Tuwima ul. Królewska 13/15, Łódź tel.(042)
POMORSKA RADA OŚWIATOWA. Ustawa z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym I.Art Zaspokajanie zbiorowych potrzeb wspólnoty należy do zadań własnych.
SZANOWNI UCZNIOWIE ŁÓDŹ Gimnazjum nr 39 im. Juliana Tuwima ul. Królewska 13/15, Łódź tel.(042) SZKÓŁ.
Aspekt prawny opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju oraz orzeczenia o potrzebie kształcenia specjalnego.
RIVER CROSSING KOMA 2016.
Konkursy przedmiotowe organizowane dla uczniów szkół podstawowych i gimnazjów województwa wielkopolskiego w roku szkolnym 2014/2015.
XVI wiek – złotym wiekiem dla Polski
Komisja Edukacji Narodowej (KEN) (pełna nazwa: Komisja nad Edukacją Młodzi Szlacheckiej Dozór Mająca ) – centralny organ władzy oświatowej powołany.
Praktyczna nauka zawodu (pnz)
REFORMA OŚWIATY 2017/18.
Kościół Jezusa Chrystusa
Sprawozdanie z udziału w projekcie ERASMUS+. Nauczyciele byłego Gimnazjum nr 3, a obecnie Szkoły Podstawowej nr 5 w Malborku w ramach projektu Erasmus.
Moje ulubione stolice Europy!
ZESPÓŁ SZKÓŁ W RACŁAWICACH ŚĄSKICH
EGZAMIN GIMNAZJALNY 2018/2019.
Zapis prezentacji:

Jak szkoła zmieniała się przez lata

Początki szkolnictwa Akademia Platońska Akademia – szkoła założona w Atenach przez Platona ok. 387 r. p.n.e. . Istniała do 529r., kiedy została zlikwidowana przez cesarza bizantyjskiego Justyniana. Mieściła się w gaju poświęconym herosowi ateńskiemu Akademosowi, od którego imienia pochodzi jej nazwa. Zajmowano się w niej przede wszystkim filozofią i matematyką, a także retoryką i naukami przyrodniczymi.

Akademia – element oficjalnej lub historycznej nazwy szkoły wyższej w Polsce, Akademia Florencka, Akademia Rzymska Platońska, Akademia Bessariona, Académie française – francuskie towarzystwo naukowe   Inne znaczenia: Akademia – uroczyste spotkanie okolicznościowe społeczności (szkolnej, akademickiej, pracowniczej itp.), np. pierwszomajowa lub z okazji Barbórki.

Szkoły Publiczne W średniowieczu istniały uniwersytety państwowo-kościelne, których działalność finansowano z podatków. Pierwsze powszechne publiczne szkoły powstawały na dużą skalę w XVIII wieku w Danii oraz w Prusach, co w późniejszym okresie przyczyniło się do szybszego rozwoju tych krajów. W innych krajach powstały nieco później, a całą ludność udało się w nich objąć obowiązkiem szkolnym dopiero pod koniec XIX lub na początku XX wieku.

Gimnazjony Gimnazjon – w starożytnej Grecji był to zespół tylko częściowo krytych budowli, które były przeznaczone do ćwiczeń fizycznych. Jego centralną część stanowił kompleks bieżni, boisk i portyków. W gimnazjonie znajdowały się też palestra i stadion. Plan gimnazjonu zrekonstruowano na podstawie wykopalisk prowadzonych w Delfach, na Delos, Epidauros, Aleksandrii i Olimpii. Znajdowały się tam: szatnia (apodyteron) sale do nacierania ciał oliwą (elaiothesion) sale do nacierania ciał piaskiem - do masażu (konisterion) Gimnazjony były integralną częścią greckich miast. W gimnazjonach również nauczano i stąd współczesne szkoły średnie noszą nazwę gimnazjum.

Szkolnictwo w Sparcie Formalnie Spartanie uczyli się pisać i czytać, znali poezję i muzykę. Jednak nauce pisania i czytania nie poświęcano wystarczająco dużo uwagi. Jak się zdaje ten etap nauki był zależny od świadomości i statusu materialnego rodziców. Od 8 do 11 roku życia dzieci, osobno chłopcy, osobno dziewczynki codziennie zbierali się poza domem i wspólnie ćwiczyli i uczyli się. Na noc wracali do rodziców.  Plutarch wiedzę Spartan podsumowuje słowami: znali co trzeba lecz z drugiej strony, w porównaniu ze standardami obowiązującymi w pozostałych państwach Grecji, ich poziom umysłowy określano jako żenujący.

Szkoły w Rzymie Ateneum (łac. Ateneum) – pierwsza państwowa szkoła wyższa z starożytnym Rzymie, założona w 135 r. przez cesarza Hadriana. Nazwa szkoły nawiązywała do Aten jako wzoru kulturowego. Wykładano w niej filozofię, retorykę, gramatykę i prawo. Ateneum znajdowało się w pobliżu Kapitolu. Istniało do V w. n.e.

Szkolnictwo Karola Wielkiego W swoim państwie Karol Wielki usiłował utrzymać rządy centralistyczne; sprawował je za pomocą pisemnych zarządzeń tzw. kapitularzy (rozporządzenia królewskie we wczesnym średniowieczu). SZKOŁA PAŁACOWA W 774 r. Karol Wielki sprowadził gramatystów: Piotra z Pizy, Pawlina z Akwilei. W 782 r. z Włoch diakona Pawła i Alkwina. Przy ich pomocy zorganizował szkołę pałacowa, której kierownikiem był Alkwin. Uczniowie tej szkoły to byli sami jej założyciele: żona K. Wielkiego, synowie i córki, liczni krewni oraz synowie najważniejszych urzędników mających w przyszłości objąć wysokie godności świeckie i kościelne. 

AKADEMIĄ. W skład jej oprócz cesarz, wchodzili nauczyciele szkoły pałacowej, dostojnicy państwowi oraz uczeni z różnych krajów: Jrlandczycy, Anglicy, Włosi, Sasi. Wszyscy czlonkowie akademi mieli równe prawa(jednakowe), przybierali imiona ze świata antycznego lub biblijnego, na posiedzeniach wygłaszali referaty z dziedziny przyrody, prawa, filozofii, czytali własne utwory poetyckie, śpiewali nawet stare pieśni frankońskie. 

Szkoły Przykościelne Szkoła katolicka – szkoła kierowana przez kompetentną władzę kościelną (np. biskupa) albo kościelną osobę prawną publiczną (diecezję, parafię zgromadzenie zakonne) lub która została uznana za taką przez władzę kościelną w pisemnym dokumencie. Nauczanie i wychowanie powinny się opierać na zasadach chrześcijańskiej doktryny, a wykładowcy mają się odznaczać zdrową nauką i prawością życia. Jednak powyższe warunki nie są wystarczające żeby używać nazwy szkoła katolicka - do tego niezbędna jest także zgoda kompetentnej władzy kościelnej 

Szkoły Średniowieczne Średniowieczny uniwersytet − powstał w  Europie Zachodniej instytucja szkolnictwa wyższego o charakterze korporacyjnym. Pierwsze uniwersytety powstały w XI i XII wieku we Włoszech, Francji i Anglii. Pierwsze uniwersytety Do najstarszych uniwersytetów należą: Uniwersytet Boloński (ok. 1088) Uniwersytet Oksfordzki (ok. 1096) Uniwersytet Paryski (1158) Uniwersytet w Cambridge (1209) Trzy modele uniwersytetu Model boloński Model paryski Model neapolitański

Szkoła Podstawowa Szkoła podstawowa – pierwszy etap formalnej edukacji. W większości krajów nauka w szkole podstawowej jest obowiązkowa. Nauczanie poza szkołą tzw. edukacja domowa legalne jest m.in. w krajach anglosaskich, w Chile i na Tajwanie. Szkoła podstawowa w Polsce jest elementem systemu oświaty i jest obowiązkowa. Istnieje także możliwość realizowania obowiązku szkolnego poza szkołą, tzw. nauczanie domowe. Nauka w szkole podstawowej jest obowiązkowa. Dziecko może iść do szkoły podstawowej w wieku 6 albo 7 lat. Czas nauki został podzielony na dwa etapy.

Szkoły Nowożytne Gimnazja Gimnazjum – szkoła średnia, różnej postaci, zależnie od epoki i kraju kształcąca młodzież męską. W XIX wieku powstały gimnazja dla dziewcząt. Kształcenie w gimnazjum różni się zależnie od systemu oświaty danego państwa. w Polsce: gimnazjum (ogólnodostępne), gimnazjum prywatne gimnazjum integracyjne

Dziękuję za uwagę. Opracował: Damian Mierzyński