ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Organizacja i zarządzanie Otoczenie przedsiębiorstwa
Advertisements

ORGANIZACJA JAKO OBIEKT BADAŃ
Istota i przesłanki badań marketingowych
HUMAN PERFORMANCE IMPROVEMENT
Analizy marketingowe – analizy odbiorców.
Pojęcie organizacji gospodarczej
Zintegrowane podejście do systemu motywacyjnego w ZUS
KONCEPCJE ZARZĄDZANIA ORT
PRAWNE FORMY DZIAŁANIA ADMINISTRACJI PUBLICZNEJ.
Pojęcie administracji, jej cechy i funkcje
SPRAWNOŚĆ SEKTORA PUBLICZNEGO WYKŁAD IV
Definicja rachunkowości zarządczej
Oddziaływanie współczesnych przemian kulturowo-cywilizacyjnych na rozwój zasobów ludzkich w kontekście tworzenia społeczeństwa informacyjnego i gospodarki.
Podstawowa analiza rynku
Plan Prezentacji Transformacja , krótka charakterystyka
Nowa Ekonomia Instytucjonalna
Źródła wzrostu gospodarczego
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Podstawy wyboru strategii marketingowej
FUNKCJA PERSONALNA.
ORGANIZACJA JAKO STRUKTURA
KULTURA ORGANIZACYJNA
Zarządzanie 1. Zarządzanie
Zarządzanie strategiczne
AUTONOMIA Autonomia to wewnętrzne samozarządzanie części terytorium państw na podstawie kompetencji ustawodawczych dotyczących spraw o lokalnym znaczeniu.
WIEDZA O PAŃSTWIE I PRAWIE
Rynek usług medycznych
Nazwa szkoły: Zespół Szkół Ogólnokształcących w Świebodzinie ID grupy:97/76_p_G1 Opiekun: Dariusz Wojtala Kompetencja: Przedsiębiorczość Temat projektowy:
* wszelkie oddziaływania władz państwowych (szczebla centralnego, lokalnego, regionalnego) mające na celu: 1. zaspokojenie potrzeb turystycznych własnego.
Moduł G Marketing w procesie tworzenia wartości Opiekun: Prof. nadzw. dr hab.. Stanisława Wilmańska-Sosnowska.
Wiedza o społeczeństwie
Pojęcie instytucji społecznej
Elementy otoczenia społeczno demograficznego
Zarządzanie w pielęgniarstwie
Organizacja – misja, budowa, struktura organizacyjna.
Podstawowe elementy Strategii Rozwoju Obszaru Społeczno-Gospodarczego
Analiza kluczowych czynników sukcesu
Ośrodek Pomocy Społecznej w Śremie Projekt „Kompleksowe formy reintegracji społeczno-zawodowej w środowisku lokalnym” współfinansowany przez Unię Europejską.
Międzynarodowe stosunki kulturalne
Wprowadzenie teoretyczne
Temat: Społeczeństwo i hierarchia społeczna.
WPROWADZENIE Sprawy organizacyjne Problematyka przedmiotu.
 Gospodarcze  Publiczne;  Pozarządowe - dostarczają dobra konsumpcji zbiorowej;  Państwo;  Organizacje międzynarodowe; Stopniowo zaciera się granica.
ZINTEGROWANE SYSTEMY ZARZĄDZANIA
Ogniwa ochrony bezpieczeństwa ludności
Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy Nie jesteśmy w stanie odpowiedzieć na wszystkie wyzwania... ~ … ale jesteśmy.
Modele zarządzania jakością
ADMINISTRACJA Mgr Piotr Schmidt Prawo administracyjne 2013/2014.
Ustrój administracji publicznej
PRAWO ADMINISTRACYJNE
Prof. dr hab. Jan Szambelańczyk KONSOLIDACJA SEKTORA SZKOLNICTWA WYŻSZEGO W POLSCE Cz. 2 Jabłonna
Rola wychowania jako czynnika rozwoju A. Brzezińska, Społeczna psychologia rozwoju. Warszawa 2000.
Teoria organizacji Wykład 1.
Plan konsultacji społecznych I część – prezentacja zakresu prac nad Strategią, celów strategicznych I i II rzędu II część – pytania skierowane do uczestników.
ROLA MENEDŻERA W ORGANIZACJI – UMIEJĘTNOŚCI ROLE I FUNKCJE
Organizowanie. Organizowanie sprawnych działań systemu dystrybucji Koordynacja działań wszystkich jego elementów – ich integracja tak, aby wszystkie przyczyniały.
PYTANIA EGZAMINACYJNE Z PODSTAW ZARZĄDZANIA Profesor dr hab. Tadeusz Mendel.
Czynniki strukturotwórcze
Społeczna odpowiedzialność organizacji Zmiany zachodzące w otoczeniu współczesnych organizacji powodują, że ulegają zmianie społeczne oczekiwania wobec.
MICZKO KAROLINA PATEK JOANNA GR. 2B ORGANIZACJE I ICH RODZAJE.
Funkcje zarządzania w sporcie Karolina Makarewicz IIa.
Tożsamość nauk o zarządzaniu
Zarządzanie Oświatą studia II stopnia
Zarządzanie strategiczne 7
Proces kontroli w zarządzaniu przedsiębiorstwem
Rola Państwa w gospodarce
KOMPUTEROWO ZINTEGROWANE ZARZĄDZANIE wprowadzenie
Rola Państwa w gospodarce
Wstęp do nauk politycznych dla orientalistów
Zapis prezentacji:

ZARZĄDZANIE JAKO DYSCYPLINA NAUKOWA sztuka praktyka nauka

Wielość definicji zarządzania „działalność kierownicza polegająca na ustaleniu celów i powodowaniu ich realizacji” Encyklopedia organizacji i zarządzania „szczególny rodzaj kierowania opartego na władzy organizacyjnej wynikającej z prawa własności do rzeczowych środków” J.Kurnal „zespół działań mających na celu koordynację i integrację użytkowania zasobów dla osiągnięcia celu organizacyjnego przez ludzi przy użyciu techniki i informacji w zorganizowanych strukturach” W.Shrode „działalność kierownicza, która posługuje się bieżącym i wieloletnim planowaniem, złożonym systemem organizacyjnym i rozwiniętym motywowaniem oraz uzupełniona niezbędnym minimum kontroli” B.Gliński

Zarządzanie jest procesem oddziaływania na zasoby organizacji dla osiągnięcia jej celów. Elementy składowe: proces oddziaływania – funkcje planowanie, organizowanie, motywowanie, kontrolowanie zasoby – ludzie, rzeczy, finanse, informacje cele – stany rzeczy, do których osiągnięcia dąży organizacja

Funkcje nauki o zarządzaniu Funkcja opisowa (deskrypcyjna) Co jest czym? Od czego zależy? Funkcja wyjaśniająca (eksplikatywna) Dlaczego tak jest? Funkcja prognostyczna (predykcyjna) Jak być powinno?

ORGANIZACJA Znaczenie czynnościowe – proces kształtowania struktur składników organizacji Znaczenie atrybutowe – stopień zorganizowania elementów w całość Znaczenie rzeczowe – rzecz powstała w wyniku procesów organizowania

Organizacja jako system społeczno – techniczny pięcioczłonowy model organizacji wg L. Krzyżanowskiego Cele (misja) Zadania System materialno - techniczny System społeczny (ludzie) Człon kierowniczy Struktura

Pojęcie organizacji Cechy organizacji „pewien rodzaj całości ze względu na stosunek do niej je własnych elementów, a mianowicie taka całość, które wszystkie składniki przyczyniają się do powodzenia całości” T.Kotarbiński „wewnętrznie zintegrowana całość złożona z 4 podstawowych elementów: celów, ludzi, wyposażenia materialno-technicznego, formalnej struktury” H.Leavittem Cechy organizacji - celowość istnienia - rozmyślny charakter - złożoność i skomplikowanie - uleganie wpływom z otoczenia

Model organizacji tzw.”7S” firmy Mc Kinsey Struktura Strategia Systemy Wartości Kwalifikacje Style Pracownicy

INSTYTUCJA Przyczyny tworzenia instytucji: płaszczyzna sprawności – zespolenie energii, większa możliwość przetrwania w otoczeniu, podział pracy – efekt organizacyjny, efekt synergii podłoże społeczne – potrzeby afiliatywne (przynależności) ludzi, facylitacja społeczna dążenie do opanowania chaosu – racjonalne kształtowanie instytucji

Rodzaje instytucji – typologia jednowzględowa wielkość – koncentracja energii, pracy, kapitału, ochrony społecznej - skłonność do rozwijania się w globalnym rynku stopień skomplikowania – struktura przemyślana, nieprzypadkowa, zależna od rodzaju i skali zadań oraz od otoczenia stopień trwałości – cykl życia organizacji

Rodzaje instytucji – typologia wielowzględowa Władza ustawodawcza, wykonawcza, sądownicza Instytucje zaspokajające potrzeby materialne społeczeństwa Instytucje zaspokajające potrzeby związane z oświatą, kulturą, zdrowiem, sportem, turystyką, opieką społeczną Instytucje społeczno – polityczne popularyzujące swoje idee oraz dbające o interesy określonych warstw, grup, kręgów zainteresowań Instytucje religijne kształtujące światopogląd Rodziny – reprodukcja życia społecznego

Segmenty otoczenia GRA Klienci Dostawcy Pośrednicy Firmy doradcze Firmy ubezpieczeniowe NATURA Przyroda Globalne trendy rynkowe Procesy demograficzne Przemiany kulturowe i świadomościowe w skali masowej WŁADZA Instytucje państwowe Właściciele WALKA Konkurenci Przeciwnicy