UTWÓR AUDIOWIZUALNY Konferencja „X Muza a Temida”

Slides:



Advertisements
Podobne prezentacje
Transfer technologii poprzez wniesienie praw własności intelektualnej jako wkładu do spółek kapitałowych Roman Bieda oraz Marcin Barycki
Advertisements

Prof. dr hab. Krystyna Szczepanowska – Kozłowska
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Typy i formy wydawnicze w polskim prawie autorskim
Instytut Prawa Własności Intelektualnej UJ
Plan działań na rzecz rozwoju społeczeństwa informacyjnego
TIK w szkole podstawowej PRAWO AUTORSKIE W SZKOLE
Karol Jakubowicz Polityka w dziedzinie mediów elektronicznych w UE i Polsce: propozycje „Białej Księgi”
Struktura Austriackiego Urzędu Regulacji Radiofonii i Telewizji
Nowe linearne usługi audiowizualne a regulacja wspólnotowa
1 Unia Europejska a edukacja medialna Albert Woźniak Departament Polityki Europejskiej i Współpracy z Zagranicą
Ochrona prawa autorskiego Prezentacja multimedialna
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
PRAWO AUTORSKIE USTAWA Z 4 LUTEGO 1994 R. O PRAWIE AUTORSKIM I PRAWACH POKREWNYCH (Dz.U. z 2006 r. Nr 90, poz. 631)  
Własność intelektualna (WIPO/OMPI)
Spam w Europie i w Polsce
Działalność jednostek samorządu terytorialnego w telekomunikacji – wymagania Megaustawy Piotr Combik.
PODSTAWOWE POJĘCIA PRAWA ZAMÓWIEŃ PUBLICZNYCH
Warunki działania PSE–Operator S.A. w latach Spotkanie z Klientami PSE SA i PSE-Operator S.A. w dniach grudnia 2004r.
II Krakowska Konferencja Młodych Uczonych
Plus Camerimage Forum 2008 © Copyright 2008 Adamczyk i Spółka Kancelaria Radców prawnych i Adwokatów.
Wpływ orzecznictwa ETS w sprawie Mediakabel na kwalifikację linearnych usług audiowizualnych Dr Ewa Skrzydło-Tefelska Polski członek GALA.
Prawa autorskie autorskie prawa osobiste autorskie prawa majątkowe
Technologia informacyjna
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji
Ochrona własności intelektualnej
Prezentacja stworzona na Plus Camerimage Forum 2009 © Copyright 2009 Adamczyk & Company Attorneys at Law.
Internet w procesie komunikacji przedsiębiorstwa z rynkiem
Ochrona własności intelektualnej
Elementy gospodarki elektronicznej opartej na wiedzy
DOMENA PUBLICZNA.
Prawo Własności Intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
Autor - twórca utworu, któremu przysługują prawa autorskie.
Prawo autorskie dla nauczycieli.
PRAWO AUTORSKIE w polsce
Podatki Vat.
TIK w szkole podstawowej
Krajowa Rada Radiofonii i Telewizji Warszawa, 17 lutego 2009 Wideo na żądanie w kontekście implementacji tzw. dyrektywy O audiowizualnych usługach medialnych.
STARE I NOWE MEDIA W BIBLIOTECE
WYNAGRODZENIA TWÓRCÓW W RAMACH STOSUNKU PRACY
PRAWO AUTORSKIE Co należy wiedzieć? - EDUKACJA
OCHRONA DANYCH OSOBOWYCH Dr hab. Mariusz Jagielski
Raport PIIT Warunki rozwoju rynku teleinformatycznego w Polsce w latach Polska Izba Informatyki i Telekomunikacji Warszawa, 28 lipca 2005 roku.
Europejskie i lokalne Wyzwania regulacyjne w mediach Tadeusz Kowalski, prof.UW Warszawa, 8 grudnia 2006.
Multimedia To media, które wykorzystują różne formy informacji oraz różne formy ich przekazu (np. tekst, dźwięk, grafikę, animację, wideo) w celu dostarczania.
Dr Małgorzata Ganczar. Przedsiębiorstwo elektroniczne Przedsiębiorstwo, które specjalizuje się w dokonywaniu transakcji kupna/sprzedaży produktów poprzez.
Art Przedmiotem prawa autorskiego jest każdy przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze, ustalony w jakiejkolwiek postaci, niezależnie.
Dokumenty jako dowód w postępowaniu administracyjnym
Użycie języka w procesie porozumiewania się. GEST to dowolny ruch wykonywany przez kogoś świadomie lub nie. MIMIKA to ruchy mięśni twarzy wyrażające.
EEXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) XPO-ŁÓDŹ EXPO-ŁÓDŹ (Al. Politechniki 4) (Al. Politechniki 4) seminarium warsztatowe poświęcone.
Departament Monitoringu Biura KRRiT Warszawa, lipiec- sierpień 2015
Prawo autorskie w szkole, czyli … zasady eksploatacji Internetu
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Regulacje prawne w UE dotyczące promocji. źródła prawa promocja (reklama)
Camerimage Forum 2014 Opera Nova Bydgoszcz, 20 listopada 2014 r.
Prawo telekomunikacyjne Ewa Galewska CBKE. Sektor telekomunikacyjny Monopole naturalne Operatorzy zasiedziali Brak równowagi pomiędzy podmiotami Wysokie.
Ustawa o Prawach Autorskich najważniejsze artykuły.
Wolność gospodarcza w orzecznictwie Trybunału Konstytucyjnego.
Prezentacja elementów scenografii
Lucyna Sas-Swadźba radca prawny
Przemysły kreatywne Na podstawie raportu:
Ochrona własności intelektualnej
Ochrona własności intelektualnej
PRAWO WŁASNOŚCI INTELEKTUALNEJ
Ochrona baz danych.
PRAWA POKREWNE.
Uniwersyteckie zbiory elektroniczne a ochrona praw autorskich
Ochrona własności intelektualnej
Technologie informacyjne w administracji publicznej wykład 5
Zapis prezentacji:

UTWÓR AUDIOWIZUALNY Konferencja „X Muza a Temida” Łódź, 14-15 czerwca 2007 r Lucyna Sas-Swadźba radca prawny

Utwór Audiowizualny „Sztuka trwa, życie przemija” Hipokrates „Czy kręcisz film w rytmie nowoczesności czy w rytmie własnego serca” Emir Kusturica „Film powinien zaczynać się od trzęsienia ziemi, potem zaś napięcie ma nieprzerwanie rosnąć” Alfred Hitchcock

Utwór audiowizualny Treść i zakres pojęcia Utwór audiowizualny to utwór (a więc przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze) wyrażony za pomocą serii następujących po sobie obrazów, z dźwiękiem lub bez dźwięku, utrwalony na jakimkolwiek nośniku umożliwiającym wielokrotne odtwarzanie, wywołujący wrażenie ruchu.

Cechy utworu audiowizualnego Stanowi serię obrazów; Pomiędzy obrazami istnieje relacja uzasadniająca ich kolejność; Obrazy wywołują wrażenie ruchu, także w przypadku sekwencji obrazów „ożywionych” dzięki montażowi nieruchomych płaszczyzn; Obrazy nie muszą być zarejestrowane na nośniku materialnym; Rodzaj nośnika nie stanowi istotnego kryterium (utrwalenie cyfrowe); Dźwięk nie jest cechą istotną; Sposób odtwarzania i rozpowszechniania nie jest cechą istotną; Oryginalność

Przykłady i rodzaje utworów audiowizualnych Typowe utwory audiowizualne Utwór kinematograficzny (rejestrowany na taśmie światłoczułej); Utwór telewizyjny; Wideogram – w rozumieniu Ustawy Prawo Autorskie - pierwsze utrwalenie sekwencji ruchomych obrazów, z dźwiękiem lub bez; Filmy udostępniane w sieci poprzez różnorodne serwisy internetowe. Szczególne kategorie utworów audiowizualnych, w tym: Produkty multimedialne – w tym znaczeniu stanowią całość, a nie zbiór składników, chociaż są utworem zbiorowym. Utwór multimedialny to funkcjonalna całość (programy edukacyjne, rozrywkowe); Gry komputerowe – interaktywne produkty zawierające wiele różnych elementów autorskich, także utwory filmowe, użytkownik ma możliwość interakcji z otoczeniem.

Formaty telewizyjne Format telewizyjny – rodzaj programu nadawanego w telewizji – cykl audycji opartych o tę samą zasadę, schemat, ideę np. seriale, teleturnieje. Ochroną objęty może być wyłącznie sposób wyrażenia; nie są objęte ochroną odkrycia, idee, procedury, metody i zasady działania oraz koncepcje matematyczne - art. 1 ust. 21 Ustawy prawo autorskie. Naruszenie formatu polega najczęściej właśnie na przejęciu samej tylko idei. Ochronie na gruncie prawa autorskiego podlega jedynie naruszenie twórczej integralności formatu polegające na bezprawnym zaczerpnięciu poszczególnych utworów - elementów formatu np. przejęcie tytułu, użycie takich samych "catch phrases", odwzorowanie scenografii, ale nie wykorzystanie pomysłu np.: zorganizowania akademii talentów; Ochrona na gruncie ustawy o zwalczaniu nieuczciwej konkurencji?, ochrona sui generis?

Współtwórcy utworu audiowizualnego Modele regulacji prawnych: - reżim droit d’auteur, - reżim copyright. Kryteria współautorstwa: ogólne - wniesienie wkładu twórczego rozumianego jako przejaw działalności twórczej o indywidualnym charakterze; domniemanie współautorstwa

Współtwórcy utworu audiowizualnego na gruncie prawa polskiego W szczególności: Reżyser Operator obrazu Twórca adaptacji utworu literackiego Twórca stworzonych dla utworu utworów muzycznych lub słowno-muzycznych Twórca scenariusza

Prawa do części wkładowych Wkład twórczy Wszelki rozpoznawalny w utworze audiowizualnym udział o charakterze twórczym Jaki jest status poszczególnych współtwórców?

Producent utworu audiowizualnego i wideogramu Model regulacji prawnych Definicja pojęcia „producent” Producent jako współtwórca Prawa osobiste Prawa majątkowe Prawa zależne

Utwory audiowizualne – wybrane orzecznictwo Wyrok SA w Krakowie z 2003 - Domniemanie ustanowione w art. 70 ust. 1 znajduje zastosowanie wtedy, gdy producent utworu audiowizualnego zawarł umowę o stworzenie utworu albo umowę o wykorzystanie już istniejącego utworu, a w umowach tych nie określono praw majątkowych producenta do eksploatacji tych utworów w ramach utworu audiowizualnego jako całości; Wyrok SN z 2003 r. - Dokonanie tłumaczenia warstwy słownej utworu audiowizualnego nie stanowi jego opracowania jako całości. Producentowi utworu audiowizualnego przysługuje prawo dokonywania tłumaczenia warstwy słownej utworu;

Utwory audiowizualne - wybrane orzecznictwo Wyrok SA w Krakowie z 2004 r. - krótka figura retoryczna jest na tyle ogólna, że posiada wartość idei, o walorze abstrakcyjnym i ogólnym nie stanowi przedmiotu prawa autorskiego. Ochronę interesów osobistych twórców wartości niematerialnych (animowana wypowiedź) ustawodawca zapewnia w art. 23 k.c. terminem "twórczość artystyczna”; Wyrok SA w Warszawie z 2007 r. – pozwolenie na sfilmowanie i zrelacjonowanie przez telewizję przedstawienia, w tym widowiska w plenerze nie oznacza, że stacja nabywa autorskie prawa majątkowe do utworu, w tym prawo do rozpowszechniania.

Konwergencja Zielona Księga Unii Europejskiej z 1997 r. Konwergencja - wieloznaczne i wielopłaszczyznowe pojęcie – zbliżanie się dotychczas wyraźnie wyodrębnionych branż: telekomunikacyjnej, technik informatycznych oraz mediów elektronicznych (przekazu treści) i stapianie się w jeden wspólny rynek komunikacji elektronicznej.

Konwergencja w sferze prawa Postulat przejścia od pionowego systemu regulacji do modelu poziomego abstrahując od środka przekazu; Jasny i przewidywalny system; Zmniejszenie ingerencji państwa w działalność podmiotu gospodarczego; Wspólny regulator rynku; Wyodrębnienie systemu regulacji transmisji w sieciach elektronicznych od systemu przekazu treści.

Projekt dyrektywy o usługach audiowizualnych Geneza - 13 grudnia 2005 roku Komisja przedstawiła Projekt Dyrektywy o medialnych usługach audiowizualnych (Audiovisual Media Service Directive - AMSD). Zmienia on dotychczasową Dyrektywę o telewizji bez granic. Podstawowe cele Projektu: Eliminacja niepewności prawnej oraz zakłóceń w sferze konkurencji. Rozwijanie konkurencji między starymi a nowymi platformami. Stworzenie wspólnych minimalnych wymagań mającej zastosowanie do wszystkich medialnych usług audiowizualnych w Europie. Główne zasady: Zasada „kraju pochodzenia” service providera. Zasada minimum harmonizacji. Projekt nie obejmuje - elektronicznych wersji gazet i czasopism, gier losowych.

Nowe definicje - Medialna usługa audiowizualna „Medialna usługa audiowizualna” oznacza: Usługę świadczoną przy odpowiedzialności redakcyjnej dostawcy usług medialnych w rozumieniu art. 49 i 50 Traktatu; Cel: dostarczanie programów złożonych z ruchomych obrazów i dźwięków lub bez; W celach informacyjnych, rozrywkowych lub edukacyjnych, ogółowi ludności poprzez sieci łączności elektronicznej; Nie obejmuje: usług, w przypadku których treść audiowizualna jedynie towarzyszy usłudze i nie jest jej zasadniczym celem, w tym prasy w formie drukowanej i elektronicznej.

Nowe definicje – usługa linearna i nielinearna „Nadawanie telewizyjne” lub „usługa linearna”: medialna usługa audiowizualna, programy w kolejności chronologicznej, emitowane do nieokreślonej liczby widzów, w czasie, o którym decyduje dostawca usług medialnych zgodnie z ustalonym układem programu. „Usługa na żądanie” lub „ usługa nielinearna”: medialną usługę audiowizualną, złożoną z oferty treści audiowizualnych, redagowanych lub zestawianych przez dostawcę usług medialnych, użytkownik w sposób indywidualny żąda nadania w wybranym czasie określonego programu spośród oferowanej treści lub nie jest objęta definicją usługi linearnej w lit. c)

Dziękuję za uwagę